Gå til innhold

Kommentarer til bruktmarkedet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette gjelder for de av dere som bruker bruktmarkedløsningen vår.

 

Hva mener dere om systemet? Er det noe dere savner, noe som er bra, eller kansje det er noe som kunne bli gjort bedre?

 

Blant annet har flere kommentert kommenterings/karaktersystemet, men det å klare finne en løsning som funker bra for både kjøpere og selgere er en utfordring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

savner egen kategori for strømforsyninger... for de ligger ups og det er ikke riktig...

samt har jeg funnet en som bryter lisensen som selger med innstaler windows xp og office samt en del andre programmer...

Det burde være noen som får admin tilganger til å få sletta useriøse og anonser som rett og slett bryter med norsk lov

 

ellers burde kraktersystemet vært på en annen måte... man trenger ikke å ha kjøpt noe fra en person som man legger inn karakter på... tror det er flere brukere som har fått kompiser til å legge inn.

Samt burdet det godt å lagt til komentarer til anonsene...

f.eks at dette er alt for dyrt o.l

 

slik at ikke karakteren blir dårlig for at du f.eks har trykket på feil tall o.l

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

  • Designet er stygt, og kategoribildene er gamle. Bruk bilder og design fra Prisguiden!
  • Karakterfunksjonen er noe skikkelig tull, man kan jo legge inn karakter for "useriøst å ha hotmail-adresse", selv om manikke har kjøpt en vare. Se på hvordan QXL og Ebay gjør det.
  • Jeg savner en mulighet for å legge til kommentarer, da gjerne integrert med forumet. Dette kan for eksempel være "dette er for dyrt, denne maskinen koster bare 1000 kroner mere ny".
  • Det burde være mulig å søke innad i kategoriene.
  • Koblinger til prisguiden burde være mulig, slik at brukerne selv kan se korrekte spesifikasjoner og sjekke dagens ny-pris.
  • Bruktmarkedet burde ha dedikert moderatorer/medarbeidere som får lønn for arbeidet, slik at det blir så seriøst som mulig.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

  •  
  • Designet er stygt, og kategoribildene er gamle. Bruk bilder og design fra Prisguiden!
     
  • Karakterfunksjonen er noe skikkelig tull, man kan jo legge inn karakter for "useriøst å ha hotmail-adresse", selv om manikke har kjøpt en vare. Se på hvordan QXL og Ebay gjør det.
     
  • Jeg savner en mulighet for å legge til kommentarer, da gjerne integrert med forumet. Dette kan for eksempel være "dette er for dyrt, denne maskinen koster bare 1000 kroner mere ny".
     
  • Det burde være mulig å søke innad i kategoriene.
     
  • Koblinger til prisguiden burde være mulig, slik at brukerne selv kan se korrekte spesifikasjoner og sjekke dagens ny-pris.
     
  • Bruktmarkedet burde ha dedikert moderatorer/medarbeidere som får lønn for arbeidet, slik at det blir så seriøst som mulig.
     

6487895[/snapback]

 

Sterke krav, men jeg er enig med mesteparten. SPesiellt det fullstendig uregulerte karaktersystemet er helt på trynet. Alt i alt virker bruktmarkedet som om det var slengt på som en ettertanke på det ellers så proffe oppsettet HW.no har ellers.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Viktigst av alt (om dere bare endrer èn eneste ting):

Vær så snill å la alle annonser i annonselistingen vises med dato og klokkeslett de ble lagt ut!! Slik at man kan ta et kjapt overblikk uten å måtte huske hvilke overskrifter man har kikka på tidligere. Mye lettere å huske klokkeslett enn et tilfeldig bilde/overskrift. Gjelder spesielt for listen av "siste annonser, alle kategorier" som er plassert under kategori-linkene (i hvertfall for Data-delen, http://bruktmarked.no/kat.php?k=2 ), men det vil også være til hjelp for visningen av annonsene under de ulike kategoriene (Skjermer, Hovedkort etc). Se hvordan Finn.no gjør det, alltid dato & klokke!

 

En vital forbedring:

Kunne dere gjort det obligatorisk (=kan ikke poste annonsen uten) å fylle ut et felt for sted/by (men ikke gateadresse, åpenbart). De som ikke vil dele dette med potensielle kjøpere/selgere får heller skrive inn noe tull (eks Andeby) i stedet, det får så være. Poenget er at folk bør "oppmuntres" til å si hvor varen befinner seg. Det er et forbaska tiltak å måtte sende i vei mail bare for å sjekke om selger bor i nærheten. ("Sorry kamerat, vil ikke betale dobbelt så mye som du spør etter for kabinettet ditt siden du må sende fra Finnmark.") Igjen, klikk dere over til Finn.

 

Om å søke etter annonser:

Slik det er nå virker det kun å søke etter ord som står i overskriften. Gjør det gjerne mulig å søke i annonseteksten også. Kanskje man kan få valget mellom å søke i bare overskrift eller overskrift+tekst?

 

En må velge mellom å søke etter 4 annonsetyper (kjøpes, gis bort, byttes, selges). Mange vil være interessert i søke blant alle de tre siste. Hvorfor ikke ha en femte valg: "Alle"?

 

Dere har to søkebokser øverst til høyre på mange av sidene deres, "Søk på Hardware" og "Søk i Prisguide". Hvorfor ikke legge til "Søk på Bruktmarked"?

 

Mest på spøk:

Mulighet for å filtrere ut annonsene til Aleksander og Kenneth (aka brødrene Instebø). Slipper å klikke på så mange unødige annonser da. De som frekventerer bruktmarkedet vet hva jeg prater om... ikke vondt ment, gutter.

 

PS. Anbefaler for øvrig folk å bruke http://bruktmarked.no i stedet for http://bruktmarked.hardware.no - mye renere og finere der, samme annonser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ingen tvil om at bruktmarkedet trenger kraftige forbedringer for å være et bra alternativ til f.eks. QXL og Finn.

 

Dette gjelder bl.a.:

- Useriøse karaktergivinger. Finnes milliner av eksempler, nevner ingen da dette er kjent.

- Bedrifter eller liknende legger inn annonser [mistanke her]

- Mange annonser ligger igjen og"spammer" markedet etter at de gjenstanden er solgt (i bestefall merket (solgt).

- Forvirrende kommentargiving; man kan gi kommentarer til annonsen eller annonsøren. Dette er egenltig meget bra, men det blir gjort mange feil.

- Mye mer, men kommer ikke på alt i farten :green:

 

Forslag:

- En maksgrense på antall annonser som til enhver tid er aktive.

- "Ban" (evt. "warn") ved missbruk (som i forumet)

- mer?

 

Selv synes jeg det hadde vært enklere å forholde seg til registrerte forum-brukere.

Faktisk hadde det vært bedre å brukt en del av forumet til kjøp/salg, slik som mange andre forum gjør (antar at "problematikken" diskusjon.no / bruktmarked.no umuligjør dette. For oss forumbrukere hadde nok dette vært mer attraktivt; man "kjenner" jo mange av de andre brukerene).

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Det burde være bedre søkemuligheter. Jeg har opplevd et par ganger at jeg har ønsket å gi karakter til selgere (en gang positivt en annen gang fordi jeg ble lurt (et fillebeløp, men allikevel surt nok)) men ikke klart å finne selgeren fordi den spesifikke annonsen jeg forholdt meg til var slettet. Ellers er jeg enig i kommentarene til Okay, men jeg har tror ikke det er noen ide med en maksgrense på antall annonser.

 

M.

Lenke til kommentar

se her!

Og det finns mange som skriver om forbedringer til bruktmarkedet :)

*edit*

Blir litt provosert av de som driver med organisert bruktsalg.

De har som regel høye priser som ikke har en sammenheng i det hele tatt...

fant blant annet en vanlig IDE disk på 10gb til 200kr :nei:

 

Det er på tide med en oppryding!!!!!!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Forslag:

- En maksgrense på antall annonser som til enhver tid er aktive.

- "Ban" (evt. "warn") ved missbruk (som i forumet)

- mer?

 

- Hva med trussel om sladring til skattefuten, en del "forum sjapper" operer litt utenfor loven.

- Opprette kjøp/salg firmaforum. Så kan man skille, og firmaer har en grei kanal til lesse ut overflytende.

Lenke til kommentar

organsiert brukt salg fra vanlige personer er da ikke lov!

 

f.eks han her driver med organsiert salg av bruktvarer!

Pass deg, ble selv nesten lurt av han.

Han tilbydde meg 500kr for masse gammelt skrap jeg har ligende.

Men da jeg så siden hans ser jeg at for bare den ene tingen som lå i pakka selger han videre for nesten samme sum!!

 

Jeg har fyren på msn, han driver ikke firma,

Men det ser ut som han skulle gjort det!

For han driver såpass stort salg av bruktdeler i over ett år på bruktmarkedet, han dukker opp en del ganger andre steder også!

Dette er uhørt!

 

 

En av de nye annonsene der er en person som annskaffer pcdeler til dellmaskiner for så å fikse maskiner han får spørsmål om fra kundene til dell :S

 

Fynnes mye rart der ute!

Vurderer snart og gå over til kunn qxl og finn.no

Der er det vertfall mere orden og man kan ikke legge ut så omfatende sånn helt uten videre!

 

På tide med en stor rydding her inne! :mad:

Lenke til kommentar

Kanskje ta en "liten" sum som 5,- for å legge ut noe til salgs?

Da kanskje man får bort dem som spammar bruktmarkedet med samme annonse hele tiden for å ligge på fremsiden til hw.no.

 

Jeg syns nok at man må kunne legge in karaktær til noen som man ikke har kjøpt noe fra.

Et eksempel: jeg har en avtale med en selger hvor vi er enige om pris og nå salget blir gjennomfort (dette er dokumentert på epost). Hør ikke noe fra selger og ser at han legger ut samme annonse på bruktmarkedet der han ska ha mer betalt for varen. Da syns jeg det ska være møiligt å gi en dårlig karaktær pga brudd på avtale.

Her er annonsen: http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=62043

om noen lurer på det.....

Lenke til kommentar

Jeg synes følgende bør forbedres:

 

- Ikke tillatt å linke annonser til qxl e.l.

- Ikke tillatt for firmaer

- Karaktersystemet kan fjernes

 

Torget på finn.no er et godt eksempel på hvordan "småfolk" blir overkjørt av store firmaer. Legger du inn en annonse så regner du at den ligger på førstesiden noen timer, men nei, som regel legger noen firmaer inn 20 annonser i slengen og dytter deg langt bakover i køen. Selv synes jeg å lete gjennom finn.no etter billige datagreier er blitt meningsløst når 90 % er firmaannonser.

 

Alt i alt mener jeg bruktmarkedet her på hw.no er 99% perfekt for oss som skal selge og kjøpe noe. Håper ev. forandringer IKKE ødelegger det enkle og sjappe systemet vi har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg synes det burde vært en knapp/checkbox/eller lignende som antyder at varen er avtalt solgt. Meningen er at verdien (les 1 eller 0) suspenderer annonsen slik at kjøper på en måte får en garanti for at han virkelig får varen. Da unngår man mailer etter muntlig avtaleinngåelse med "sorry, fikk inn et høyere bud..."

 

Kanskje selger kunne godkjenne salget med en automail - og at annonsen suspenderes/stenges ved kjøpers svar på denne automailen?

 

Hva tror dere?

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

At noen aktivt ønsker å selge mange varer på bruktmarkedet er det ingenting galt i, at flere produkter blir tilgjengelig er bare vel og bra for de som er på jakt etter de aktuelle produktene som legges ut.

 

Samme gjelder priser, at noen velger å ta mye betalt for noe er ikke svindel, det er bare overprising, hverken mer eller mindre.

 

Vi har enda ikke avgjort hva vi kommer til å gjøre med systemet i fremtiden, noe vil bli gjort men vi vet enda ikke hva/når, derav opprettelsen av denne tråden der jeg ber om tilbakemeldinger.

 

Men jeg har notert meg et par ideer, kansje disse vil ha noe for seg?:

 

-Gjester som besøker bruktmarkedet vil kunne se annonser, men de vil ikke kunne se

kontaktinformasjon for selgere, det må man være pålogget for å se. (Dette vil hinde svindlere fra utlandet)

 

-For å kunne registrere seg til å bruke bruktmarkedet må man registrere seg med telefonnummer

 

-Kansje man skal ta betalt for annonser som legges ut 1/2 kr f.eks, den vil da ligge ute i "en god stund". Dette vil hjelpe på ved at mange svindlere ikke vil ta seg bryet, samtidig har vi da allerede registrert telefonnummeret til selgeren som MÅ aktivere seg via SMS.

 

-Koble opp "diskuter produkt" mot forum, vil bla kunne føre til mer trafikk fra forumet.

 

-Flere relaterte annonser på en annonsesiden, vi kan lett forstå hva "du" er på jakt etter og dermed greit kunne finne liknende annonser.

 

-Ny og forbedret versjon av "autoannonse" som blir litt smartere og greiere å bruke

 

-Søket kan få bli litt oppgradert, kansje rett og slett bare ha en søkeboks, men at søket da selv forstår hva du er på jakt etter, fullt mulig det og.

 

Dette var da altså et par tanker fra min side og, bla oppsummert fra ønskene over :)

Lenke til kommentar
-Gjester som besøker bruktmarkedet vil kunne se annonser, men de vil ikke kunne se kontaktinformasjon for selgere, det må man være pålogget for å se. (Dette vil hinde svindlere fra utlandet)

 

Det virker fryktelig tungvindt å måte registrere seg for å kjøpe et produkt. Håper dette ikke vil skremme potensielle kjøpere. Kan man heller ikke bruke finn.no system hvor mailen er skjult til selgeren velger selv å svare ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...