Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Når det derimot kommer til protein etter trening så er det vanskelig å finne noe som er like bra som pulver...

7170978[/snapback]

 

Proteinpulver er jo et (av mange) kosttilskudd som ikke har bevist effekt. At proteinpulver kan erstattes med kosthold fornektes av altfor mange.

 

Eternal: Det er karbohydrater som fyller opp glykogenlagrene, ikke protein. Hvis man ikke får i seg karbs, så bruker kroppen energi på å omforme protein til glukose for å få energi til å opprettholde kroppens funksjoner og det går virkelig ut over muskelmassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karbohydrater som tilskudd er kanskje tidenes eksempel på et markedsskapt behov.

7170955[/snapback]

Er enig i at karbohydrater like gjerne kan inntas gjennom overmodne bananer, riskaker, rosiner e.l. , men hvor mye lettere er det ikke å bare ta med en shake på studio og helle den nedpå etter treningen.

7170978[/snapback]

Ikke mye... Er ikke snakk om en ryggsekk med bananer heller. + man får i seg andre næringsmidler som - hvis pulverprodusentene hadde solgt bananer - sikkert inneholder utallige sykoanabole partikler som er absolutt nødvendig for å unngå hjulbeinthet.

7171047[/snapback]

 

Nei, for noen er det sikkert ikke noe problem, men for min del er det mest praktisk å bare ha en shake med alt i; det tar lite plass, går raskt og drikke, blir ikke most i sekken(bananer) og er alltid tilgjengelig hjemme; noe ikke riskaker og bananer er.

 

 

Wh1te: Som du sier er ikke effekten av proteinpulver bevist, hvertfall ikke som jeg har sett, men proteinet i pulver er jo protein som det som finnes i matvarer så da kan det jo ikke ha noen dårligere effekt.

 

Selvfølgelig kan proteinpulver byttes ut med vanlig mat, men rett etter trening kan dette være vanskelig syntes jeg...

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Det er bare useriøst å si at folk som trener skal spise protein via den naturlige føden. Har prøvd det, bruker jo like mye tid på dass som trening :roll: , kylling ble dyrt og.

 

Ellers er det underlig at først tråd tar opp kreatin/protein løverste oppe, men ikke nevner det i noen uddypende grad under, reger med det er work in progress?

 

Ellers er det vel ikke forbudt med anabole steroider heller? i bruk, det er vel kun salg som er ulovlig, eller har de skrevet om loven?

 

edit: protein er kosttilskudd og du spiser det jo selvsagt sammen med den vanlige mengden mat du spiser

Endret av JoKr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er bare useriøst å si at folk som trener skal spise protein via den naturlige føden. Har prøvd det, bruker jo like mye tid på dass som trening  :roll: , kylling ble dyrt og.

7171089[/snapback]

 

Gud jeg er lei av å høre det. Kan noen av dere, som visstnok har så mye peiling, fortelle meg hvor mange prosent av kostholdet som skal bestå av protein?

Lenke til kommentar
Det er bare useriøst å si at folk som trener skal spise protein via den naturlige føden. Har prøvd det, bruker jo like mye tid på dass som trening  :roll: , kylling ble dyrt og.

7171089[/snapback]

 

Gud jeg er lei av å høre det. Kan noen av dere, som visstnok har så mye peiling, fortelle meg hvor mange prosent av kostholdet som skal bestå av protein?

7171107[/snapback]

 

For de som trener hard styrke anbefales det av utøvere flest og iform.no og treningsforum.no osv å ligge på MINST 2 gram protein per kilo kroppsvekt.

 

Olympiatoppen osv derimot sier at det ikke er nødvendig med så mye protein.

 

Hvem man velger å tro på er opp til hver enkelt, og det skal faktisk påpekes at jeg ahr til gode og se en undersøkelse/dokumentasjon på at det er nødvendig med så mye protein som mange sier...

 

 

Slenger med en link til en debatt rundt proteininntak på iform sitt forum.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Folk må tenke på at kostholdet består av andre ting enn proteiner. Det å ha et velbalansert kosthold betyr at næringsstoffer må stå i stil til hverandre.

Lenke til kommentar

Protein inntak varier jo mellom person og treningsprogram/periode. 4 - 6 gram pr. kilo kroppsmasse hvis noen skal opp i masse. Men problemet er kanskje at folk kun spiser proteiner og ikke nok karbohydrater for å få maksimalt effekt av treningen. Har hatt treningsfri i 2 månder pga oppgaveskriving, men regner med å gå tilbake til 4k cal inntak pr. dag og 6g protein pr.kilo når jeg starter igjen. Men det kommer jo selvsagt ann på hva målet ditt er.

Lenke til kommentar
Folk må tenke på at kostholdet består av andre ting enn proteiner. Det å ha et velbalansert kosthold betyr at næringsstoffer må stå i stil til hverandre.

7171141[/snapback]

 

Helt enig der og jeg er faktisk en av de som ikke stoler helt på det alle sier om at det er nødvendig med oppimot 3-4 gram protein per kilo kroppsvekt for maksimal muskelvekst.

 

Hvis du tar en titt på lenken jeg hadde i forrige innlegg så var det ingen som kunne komme med noen slags dokumentasjon e.l. som sa at det var nødvendig med slike mengder protein. At de fleste utøverne i kroppsbygging og fitness sier at det er det er derimot en annen sak.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Protein inntak varier jo mellom person og treningsprogram/periode. 4 - 6 gram pr. kilo kroppsmasse hvis noen skal opp i masse. Men problemet er kanskje at folk kun spiser proteiner og ikke nok karbohydrater for å få maksimalt effekt av treningen. Har hatt treningsfri i 2 månder pga oppgaveskriving, men regner med å gå tilbake til 4k cal inntak pr. dag og 6g protein pr.kilo når jeg starter igjen. Men det kommer jo selvsagt ann på hva målet ditt er.

7171142[/snapback]

Som regel skal det ligge på 3-4g per kilo. 6g hadde blitt litt vel mye da hadde alle som veier 100kg måtte hatt 600g protein hver dag :D

Lenke til kommentar
Det trur jeg ikke på.

7170616[/snapback]

 

Vel, det gjør de fleste kostholdseksperter.

7170767[/snapback]

Jaha, har du noen kilde på dette?

 

Regner med det er styrke- og muskeltrening du snakker om?

 

Protein inntak varier jo mellom person og treningsprogram/periode. 4 - 6 gram pr. kilo kroppsmasse hvis noen skal opp i masse. Men problemet er kanskje at folk kun spiser proteiner og ikke nok karbohydrater for å få maksimalt effekt av treningen. Har hatt treningsfri i 2 månder pga oppgaveskriving, men regner med å gå tilbake til 4k cal inntak pr. dag og 6g protein pr.kilo når jeg starter igjen. Men det kommer jo selvsagt ann på hva målet ditt er.

7171142[/snapback]

Som regel skal det ligge på 3-4g per kilo. 6g hadde blitt litt vel mye da hadde alle som veier 100kg måtte hatt 600g protein hver dag :D

7172260[/snapback]

Dante, grunnleggeren bak Doggcrap anbefaler det. Og hvis du titter innom forumene deres er vel ikke akkurat de folka der så små. :) Her er det dog andre supernøtter inne i bilde, som gjør at kroppen lettere tar opp proteiner.

 

Men, det er i hvert fall ikke en bakdel å få i seg 5-600 gram proteiner til dagen.

 

Og White, virker som du har noe i mot kosttilskudd?

Endret av Orbo
Lenke til kommentar
Proteinpulver kan erstattes av kosthold. Det er bare ikke særlig praktisk for de som trener styrke med ambisjoner om å øke i muskelmasse. Man taper dessuten penger på det.

7174009[/snapback]

Word. Men mitt poeng er at jeg spiser ikke protein pulver for å skippe et måltid. Vi snakker jo om kosttilskudd, og jo, kreatin og protein øker bl.a restitusjon av musklaturen. Fett ble nevnt, men neppe som kosttilskudd :) . Klart det er viktig med fett, mye feit fisk er godt som gull. Problemet er kanskje at mange av trådene som startet med kreatin og protein som hovedkilde var til mennesker som skulle øke masse. Eneste gangen jeg har gått opp virkelig i masse var når jeg spiste 500/550g protein og tok 2000cal via weightgain og 8gram kreatin daglig. Men muskelene klarer ikke hardkjøret treningsprogrammet legger opp i mere enn 1 måned ca (for meg personlig) , så er det å redusere belastning og inntak av weightgain, for så å kjøre eksplosivt igjen etter hvileperioden. Men mere muskler krever mye mer energi på tomgang. Men jeg erstatter ikke måltid med kosttilskudd, hvorfor ville jeg det? Viktig å få i meg mye grønnsaker, fisk, taco :D og alle andre godesaker og. Men ja, der er forskjell på om du tar kosttilskudd som måltidserstatning, vekttap eller muskelbygging - syns bare første innlegg gruser ned på de som har opprettet kreatin/protein tråder, og ikke tar hensyn til at det er snakk om økt masse som er i fokus. Men, kanskje, er det er psykologisk drivkraft som gjør at jeg løfter mere under peak rundene og ikke kosttilskuddet, men bare det virker på et eller annet er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Altså, helt seriøst!; har dere forsøkt UTEN proteinpulver og merket noen mer/mindre effekt? Eller stapper dere 4g/kg bare fordi det er en markedsskapt hype i som sier det?

 

Proteiner er bra og nødvendig, ja, men jeg stiller meg skeptisk til senere års overdrivelser som stammer fra diverse Bodybuilding-blader som lever på kosttilskudd-annonsører. :hmm:

 

Det er uansett best å få i seg næringsstoffer gjennom hel mat.

Tror det er bedre å tenke på å trene hardt og hvile nok istedet for å ete som noen dresserte griser. Kanskje vurdere å spise proteinrike matvarer som kylling og tunfisk i ny og ne. Men å få nervøst sammenbrudd fordi man glemmer shot nr 70 med proteinpulver en dag tror jeg ikke er veien å gå.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Altså, helt seriøst!; har dere forsøkt UTEN proteinpulver og merket noen mer/mindre effekt?  Eller stapper dere 4g/kg bare fordi det er en markedsskapt hype i som sier det?

 

Proteiner er bra og nødvendig, ja, men jeg stiller meg skeptisk til senere års overdrivelser som stammer fra diverse Bodybuilding-blader som lever på kosttilskudd-annonsører.  :hmm:

 

Det er uansett best å få i seg næringsstoffer gjennom hel mat.

Tror det er bedre å tenke på å trene hardt og hvile nok istedet for å ete som noen dresserte griser.  Kanskje vurdere å spise proteinrike matvarer som kylling og tunfisk i ny og ne.  Men å få nervøst sammenbrudd fordi man glemmer shot nr 70 med proteinpulver en dag tror jeg ikke er veien å gå.

7175452[/snapback]

4 g er trolig i overkant av hva de fleste trenger. Men det virker som de fleste som har peiling på ernæring for styrketrening annbefaler minst 2 g pr. kg kroppsvekt. Ja, jeg har prøvd å trene uten nok proteiner og det gikk veldig treigt. Jeg kunne selvsagt spist mer proteiner i kostholdet, men det var upraktisk og dyrt, derfor bruker jeg proteinpulver.

 

Jada, mat er best. Ingen som kaller proteintilskudd for kosterstatning, det er et kosttilskudd. Skal man bli virkelig stor må man spise mye mat, ingen vei utenom det. De fleste som drikker proteinshakes spiser proteinrike måltider (av vanlig mat) flere ganger daglig.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og White, virker som du har noe i mot kosttilskudd?

7172509[/snapback]

 

Jeg er i mot kosttilskudd som ikke er nødvendig. Jeg har vært en av dem som brukte over 100 gram proteinpulver til dagen, kreatin, multivitamin, fettsyrer, mineraler osv. Jeg vet hva som funker for meg. I tillegg har jeg oppsøkt "sannheten" om de meste populære tilskuddene og forhørt meg med flere leger og ikke minst kostholdseksperter. Sjefen min er trenings- og kostholdsekspert på veldig høyt nivå og jeg har prøvd å snappe opp så mye som mulig.

 

Misforstå meg rett, jeg bruker kosttilskudd. Fettsyrer, multivitamin, sink, krom og sannsynligvis snart kreatin igjen, men det er fordi jeg har funnet ut akkurat hva som funker for meg.

 

Visste dere for eksempel at et kosthold med for mye innslag av proteiner øker risikoen for kreft i brystkjertel, tykktarm, bukspyttkjertel, porstata, underliv og endetarm?

 

Uansett, jeg anbefaler alle dere som er interessert i kosthold og ikke minst kosttilskudd å lese Vitaminrevolusjonen. Den vil sannsynligvis gi dere et litt annet bilde av kosthold og tilskudd i alle sammenheng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Som sagt er veldig slit å få i seg 2-3g proteiner uten kosttillskud, men man skal aldri droppe måltider for proteinpulver og ikke overdrive. Max 3 ganger dagelig med proteinpulver imo.

7176557[/snapback]

 

Du er 15 år. At du heller i deg proteinpulver er ca. like nyttig som at jeg bruker rynkekrem.

Lenke til kommentar
Visste dere for eksempel at et kosthold med for mye innslag av proteiner øker risikoen for kreft i brystkjertel, tykktarm, bukspyttkjertel, porstata, underliv og endetarm?

7179041[/snapback]

Kek. Det der vil jeg se en forklaring på før jeg velger å tro på det. En veldig overbevisende statistikk fungerer til nød.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Visste dere for eksempel at et kosthold med for mye innslag av proteiner øker risikoen for kreft i brystkjertel, tykktarm, bukspyttkjertel, porstata, underliv og endetarm?

7179041[/snapback]

Kek. Det der vil jeg se en forklaring på før jeg velger å tro på det. En veldig overbevisende statistikk fungerer til nød.

7179058[/snapback]

 

Når du fordøyer proteiner, frigjøres aminosyrer, svovel og fosfor, og det dannes bl.a. fosfor- og svovelsyre. Disse syrene må nøytraliseres av kroppens basiske mineraler (kalsium, magnesium, mangan, natrium og kalium) for å kunne utskilles i nyrene. Forskere har derfor satt kosthold med for stor innslag av proteiner i forbindelse med det jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...