Gå til innhold

Hva er tid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke en teori eller noe at hvis man reiser opp mot lysets hastighet, så vil personene som står stille, eldes mye mer en personen som reiser i lysets hastighet? Btw tiden lyset bruker rundt jorden, er ikke det ett sekund?

6586114[/snapback]

 

Jeg har hørt at lyset tar 7 runder rundt jorden på 1 sekund.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+432

Det kan jo være at det går an å reise i tid med sorte hull som dere sier, men jeg tviler sterkt på at noen hadde overlevd en slik reise... hehe. Romskipet eller hva det skulle vært hadde nok blitt knust av meteoritter og asteorider osv.., og så skal det visst være med en helt enorm fart at ting blir dratt mot sorte hull.

Lenke til kommentar
Det kan jo være at det går an å reise i tid med sorte hull som dere sier, men jeg tviler sterkt på at noen hadde overlevd en slik reise... hehe. Romskipet eller hva det skulle vært hadde nok blitt knust av meteoritter og asteorider osv.., og så skal det visst være med en helt enorm fart at ting blir dratt mot sorte hull.

6705968[/snapback]

 

og med et ENORMT trykk.

Lenke til kommentar

Jeg tror på hypotese 1. Ting bare skjer og man kan ikke gå tilbake i tid. Tid er en enveisreise og man kan kan skrive ned, filme og ta opp ting under veis for å se på notatene senere, men jeg tror ikke det vil være mulig å spole tilbake og se på forrtiden.

 

Fysisk store ting kan nok forutsees til en viss grad (som i hypotese 4), f.eks at en bil som kjører i 80 km/t sansynligvis vil befinne seg ganske nøyaktig 22,2 meter lengre frem et sekund senere. Ennå større ting som planetbaner, kometer osv kan nok forutsees langt frem i tid. Men små ting på atomnivå kan ikke forutsees selv i i svært korte øyeblikk på grunn av kvanteeffekter og paulis usikkerhetsprinsipp. Så det vil nok alltid forbli en slags kaos i tidsforløpet selv om en del ting kan forutsees ganske godt.

Lenke til kommentar
Er ikke en teori eller noe at hvis man reiser opp mot lysets hastighet, så vil personene som står stille, eldes mye mer en personen som reiser i lysets hastighet? Btw tiden lyset bruker rundt jorden, er ikke det ett sekund?

6586114[/snapback]

 

Du har rett i at tiden går saktere hvis man man beveger seg. Einstein fant ut dette og hans beregninger brukes blant annet i GPS for å kompensere for tid når en flyr. Men eldes mye mer er relativt, det er snakk om marginale forskjeller.

 

En ting som er litt stilig er at hvis du reiser fortere enn lyset og bruker en enormt kraftig kikkert og retter den mot jorden er det teoretisk mulig å se fortiden, f eks dinosaurer. Dette pga at lyset fra den tiden ikke har truffet din lokasjon ennå. Dette er selfølgelig kun teoretisk mulig med dagens teknologi.

 

Etter min mening er tid et menneskeskapt begrep som gir en definisjonen av en målt bevegelse.

Endret av 1ar
Lenke til kommentar
En ting som er litt stilig er at hvis du reiser fortere enn lyset og bruker en enormt kraftig kikkert og retter den mot jorden er det teoretisk mulig å se fortiden, f eks dinosaurer. Dette pga at lyset fra den tiden ikke har truffet din lokasjon ennå. Dette er selfølgelig kun teoretisk mulig med dagens teknologi.

6744582[/snapback]

Siden det ikke går an å reise raskere enn lyset så går det heller ikke an det du sier. Man er begrenset til å reise i lysets hastighet og da vil man i teorien følge lyset fra jorda slik at man ser jorda slik den så ut da man forlot den.

 

En annen teoretisk ting som går an er at hvis vi tilfeldigvis skulle oppdage et himmellegme som er et digert speil, f.eks 10 lysår unna, så kan man se lyset som ble reflektert fra det speilet for 10 år siden og som kom fra jorda for 20 år siden. Da kan man se "live" hva som skjedde for 20 år siden. Med et usansynlig kraftig teleskop selvsagt.

Lenke til kommentar
En ting som er litt stilig er at hvis du reiser fortere enn lyset og bruker en enormt kraftig kikkert og retter den mot jorden er det teoretisk mulig å se fortiden, f eks dinosaurer. Dette pga at lyset fra den tiden ikke har truffet din lokasjon ennå. Dette er selfølgelig kun teoretisk mulig med dagens teknologi.

6744582[/snapback]

Siden det ikke går an å reise raskere enn lyset så går det heller ikke an det du sier. Man er begrenset til å reise i lysets hastighet og da vil man i teorien følge lyset fra jorda slik at man ser jorda slik den så ut da man forlot den.

 

En annen teoretisk ting som går an er at hvis vi tilfeldigvis skulle oppdage et himmellegme som er et digert speil, f.eks 10 lysår unna, så kan man se lyset som ble reflektert fra det speilet for 10 år siden og som kom fra jorda for 20 år siden. Da kan man se "live" hva som skjedde for 20 år siden. Med et usansynlig kraftig teleskop selvsagt.

6744844[/snapback]

 

Selvfølgelig! Den tingen med raskere fart enn lyset var bare et tankeeksperiment jeg hørte om en gang. Blandet korta litt der :ermm:

 

Men med tanke på Cherenkov effekten kan partikler oppnå høyere fart i luft og vann en lyset i mediet. Mao er det kun lysfarten i vakuum som ikke kan brytes.

Lenke til kommentar
En annen teoretisk ting som går an er at hvis vi tilfeldigvis skulle oppdage et himmellegme som er et digert speil, f.eks 10 lysår unna, så kan man se lyset som ble reflektert fra det speilet for 10 år siden og som kom fra jorda for 20 år siden. Da kan man se "live" hva som skjedde for 20 år siden. Med et usansynlig kraftig teleskop selvsagt.

Akkurat det har jeg tenkt på før og. Hadde vært litt rått, men usannsynlig med dagens teleskop.

Lenke til kommentar

Det er mye som er fascinerende å tenke på, men personlig lar jeg egentlig vær å tenke på det i lengden. Vil ikke ende opp på psykiatrisk avdeling liksom :cool:

 

Enkelte ting tror jeg vi aldri kommer til å få svar på, enten fordi det er menneskeskapt, eller fordi vi rett å slett ikke kan forstå det; at enkelte ting ikke er mulig for menneskerasen å forstå, på samme måten som f.eks. dyr rett å slett ikke kan forstå ting som vi forstår (pga hjernekapasitet?).

 

Kanskje vi får svar på mye forskjellig en gang i fremtiden. Eller rettere sagt (siden tiden er et tema her): kanskje vi får svar, enkelt å greit.

Lenke til kommentar
En annen teoretisk ting som går an er at hvis vi tilfeldigvis skulle oppdage et himmellegme som er et digert speil, f.eks 10 lysår unna, så kan man se lyset som ble reflektert fra det speilet for 10 år siden og som kom fra jorda for 20 år siden. Da kan man se "live" hva som skjedde for 20 år siden. Med et usansynlig kraftig teleskop selvsagt.

6744844[/snapback]

 

Du kan få samme opplevelsen ved å slå opp i NRK's arkiver og se dagsrevyen for 20 år siden ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg tror mest på teori 1...man forandrer framtiden sin helt selv(hvis ikke noe uventet skulle skje, men da kan man gjøre noe med det og...). Fortiden finnes ikke lengere, det som har skjedd, har skjedd...Og hvis man dra til framtiden, vil man ikke kunne komme seg tilbake.....

 

Men jeg tror aldri at vi vil finne ut noe mer om tiden enn det som allerede er oppdaget...vi er for lengst borte før noen har reist frem i tiden, eller stoppet den...

Lenke til kommentar

veit ikke helt jeg =P ville vell sagt det slik at tid er et uttrykk om noe som har skjedd da på en måte.. vis alt står stille går ikke tiden (kommer ikke tiden xD) men det som er litt rart er jo at teoretisk sett er ingenting nåtid, for vis du ser på en stjerne som er 20lysår unna, så ser du den sånn den så ut får 20 år siden, ikke nå. samme med sola som er 7,5minutt unna jorda tror jeg.. samme med når du titter ut av vinduet på en vår morgen.. ( men da er det jo så minimalt at det ikke kan tenkes enn gang da :p )

jaja, det er moro å gruble sånt :p

Lenke til kommentar

Så en dokumentar om dette på NGC her om dagen. Der mente de att de gikk ann å reise fram og tilbake i tid om man oppnådde en hastighet som var raskere en lyset. Albert Einstein hadde bevist att dette var umulig, men nå hadde forskere funnet ut att ved å reise gjennom sorte hul(en form for snarveier) kunne man oppnå å reise gjennom tid. Så teoretisk ja, men praktisk så trenger vi vel ett par 1000år med forskning for å få de til.

 

Men jeg så også i samme program att de var noen folk i en romferge som hadde reist rundt i verdensrommet i noen år og når de kom tilbake på jorden hadde de levd noen få sekund mindre enn de på jorden. Altså 5år på jorden tilsvarte 4år, 355dager, 23timer, 59min og 55 sek i en romferge som svevde rundt i rommet med en hastighet på et par 1000km/t. Ikke store greiene men litt rart :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...