Gå til innhold

Introduserer 4 GB SSD-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg irriterer meg over er at Windows ikke utnytter alt minnet som er i PCen i utgangspunktet... I Windows-PC-en har jeg 2GB med minne, og fremdeles ser jeg at det er flere hundre MB cachet, selv om det er 1,5 GB fysisk minne ledig. Ser for meg at dette er litt hull i hodet...

6569667[/snapback]

Jeg håper og tror Vista kommer til å ivareta dette i større grad enn vi ser i XP. Da dukker også spørsmålet opp om hva vi trenger med en flashdisk som cache. Har man f.eks 4GB RAM kan Vista sikker bruke en gig eller to til caching og RAM er vesentlig raskere enn flashdisk eller USB-stick som de egentlig tenkte på i utgangspunktet.

Solid state disker eller I-RAM som OS disk vil som resten her påpeker bli helt rått med tanke på oppstarttid og støynivå. Moro å være litt datanerd, alltid noe spennende å vente på.

6571536[/snapback]

 

Enig. Lurer i tillegg på når 2Gb RAM brikker kommer? -og STOOORE flashdisker, det venter jeg på.

Lenke til kommentar
Trenger bare 100Gb flashdisk, men den siste du viser til er kjempeinteressant..bare lurer på prisen....

6574758[/snapback]

Om jeg ikke husker feil så fant vi ut at den kostet rundt 100.000 kr for ca 1 år siden.

 

Timings på samsungbrikkene står jo oppgitt på siden der. 3-3-3 på 200 MHz klokkefrekvens, 4-4-4 på 266 og 5-5-5 på 333. Elpida-brikkene har oppgitt klokkefrekvens 400MHz men ikke latency. Mulig noen andre, infineon, micron etc har brikker med like høy tetthet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er geniale saker! Hvis prisen virkelig havner på $100 for en 4GB disk så kommer jeg glatt til å kjøpe den. Man klarer å kremme inn WinXP og et lite knippe applikasjoner på denne plassen og vil gjøre systemet ganske lydløst og raskt. En vanlig disk kan man jo så bruke til media samt større applikasjoner. Da vil den spinne opp i det man bruker disse.

 

Har man 2GB minne i systemet så kan man glatt disable swap filen i WinXP. Det vil si, swap filen vil være der men være veldig liten. Da kan man sette denne til flash disken også så den ikke skaper noe trøbbel. Det største problemet vil evt være cache data til evt web browser som også må få plass på flash disken. Men det holder vel med en 100MB cache?

 

Et annet problem kan vel også være windows sin håndtering av "linker" til filer som ligger på den vanlige harddisken, ved oppstart kan det hende at os vil kreve at harddisken disse ligger på er i gang. Men jeg har ikke noe erfaring med dette så jeg kan ikke si sikkert. Vet i hvertfall at Windows XP cacher ikoner og slikt fra andre apps i win system katalogen.

Lenke til kommentar
Dette er geniale saker! Hvis prisen virkelig havner på $100 for en 4GB disk så kommer jeg glatt til å kjøpe den. Man klarer å kremme inn WinXP og et lite knippe applikasjoner på denne plassen og vil gjøre systemet ganske lydløst og raskt.

 

Et problem kan være at Vista ser ut til å ta en voldsom mengde plass, og det gjør den litt mindre "framtidssikker"

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...