Gå til innhold

Hvilket tilbehør er et "Must" ?


Anbefalte innlegg

Driver i disse dager å handler mitt første dSLR, og ser meg rundt etter hva man bør ha til dette.

Objektiver regnes ikke som tilbehør her, og dere trenger ikke nevne disse.

 

Det jeg lurer på er hva dere bruker av filtere, stativer, vedlikeholdsutstyr etc

Hva og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polariseringsfilter - fordi det gjør sjøbilder så mye penere. Fargene blir mer levende.

 

tri-/monopod - fordi jeg er så shaky at jeg aldri aldri klarer å ta bilder med bittelitt lukkertid frihånd :)

 

en eller annen fjernkontroll eller snorutløser, gjerne kombinert med speillås. - til de pinlig nøyaktige macro bildene der du helst ikke har lyst på noen kamerabevegelser i det heletatt. enklere å ta selvportrett og slikt er det også :)

 

en god kamerabag, må ha en god kamerabag...

 

collapsible rubber lense hoods er en genial innretning - ha på solblender 24/7, uten å måtte stresse med å skru på og av...bare klem dem frem eller tilbake. http://www.thecamerahunter.com/Merchant2/g...1/hood_full.jpg

Lenke til kommentar

Kjøp deg selv en god bæreveske. Speilrefleks kan være slitsomt å ha med seg, i hvert fall om man er vant med kompakt, og en god bæreveske bøter på dette.

 

En klut egnet til å pusse fronten på objektivene dine er nødvendig.

 

Det er ingen grunn til å ikke kjøpe en solblender til objektivene dine, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. En solblender er billig, redder mange av bildene dine (forhindrer "flairs" fra sola), er god beskyttelse for objektivene dine og kan egentlig stå på objektivet hele tiden.

 

Stativer, filtre, blitser og liknende er ikke nødvendige, men hjelper under mange forhold.

 

Stativ trenger du om du skal ta bilder med lengre lukkertider eller lime sammen mange bilder med samme utsnitt sammen til ett. Det siste er nødvendig f.eks om du skal ta HDR-bilder.

 

Filtre kommer i mange forskjellige typer, men det er polariseringsfilter og UV-filter som brukes mest. Polariseringsfilter fjerner reflekser og gir mettede farger og UV-filtre bruker man i dag mest for å beskytte objektivene sine. Jeg synes dog solblenderen er tilstrekkelig med beskyttelse.

 

Edit:

Hvordan festes slike filter? Hvordan finner jeg ett som passer mitt objektiv, i feks JPs sortimang?

Du fester filtrene ved å sette dem på. Det er meget lett. Filteret passer dersom det har samme diameter som objektivet ditt. Om du trykker på "Detaljer" i prisguiden på objektivet du skal kjøpe finner du filterdiameteren.

Endret av wiley
Lenke til kommentar

En viktig tema! (som jeg også trenger litt hjelp til) :(:hmm:

 

Polariseringsfilter  - fordi det gjør sjøbilder så mye penere. Fargene blir mer levende.

http://www.thecamerahunter.com/Merchant2/g...1/hood_full.jpg

6579932[/snapback]

 

polariseringsfilter! Jeg undrer på om jeg skalkjøpe det! Jeg sliter litt med sola og fargene på landskapet og jeg tror som nevt polariseringsfilter vil hjelpe!

 

 

iii2324.jpg

 

Hva er det jeg trenger for å unngå alle disse solstrålene pluss få fargene riktig?

Lenke til kommentar

Slik som jeg har forstått det trenger du her hovedsaklig UV eller Solblender-filter.

 

Kan man bruke flere filter på en gang?

 

Og jeg greier ikke finne filterdiameteren på kit objektivene til Sony A100, verken Zoomen eller Standarden. Kan noen hjelpe meg?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på en solblender og ett UV filter?

 

Hva kaller dere slike klaffer foran på objektivet, som man ofte ser på lyskastere? Ser at mange har dette på objektivene sine.

6580391[/snapback]

 

Det er solblender. Fint for å slippe sollys direkte på objektivfronten og tar av litt av "støtet" dersom du er uheldig.

 

UV-filter skrus på foran på objektivet som et........tja..........filter. Vært noen diskusjoner om det er nødvendig lenger. Jeg personlig har arkivert alle mine. :cool:

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne en slik solblender? Finner ingen på JPs sider

6580661[/snapback]

Om du har muligheten, er det best å faktisk gå direkte til en fotoforhandler. De fleste gode fotoforhandlere skal ha en del solblendere og vite hvilken solblender du skal ha til akkurat ditt objektiv. Har du et relativt normalt/mye kjøpt objektiv, bør det ikke være noe hokus pokus å få tak i solblender til dette.

Lenke til kommentar
Pleier det ikke ofte og følge med solblender? Tror det gjør det til sony sitt kam.

6581232[/snapback]

Dette varierer veldig. Det følger med Nikon D70s sitt kit-objektiv, men ikke til D50 sitt kit-objektiv. Tror heller ikke det følger med noen av Canon sine kit-objektiver. Så vidt jeg vet, er det kun L og DO objektivene til Canon som kommer med solblender, mens Nikon er litt mer rause på det feltet.

Lenke til kommentar
En viktig tema! (som jeg også trenger litt hjelp til) :(  :hmm:

 

Polariseringsfilter  - fordi det gjør sjøbilder så mye penere. Fargene blir mer levende.

http://www.thecamerahunter.com/Merchant2/g...1/hood_full.jpg

6579932[/snapback]

 

polariseringsfilter! Jeg undrer på om jeg skalkjøpe det! Jeg sliter litt med sola og fargene på landskapet og jeg tror som nevt polariseringsfilter vil hjelpe!

Hva er det jeg trenger for å unngå alle disse solstrålene pluss få fargene riktig?

6580293[/snapback]

 

Ser forresten at du har en del støv på brikken på det bildet der. Anbefaler en rens.

Lenke til kommentar

Ang. solblendere så foreslår jeg at du søker på "collapsible lense hood" på ebay. gummisolblendere er så utrolig praktiske. du trenger aldri ta dem av objektivet, bare presse dem sammen, så går det fint oppi sekken igjen uten problemer. Skrus på som et filter i de fleste tilfeller og passer der for omtrent alle objektiver, selv dem som ikke kom med solblendere originalt :)

Lenke til kommentar
Pleier det ikke ofte og følge med solblender? Tror det gjør det til sony sitt kam.

6581232[/snapback]

Dette varierer veldig. Det følger med Nikon D70s sitt kit-objektiv, men ikke til D50 sitt kit-objektiv. Tror heller ikke det følger med noen av Canon sine kit-objektiver. Så vidt jeg vet, er det kun L og DO objektivene til Canon som kommer med solblender, mens Nikon er litt mer rause på det feltet.

6581419[/snapback]

 

Sigma "slenger" vel ofte med solblendere på sine obj, har i alle fall gjort det på de to jeg har...

 

Ellers så kan jeg bare slenge meg til forslaget om å kjøpe blitz, det er kanskje det beste ekstrautstyret jeg har... (minnekort, batterier o.l er selvfølgelig gull verdt det og, da...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...