Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, i starten ville jeg uansett lagt mest vekt på teknikk (Jeg gjorde dette, spesielt i benkpress, knebøy, markløft og skulderpress(militærpress) som er mine hovedøvelser. Det er jeg glad for.

 

OT : Har trent i litt over 1 år, tenkte jeg skulle forsøke kreatin for å se om jeg får noen effekt. Hvilken type er det som er mest å anbefale??

Lenke til kommentar

Ok, da skal jeg vente litt med å bruke det.

Men lurer på en ting ang weight gainers: Jeg har nylig gått til anskaffelse av en boks Big Mass 1 kg weight gainer (med sjokoladesmak). Det jeg lurer på er hvor mye melk og pulver jeg skal blande sammen - altså forholdet mellom disse to? Det fulgte med en scoop, men er ikke helt sikker på hvor mye pulver jeg skal ta oppi den og hvor mye melk jeg skal bruke? Når skal man ta seg en shake, rett før eller etter trening? Hvor mange ganger om dagen? Og så lurer jeg på om det vil gi noe effekt å bruke pulveret på dager hvor man ikke trener?

Lenke til kommentar
Ok, da skal jeg vente litt med å bruke det.

Men lurer på en ting ang weight gainers: Jeg har nylig gått til anskaffelse av en boks Big Mass 1 kg weight gainer (med sjokoladesmak). Det jeg lurer på er hvor mye melk og pulver jeg skal blande sammen - altså forholdet mellom disse to? Det fulgte med en scoop, men er ikke helt sikker på hvor mye pulver jeg skal ta oppi den og hvor mye melk jeg skal bruke? Når skal man ta seg en shake, rett før eller etter trening? Hvor mange ganger om dagen? Og så lurer jeg på om det vil gi noe effekt å bruke pulveret på dager hvor man ikke trener?

7063824[/snapback]

Varierer, du kan jo regne deg til det eksakt. Prøv med 1-2 og se om det blir nok, du vil jo uansett se det på vekta hvis du får i deg nok.

Lenke til kommentar

@ Digital Blaster: Ja, man trenger proteiner også på dager man ikke trener. Man trenger proteiner i omløp til enhver tid hvis man vil bygge muskler. Man kan ikke lagre proteiner i kroppen ved å spise veldig mye for så å ikke spise proteiner på en stund. Så med mindre du ønsker at kroppen skal bryte ned musklene dine burde du ha litt proteiner på dager du ikke trener.

Lenke til kommentar

Her er hva jeg vil si er viktig av kosttilskudd:

 

Kropp generelt:

- Tran/selolje/andre omega-fettsyretilskudd: Høres kanskje ut som en myte for noen av dere, men fakta er at omega fettsyrene har mange positive virkninger på kroppen. Det flerumettede fettet har også en god effekt i seg selv (så sant du trener, doh)

 

- Multivitamin/Stort inntak frukt og grønt: For å være helt ærlig er jeg ikke noen ekspert på vitaminer og mineraler, men det er uansett viktig å få i seg riktig mengde av det for at systemet skal fungere

 

 

Styrke/kroppsbygging:

 

-Kasein protein: Protein med tregt opptak i kroppen. Dette er det ideelle å bruke til måltider og ellers der du ikke føler maten strekker til. Husk at kroppen bare kan ta opp CA 40g proteiner hvert måltid med CA 3timer mellomrom, bruk derfor med moderasjon og fordèl utover dagen.

 

-Maltodextrin (Raske karbohydrater): Lei av banan/rosiner etter trening? sleng i noen scoops av dette i en shake sammen med Whey. De raske karbohydratene fyller opp Glykogenlagrene i musklene.

 

-Whey protein: Protein med raskt opptak i kroppen. Whey tas ideelt etter trening for å senke nedbryting av muskler. Å ta raske protein rett etter trening har vist seg like viktig som å ta raske karbohydrater etter trening.

 

-Kreatin: Øker styrke. Personlig bruker jeg CEE. CEE har som egenskap å frakte kreatinen frem til musklene raskt, uten for mye tap i magesyrene. Det som går tapt i magesyrene kalles "Kreatinin" og kan ha bivirkninger. Kreatin generelt kan føre til bivirkninger/ikke optimalt resultat dersom du ikke drikker nok vann. Sørg for minst 4L daglig med vanlig kreatin, og 5-6 liter med CEE eller Kre-alkalyn. Du kan også bruke tilskudd for å framskynde opptaket av kreatin i kroppen enda mer.

 

-ZMA: Forbedrer restustisjonen og gir deg en bedre søvn. Tilskuddet inneholder Zink og magnesium.

 

 

Der var vel alle tilskuddene jeg bruker per dags dato :)

Lenke til kommentar
Ok, da skal jeg vente litt med å bruke det.

Men lurer på en ting ang weight gainers: Jeg har nylig gått til anskaffelse av en boks Big Mass 1 kg weight gainer (med sjokoladesmak). Det jeg lurer på er hvor mye melk og pulver jeg skal blande sammen - altså forholdet mellom disse to? Det fulgte med en scoop, men er ikke helt sikker på hvor mye pulver jeg skal ta oppi den og hvor mye melk jeg skal bruke? Når skal man ta seg en shake, rett før eller etter trening? Hvor mange ganger om dagen? Og så lurer jeg på om det vil gi noe effekt å bruke pulveret på dager hvor man ikke trener?

7063824[/snapback]

 

Dosering av gainer er som regel mellom 100-150 gram pulver blandet med 1 dl melk/vann pr. 30 gram gainer.

 

Du skal ikke ta shake rett før trening. Hvis du tar før trening bør det være i tidsrommet 30 min til en time før trening.

Etter trening skal den drikkes med en gang.

 

Den brukes også på treningsfri dager.

 

Hvorfor du kjøpte bare en kg vet jeg ikke. Det er jo borte på 1-2-3. :D

Lenke til kommentar

Du kunne sikkert lagt til at det er et område der du bør(/må?) bruke proteinpulver (whey, raske proteiner), nemlig direkte etter trening, helst sammen med raske karbohydrater.

 

Grunnen til dette er at de fleste matvarer ikke inneholder raske proteiner som kan tilfredstille kroppens opptak, og sette en mest mulig effektiv senking av muskelnedbryting.

 

 

Proteinpulver er også billigere (sett proteiner pr krone) en samtlige matvarer som er vanlige å ha i huset. Det er sjelden du kan/vil spise tilstrekkelig med proteiner til hvert måltid. Det blir derfor feil å si at kosttilskudd er for "folk som lider av noe".

Endret av E.T
Lenke til kommentar
Mener du proteinfabrikken? Isåfall ja.

 

Edit: Det virker tilsynelatende seriøst.

7123211[/snapback]

Det finnes en side som heter proteinbutikken også. Selv kjenner jeg ingen som har kjøpt noe derfra, har ingen egne erfaringer heller. Tviler dog på at man får oboy pulver om man bestiller proteinshake derfra :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...