Gå til innhold

Spill til tiåring - masse spørsmål om diverse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har kommet i en helt ny og spennende situasjon. Jeg har truffet en jente med en sønn på 10 år. Dette medfører at jeg bør sette meg litt inn i denne verden.

Jeg har god oversikt på PC og konsoll og tekniske løsninger, men lurer på hvordan spill en tiåring kan ha godt av. Ser for meg at spill som F.E.A.R, Doom 3 og HL2 ikke akkurat er det en tiåring har godt av. Eller?

Hvis alt går etter planen vil jeg bygge en rimelig sterk PC til gutten, men bør da også vite hva slags software som skal instaleres.

Har dere noen tips til en som ikke har peiling på området i hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

The Sims 2:

Jeg har det for meg at The Sims 2 er ganske populær i den alderen. Da begynner de vel å bli gamle nok til å forstå hvordan spillet fungerer og de vil ha en hvis glede av å spille det. Spillet er ganske kjent, så det er mulig at du kjenner til det, men jeg legger til litt informasjon uansett.

The Sims 2 er et spill som går ut på å spille en slags livssimulator. Her får du lage din egen familie og bestemme hvordan hvert familienavn skal være. Etter at du har laget din familie og kledd dem opp med noen klær er det på tide å finne seg et hus. Her kan man enten kjøpe et ferdig hus for så å bygge videre på dette. Alternativt kan man kjøpe en tomt og nygge et eget hus (I dette tilfellet anbefales koder).

Når man er ferdig med byggestadiet kan familien flytte inn og selve livssimulasjonen begynner. Her er det om å gjøre å få familien din til å leve sammen på en best mulig måte, samtidig som man passer på at hvert familiemedlem har det bra. Er sultne? Må de på do? Har de trent nok? Har de hatt det komfortabelt nok? Osv.

Man kan også bli kjent med nye mennesker, enten det gjelder nye venner eller kjærester. Det er også mulig å gå på date med dem (Dette forutsetter muligens at du har noen av disse nyeste ekspansjonene. Er tre stykker av dem.) Man kan også ommøblere huset, kjøpe nye møbler og ikke minst bygge ut på huset.

Det er i det hele mange muligheter i spillet og jeg tror spillet kan ha en hvis underholdningsverdi i den alderen der.

Need for Speed: Most Wanted

Need for Speed: Most Wanted er vel kanskje en av de mest urealistiske bilspillene når det kommer til kjørefølelse og realisme idag, men det betyr null og niks for en tiåring. Å bli jaktet på av politibiler og smadre dem er faktisk ganske så stas for barn i den alderen og jeg ser for meg at han kan ha mye gøy med et slikt spill.

Det fine med dette bilspillet er at man ikke trenger ratt og pedaler å spille det med ettersom dette bidrar null og nisk. (Jfr. Elendig kjørefølelse) For å fortelle litt om hva spillet går ut på kan jeg begynne med hovedpoenget i spillet.

Du er en lovløs bilkjører som har som ditt mål og komme på politiets "mest ettersøkte"-liste. Du vil i løpet av spillets gang få tilgang til en del forskjellige kjøreoppdrag som har forskjellige mål. I noen skal du komme deg gjennom en bestemt rute på en bestemt tid. Et annet mål er å kjøre fra politiet i løpet av en bestemt tid osv.

Ettersom du fullfører oppdrag får du mer penger og kan oppgradere bilen din, samt style den med spoilere, luftinntak, vinyler og alt det der. Dette gjør at bilen blir seendes ut som en real gatebil etterhvert. Om tiåringer er så interessert i dette vet jeg ikke, men det finner du fort ut av.

Kommer muligens flere anbefalinger etterhvert. Kommer ikke på noen nå i farten.

Skrevet (endret)

Ratchet and Clank-serien og Sly-spillene passer nok bra for en tiåring.

I Ratchet and Clank serien styrer du Ratchet og hans kompanjong(en liten robot) som må redde galaksen fra onde Dr. Nefarious. http://gamer.no/omtale/ps2/ratchet_clank_u...r_arsenal/12175

Sly spillene er alle sammen geniale plattform spill i tegneseriestil. 2'ern og 3'ern er i tillegg på norsk.

http://gamer.no/omtale/ps2/sly_3_honor_among_thieves/21020

P.S Min lillebror på 8 elsker begge spillene.

Edit: Dragonball Z?

Endret av Tristar
Skrevet

Åhåhå, Husker når jeg var mindre og satt å spilte neverhood... For noen tider. Husker også Double Trouble. Men har ikke det i ettertid, fordi CD'n ble ødelagt og har aldri funnet det. Greide ikke gjennom DT før det ble ødelagt heller :cry:

Men støtter Sims. Det er veldig morsomt for barn i den alderen.

Skrevet
Jeg har god oversikt på PC og konsoll og tekniske løsninger, men lurer på hvordan spill en tiåring kan ha godt av. Ser for meg at spill som F.E.A.R, Doom 3 og HL2 ikke akkurat er det en tiåring har godt av. Eller?

6600794[/snapback]

Alle spela du finn i butikken er merka med aldersgrense, samt indikasjon om kva innhald der er, nettop for å hjelpe deg å vurdere slike ting :). I motsetning til filmar, er trenden for spel at dei er anten merka "riktig" eller litt strengt (etter mitt skjønn). Spel med 18års-grense fortenar vanlegvis den høge aldersgrensa, spel med 15 eller 12 kan av og til diskuterast (igjen, etter mi meining). Uansett, om du ikkje har anledning til å prøve spelet sjølv først, eller får ei vurdering frå nokon du stoler på, ville eg brukt aldersmerkinga som rettesnor.

Kva innverknad vald i media (deriblandt spel) har på born er eit spørsmål du ikkje vil finne noko eintydig svar på. Der har vore, og vil nok fortsatt vere, mykje debatt, men det ser ikkje ut til å komme so mykje kunnskap ut av det. Til sjuande og sist må du nok sjølv finne ut kva du føler er riktig.

Bra at du tek ansvar, håper alt går bra. :)

Kay

Skrevet

Hva med Den Lengste Reisen på norsk? Knallspill, pluss at en tiåring kanskje ikke har engelskkunnskapene som trengs for de fleste spillene..

I tillegg så synes jeg ikke at man skal være så jævlig anti-vold når det gjelder spill.. Kanskje ikke Doom og Fear passer så godt for tiåringer, men det verste som skjer er at de får mareritt om natta.

Skrevet

Virker som en lur måte å imponere dama :p

Tja, Sims, Sim City og whatever, Sly, Ratchet & Clank, diverse bilspill og slikt, Oblivion er veldig gøy, og bruttern er ganske glad i det (bare 7 år...), liker'n sport, FIFA og slikt fungerer også.

Nintendo DS er forresten alltid suksess hos små barn.

Skrevet

Takker folkens

Dette setter jeg virkelig pris på. Situsasjonen er nemmelig ikke helt behagelig, og da er det fordel med slik kunnskap som dette :)

Skrevet
Bare pass på å ikke lage en CS kidzor !!11 ;)

6606028[/snapback]

Det er fire år til enda... og da får vi se :!:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Gud, ikke la det bli CS-fjortis av duden, han har en slik lysende framtid!
Skrevet

Hvis du derimot en gang vil avslute forholdet gir du ham Manhunt.

Støtter bilspill, det er en sikker vinner. Og kanskje rollespill av typen Gothic og ES. Kan kanskje være tunde men noen fikser det.

Ellers er jo DOA er jo også morsomme spill med tegneserievold uten blod.

Skrevet

Da jeg var på den alderen spilte jeg både Golden Axe og Wolfenstein, og se hvilket flott menneske jeg har blitt! :tease:

Fra spøk til Halvor (litt for tidlig på morgenen): Jeg tror ikke Oblivion er noe for en 10-åring da det kan være litt guffent til tider. Problemet med unger på den alderen der er at de fortsatt i høyeste grad er barn, men samtidig veldig opptatte av å ikke bli oppfattet som barnslige. Bilspill er derfor ofte bankers; man slipper vold samtidig som de kan være veldig heftige.

Hvis ungen har Xbox er Burnout-spillene midt i blinken.

Har han en brukbar PC skal han ha Flatout.

Skrevet (endret)

Og to ting til (som du sikkert allerede har tenkt på, men men.. :))

A) "Voksne" spill er betydelig mer intense nå enn for 10, 15, 20 år siden. Tror faktisk fler av oss "gamlinger" hadde fått noen mentale skrammer dersom vi hadde surround-lyd og superrealistisk blod og gørr da vi var små. Det er litt forskjell på innlevelsesgraden Doom I og Doom III. :)

B) Det er en vurderingssak å se hva guttungen "tåler". Noen barn er modnere enn andre...

Endret av thomanil
Skrevet

Harry potter spillene er jo på norsk da. Liker han Harry Potter så slår det ikke feil. Ellers så finnes det jo spill som er basert på Disney filmene. Ok det er ikke de beste spillene for oss litt eldre, men barn pleier å like dem.

Ellers er det jo en fordel å sjekke ut hva som interresserer ham. Elsker han biler så sier det seg ganske selv hva slags spill som passer han.

Skrevet
Og to ting til  (som du sikkert allerede har tenkt på, men men.. :))

B) Det er en vurderingssak å se hva guttungen "tåler". Noen barn er modnere enn andre...

6606263[/snapback]

Er vel strengt tatt også en vurderingssak og se hva moren tåler;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...