Gå til innhold

Introduserer 4 GB SSD-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg irriterer meg over er at Windows ikke utnytter alt minnet som er i PCen i utgangspunktet... I Windows-PC-en har jeg 2GB med minne, og fremdeles ser jeg at det er flere hundre MB cachet, selv om det er 1,5 GB fysisk minne ledig. Ser for meg at dette er litt hull i hodet...

Lenke til kommentar
Det jeg irriterer meg over er at Windows ikke utnytter alt minnet som er i PCen i utgangspunktet... I Windows-PC-en har jeg 2GB med minne, og fremdeles ser jeg at det er flere hundre MB cachet, selv om det er 1,5 GB fysisk minne ledig. Ser for meg at dette er litt hull i hodet...

6569667[/snapback]

Ja det er kjedelig. Jeg tror at Windows flytter over data til pagefile om den blir lite brukt. Men jeg tror det er stort potensiale for forbedringer i håntéring av minne i Windows.
Lenke til kommentar
Det jeg irriterer meg over er at Windows ikke utnytter alt minnet som er i PCen i utgangspunktet... I Windows-PC-en har jeg 2GB med minne, og fremdeles ser jeg at det er flere hundre MB cachet, selv om det er 1,5 GB fysisk minne ledig. Ser for meg at dette er litt hull i hodet...

6569667[/snapback]

du er ikke eneste som har irritert deg på det, for å si det sånn...

 

men hvordan er disse SSD diskene sammenlignet med for eks i-ram kortet? mener å huske i-ram lå med en ytelse på over 100mb uansett hvor mye man stresset den?

Lenke til kommentar

I-RAM eller hva det het hadde et SATA 150 interface, så farten var nok nesten stabil i alle situasjoner på 150MB/s minus overhead.

 

"Problemet" med I-RAM er at du får utnyttet veldig lite av SDRAM sine beste egenskaper; høy båndbredde og veldig lav latency, fordi båndbredden ble kuttet til et sted mellom en tiendel og en tyvendedel og latencyen ble økt mange ganger (20x? 50x?, en latencybenchmark av I-RAM vil forteller hvor mye det egentlig var) ved å måtte gå via minnekontroller->SATA-overgang->SATA-kontroller->Northbridge->CPU i stedet for minnekontroller->CPU (INTEL med MCH) eller direkte til CPU (AMD K8) som vanlig minne gjør.

 

Så jeg vil tro at ytelsesforskjellen i praksis mellom en flashdisk koblet via PATA/SATA grensesnitt og et I-RAM system koblet til over samme grensesnitt vil yte ganske likt. Selv om de teoretiske tallene nok fortsatt er en del bedre for I-RAM vil IMO den store ulempen med at data forsvinner når kortet er uten strøm veie godt opp det. Det eneste punktet jeg kan se hvor SDRAM vil være et bedre valg er med et PCIe grensesnitt i SCSI-situasjoner. (Mange og parallelle requests hele tiden)

 

Men benchmarks om et par uker vil nok fortelle oss hvor bra disse første diskene blir og hvordan de måler seg opp mot platedisker, I-RAM og vanlige RAMdisker.

Lenke til kommentar
Det jeg irriterer meg over er at Windows ikke utnytter alt minnet som er i PCen i utgangspunktet... I Windows-PC-en har jeg 2GB med minne, og fremdeles ser jeg at det er flere hundre MB cachet, selv om det er 1,5 GB fysisk minne ledig. Ser for meg at dette er litt hull i hodet...

6569667[/snapback]

Jeg håper og tror Vista kommer til å ivareta dette i større grad enn vi ser i XP. Da dukker også spørsmålet opp om hva vi trenger med en flashdisk som cache. Har man f.eks 4GB RAM kan Vista sikker bruke en gig eller to til caching og RAM er vesentlig raskere enn flashdisk eller USB-stick som de egentlig tenkte på i utgangspunktet.

Solid state disker eller I-RAM som OS disk vil som resten her påpeker bli helt rått med tanke på oppstarttid og støynivå. Moro å være litt datanerd, alltid noe spennende å vente på.

Lenke til kommentar
Spennende!

 

Men hvordan kan Windows Vista se forskjell på denne og en roterende harddisk? Så vidt jeg ser er det standard 2,5" diskformat og tilkobling som brukes, dvs driverløst. Bærbare maskiner kan med dette bli helt lydløse og få lengre batteritid.

 

6567802[/snapback]

 

Vil nok gi fart dette her ja. Er jo andre SSD for 2,5" idag. Denne er vel ikke primært tenkt som HD, mtp størrelse blir det noe knapt.

 

Gleder meg til en eventuell standard for størrelser på disse flashdiskene. Alle vet jo det blir for stort med 3,5' og 5,25' brønner til sånne disker, de burde vel komme til enighet om en felles størrelse og et grensesnitt til disse diskene snart?

 

Fysisk størrelse betyr nå mindre for meg. Ser heller ikke det voldsomme behovet for standarder her. Noen vil kanskje putte en slik i en laptop, andre i en slimfactor HTPC/filserver/gaming pc. For egen regning kan jeg si at jeg blåser i størrelse så lenge det skal i en stasjonær maskin. Men når det gjelder grensesnitt hadde det vært en fordel med standarder er enig i det ja.

 

Venter nå fortsatt på Gigabytes I-ram 2 Ble skrevet både på HW og på Vr-Zone at I ram 2 skulle være i salg i februar 2006. Venter nå ennå uten å ha sett dem.

 

Noen som vet om Gigabyte I-ram 2 er ute snart?

Lenke til kommentar
Jeg håper at produsenten(e) forstår at det er marked for slikt, og satser stort på å få ned prisen.

 

Personlig vil jeg ikke bruke SSD til caching, men bruke det som selve systemdisk. 32GB vil nok være tilstrekkelig for bærbar for meg.

6569663[/snapback]

 

 

Blant annet M-System

har SSD i 2,5". Har ikke sjekket ut prisen, men et par slike i RAID ville gjort susen ;-)

Lenke til kommentar
I-RAM eller hva det het hadde et SATA 150 interface, så farten var nok nesten stabil i alle situasjoner på 150MB/s minus overhead.

 

"Problemet" med I-RAM er at du får utnyttet veldig lite av SDRAM sine beste egenskaper; høy båndbredde og veldig lav latency, fordi båndbredden ble kuttet til et sted mellom en tiendel og en tyvendedel og latencyen ble økt mange ganger (20x? 50x?, en latencybenchmark av I-RAM vil forteller hvor mye det egentlig var) ved å måtte gå via minnekontroller->SATA-overgang->SATA-kontroller->Northbridge->CPU i stedet for minnekontroller->CPU (INTEL med MCH) eller direkte til CPU (AMD K8) som vanlig minne gjør.

 

Så jeg vil tro at ytelsesforskjellen i praksis mellom en flashdisk koblet via PATA/SATA grensesnitt og et I-RAM system koblet til over samme grensesnitt vil yte ganske likt. Selv om de teoretiske tallene nok fortsatt er en del bedre for I-RAM vil IMO den store ulempen med at data forsvinner når kortet er uten strøm veie godt opp det. Det eneste punktet jeg kan se hvor SDRAM vil være et bedre valg er med et PCIe grensesnitt i SCSI-situasjoner. (Mange og parallelle requests hele tiden)

 

Men benchmarks om et par uker vil nok fortelle oss hvor bra disse første diskene blir og hvordan de måler seg opp mot platedisker, I-RAM og vanlige RAMdisker.

6571205[/snapback]

 

Den nye I ram 2 vil kjøre SATA 2, 3Gb/s. Dessuten viste tester på den første versjonen at ytelsen ble nesten doblet i RAID. Og husk at disse er kjappe i utgangspunktet. HW skrev følgende

 

*Vil ha vil ha* :love:

Lenke til kommentar
*Vil ha vil ha*  :love:

6572406[/snapback]

hadde bare lommeboken vært enig hadde jeg nok allerede gått til innkjøp av i-ram tror jeg. :)

men er nok litt i dyreste laget fremdeles desverre. ettersom jeg krever litt plass på systemdisken. og spesielt nå som vista kommer.

men prisene faller vel fort når dette først begynner å komme ut på markedet anntar jeg.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...