Gå til innhold

4x4 blir Quad-Father


Anbefalte innlegg

Eg er ganske sikker på at A64 har minst ein ccht link;)

I følge denne bloggeren so stemmer det iallefall

All Amd64 have ccht link

Har du noen linker som kan vise til at AMD64 har ingen?

6601238[/snapback]

I'm sorry you are a moron and don't understand that COHERENT means INTER-CPU. That document clearly states ALL 3 OPTERON (1xx/2xx/8xx) have TOTAL 3 HT LINKS with 0, 1, or 3 COHERENT.

 

My post was saying that all AMD64 CPU's have 3 HT links that CAN be coherent, obviously it is impossible to be taken as such when the presentation is in a different manner, and thank you for pointing out. All HT links are the same, coherent just means whether they go to another CPU or not, all HT links can be either coherent or non-coherent (I/O, not used, PCI-X, etc.) but all of them have 3 working links. See, that's the thing, any HT link can be coherent or not, there is a total of 3 links. These 3 links can be either coherent (inter CPU), I/O (go to NB) or System (go to another bridge). On 4 socket board, the reason you can't use more than 2 isn't a HT link reason, it is a firmware reason. Think of it like this, if you physically put 4 250's in a 4 socket board, what PHYSICALLY stops it from working?

Denne personen mener at alle HT-linker kan teoretisk være coherent i alle K8 prosessorer og at det eneste som gjør at Opteron 2/8 xx fungerer med flere prosessorer og andre ikke er at firmware på hovedkort bestemmer det. Det er desverre ingen kilder eller noe som helst, så om dette stemmer eller ikke vil bare tid fortelle oss. Men uansett om dette stemmer står det siste argumentet mitt like sterkt.

 

Når det gjelder kilder kan du finne hundrevis av plasser det samme jeg har sagt er blitt nevnt, at s939 har en non-coherent HT-link, at Opteron 1xx har tre non-coherent, Opteron 2xx har en potensielt coherent og to non-coherent og at Opteron 8xx har tre potensielt coherent linker. Men selv om dette har vært "sannheten" så lenge jeg kan huske kan det godt være at dette bare er hva AMD ønsker at vi skal tro på samme måte som de tidligere har sagt (om jeg husker rett) at Opteron var optimalisert for serverprogrammer. Så det kan være at hva som står i bloggen er rett; at det er kun software som bestemmer om en HT-link kan brukes som coherent, men dataene fra AMD kan hvertfall tolkes i motsatt rettning:

 

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...ml?redir=CPOS14

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merk også at de nye quad father-prosessorene ikke nødvendigvis får samme navn eller PR-rating som dagens prosessorer. Det er mue mulig de begynner med modellnumre akkurat som på Opteron. Prosessorene kan heller ikke sammenlignes fullstendig med X2-serien eller FX-serien fordi de har en ekstra cc HT-buss som gjør at de kan kommunisere direkte på hovedkortet akkuat som Opteron 2xx og de kommende 12xx. Det blir dermed neppe mulig å putte inn to vanlige X2-prosessorer som er kjøpt løst og tro at det vil virke.

 

Redigert: jepp, alle K8-baserte prosessorer inkludert Sempron, har 3 stk ccHT-busser på kjernen. Spørsmålet er om de er slått av eller ikke i mikrokoden til prosessoren. Den artikkelen som linkes sikter vel mer til muligheten for at AMD enkelt kan slå på disse bussene i nye prosessorserier og dermed gi mulighet for quadfather systemer med f.eks 2 stk Sempron. Spørsmålet er om de benytter seg av den muligheten eller ikke. Min gjetting er at de ikke gjør det.

6601381[/snapback]

 

Men FX62 har samme mengde cc HT-buss som Opteron serien, der er vel pga at du bare skal kunne bruke FX62er eller Opteron (som ikke finnes på socket AM2) til disse 4x4 systemene.

Lenke til kommentar
Hvor mange spill er det egentlig som klarer å ta nytte av to eller flere kjerner/prosessorer?

De eneste jeg vet om er Oblivion, Doom III og Quake III og IV

6600712[/snapback]

Quake3,4/Doom3/Prey Utnytter ikke fler enn 2 kjerner. Render backend er skillt ut i egen tråd.

Endret av Shell
Lenke til kommentar

Det vil nok ta lang tid før det er noe serlig programvare som støtter dette, så spillere vil nok ikke dra stor nytte ennå. Dessuten er det svindyrt, og spill har så langt ikke behov for så stor cpu-ytelse.

 

Både løsningen til AMD og Intel består av 2 dobbelkjerner, forskjellen er at Intel har de på én sokkel, mens AMD har de på to.

Lenke til kommentar

Hmm... Quad Father? Godfather? Quad Vader? Darth Quad? Her blir det nok mange kjælenavn etter hvert. Synes jeg ser for meg Robert de Niro i lang, svart frakk, solbriller, svart hatt og med tommygun i en AMD-reklame... :p

 

Ellers lurer jeg på om denne løsningen også vil bli brukt på Opteron-hovedkort, som jo idag allerede bruker to sokler med tokjerneprosessorer. Det er vel ting som kan tyde på det, fordi AMD her kommer med en kraftig Hypertransport mellom prosessorene.

Lenke til kommentar
Ellers lurer jeg på om denne løsningen også vil bli brukt på Opteron-hovedkort, som jo idag allerede bruker to sokler med tokjerneprosessorer. Det er vel ting som kan tyde på det, fordi AMD her kommer med en kraftig Hypertransport mellom prosessorene.

6605430[/snapback]

Det er allerede noe av det samme, men hovedkortene er som regel rettet mot to ulike typer brukere og har dermed ulikt brikkesett og ulike tilkoblinger. Ellers så står det ganske fritt frem for produsentene om de vil lage uvanlige løsninger som spillhovedkort for Operon og serverhovedkort for quadfather, men jeg har mine tvil til at noen vil velge slike løsninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi kjører Dual AMD Opteron™ dual-core processorer i workstations der jeg jobber, holder på med videoredigering og man har en merkbar forskjell i ytelse fra 2 til 4 kjerner, hver av prosessorene har 2GB RAM tilsammen 4Gb med 4x Sata disker i Raid 0 til Capturing og rendring. Kan ikke si at jeg har prøvd spilling på dem, men siden de har PCI Express NVIDIA Quadro Grafikk kort så regner jeg med at de ville klart å spille det meste selv om de hovedsaklig er satt sammen til Videoredigering.

 

BoxX model 7400

Lenke til kommentar
Vi kjører Dual AMD Opteron™ dual-core processorer i workstations der jeg jobber, holder på med videoredigering og man har en merkbar forskjell i ytelse fra 2 til 4 kjerner, hver av prosessorene har 2GB RAM tilsammen 4Gb med 4x Sata disker i Raid 0 til Capturing og rendring. Kan ikke si at jeg har prøvd spilling på dem, men siden de har PCI Express NVIDIA Quadro Grafikk kort så regner jeg med at de ville klart å spille det meste selv om de hovedsaklig er satt sammen til Videoredigering.

BoxX model 7400

6665341[/snapback]

Har Quadro kortene pixelshaders?

Lenke til kommentar

Quadro har pixel shaders, men driverene og firmwaren er optimalisert for OpenGL så haderytelsen er bra sammenlignet med typiske spillkort. Quadro er forresten de samme brikkene som sine desktop-brødre, fra de samme waferene, men justert og konfigurert annerledes ved hjelp av kretskortet, firmware og drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...