Gå til innhold

svart/hvitt på tvut??


Lordice

Anbefalte innlegg

Jeg har en HP omnibook 6100 bærbar (kjøpt før sommerferien), med ATI Mobility Radeon skjermkort.

Når jeg kobler dataen til tv med s-video så blir det

bare svart/hvitt?? Jeg har testa alle kabler og tv, det

ser ut til å funke, så jeg bare lurer, er det noe

fysisk galt med bærbaren, eller er det bare software??

 

-LordiCe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, har prøvd allt det.. jeg har satt pal_b, og

jeg har sånn svideo til scart adaptor til tven siden

jeg ikke har s-video inn på tven..

Det er lisom ikke så lett å finne ut av ting, når man

har prøvd seg på masse forkjellig.. Noen som tilfeldig-

vis har hatt samme problem som fant ut av det??

Isåfall si ifra..:grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 19:37, skrev Lordice:

ja, har prøvd allt det.. jeg har satt pal_b, og

jeg har sånn svideo til scart adaptor til tven siden

jeg ikke har s-video inn på tven..


 

Adapteret er kun et adapter, det gjør det kun mulig å benytte s-video inn på scart (noen TV'er kan også ta inn s-video på scart). Det konverterer ikke signalene. Du må skaffe deg en noe som omgjør s-video til kompositt signal.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har ogsaa en laptop med ATI mobility i, og problemet ligger hverken i maskinen eller TV'en, men i kabelen.

 

Jeg kjoepte en SVHS til SCART-kabel hos Elkjoep som ga meg kun svart-hvitt.

 

Du maa aapne scart-kontakten, og flytte 2 pins, saa faar du farger. Jeg skal poste oppskriften senere idag.

Lenke til kommentar

heisann

 

 

hverken kabel eller software som er problemet ditt.

 

trenger heller ikke å bytte om pinnene i SVHS kabelen...

 

på TV`en din har du en funksjon som endrer slik at du får farger...

 

vet dessverre ikke hva denne funksjonen heter da.

 

kan se etter i menyene for VCR inngangene dine, se om du finner noe som heter VCR1-S eller liknende

 

dette måtte jeg gjøre på min egen TV og på TV`en til en kompis med akkurat samme HP 6100

 

alt ble så bra da...

 

kjørte med en S-VHS kabel på 10 meter fra Claes Olsson......

 

[ Denne Melding var redigert av: dolbyac3 på 2002-10-21 13:59 ]

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med dette, jeg mener jeg har kjøpt det som er av kabler, og likevel blir det svart/hvitt på tv'n. Tv'n er gammel, men det har fungert tidligere med en annen pc (husker ikke hvilket kort det er i den pcen i farten). Jeg er nær sagt villig til å prøve alt, men hvis en driver og åpner SCART-kontakten og bytter om, kan dette skade TV-out på maskinen?

Lenke til kommentar

Sett pin 15 inn sammen med pin 20 i scart-kontakten, og voila - verden er i farger igjen. Nummereringen staar vanligvis paa selve scart-kontaktens plastfundament. Normalt kan man bare stikke "skoen" til pin 15 inn i slot`en hvor "skoen" til pin 20 er. Man behoever ikke finne frem loddebolten.

 

Ved aa gjoere dette, kombinerer du luminance og chrominance.

 

Enjoy!

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet selv, dette er den vanligste løsningen:

 

Selv om du benytter scart kontakt inn på TVen i stedet for S-video, MÅ du fortsatt ha STØTTE for S-video på scart-inngangen!!

 

Ikke alle TVer har dette, noen støtter S-video, andre RGB, noen begge deler og noen ingen av delene!

 

Har man flere scart-kontakter behøver ikke disse nødvendigvis være like, prøv med de forskjellige

 

Mange TVer har (som nevnt over) flere VCR-kanaler (ofte kalt av, yc RGB osv..) for forskjellige modus og innganger: Prøv ut de forskjellige kanalene på forskjellige innganger (YC er ofte S-video..)

 

 

Litt bakgrunn for dette problemet:

 

SCART er en standard som stor sett bare finnes i Europa, og mange tar det for gitt at TV-ut med S-video vil fungere fint fordi de aller fleste kun har denne inngangen, men slik er det altså ikke..

 

En annen løsning er at noen kort istedet eller i tillegg har vanlig Composite utgang på kortet, denne vil fungere på de aller fleste Scart-innganger, men gir en del dårligere kvalitet (ikke noe stort problem om man kun skal spille av filmer da)

 

Dette problemet vil etterhvert bli mindre ettersom de fleste nye TVer har egen S-video inngang

Lenke til kommentar

Jeg har også en Zepto 2002, og fikk bare svart/hvitt på min gamle tv. (som da sannsynligvis ikke støtter s-vhs) Jeg har en RCA/S-VHS adapter på Clas Ohlson som jeg kobler S-VHS kabelen på. Etter å ha lest forskjellige tips på disse sidene åpnet jeg adapteren og fjernet pin 15. Dermed fikk jeg farger!!

 

Har også prøvd Zeptoen på nyere tv'er med s-vhs inngang, og der er bildet i farger.

 

Håper dette gjør det litt klarere!

Lenke til kommentar

Det er mulig at jeg bare har vært litt heldig da....når jeg prøvde tv-ut på mitt ati kort så brukte jeg s-vhs kabelen, med overgang til comp. i enden (på tv siden), fikk bare SV.

 

Løsningen for meg var at jeg satte overgangen på kortsiden, også brukte jeg en comp. kabel fra overgangen frem til tv-en....og HURRA nå har jeg farger....tv mitt støtter ikke s-vhs....så jeg tror forklaringen/årsaken til problemet må være s-vhs kabelen....håper dette kan hjelpe noen.....

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Uff, var lenge siden dette ja,

ego'et på _min_ skal vel i nærmere ettertanke og riktighet gå til TVTool.

Det var en periode "alle" hadde problem med sort/hvit på tv'en.

Heldigvis er ikke problemet stort lengre,

og jeg har fremdeles de 2 første avsnittene fra en planlagt guide på en backup et sted, my it r.i.p. Selv om man tar backup, blir det først brukbart når du vet hvor cd'ene ligger :roll:

 

Det jeg husker det som:

 

Mange problem løses med TV Tool [www.tvtool.com] (uten å gjøre mer enn å installere og bruke programmet).

Foruten å være et glimrende program, har de masse tillegg info på sidene sine, som f.eks er brukt her.

 

S-Video-->Scart

 

 

Chipsett'et på skjermkortet;

Det varierer om du trenger å bruke motstander mellom signalene når du skal kombinere signallederne (2->1)

Noen chipset sender ut uten bruk for videre konvertering,

noen chipset kan sende ut signalene riktig med TvTool,

noen chipset (f.eks Chrontel) trenger en motstander mellom signalene (og trenger ikke TVTool i tillegg).

 

Ser jeg skrev et sted i forumet at jeg har brukt på mitt Chrontel chip - motstander mellom signalene (470pf 3volt)

svhs_adr_ch700x.jpg

 

 

Det geniale er når du har tenkt å bruke scart tilkobling, isteden for Composite. For det er like greit å koble over lyd når du først er i gang?

 

Billed signal til scart'en på (composite pin'ene) (#20 + 21(GRND)), hvis det hadde vært S-Video (think the S-Video->Scart uses #15+20)

conn_scartm.gif

 

Fullstendig koblingsoversigt her!

 

edit: typo

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...