Gå til innhold

8 MB minnekort til PS2, sinnsvake priser?


Snorre

Anbefalte innlegg

Som vanlig surfer jeg internett og er innom elkjop.no for å se på hva de har der. Jeg går så inn på siden for Playstation 2 produkter og finner dette 8 MB minnekortet de selger til da. Produktet finner du her. Offisielt Sony produkt og greier. Vel og bra det. Så plutselig får jeg øye på prisen, og de skal altså ha sinnsvake 200 kroner for dette minnekortet.

 

Så jeg bestemmer meg for å sjekke opp litt rundt priser på forskjellige type minnekort i dagens market og bruker komplett.no som en grei veileder. Her ligger miniSD-kort med 1 GB plass på rundt 250 kroner. Link

 

Er det bare jeg som stusser litt på at man betaler nærmest like mye for et minnekort på 8 MB som for et mer nyteknologisk produkt på 1 GB? Akkurat det synes jeg er sykt. Hva synes dere andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Gamecube er det enda verre. Det minste originale minnekortet (Memory Card 59) har bare 1 MB lagringsplass og koster offisielt rundt 300 kroner. Til sammenligning får man nå 2 GB SD-minnekort til omtrent samme prisen. Altså 2000 ganger mer plass for lik pris...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Ja Gamecube sine minnekort er den største svindelen i minnekorthistorien. Var de hele 1 mb ? Trodde de var 512 kb eller noe slik.... 59 Blocks. Harvest Moon tok til sammenligning opp 35 blocks av et gamecube minnekort, så du kunne lagre 2-3 spill til sammen.

For å være litt snill så brukte Nintendo sine egne spill som regel ikke så mange blocks, med unntak av Pokemon tror jeg, men det kom med eget minnekort til spillet.

 

Men ja du får ikke mye lagringsplass for pengene når du kjøper ofisielle produkter til konsoller.

 

Sjekket litt nærmere og det er visst 4 mb.

Lenke til kommentar

Når de satset på 75% mindre størrelse så tror jeg ikke de tenkte på HD for Ps2 "slim".......Og det er en ganske striv pris men den prisen passer dem ypperlig pga. at folk MÅ ha det og det selger i bøtter og spann....HAr selv 5 stk minnekort til min Ps2, og der er det godt fordelt med hvilke spill som er lagret på hvilke kort. F.eks:

 

1 minnekort med kun FF X og FF X-2, 1 minnekort kun for PES 5 med lagrede mål og turneringer+++++ osv. Og til slutt et kort hvor det er masse plass hvor jeg sletter savefiles når jeg har fullført spill som obscure, RE Outbreak File #1 & #2 og andre småspill som ikke har så stpr "verdi" for meg. Minnekort kommer fremdeles til å produseres(sikkert til Ps3 også) med tanke på muligheten for å ta med seg sine egne savefiles til venner og kjente for å ha det moro utenfor ditt eget hjem med dine egne konfigurasjoner.......

Lenke til kommentar
På Gamecube er det enda verre. Det minste originale minnekortet (Memory Card 59) har bare 1 MB lagringsplass og koster offisielt rundt 300 kroner. Til sammenligning får man nå 2 GB SD-minnekort til omtrent samme prisen. Altså 2000 ganger mer plass for lik pris...

6593729[/snapback]

Men nå må du ikke glemme at Sony's Memory Card går leser og skriver like tregt som en gammel skrivemaskin. ;)

Det koster vel også mere å lage Memony Cards enn å satse på standardløsninger som det er stor konkuranse og stor produksjonskapasitet på. Uansett er det ehlt urimelige priser, men man ser det samme f.eks med Levis/Diesel bukser fremfor en Dressmannbukse. De koster det samme å lage men prisen til oss forbrukere..?

Lenke til kommentar

Sonys PS2-minnekort bruker Magicgate-teknologi, og det er derfor ikke enkelt å utvikle tredjepartskort til en billig penge, så dermed blir det et monopol, og prisen blir kunstig høy. Veiledende pris på et PS2-minnekort var 399,- i mange år.

 

Det er også en gammel tradisjon at konsollene selges uten fortjeneste, mens produsentene skal tjene pengene sine på ekstrautstyret.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Det går an å få kjøpt en offisiell HDD til ps2 med plenty av lagringsplass. Tror prisen på den er litt stiv, men er billigere enn en bunke minnekort. Ellers er det mulig å sette inn en standard ATA-disk, men da kan du ikke lagre save-games på den. (Men du kan derimot installere spill på den for de som støtter dette, og oppnå en betydelig høyere FPS i spill, spesielt om ps2-en din er slitt)

Lenke til kommentar
Det går an å få kjøpt en offisiell HDD til ps2 med plenty av lagringsplass. Tror prisen på den er litt stiv, men er billigere enn en bunke minnekort. Ellers er det mulig å sette inn en standard ATA-disk, men da kan du ikke lagre save-games på den. (Men du kan derimot installere spill på den for de som støtter dette, og oppnå en betydelig høyere FPS i spill, spesielt om ps2-en din er slitt)

6594707[/snapback]

Hvordan i all verden kan en HDD hjelpe på FPS'n? Og hvilke deler på en PS2 blir 'slitt' slik at FPS faller?

Her håper jeg du har noen gode svar for dette er helt uforståelig for meg.

Lenke til kommentar
Det går an å få kjøpt en offisiell HDD til ps2 med plenty av lagringsplass. Tror prisen på den er litt stiv, men er billigere enn en bunke minnekort. Ellers er det mulig å sette inn en standard ATA-disk, men da kan du ikke lagre save-games på den. (Men du kan derimot installere spill på den for de som støtter dette, og oppnå en betydelig høyere FPS i spill, spesielt om ps2-en din er slitt)

6594707[/snapback]

Hvordan i all verden kan en HDD hjelpe på FPS'n? Og hvilke deler på en PS2 blir 'slitt' slik at FPS faller?

Her håper jeg du har noen gode svar for dette er helt uforståelig for meg.

6594940[/snapback]

Vel, en harddisk leser informasjon mye raskere enn en DVD-ROM. Dessuten pleier DVD-ROM-ene i Playstation 2 ofte å bli slitt etterhvert, og bruker derfor lengre tid på å laste inn filer fra DVD-ROMen. En harddisk derimot kan løse dette problemet da disse ikke blir like fort slitt og har en høyere lesehastighet.

Lenke til kommentar
Hvordan i all verden kan en HDD hjelpe på FPS'n? Og hvilke deler på en PS2 blir 'slitt' slik at FPS faller?

Her håper jeg du har noen gode svar for dette er helt uforståelig for meg.

6594940[/snapback]

 

Enkelte spill på PS2 leser in informasjon fra DVD-en under spillingen. Dette kan føre til lagging, etc. om laseren er slitt. Loading-tidene forsvinner omtrent også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...