Gå til innhold

Nytt overklokkingsystem - Socket 939


Anbefalte innlegg

Som sagt i trådtittel, jeg skal begynne med overklokking, etter flere år med forsiktighet.

Foreløpig har jeg kjøpt Zalman CNPS9500LED og Arctic Silver 5.

Nå mangler jeg prosessor og hovedkort, jeg tenker på å kjøpe AMD Athlon 64 3500+ (Venice) og DFI LANPARTY UT nF3 ULTRA-D eller ASRock 939Dual-SATA2.

Er dette et fint oppsett til overklokking?

 

På forhånd takk for svar! :)

Endret av Craves
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med Asrock Kortet er at du kan oppgradere med PCI-E senere. Dersom det ikke er viktig har jeg mistanke om at det DFI kortet du linker til er hakket bedre.

 

Har Asrock kortet selv, og det takler greit litt overklokking med rette bioser. Det jeg savner er Gb-lan, firewire, flere Sata-II kontakter, regulering av vifter...

 

Har ikke erfaring med DFI kortet, men kan tenke meg at det er litt bedre på overklokking.

Lenke til kommentar

skal du klokke er det det ikke vits og gå for 3500+ gå heller for en 3000+ de klokker som regel like langt. ihvertfal med dfi hk.

 

 

har du et agp kort du har tenkt og bruke videre?

 

 

sorry ser nå at de har samme pris :whistle: men det føles bedre og klokke en svakere cpu. klokka en 4000+ i går og det var ikke noe arti,...

 

 

denne er veldig gøy og klokke

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

1. Ja, det var det da..

Jeg skal kanskje oppgradere til PCI-E-grafikkort senere, men jeg har også lyst på et HK som er godt til å overklokke.

Ettersom de fleste jeg har pratet med sier at DFI er bedre til overklokking, blir det et vanskelig valg..

2. Jepp, jeg kjøpte et nVidia XFX GeForce 6800 GS AGP i Februar, så det skal jeg ikke bytte ut.

3. Jeg vet ikke helt om jeg skal gå for Opteron 146, 3000+ eller 3500+ når du sier dette.

Men 3500+ er kraftigere, og hvis jeg ikke får overklokket, blir vel det det beste valget?

Hvis jeg kan få bedre ytelse for samme pris, velger jeg nok det.

 

Tusen takk for hjelpen! :)

 

Edit: Jeg har nå tatt en titt på 3000+ (Venice), og jeg ser at den er på 1.8 GHz, mens 3500+ (Venice) er på 2.2 GHz.

Det blir nok 3500+ når den faktisk er billigere og 400 MHz kraftigere.

 

Edit #2: Og nå har jeg tatt en titt på Opteron 146.

Den er på 2.0 GHz, men den har dobbelt så mye L2-cache, og 200 MHz lavere FSB.

Er det lavere eller høyere FSB som er positivt?

Og hva med L2-cache?

 

Edit #3: Og hva med AMD Athlon 64 3200+ (Venice)?

Endret av Craves
Lenke til kommentar

ASrock kortet har en del ulemper du bør vite om:

 

- Med nyere BIOS er det en 274 htt sperre, det betyr at hvis du velger en opteron 146 vil den ikke kunne overstige 2740mhz (10*274). Med eldre BIOSer er dette derimot ikke noe problem (merkelig, huh?).

- Vcoren kan bare settes opp 0,5V fra standard volt, noe som hemmer overklokkingen noe (finnes en mod som gjør at du kan få 1V til, send PM for link)

- Vmem har også en limmit på 2,8V (med instillingen HIGH)

- Ikke Gb-lan

 

Se forøvrig denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=455838&hl=

 

 

Ellers er jeg godt fornøyd med mitt ASrock, og med litt tweaking og modding går overklokkingen greit. Billig er det også:)!

Endret av eldavid
Lenke til kommentar

Høy eller lav FSB er ikke 1'ste pri .

Pri 1 er høyest cpu frekvens .

Pri 2 minnefrekvens , denne blir kompromiss .

Uansett , høyest cpu frekvens gir alltid bedre overall ytelse .

 

Kjører selv 3ghz med divider 166 . 1:1 (eller mem index 200) blir for mye for cpu'n sammen med kjernen på 3ghz .

Så det blir et kompromiss med høy cpu freq. med lavere minnefrekvens.

 

Mener at ADA3700CF er E6 , E4 er bedre .

Lenke til kommentar
Edit: Jeg har nå tatt en titt på 3000+ (Venice), og jeg ser at den er på 1.8 GHz, mens 3500+ (Venice) er på 2.2 GHz.

Det blir nok 3500+ når den faktisk er billigere og 400 MHz kraftigere.

 

Edit #3: Og hva med AMD Athlon 64 3200+ (Venice)?

6619504[/snapback]

 

Såvidt jeg vet merkerdu vel nesten ikke forskjell mellom 3500+ og 3000+. Har ikke sjekket prisene, men du sier at 3500+ er billigere enn 3000+.

 

Ettersom prisforskjellen på 3500+ og 3200+ er så liten så er det opp til deg å bestemme. Personlig ville jeg gått for 3200+ siden den er billigere.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg nesten bestemt meg for CPU.

Jeg er ganske sikker på at den blir 3700+ (San Diego).

3700+'en har 11x multiplier, de andre har 10x multiplier.

3700+ er også billigere enn Opteron 146, og skal visst være lettere å klokke enn de andre jeg har nevnt (Opteron 146, 3500+ og 3200+).

Hovedkortet er jeg fortsatt usikker på, skal jeg gå for ASRock 939Dual-Sata2 med mulighet for oppgradering til PCI-E eller DFI som er bedre til overklokking?

Jeg tviler egentlig litt på at jeg kommer til å oppgradere, det er derfor jeg "heller" mot DFI.

Hva er deres meninger? :)

Endret av Craves
Lenke til kommentar

Ehm, bare så det er sagt, du trenger ikke å oppgradere ASrock-kortet da det kommer med både AGP og PCI-e slot. Så i ditt tilfelle ville det være mitt soleklare førstevalg da det både er billigere samtidig som du slipper å skifte hovedkort hvis/når du oppgraderer til PCI-e.

 

Med 11* multiplier skal det ikke være noe problem å overklokke heller!

Lenke til kommentar

Nå har jeg tenkt meg litt om, og pratet en god del med Sweet her fra hw.no-forumet, og nok en gang ombestemmer jeg meg.

Jeg har tross alt 20k (Jeg er flink til å spare ;)) jeg ikke vet hva jeg skal bruke på, så jeg har tenkt litt på dette oppsettet:

MSI P965 Platinum

XFX GeForce 7900 GT 256 MB

Xntel Core 2 Duo E6600

GeIL DDR2-667 1024 MB x2

 

Hvordan ser dette ut?

Lenke til kommentar
Med 11* multiplier skal det ikke være noe problem å overklokke heller!

 

multipier har lite og si når hk klarer så høy htt som 320+

 

htt er det som ganges med multiplier... så 9x320 ville gi 2880

 

 

link til overklokking

6621713[/snapback]

 

Er klar over dette, men det er generelt en fordel at cpuen har høy multiplier da htt da ikke trengs og settes så høyt, i tillegg til at lavere multiplier er åpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...