Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 121 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      112
    • Caffé Macchiato
      19
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      353
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
15 hours ago, a_aa said:

De to svarene ovenfor har tolket "maskin" i spørsmålet ulikt, tror jeg:

1. "maskin" er en kvern med elektrisk motor
  2. "maskin" er en helautomatisk kaffemaskin (bean-to-cup)

@Ryuuou: Hvis du klargjør hva du legger i "maskin" i spørsmålet ditt, tipper jeg du får mer treffsikre svar. Kan også være lurt å si noe om til hvor mange personer du normalt vil lage kaffe til, og hvilke(n) typer kaffe du vanligvis lager (filterkaffe, espresso, kokekaffe, presskanne, aeropress etc). :) 

Beklager min ambigiøsitet. Jeg mente en spesifik maskin kverner for bare bønner. Takker for svar.

Endret av Ryuuou
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Enig med deg @a_aa Ingen vits å tenke for mye på det. Den lille børsten som fulgte med kverna er helt sikkert god nok til å begynne med. Trykkluft kan kanskje brukes på ei demontert kvern på de delene som "tåler" det. Men de 2 kulelagrene trives helt sikkert best uten innblåst, finmalt kaffestøv :grin:

Endret av backtoback
typos
  • Liker 1
Skrevet
Ryuuou skrev (15 timer siden):

Beklager min ambigiøsitet. Jeg mente en spesifik maskin kverner for bare bønner. Takker for svar.

Fordel med elektrisk kvern er hurtighet og null anstrengelse.

Fordel med manuell kvern er at du ofte kan få bedre knivsett ("burrs") til samme eller lavere pris som en elektrisk kvern. Du vil kjenne hardhet/tetthet av kaffebønnene når du kverner, som gjør at du får en forståelse for hvor ekstraherbar kaffen er - da kan du feks velge en litt lavere temperatur på vannet (for å forebygge bitterhet) hvis bønnene kjennes myke og porøse ut. Du kan kverne kaffe uavhengig av om du har tilgang på elektrisitet. Du unngår motorstøy. Du får litt trening av armmuskler :) 

Men trening av armmuskler kan jo også være kjedelig om det blir mye av det, og det tar lang tid ...

Så dersom man skal lage kaffe til mange og gjøre det ofte, kan det peke mot en elektrisk kvern. Espresso er spesielt, siden det å kverne kaffe såpass finmalt tar ekstra tid og man kverner gjerne for kun en kopp i slengen. Jeg håndkverner for å lage espresso til meg selv, men om jeg jevnlig skulle servert espresso til flere andre ser jeg for meg at jeg ville hatt en elektrisk kvern - mest på grunn av koppene kunne bli ferdige med kortere tid i mellom.

Hvis man lager kaffe stort sett bare til seg selv, mener jeg håndkverningens fordeler halt klart er større enn ulempene.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet

Det kan gå år mellom kvar gang eg demonterer og renser Comandante-håndkverna, men det er lite som kan samle seg i den. Sidan eg kun brukar lysbrent er det lite oljer som legg seg på kvernverket.

Den elektriske Wilfa Uniform burde me rense oftare, dvs. åpne og få vekk kaffi som samlar seg her og der, men eg brukar den ikkje, så det blir ikkje gjort så mykje. Den har eit ganske dårleg design mtp. rentention og kroker der kaffi kan samle seg opp.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Etter at jeg begynte å bli "seriøs" med kaffe, kjøpte jeg i begynnelsen ulike kaffebønner fra ulike brennerier, med ulik brennegrad og ulik prosessering (dvs våtforedlet/washed, tørrforedlet/natural eller mellomtingen honey). Rett og slett for å kjenne på variasjonen og hva jeg like. Hadde også tre-fire år der jeg abonnerte på kaffe fra Wendelboe, alle hans filterkaffetyper er temmelig lysbrente. Merket at noen kaffer kunne jeg like momentant, men gikk så ganske fort lei av og måtte ha en pause fra (en del tørrforedlede opplever jeg sånn), mens andre bare var gode dag etter dag.

I det siste har jeg stort sett kjøpt enten fra et lokalt brenneri (Bergen Kaffebrenneri) eller noe sjeldnere fra to brennerier i Oslo; Fuglen for espresso eller Tim Wendelboe for lysbrent filter. Jeg fryser ned porsjoner på 60-100 gram når jeg kjøper litt større og varierte mengder på nett, det gjør at jeg stadig kan legge inn variasjon og avbrekk fra den daglige kaffen som truer med å bli en kjedelig vane ...

For lysbrent filterkaffe går det nå mest i BKB Fjellsmau Etiopia, bønnene endres litt med sesong men de er alltid fra Etiopias høyland, vasket og lysbrent. Vet ikke om det er en ekstra god batch de brenner nå, eller om det er den ganske nye kverna mi som skal ha litt av æren, men jeg har i alle fall satt pris på smaken i kaffekoppen de siste månedene :)   

Fra Wendelboe finner jeg ikke de gamle favorittene mine nå; Caballero Geisha er ut av sortimentet, kenyanerne (Karagoto, Warenew, Karinga etc) er ikke der, heller ingen Etiopere. Den mest interessante der for meg nå er Finca Tamana Geisha, den hadde vært artig å sammenlikne med to eller tre geisha-varianter jeg har liggende i fryseren :) 

Ellers er det greit å vite at for lysbrent kaffe er det ikke sikkert at nybrent kaffe er best. For mørk kaffe er den smaksmessig på topp en uke halvannen etter brenning, mens en skikkelig lysbrent kan toppe 4-8 uker etter brenning. Her i Bergen finner man Fjellsmau Etiopia på mange standard dagligvarer til lavere pris, og da har de ofte stått i hyllen en stund etter brenning - men er den nyere enn 2 måneder, er den uansett nær sitt optimale. Så da er det bare å ta med seg hjem og lage kaffe på direkten :) 

Ellers: For espresso liker jeg kaffen ganske mørkbrent og med lite syre (passer best med melkeskum), og da går det mye i BKB Kenneths Espresso Snop, mens jeg varierer med Fuglen Augusto Borges Espresso (+ noen innfallskjøp) fra fryseren.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

@a_aa, takk for flott svar, jeg lærer mye nytt om kaffebrygging hver gang du svarer, og jeg har fortsatt en laaang vei å gå! :grin:
Da har jeg bestemt meg for "Kenya Lesk", "Fjellsmau Etiopia" og "Sommerkaffe" fra Bergen Kaffebrenneri.
https://bergenkaffebrenneri.no/collections/nettbutikk/Kaffebønner

Og når det er oppdrukket, tenker jeg å prøve et abonnement (Tim's Choice - filter) hos Wendelboe, 2 x 250 g per måned.
https://timwendelboe.no/subscription/

Ser også at Wendelboe selger: Test Roast 1 kg, kr 349.00, "The content of these bags will vary depending on our mistakes". Har du prøvd det?
https://timwendelboe.no/product/test-roast-1kg/

a_aa skrev (På 12.6.2025 den 21.10):

Ellers er det greit å vite at for lysbrent kaffe er det ikke sikkert at nybrent kaffe er best. [...], mens en skikkelig lysbrent kan toppe 4-8 uker etter brenning.

Er kaffeposene merket med brennedato? Det vanlige er jo bare "best før dato" i dagligvarebutikken.

Endret av backtoback
" i dagligvarebutikken", typos
  • Hjerte 1
Skrevet

Brennedato er veldig vanleg for fersk kaffi. 1-2 veker etter brenning er smaken ofte på topp og så mistar den sakte men sikkert smak og aroma. Eg vil helst ikkje kjøpe poser som er over ein månad gamle. Det blir ikkje vondt av at bønnene blir eldre, men smaken er heile poenget for min del, og kjøper eg først 250 g til 180-200+ kr så vil eg ha kvalitet.

Eg har sett enkelte som skriv best før, som gjerne er ein dato tre månader etter brennedato, men det vanlegaste brennedato.

Mine bønner har eg i fryseboksen og doserer rett frå den. Først får posen stå 7-10 dagar etter brenning, så ein tapebit på ventilen og i fryseboksen. Det forlenger kvaliteten og reduserer degraderinga.

Det går stort sett i Tim Wendelboe her, men det er mange gode brenneri her i landet. Utvalet varierer gjennom året sidan bærene blir modne på ulike tider. Mot sommaren dukkar vanlegvis dei afrikanske opp hos TW.

• Liker 2
Skrevet

En del forhandlere (F.eks. daglivare) krever best før dato på posen. Men mangler brennedato på posen er det gjerne et rødt flagg. Flushing av posen påvirker også holdbarhet i posen ganske mye, så lenge den er uåpnet. 

Det aller viktigste er uansett at god kaffe er best, man kan ikke hvile en kaffe god som ikke er det i utgangspunktet, på samme måte som man ikke kan brenne en kaffe god. Og det er alltid kjekt å støtte sin lokale kaffesjappe/brenner. 

For de aller fleste er det nok greit å kjøpe kaffebønner fra gode brennerier, oppbevare de i posen og drikke de opp ila et par måneder. Så vil man ettehvert utvikle preferanser for hva man liker og handle deretter.

Å fryse kaffe til filterbrygg er unødvendig for de fleste, da må du nesten planlegge å ikke drikke den de neste månedene. Evt. for å bygge deg opp et kaffearkiv/vinkjeller. 

• Liker 1
Skrevet
On 6/8/2025 at 8:00 PM, a_aa said:

Fordel med elektrisk kvern er hurtighet og null anstrengelse.

Fordel med manuell kvern er at du ofte kan få bedre knivsett ("burrs") til samme eller lavere pris som en elektrisk kvern. Du vil kjenne hardhet/tetthet av kaffebønnene når du kverner, som gjør at du får en forståelse for hvor ekstraherbar kaffen er - da kan du feks velge en litt lavere temperatur på vannet (for å forebygge bitterhet) hvis bønnene kjennes myke og porøse ut. Du kan kverne kaffe uavhengig av om du har tilgang på elektrisitet. Du unngår motorstøy. Du får litt trening av armmuskler :) 

Men trening av armmuskler kan jo også være kjedelig om det blir mye av det, og det tar lang tid ...

Så dersom man skal lage kaffe til mange og gjøre det ofte, kan det peke mot en elektrisk kvern. Espresso er spesielt, siden det å kverne kaffe såpass finmalt tar ekstra tid og man kverner gjerne for kun en kopp i slengen. Jeg håndkverner for å lage espresso til meg selv, men om jeg jevnlig skulle servert espresso til flere andre ser jeg for meg at jeg ville hatt en elektrisk kvern - mest på grunn av koppene kunne bli ferdige med kortere tid i mellom.

Hvis man lager kaffe stort sett bare til seg selv, mener jeg håndkverningens fordeler halt klart er større enn ulempene.

Bra svar. Kan trenge noe trening. Billigere med manuel kvern så jeg tror jeg starter med det og går kanskje til noe elektrisk senere.

Skrevet (endret)

Jeg la inn oppskriftene (9 stk) fra dette innlegget i ett Excel-ark.
Fyll inn verdier for Volum [ml = g] og Ratio [1:x], så beregnes Kaffevekt [g] og bryggevekter, kolonne "Vekt [g] kumsum". Kolonne "Vekt [%] kumsum" kan brukes dersom man har en Hario Polaris kaffevekt.
Jeg holder fortsatt på med oppskrift 1 (fem hell). Jeg venter på lysbrent kaffe fra Bergen Kaffebrenneri -- gleder meg til å prøve det. Så langt er jeg meget godt fornøyd med V60-bryggingen. At Coop Blå kunne smake så godt var jeg ikke klar over :grin:
Gi beskjed om dere finner feil i regnearket?

V60-kaffebrygging-9-oppskrifter.xlsx

Endret av backtoback
V60 oppskrifter
Skrevet
KAFFAbutikk skrev (På 16.6.2025 den 10.42):

En del forhandlere (F.eks. daglivare) krever best før dato på posen. Men mangler brennedato på posen er det gjerne et rødt flagg. Flushing av posen påvirker også holdbarhet i posen ganske mye, så lenge den er uåpnet. 

Det aller viktigste er uansett at god kaffe er best, man kan ikke hvile en kaffe god som ikke er det i utgangspunktet, på samme måte som man ikke kan brenne en kaffe god. Og det er alltid kjekt å støtte sin lokale kaffesjappe/brenner. 

For de aller fleste er det nok greit å kjøpe kaffebønner fra gode brennerier, oppbevare de i posen og drikke de opp ila et par måneder. Så vil man ettehvert utvikle preferanser for hva man liker og handle deretter.

Å fryse kaffe til filterbrygg er unødvendig for de fleste, da må du nesten planlegge å ikke drikke den de neste månedene. Evt. for å bygge deg opp et kaffearkiv/vinkjeller. 

Einig i at dei fleste klarar seg fint utan. Eg kjøper gjerne for to månader i slengen og vil ha 2-3 åpne posar til ei kvar tid. Å oppbevare dei i frysen bevarer smaken betre, samt at eg har god plass i fryseboksen så dei kan like gjerne ligge der.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 6/5/2025 at 12:22 AM, Ryuuou said:

Trenger mye koffein for at det skal virke. Etter all kaffe drikking gjennom årene så er det nesten ikke noe som funker lenger. Vurderer pulver og piller snart. Pulver er ikke lov i Norge men kapsler er. Den triple expresso er ikke bare ett fancy navn.

Testa robusta? Den har dobbelt så mye koffein som arabica, eller mer – har opplevd mer, men vanskelig å måle. Ikke mye smak, men du kan blande med arabica, så får du mye mer trøkk i brygget og lignende smaksbilde. Siden det er mindre smak på det, så har jeg brukt 30% mindre arabica og lagt til 60% robusta.

Hvis jeg for eksempel ville brukt 50g arabica til vanlig, så blander jeg 35g arabica og 30g robusta. Du kan øke mer om du vil ha enda mer trøkk, men det er mer enn nok for min del. Lagde kaffe av rein robusta første gangene jeg kjøpte det, med dobbel dose kaffe for mer smak (jeg visste ikke om at det var mer koffein), da satt jeg og trippet og svettet i en time etterpå, du får finne ut av din miks selv.

Kan være vanskelig å få tak i 100% robusta, jeg kjøper av House of Madagaskar, Hotellvegen 16, 3880 Dalen. 

Endret av Toad86
Skrevet

Blå Java har jeg faktisk ikke prøvd ennå, men nå ble jeg nysgjerrig – takk for tipset! Jeg er mest vant til mørkbrente bønner fra Etiopia eller Colombia, men alltid gøy å teste noe nytt.

Når det gjelder traktere: jeg bruker en Wilfa Svart nå, og den har faktisk overrasket meg positivt. God temperaturkontroll og jevn trakting. Men drømmen er jo egentlig en god pour-over rutine – kanskje Chemex eller V60. https://tekspesialisten.com/kjokken/kaffe/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...