Gå til innhold

Fjelltur i Jotunheimen, en uke. Tips?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Da skal jeg ut på fjelltur. Jeg skal som sagt i emnefeltet til Jotunheimen.

Jeg skal opp på en seter uten strøm eller vann. Vi skal visstnok bestige en 2000-meterstopp, noe jeg aldri har gjort før. Formen er i fin, og jeg klarer nok det fint.

 

Men det eneste jeg lurer på er - har dere noen kjekke tips?

Om hva man bør ha med, hvor kaldt det kan bli og sånt?

Bør jeg ha med hansker? Noe slikt?

 

:)

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips fra dama, hun er fra Jotunheimen og har vandret oppi der mange mange ganger:

Vindtett jakke.

Lue.

Tynne våtter

Regntøy (været slår om raskt)

Kart

Kompass

Solbriller

Masse drikke.

 

Hvis du kan si hvor i Jotunheimen så kan jeg tipse litt mer spesifikt ut fra område.

Skal dere gå på bre?

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Kan du vær så snill å gå over skrivefeilene og formuleringene?

Lenke til kommentar

La meg gjette... Dere skal gå Besseggen? I så fall; det er en knall tur!

 

Og hvis du er i tvil om du klarer dette (tror det går bra), så kan du kjøpe sånn styrkedrikk-pulver. (Fåes i sportsbutikker.) Jeg brukte dette da jeg gikk Galdhøpiggen i fjor med min far. Utrolig deilig å holde ut så lenge. :)

 

Drikke er VELDIG viktig.

Lenke til kommentar
Tips fra dama, hun er fra Jotunheimen og har vandret oppi der mange mange ganger:

Vindtett jakke.

Lue.

Tynne våtter

Regntøy (været slår om raskt)

Kart

Kompass

Solbriller

Masse drikke.

 

Hvis du kan si hvor i Jotunheimen så kan jeg tipse litt mer spesifikt ut fra område.

Skal dere gå på bre?

6543408[/snapback]

Jeg vet dessverre ikke hvor vi skal gå, bare at vi skal til Jotunheimen, og bestige et 2000-metersfjell.

Og hvis du er i tvil om du klarer dette (tror det går bra), så kan du kjøpe sånn styrkedrikk-pulver. (Fåes i sportsbutikker.) Jeg brukte dette da jeg gikk Galdhøpiggen i fjor med min far. Utrolig deilig å holde ut så lenge. :)

 

Drikke er VELDIG viktig.

6543434[/snapback]

Sportsdrikk, skal bli!

Husk myggspray.

6543946[/snapback]

Notert.

Lenke til kommentar
Og hvis du er i tvil om du klarer dette (tror det går bra), så kan du kjøpe sånn styrkedrikk-pulver. (Fåes i sportsbutikker.) Jeg brukte dette da jeg gikk Galdhøpiggen i fjor med min far. Utrolig deilig å holde ut så lenge. :)

6543434[/snapback]

Det kan være litt farlig også. Sportsdrikk er som oftest kjappe karbohydrater som forbrennes fort, og når disse til slutt er borte, kan det være at det ikke er noe som helst igjen. Hvis du da er ute på lang tur og går tom for slik drikke halvveis (og ikke har med annen mat) kan du risikere å bli så tom at du ikke orker å gå hjem igjen.

Selv om det kan føles som at sportsdrikk er nok, er det absolutt nødvendig med skikkelig niste (og litt ekstra niste) og masse vann.

 

Gnagsårplaster (Compeed) er veldig greit hvis du ikke er vant til å gå i fjellet.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Har nylig kommet hjem etter å ha bestiget Galdhøpiggen. Været var flott, solskinn under hele turen opp dit, så det var ikke spesielt kaldt, men været kan jo som sagt skifte raskt.. Husk på solkrem, og smør deg inn godt, spesielt på ansiktet :p Det skal iallefall jeg gjøre neste gang (hvis det blir noen neste gang). Gode sko bør du også ha, joggesko er ikke anbefalt.

 

Nuh, skal dere opp på Galdhøpiggen, og tar guidet tur med brefører fra Juvasshytta, så bør du ha med ekstra skift, spesielt sokker og sko. Da slipper du å banne hvis breføreren tar dere med over et område hvor snøen har smeltet, og du går i 20 cm dypt vann :roll:

 

Bortsett fra det, så anbefaler jeg deg å kjøpe inn alt utstyr før du kommer dit, da de stedene du kan kjøpe utstyr fra oppi der, er noe overpriset. Ønsker deg en god tur!

Lenke til kommentar

Akkurat tilbake fra tre dager i Jotunheimen selv, og ja det er litt kø over Besseggen. Da vi derimot gikk andre steder i fjellet var det straks en del mindre folk.

 

Det er veldig greit å ha drikken lett tilgjengelig hele tiden. Jeg hadde flaske hengendes rundt halsen og han jeg gikk med hadde sånn vannholder man bærer på ryggen. En åpen sidelomme i sekken kan også være greit.

 

Jeg hadde stor glede av en liten mageveske jeg hadde med. På grunn av stabilt vær behøvde jeg ikke dra med meg mye klær hver dag, og dermed slapp jeg å bære så mye. Dette avhenger selvsagt av et virkelig stabilt vær, da det er veldig dumt å bli overrasket av dårlig vær uten å være forberedt.

 

Gnagsårplaster som nevnt over er et must. Pass på så du kan bruke minst to, gjerne fler, pr. dag uten å gå tom.

Lenke til kommentar

Vann finnes det masse av i Jotunheimen. Ta med 3 liter, så fyller du på i bekker og vann. Velg helst litt aktive bekker, så slipper du musepest og dritt.

 

*langarmet ULL-trøye

*bukse

*shorts

*vanlig trøye (du går nok bar på overkroppen mesteparten av tida, men anyways)

*solkrem (om du blir lett brent; jeg bruker det aldri)

*fjellstøvler (er tørt i fjellet, så du kan overleve med joggesko)

*god sekk (godt belte over hoftene som strammes GODT er nødvendig)

*regnjakke

*matpakke som tåler å bli oppbevart noen timer

*druesukker (digg å ha om man mister matlysten på tur)

*kart (kompass om du ikke er kjent i fjellet)

*boka "på tur i Jotunheimen" kan gi noen tips før avreise, med gode rutebeskrivelser (men da må du vite hvor du skal).

 

Selv hadde jeg gått uten lue/hansker, men om du er en frysa-pinn bør du ha det med.

 

Litt avhengig av om du tåler kulde og væte godt, så bør du pakke ganske lett/veldig lett for dagsturer om du skal tilbake på det samme stedet. La ting du vet at du ikke kommer til å trenge ligge, men vit at du kan bli overrasket av vind og regn. Selv har jeg blitt overrasket av regn på tur ned fra Surtningssui, samtidig som jeg hadde pådratt meg vondt i knærne, og det var ikke trivelig :/ Har vokst en del siden det, og hadde gått uten regnjakke igjen :p

 

 

PS: noen som vet om et godt online-kart over Jotunheimen? Jeg har lagt igjen kartene på hytta, og hadde planlagt å gjøre meg klar for en langtur over Glittertid (starte på leirvassbu, eller ei mil nord for den, og gå enten til bessheim/gjendesheim eller avbryte på glitterheim om formen svikter.)

Lenke til kommentar
Husk å ta med Sandaler hvis du skal gå over elv eller liknende..

6547518[/snapback]

Barbent?

6548838[/snapback]

 

Joda men ikke alltid det er like gøy å gå barbent over en Iskald elv der steinene er kalde i tillegg til vannet..

Jeg lover, gikk over brevann først med sandaler også uten (glemte dem på andre sia).. Det er merkbar forskjell ass :whistle:

Lenke til kommentar
Så at en del folk gikk med staver, også spreke folk. Gir litt stabilitet om det er løst underlag, kan brukes for å sjekke is nogenlunde, samt gjøre lengre hopp over bekker mye lettere.

6549660[/snapback]

Staver er for gamlinger og kvinnfolk!

 

-Stabilitet løses med solide fjellstøvler (og balanse :p).

 

-Er du såpass utrygg på isen at du må sjekke med staver, bør du ikke gå der før du har forhørt deg med lokalbefolkningen uansett.

 

-Å hoppe over bekker rettferdiggjør ikke imho alt stresset ved å drasse med seg staver. Det finnes andre løsninger.

Lenke til kommentar

Takker for alle tips og svar! Nå er jeg altså tilbake etter en uke i fjellene. :)

Har hatt en kjempeartig uke, med masse koselige turer.

 

Det ble dessverre bare en topptur - Kyrkja (2032 m.o.h.)

Dette var en spenndene og luftig førstetur, noe som jeg er stolt over!

 

Har sovet i lavo, og har ikke manglet noe som helst.

Hadde rett og slett med meg altfor mye klær.

Lenke til kommentar
Det ble dessverre bare en topptur - Kyrkja (2032 m.o.h.)

Dette var en spenndene og luftig førstetur, noe som jeg er stolt over!

6575970[/snapback]

Var et par som giftet seg der for noen år siden (Kyrkja), hun ble fløyet opp, mens han gikk opp i sjakett og full pakke. ;)

 

Forresten fikk jeg kommentaren fra dama at det var en 9.ende klassetur, men du går vel i 9.ende til 1.gym så det passer jo fint :D

 

Gratulerer, sannynligvis er du mer sporty enn meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...