Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres godt ut. Hadde store kafé planer i dag, men fikk ikke med meg noen allikavel så ble bare spasertur istedenfor.

 

Kom i kontakt med kjeldsberg, og nå er de så grei at de sender meg smaksprøver i posten :D. Gleder meg som en unge til de kommer fram :).

 

Merkelig nok har jeg kommet meg igjenom dagen med bare 1 kopp kaffe idag :).

Lenke til kommentar

Høres ut som en kjempe plan! Gjerne søthet og slik også!

Mange nyebegynnere som ikke liker den sterke typen vettu.

 

Selv har jeg ikke hatt tid til noe som helst nytt innen kaffeverden. Altfor mye å gjøre på jobb nå de siste dagene, og helgen er til for å sove i just nu.

 

Men kjør på DemoniZer :D

Lenke til kommentar

Heisann heisann!

 

Velkommen til min lille "kaffeguide".

 

Først av alt vil jeg bare presisere hvor enormt god "Mansooned Malabar" er. Det er da en kaffe-variant jeg smakte forrige lørdag.

 

Denne er veldig spesiell, fordi den blir tørket å patioer med åpne sider under regnperioden nede i India. Bønnene sveller, syren forsvinner og den karakteristiske nøtteaktige / kokos smaken utvikles.

 

Tilbake til min lille guide.. og siden vi først snakker om Indisk kaffe..

 

India

 

Kaffe dyrkes i det sydlige India, i skyggen av store tropiske trør, ofte sammen med pepperbusker og andre kryddervekster. Skjermet mot den tropiske solen modnes kaffebærene langsomt slik at fruktsukker og smaksstoffer utvikles spesielt godt. Fordi kaffen dyrkes side om side med pepper og andre kryddervekster får den ofte et eksotisk krydderpreg. Indisk kaffe med sin sødme og fylde er meget populær blant norske kaffedrikkere.

 

 

Balanoor Estate - Våtmetoden

 

På Balanoor plantasjen, i 1500-1800 meters høyde, har Ashok Kuriyan lykkes i å få frem noe av det ypperste India har å fremby av kaffe, med en kreig fylde og nyanser av indisk krydder, full av sødme og varme. Avdempet syrlighet og delikat ettersmak. Balanoor har scoret til topps i flere indiske kaffetester.

 

Body: 5/6

Aroma: 5/6

Syre: 4/6

 

 

 

Monsooned Malabar AA - Tørrmetoden

 

Monsunkaffe er en indisk spesialitet, hvis historie strekker seg tilbake til tiden med seilskuter. Kaffe ffra høylandet ble skipet til Europa fra Indias vestkyst, "malabarkysten". Under transporten fikk den fuktige sjøluften kaffen til å endre karakter. Bønnene forandret farge, svellet opp og syren forsvant.

 

Mange likte den sødmefulle milde kaffen med undertoner av krydderurter, kokosnøtt og et forunderlig hint av tang.

 

I dag fremstilles indisk malabar ved at kaffen blir spredd utover gulvene i store åpne lagerhus i monsuntiden, mens den salte og fuktige havluften får gjennomtrenge bønnene. Under denne prosessen, som varer fra juni til september, blir kaffen jevnlig raket og snudd.

 

Malabar er en spennende kaffevariant som er blitt svært populær i Norge. Et godt alternativ for den som ønsker en kaffe med lite syre.

 

Body: 6/6

Aroma: 1/6

Syre: 0/6

 

 

 

Indonesia / Asia

 

Indonesia består av mer enn 13.000 små og store øyer.

Det dyrkes kaffe på flere av dem, der de mest kjente er Java, Sumatra og Sulawesi. Det er stor spennvidde i smak og karakter på kaffe fra de forskjellige øyene. Kaffe fra Sumatra ofte har en tung jord- og nøttaktig karakter, mens plantasjedyrket kaffe fra Java har en elegant og fruktig karakter.

 

 

 

Blå Java Estate - Våtmetoden

 

Hollenderne anla den første kaffeplantasjen på Øst-Java i 1699. Her dyrkes det fortsatt utsøkt kaffe på en håndfull plantasjer som er underlagt streng kontroll fra myndighetene. Ekte Blå Java er en klassiker og kjennetegnes av intens smak og aroma. Flott fylde og elegant syrebalanse. Fagbladet Apértif sitt testpanel ga Blå Java fra Crema 5 stjerner i testen sin, og uttalte: "Panelet falt pladask for Blå Java, som har alt du ønsker deg av en kopp kaffe."

 

Body: 5/6

Aroma: 5/6

Syre: 4/6

 

 

 

Papua New Guinea - Sigri Estate - Våtmetoden

 

På New Guinea vokser kaffe vilt mange steder.

Kvalitetskaffen kommer fra store plantasjer i høylandet.

Kaffeplantasjen Sigri ligger i den vestre delen av Papua New Guine, i 1700 meters høyde.

Plantasjen er kjent for å produsere den fineste arabica kaffen i landet. Denne eksotiske kaffen har svært god fylde og den er velbalansert med en delikat tropisk frukthet.

 

Body: 5/6

Aroma: 5/6

Syre: 4/6

 

 

 

Afrika

 

Afrika er et stort og spennende kontinent når det gjelder kaffe. Mest kjent er Etiopia og Kenya. Etiopia har de lengste kaffetradisjonene, og omtales ofte som kaffens fødeland, siden kaffen først ble oppdaget der.

Ordet kaffe mener man at kommer fra navnet Kaffa, en region i Etiopia hvor kaffebusker fortsatt vokser vilt.

Bruk av kunstgjødsel og plantevernmidler er så godt som ukjent i Etiopia. Praktisk talt all kaffen fra Etiopia er derfor organisk. Foruten Etiopia og Kenya dyrkes fremragende kaffe i Burundi, Tanzania, Zambia og Uganda.

 

 

 

Etiopia Sidamo - Våtmetoden

 

Den idylliske regionen Sidamo ligger fra 1500-2000 meter over havet. I den krystallklare fjelluften dyrkes kaffe med en delikat fruktig og blomsteraktig aroma med innslag av fersken. De små bønnene kalles mokka. Lett, elegant body og meget aromatisk.

 

Body: 2/6

Aroma: 6/6

Syre: 5/6

 

 

 

Etiopia Yirgacheffe - Våtmetoden

 

Yirgacheffe er naboregionen til Sidamo og produserer en av kaffeverdens Grand Crus. Området ligger ekstremt høyt. Yirgacheffe er en vasket mokka på sitt aller beste. Fruktig vinøs smak med klare toner av aprikos. Betraktes av mange kaffekjennere som noe av det beste fra Afrika.

 

Body: 2/6

Aroma: 6/6

Syre: 5/6

 

 

 

Kenya AA+ - Våtmetoden

 

Super kaffe fra området rundt Mt. Kenya, ren vinøs og sitruslignende i smaken. Hvis du liker kaffe av det litt syrlige slaget bør du prøve Keyna kaffe.

 

Body: 4/6

Aroma: 6/6

Syre: 6/6

 

 

 

Burundi - Våtmetoden

 

Afrikansk kaffe med karakter av bær og frukt, duften kan minne om fløtekaramell. Mer avdempet syrlighet enn sin slektning fra Kenya. En spennende kaffe som er verdt å prøve.

 

Body: 4/6

Aroma: 6/6

Syre: 4/6

 

 

 

Sør- og sentral Amerika, Karibia

 

 

Spesial Santos, Brasil - Tørrmetoden

 

Brasil er verdens største kaffeprodusent. Omkring en tredjedel av kaffen i verden kommer derfra via havnebyen Santos. Min Santos-blanding er sammensatt av kaffe fra ulike distrikter og holder en jevn kvalitet fra år til år.

 

Body: 5/6

Aroma: 2/6

Syre: 2/6

 

 

 

Guatemala Antigua - Våtmetoden

 

Guatemala har syv regioner som produserer vasket kaffe av meget høy kvalitet. En av de mest kjente er Antigua. Ekte Antigua- kaffe er aromatisk og sjokoladeaktig søt i koppen, ofte med duft som kan assosieres med røyk og nøtter. Den har god fylde og syrlighet.

Den noe mørkere brenningen fremhever kaffens spesielle karaktertrekk.

 

Body: 4/6

Aroma: 5/6

Syre: 4/6

 

 

 

Colombia Excelso - Våtmetoden

 

Colombia er verdens nest største kaffeproduserende land. Kvaliteten er jevn og kjennetegnes av mild smak samt middels fylde og syrlighet.

 

Body: 2/6

Aroma: 2/6

Syre: 2/6

 

 

 

Santo Domingo - Dominikanske republikk - Våtmetoden

Karibisk kaffe med stor kraft og fylde. Duft av jord og tobakk. Krydderaktig smak og avslutning av bitter sjokolade.

 

Body: 6/6

Aroma: 4/6

Syre: 4/6

 

 

 

Fairtrade / Max Havelaar

 

Guatemala SHG - Våtmetoden

 

Høytvoksende kvalitetsbønner fra Guatemala. Kaffen er sertifisert av Max Havalaar, din garanti for at småprodusenter i utviklingsland får gode handels- og arbeidsbetingelser samt tryggere sosiale vilkår.

 

Body: 4/6

Aroma: 5/6

Syre: 4/6

 

 

Tenkte jeg skulle nevne Espresso også. (Italiensk, Fransk og Malabar)

Tenkte også jeg skulle nevne CREMA Continental og Java Mokka. Samt selskapskaffe.

 

Jeg skal også skrive hva jeg mener med Våt- og tørrmetoden.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Investerte nylig i moccakanne i aluminium. Denne er myntet på brygging av én enkelt kopp god og sterk kaffe, fortrinnsvis til meg selv, og skal brukes intenst fra høsten av, når jeg flytter for meg selv og begynner med studier i Trondheim.

 

Har så langt testet med Coop Rød og Friele Frokostkaffe, begge har fungert fint. Synes resultatet blir bra, og det går i tillegg fort. Jeg har også sansen for miljøaspektet ved dette, nemlig at det ikke er noe forbruk av papirfiltre, til sammenligning med en kaffetrakter. :)

 

Dette er for øvrig ikke noen kvalitetskanne fra Bialetti, men Clas Ohlsons adskillig billigere variant. Som jeg enn så lenge velger å tro at lager omtrent like god kaffe. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...