Gå til innhold

Fjelltur i Jotunheimen, en uke. Tips?


Anbefalte innlegg

Gratulerer, sannynligvis er du mer sporty enn meg ;)

6575993[/snapback]

Takker så meget. Om jeg er mer sporty vet jeg nå ikke. :)

Forresten fikk jeg kommentaren fra dama at det var en 9.ende klassetur, men du går vel i 9.ende til 1.gym så det passer jo fint :D

6575993[/snapback]

Den der, skjønte jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forresten fikk jeg kommentaren fra dama at det var en 9.ende klassetur, men du går vel i 9.ende til 1.gym så det passer jo fint :D

6575993[/snapback]

Den der, skjønte jeg ikke helt.

6576067[/snapback]

Sjekket alderen din på profilen din og den passet ganske greit med aldersgruppen som den fjellturen passer for

(Hun var på U17 i fotball så hun er mer sporty enn de fleste så man skal kanskje ikke vurdere seg etter hennes vurderinger)

Lenke til kommentar

Åh, sånn ja!

 

Må nesten skryte litt her.

Jeg var altså med en kompis og hans familie, og han har ei søster.

Søtra hans er faktisk fem år, og hun gikk til toppen på Kyrkja!

Hun hadde tau, som sikring, men hun gikk helt til toppen!

 

Det er helt utrolig, synes jeg. Tror hun er den yngste som har vært der.

Lenke til kommentar
Åh, sånn ja!

 

Må nesten skryte litt her.

Jeg var altså med en kompis og hans familie, og han har ei søster.

Søtra hans er faktisk fem år, og hun gikk til toppen på Kyrkja!

Hun hadde tau, som sikring, men hun gikk helt til toppen!

 

Det er helt utrolig, synes jeg. Tror hun er den yngste som har vært der.

6576091[/snapback]

*Imponerende* :w00t:

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Litt OT: Har noen på dette forum gått på topper som Store Skagadølstind, Saksi, Kniven, eller andre litt krevende topper? Hvordan var det?

 

Har selv veldig lyst til å bestige disse, og andre topper. Har til nå ingen krevende topper, åtte stykker, Kyrkja og Store Smørstabbstind på mest-krevende-toppen.

Lenke til kommentar
Litt OT: Har noen på dette forum gått på topper som Store Skagadølstind, Saksi, Kniven, eller andre litt krevende topper? Hvordan var det?

 

Har selv veldig lyst til å bestige disse, og andre topper. Har til nå ingen krevende topper, åtte stykker, Kyrkja og Store Smørstabbstind på mest-krevende-toppen.

6576874[/snapback]

Fra dama til Lomz:

Hei! Jeg er fra Lom, som bestitter over 40 av Norges 2000-topper. Jeg har besteget en del av dem. Personlig synes jeg Store Bjørn er mest spennende. Jeg har vært på Kniven, Saksa, Lille Bjørn, Kyrkja, Galdhøpiggen, og tre som ligger lenger inn ved Leirvassbu, mot Spiterstulen og Skogadalsbøen. Det er særs få topper på 2000 rundt sistnevnte hyttemål, men vedrørende de to første kan du gjøre en del enkle "scoop" ved godværsdager. Jeg har på det meste/beste tatt 4 2000-meters topper på en dag, og totalt var dette en 10-timers tur. Vil anbefale deg å holde deg rundt Leirbreen som er svært nærme Krossbu turiststasjon. Denne ligger langs riksvegen opp mot Sognefjellshytta - altså Sognefjellsvegen. Krossbu ligger i en brutal venstre-sving. Jeg har jobbet der en påske og en sommer selv, og benyttet enhver anledning til å oppsøke fjellet.

 

Ønsker du å møte breene i Jotunheimen nå i sommer formoder jeg at du er i et reisefølge som er erfarne vedrørende bruk av sikkerehetsutstyr og at dere har en rutinert fører - en sertifisert sådan. Det er usedvanlig mye blåis i Jotunheimen nå, og, dette er farlig. Faller man ned i bresprekk kan man i verste ramle ned i en bresprekk, dette kan medføre betydelige sårskader og lengere sykeusopphold ettersom isen er over 1500 år gammel og jeg har personlig opplevd langt verre tilfeller der mennesker har blitt hentet av legehelikopter. Isen er farlig for den skjærer, og inneholder, naturligvis en del stambakterier som kan være stambærende for sykdommer av alvorlig karakter.

 

Det jeg i praksis sier her er at om man skal vandre i breer bør man på ingen måte bruke shorts. For tre år siden falt jeg selv ned i en bresprekk, enda jeg var en del av fører teamet, og, de sårene jeg fikk på lårene og knærne var dype og særs smertefulle.

 

Jeg mener på ingen måte å starte en skremselspropaganda her, men jeg ber bare den alminnelige befolkningen ta ansvar for hva de selv legger ut på. Brefører forteller ikke teamet siit at "Heeeeey! Bør ikke du ha en bukse med litt tykkere stoff". Evt, "Du! Hvorfor i h****te bruker du shorts?" for ingenting, man må selv bruke hodet.

 

Breturer er for øvrig særdeles spennende og morsomme. Jeg har selv kun beveget meg i Jotunheimen men det er masse utfordringer og masse å lære. En dagstur er utrolig spennende, og man lærer mye om seg selv og om hvordan man skal fungere i evt. pressede sitausjoner med fremmede.

 

Mest av alt er breturer i Jotunheimen bare lærerike og morsomme. Brefører vil fortelle deg om det er risikoomroder, og om så er vil han/hun delegere oppgaver videre til deltagere som viser ansvar og erfarenhet. Stort sett skjer det aldri noe galt.

 

Ha en veldig god tur - jeg er misunnlig ;)

Lenke til kommentar
Litt OT: Har noen på dette forum gått på topper som Store Skagadølstind, Saksi, Kniven, eller andre litt krevende topper? Hvordan var det?

6576874[/snapback]

Nei, men jeg har lyst ! Høydeskrekken er dessverre en brems på de litt risikoutsatte toppene, så jeg må holde meg til de runde toppene.

 

Fin post fra dama til Lomz :)

 

Jeg kjørte selv en sightseeing-tur akkurat i de områdene du beskriver tidligere i sommer, og dæven så fint. Får lyst til å være der oppe for evig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...