Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Allmennfag - gørr kjedlig?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg søkte Allmennfag og kom inn - dessverre. La meg først beskrive ungdomsskolen... jeg hata det så mye, så inderlig mye. Norsk - oi... jeg kunne ikke fordra norsk. Jeg bare hater det så mye, jeg finner det så meningsløst at jeg blir kvalm...

 

Så... VGS Allmennfag... hvor likt er det ungdomsskolen? Jeg vet ikke om jeg kommer til å holde ut hvis det blir så kjedlig som jeg har hørt. Altså, likt ungdomsskolen. Jeg skulka sikkert nesten opp til en mnd. på ungdomsskolen.

 

Hva gjør jeg?

 

Takker for svar!

 

:no:

 

Så kjedlig........... så kjedelig....................................

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jo ikke være morsomt og gå på skole da.. ;P

Men bortsett fra det blir det nok bedre enn du tror. Du blir kjent med mange nye folk og blir behandlet på en helt annen måte. Videregående er bedre enn ungdomsskolen!

 

Edit: Når jeg var ferdig med allmenfag var jeg faktisk litt lei meg får at det var over!

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar

De jeg kjenner som går allmen sier det er mye værre enn ungdomskolen, du før mer frihet ja. Men blir dynget ned med lekser og prøver i ett sett.

Ikke for å være en festbrems, men det er iallefall det eg har hørt.

 

Gikk selv Salg og service, bare chille hele veien. Har aldri gjort så lite på et skole år før :p . Kunne egentlig heller tenke meg å gå allmenn, har en teori om at en blir litt smartere om man går der ( og følger litt med)

Jaja, skal nå begynne på IKt til høsten, blir nå kos. :) Endelig få lære noe eg er interessert i.

Lenke til kommentar
De jeg kjenner som går allmen sier det er mye værre enn ungdomskolen, du før mer frihet ja. Men blir dynget ned med lekser og prøver i ett sett.

Ikke for å være en festbrems, men det er iallefall det eg har hørt.

 

Gikk selv Salg og service, bare chille hele veien. Har aldri gjort så lite på et skole år før :p . Kunne egentlig heller tenke meg å gå allmenn, har en teori om at en blir litt smartere om man går der ( og følger litt med)

Jaja, skal nå begynne på IKt til høsten, blir nå kos. :) Endelig få lære noe eg er interessert i.

6577275[/snapback]

 

Kommer helt ann på hvilken skole du går på da :)

 

Men er litt tøft på allmenn ja.. en del kompiser som strøk eksamen i år ja.. på allmenn.. Men hvis du må gå det for å kunne bli det du vill, så vil du nokk gi en ekstra innsats :)

 

Edit: går altså ikke almenn selv, gikk elektro, og det var bare utrolig bra :)

Død's snille lærere, og nesten ikke lekser :)

Endret av complexity
Lenke til kommentar

Viss du er lei av ungdomskole stilen, kan du jo Salg og service. Det var ganske gøy og lærerikt om du gidder å følge med ;)

Om du ikke gidder kan du bare sitte på diskusjon.no i timene. Som jeg spesielt likte å gjøre når vi hadde økonomi :p Litt små tørr lærer.

Lenke til kommentar
Viss du er lei av ungdomskole stilen, kan du jo Salg og service. Det var ganske gøy og lærerikt om du gidder å følge med ;)

Om du ikke gidder kan du bare sitte på diskusjon.no i timene. Som jeg spesielt likte å gjøre når vi hadde økonomi :p Litt små tørr lærer.

6577301[/snapback]

 

Hehe, økonomitimene på allmen er sløøøøvt!

Alle var pålogget msn under de timene :!:

Lenke til kommentar

Takk for kjempe fine svar her! :).

 

Skal vi se... ja, blir egentlig mer posetiv til VGS etter jeg leste dette! Jeg må jo ha realfag hvis jeg vil studere informattikk etc... så da blir jo annet uaktuelt.

 

Men jeg har noen spm. teller ALLE årene på VGS... eller er det sånn på ungdomsskolen, bare siste?

 

Annen ting jeg lurte på. Kan jeg søke en annen linje til det neste året. Hva skjer da hvis det er lov? Begynner på grunnkurs igjen!? Bare på den linja og må gå ekstra år, eller hvordan funker det?

 

Lagt til: Hadde egentlig lyst å gå elektro, siden det virker utrolig intressant... så kan jeg ta opp fagene senere, sant? Dumme foreldre :nei:

Endret av Beethoven
Lenke til kommentar

Jeg gikk allmenn og syns det var topp. Det er jo en forlengelse av ungdomsskolen, bare vanskeligere og mer lekser. Jeg hadde valgt det om igjen om jeg fikk valget pånytt.

 

Uansett, det om alle tre årene telles er litt spesielt. Det er noen fag du har alle tre årene og noen du bare har et år. Naturfag og IT/økonomi har du bare på GK, så de karakterene blir stående fra GK og til du går ut.

 

Andre året så har du enten eldre historie og geografi eller bedøk (som er det smarte valget.) Du må også ha samfunnskunnskap uansett hva du velger der.

 

Siste året har du nyere historie.

Gym og norsk har du alle tre årene, men her tells bare karakteren du får siste året.

Når du begynner på VKI må du velge noen studieretningsfag, her kommer karakterene du får BÅDE på VKI og VKII på vitnemålet. Der anbefaler jeg deg å velge noen "dyrene i hakkebakkeskogen"-fag for å heve snittet litt, dersom du ikke trenger realfagene.

 

Fraværet fra alle årene blir lagt sammen på vitnemålet, så alle årene tells der.

 

Innlegget ble veldig rotete fordi jeg nettopp har stått opp. :o

Lenke til kommentar

Husk bare at hvis du har tenkt å gå yrkesfaglig først og så skaffe deg studiekompetanse ved å gå allmennfaglig påbygning ett år kan dette fort bli veldig tøft. Det er mange som hopper av det løpet der, 10 timer norsk i uka blir for mye for mange.

Her er en timeplan:

 

    * Norsk 10 uketimer

    * Matematikk 2 uketimer

    * Naturfag 3 uketimer

    * Engelsk 1 uketime

    * Nyere historie 4 uketimer

    * Kroppsøving 2 uketimer

    * Studieretningsfag 6 uketimer (minimum)

    * Valgfag 2 uketimer (maksimum)

 

      Sum 30 uketimer

 

Studieretningsfagene skal være fra allmenne, økonomiske og administrative fag.

 

Rimelig tørt, med andre ord. De som ikke tar allmenn i første omgang gjør det jo gjerne for å unngå nettopp disse fagene.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg gikk idrettslinja på videregående. Idrett har omtrent de samme fagene som allmenn. Det er ganske likt u.skolen. Masse lekser og kjedelige fag. Har noen venninnger som gikk yrkesfagelig studieretning. Der er det lite lekser og mye "lekeskole". Du lærer ikke så mye, men har det "chill" hele veien.

 

Hvis du ikke orker en reprise av ungdomsskolen kan du jo bare ta opp de realfagene du trenger etter videregående, så ordner det seg. Det er ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Viss du er lei av ungdomskole stilen, kan du jo Salg og service. Det var ganske gøy og lærerikt om du gidder å følge med ;)

Om du ikke gidder kan du bare sitte på diskusjon.no i timene. Som jeg spesielt likte å gjøre når vi hadde økonomi :p Litt små tørr lærer.

6577301[/snapback]

 

Hehe, økonomitimene på allmen er sløøøøvt!

Alle var pålogget msn under de timene :!:

6577309[/snapback]

Vi satt og spilte demoversjon av UT da, vi :D

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Jeg har hørt om folk som gjør hele VGS på ett år eller to. Tenk deg... du sparer ett år av livet ditt... et helt år på noe du kan gjøre på et år! Det er jo en gave fra himmelen hvis du gidder å gjøre noe. Hvordan gjør man dette? Noen som har vært borti dette? Jeg leser gjerne som enn okse for å spare år! Må du være geni?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...