Gå til innhold

Er Nintendo sjefen?


Dinsdale

Anbefalte innlegg

Nintendo blir i "konsollkrigen" tillagt veldig mye kredibilitet i forhold til MS og Sony med sin Wii. De to sistnevnte står for et grafikkrace, og kun det, mens Nintendo er de som egentlig har skjønt det og fokuserer utelukkende på gameplay og kaster HD, Lyd (støtter ikke DD 5.1 har jeg hørt?) til dels grafikk på dør. DS har bevist Nintendo sin misjon ved å selge sinnsykt på kort tid, men gjelder det samme for hjemmekonsoll?

 

Gameplay er for meg det viktigste, men samtidig vil jeg si at hvis kan velge vil jeg gjerne ha gameplay, HD, grafikk og lyd. Og siden f.eks en 360 i utgangspunktet har tre av disse klare, må vel det være et bra valg? Det er jo spillene som bestemmer hvilke konsoll man velger og Nintendo har jo et imponerende interessant spillbibliotek, så jeg ser ikke bort ifra en tilleggskonsoll ved navn Wii.

 

Kan det også være slik at vår menneskelige egenskap som omhandler det å ta parti med de minste spiller inn her? De store dinosaurene MSsaurus og Sonysaurus regjerer i skogen og den lille Nintendosaurus hører naturlig til i biotopen. Uten denne ville økosystemet kollapse. Nintendosaurusen kan vi kose med, ha på fanget og kalle søte navn. Den appellerer til mors/farssinstinktet i oss.

 

Jaja, slik det sies og kanskje prater jeg bare tull, men tiden vil vise. Foreløpig vet vi jo egentlig lite om Wii, vi vet endel og de vi vet er bra, så vi gleder oss. Men vi må også her legge de kritiske øret til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig tråd. Joda, Nintendo er blitt et lite navn innen spill-industrien sammen lignet med Sony. De er forsåvidt ikke så mye mindre enn Microsoft på området konsoll-spilling, men det får forsåvidt være. Jeg tror nok at spillbiblioteket vil lokke mange til å kjøpe den. Skal i det hele bli spennende å se hva skjebnen har i tankene for denne fine lille konsollen. Ikke at jeg tror på skjebnen da :p

Lenke til kommentar

Ja, Nintendo har definitivt fått nokre poeng for å vere små og søte samanlikna med konkurrentane. Sony har gjort nokre vesentlege PR-tabber i det siste, og har utvist ei arrogant haldning i høve til konsollkrigen. Microsoft på si side har vore den store stygge ulven so lenge eg kan hugse, med sin utømmelege pengebrønn (Windows), og ei ikkje akkurat uproblematisk fortid. Då blir det lett å ha sympati med Nintendo, som vi først og fremst assosierar med soppar, prinsesser og fine barndomsminner. I tillegg har dei meldt seg ut av teknologi-racet og hevdar å satse på "spelbarheit" i staden.

 

Sjølv stiller eg meg litt tvilande til om Wii blir so fantastisk langt foran konkurrentane på spelbarheit. Dei kom opp med den aksellerometer-idèen, og det er spennande, men det gjenstår å sjå kor vellukka dette blir. Kanskje vil det ikkje gå so lang tid før ein saknar tida då ein berre kunne site i ro medan ein spelte? Eller kanskje det vil gjere eit stort og varig inntrykk på speldesign framover. Det er vanskeleg å vite. Men ein ting veit eg: Nintendo har ikkje monopol på nyskapning og fokus på spelbarheit. Til store, stygge, teknologifokuserte Playstation, kom det i forrige generasjon både karaoke-spel (Singstar, Karaoke Stage), kamerabaserte spel (Eyetoy), musikkspel (Rez), rulle-over-ting-spel (Katmari), og mykje meir.

 

Eg trur Wii blir bra, er positiv til aksellerometer-idèen, VELDIG positiv til laste-ned-NES-spel-idèen, og eg vil definitivt vurdere å kjøpe ein Wii som ein tillegskonsoll. Men eg trur enkelte har blitt litt vel ukritiske. Det er lett å ha sympati med Nintendo, og det er lett å vere einig med utsagn som "spelbarheit er viktist", men det er ikkje slik at god teknologi og god spelbarheit er gjensidig utelukkande. Eg synest godt Nintendo kunne ha kosta på konsollen sin HDTV-støtte.

 

Kay

Lenke til kommentar

virker som om alle tror at sony/ms bare kaster ut spill barhet/gameplay og tenker ikke på noe annet en å lage et spill som ser bra ut. har alle glemt at begge disse konsolene har mange fantastikse spill? hva er det som gjør et spill bra? historie, underholdning osv. bare fordi nintendo har utviklet en ny og spenende kontroll betyr det ikke at deres spill kommer til å overgå spill til xbox eller ps, som begge har titler som er sett på som noen av verdens beste spill.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at Nintendo er sjefen enda. Må iallfall vente til jeg har fått prøvt Wii før jeg kan ta det standpunktet der.

 

Denne generasjonen som nærmer seg slutten er det jo Sony som har overbevist mest, hatt de mest nyskapendes titlene og kommet med nyvinningene. Eye-toy, Singstar og Buzz har fått folk til å leke litt mer foran tv-skjermen enn hva som var vanlig før. Mamma liker til og med eye toy og singstar (og mest sannsynligvis Buzz), og hun liker egentlig ikke spill. Sony har markert seg utenom det sedvanlige spillmarkedet til nå, og fått amnge til å bli interressert. Det er vel Microsoft som virker mest tafatt når det kommer til nyvinninger til nå, men Nintendo har ikke mye å vise til i denne generasjonenen de heller.

 

Så denne generasjonen som gikk er svaret klart og tydelig nei Nintendo er ikke sjefen, i den kommende generasjonen er det bare å vente og se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Mye av fokuset til Nintendo ligger på Wii-moten (Wii sin kontroller), og mye av spillopplevelsen vil jo da basere seg på innlevelsen denne gir.

Vil Wii få et lite problem når folk kommer over wow-oppevelsen ved kontrollen? Vil folk etterverdt bli lei av å stå å vifte som en gal mann i sin stue?

Partygames vil jo selvsagt være en vinner til Wii, men det er jo også noen genre som ikke passer like godt på Wii - jeg er skeptisk til hvor bra bilspill vil være på Wii.

 

Det blir jo opp til spillutviklerene å se hvor bra Wii blir, men spillutviklere kan fort gå i fella og fokusere for mye på Wii-mote'n, blir vel det samme som de som lager spill til PS3 og Xbox 360 og fokuserer på grafikk. Det er uansett gameplay som vil avgjøre, noe PSP vs DS krigen nå viser.

Lenke til kommentar

Nintendo var vel sjefen for lenge siden med NES og SNES. Men grunnet mange dumme avgjørelser mistet de denne posisjonen over til Sony.

 

Det er sant at det håndholdte markedet ikke reflekterer hjemmekonsollene. Men Wii prøver noe nytt denne gang. Og i det markedet er ikke maskinkraft gjeldende. Om de lykkes er det vel for tidlig å si. De har skaffet seg veldig mye støtte og lovord verden over.

 

Tross det at Nintendo de siste årene ikke har hatt den store markedsdelen, så har de gjort noen av det de andre selskapene bare kan drømme om. Nemlig det å ha en inntekt som overgår de alle. Nintendo har som nevnt ikke gått med underskudd med noen av sine konsoller. De har rundt 60 milliarder på bok, noe konkurrentene absolutt ikke har grunnet konsollsalg og spill. Så i det området er Nintendo noe for seg selv.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at Wii kan gå av med seieren i "konsollkrigen" er at det trolig er veldig mange som vil kjøpe den som en tilleggskonsoll, fordi den skal koste relativt lite og fordi den representerer noe nytt.

Noe annet som er helt fantastisk er at det går an å laste ned alle Nintendo sin tidligere spill ( de kaller det Virtual Console), og jeg har hørt at de har fått rettighetene til å tilby alle SEGA sine gamle spill også. Det kan fort bli det som blir det avgjørende punktet for Nintendo, siden de har MANGE kvalitetsspill bak seg.

Lenke til kommentar
Artig tråd. Joda, Nintendo er blitt et lite navn innen spill-industrien sammen lignet med Sony. De er forsåvidt ikke så mye mindre enn Microsoft på området konsoll-spilling, men det får forsåvidt være. Jeg tror nok at spillbiblioteket vil lokke mange til å kjøpe den. Skal i det hele bli spennende å se hva skjebnen har i tankene for denne fine lille konsollen. Ikke at jeg tror på skjebnen da :p

6653434[/snapback]

 

Nintendo selger som hakka møkk i asia og er nok ikke så lite som vi trur

Lenke til kommentar
Nintendo blir i "konsollkrigen" tillagt veldig mye kredibilitet i forhold til MS og Sony med sin Wii. De to sistnevnte står for et grafikkrace, og kun det, mens Nintendo er de som egentlig har skjønt det og fokuserer utelukkende på gameplay og kaster HD, Lyd (støtter ikke DD 5.1 har jeg hørt?) til dels grafikk på dør. DS har bevist Nintendo sin misjon ved å selge sinnsykt på kort tid, men gjelder det samme for hjemmekonsoll?

6653304[/snapback]

 

De får værtfall mine penger når Wii kommer. Snakk om å lage kvalitet spill og design.

DS er det beste konsoll kjøpet jeg har gjort på mange år. Samboeren min har okkupert den så jeg må nok kjøpe enda en DS :)

 

DS rent teknisk ligger bak PSP men dæven å morsomt det er! Jeg har hatt PSP og solgte den løpet av noen uker med 6-7 spillene jeg kjøpte til den på den korte tiden.

 

Hvorfor liker jeg DS så sinnsykt bra?

Svaret ligger ikke i grafikken men gameplay. Med touch screen som fungerer utmerket til FPS spill og med sine 60 bilder i sekundet storkoser jeg meg.

Jeg sikter minst like bra med pennen i FPS spill som jeg gjør med mus til PC. Dette er morro! 2 skjermer gjør at du alltid har full kontroll.

 

Toppen av kaka er at du kan spille mot andre over internett eller lokalt.

Jeg storkoser meg over nettet med Metroid Prime, mens samboeren er helt hekta på Tetris online.

 

Jeg har 4 spill til DS så langt og flere skal det bli. Jeg bare elsker å bruke touch screen når jeg spiller. Det blir så uendelig bedre og lettere spesielt på en hånd konsoll.

 

Wii vil ikke ha de tekniske fordelene som X360 og PSP vil ha når det gjelder grafikk og lyd, men det driter jeg langt i. Klarer Wii få til samme gameplay og vil jeg ha det like morsomt som jeg har med DS så sier jeg velkommen og sparker de andre konsollene ut på dør.

Lenke til kommentar

Er vel bare Nintendo som kan lage et "spill" som Electroplankton (et produkt jeg skal ha)

 

MS er jo full i penger så det er ikke det det står på, men savner noen annonseringer av andre spill enn skyting, bilkjøring og eventyr. Litt mer innovasjon fra MS hadde vært fint.

 

Men man skal være kritisk. Asia styrer ikke spillmarkedet, men det at Wii blir så billig kan være nøkkelen til suksess for Nintendo. Jeg mistenker også at vifitng med armene vil bli en ting som mange går lei etterhvert. Men kontrolleren har sikkert bruksområder vi ikke har tenkt på ennå.

Lenke til kommentar

Wii blir nok en tilleggsmaskin......Det som er nytt nå er jo kontrolleren og hva skjer når folk går drittlei av å sitte alene og skal spille et spill og så må du vifte med armene og bevege deg når du egentlig bare vi l ligge laidback med en vanlig kontroller(vet wii får dette også) og spille et spill som har bra historie, gameplay og grafikk...Da blir nok savnet etter en Ps3/360 for stort tror jeg....

Lenke til kommentar
En annen ting er at den "vanlige" kontrolleren til Wii ikke ser særlig ergonomisk ut. Noen som har testet denne eller sett den i bruk?

6654439[/snapback]

Synes jeg kan huske at en hos IGN hadde testet den. Han syntest analogstikkene var litt langt ned på kontrollen. Nå kan det være at Nintendo endrer de. Ellers skal den være ganske ergonomisk. Den er veldig tykk og god å holde i.

Lenke til kommentar
En annen ting er at den "vanlige" kontrolleren til Wii ikke ser særlig ergonomisk ut. Noen som har testet denne eller sett den i bruk?

6654439[/snapback]

Synes jeg kan huske at en hos IGN hadde testet den. Han syntest analogstikkene var litt langt ned på kontrollen. Nå kan det være at Nintendo endrer de. Ellers skal den være ganske ergonomisk. Den er veldig tykk og god å holde i.

6654470[/snapback]

 

Der er vi inne på noe interessant. Kontrolleren til 360 er for stor for min 5-årings fingre. Du sier den er "tykk og fin", men er det ikke slik at Nintendo sine kontrollere skal passe små barnefingre? Slik som GC sin kontroller. Eller sikter de på høyere aldersgrupper nå?

 

Og Wangen360: Ikke gjør dette til det du vet jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...