Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 116 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      351
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg brukar Drip Assist dagleg og synest den hjelper med å halde kvaliteten oppe, sjølv om det av og til ikkje blir like bra då heller. No for tida brukar eg 1:15 og alltid vatn som akkurat har kokt. Eg ser ikkje noko grunn til anna om ein brukar lysbrente bønner, men med medium eller mørk kan lågare temperatur hjelpe.

Kva kvern har du? Om det er ti faste trinn så er det potensielt ganske store forskjellar frå trinn til trinn, som kan gjere det meir utfordrande å justere inn. Du kan òg justere på bryggemetoden for mindre justeringar enn å endre kvernegrad ville gjort. Som å forlenge eller korte ned bryggetida.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte en "vrakpantkvern" hos kaffebox.no :grin:: 1Zpresso ZP6 Special. Jeg tror det er ca. 10 klikk mellom hvert nummer (1 klikk = 22 microns). Kverna er laget for pour over, presskanne, etc. (ikke espresso).

EDIT: Takk for tipsene @Zeph, de kommer godt med nå som jeg starter med V60-brygging.

Her en en oversikt over andre modeller:
1Zpresso-Models.thumb.jpg.ec26e917476a7df24174179ec055c2f6.jpg

Endret av backtoback
typos
Skrevet
backtoback skrev (50 minutter siden):

Jeg kjøpte en "vrakpantkvern" hos kaffebox.no :grin:: 1Zpresso ZP6 Special. Jeg tror det er ca. 10 klikk mellom hvert nummer (1 klikk = 22 microns). Kverna er laget for pour over, presskanne, etc. (ikke espresso).

Det sto faktisk mellom 1Zpresso ZP6 og Fiorenzato Pietro da jeg skulle ha min rendyrkede kvern for filter, og jeg leste og så mye bra om begge :) De gir visstnok ganske lik karakteristikk på kaffen. Jeg endte jo opp med Pietro, og hos meg har den løftet gleden med kaffe vha V60 et godt hakk - håper du vil oppleve det samme. :thumbup:

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, KAFFAbutikk said:

"Tre dristige shots" hmm

Trenger mye koffein for at det skal virke. Etter all kaffe drikking gjennom årene så er det nesten ikke noe som funker lenger. Vurderer pulver og piller snart. Pulver er ikke lov i Norge men kapsler er. Den triple expresso er ikke bare ett fancy navn.

Skrevet
Ryuuou skrev (8 timer siden):

Trenger mye koffein for at det skal virke. Etter all kaffe drikking gjennom årene så er det nesten ikke noe som funker lenger. Vurderer pulver og piller snart. Pulver er ikke lov i Norge men kapsler er. Den triple expresso er ikke bare ett fancy navn.

Det er eit skapt koffeinbehov etter mykje konsum over lang tid. Om du vil kutte så kan du prøve å redusere litt og litt over tid.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Etter å ha sett YT-videoen Review: Hario Air Kettle av James Hoffmann, har jeg bestemt meg å kjøpe en elektrisk vannkoker med svanehalstut. Lettere å få en høy temperatur ser det ut til.
brewing-temps.webp.9bef9d2e6d60d9494f7914fb439ae4b1.webp

• fiolett - Elektrisk vannkoker med svanehalstut
  • gul     - forvarmet Hario Air Kettle
  • grønn   - ikke forvarmet Hario Air Kettle
  • rød     - ikke forvarmet Hellekanne med svanehalstut (kopper)

Jeg har sett på disse i rustfritt stål (ønsker ikke plast) (prisene er inkl. frakt):

1. Hario EVKB-80E-HSV, 0.8L, 900 W, Sølv, Rustfritt stål, kr 1128
  2. Flair Cafe Kettle, 0.8L, med temperaturkontroll, kr 1070
  3. Wilfa WSPOK-1000B 0.8L, fra 719 -- Kjøpt
  4. Adler AD 1349, 1.0L, med temperaturkontroll, kr 646

Har dere noen andre forslag?
Og har jeg egentlig noe bruk for temperaturkontroll ved V60-brygging?
Akkurat nå står det mellom Hario og Wilfa. 

EDIT: Jeg har nå kjøpt en "Wilfa WSPOK-1000B Vannkoker 0.8L" fra Bakeren og Kokken til kr 719 (gratis frakt).
https://www.bakerenogkokken.no/p/wilfa-wspok-1000b-vannkoker-08l_42674/
Den skal bare brukes til V60-brygging. I kommentarfelt ser jeg at noen mener den bruker lang tid på å koke opp vannet. Men jeg blir å brygge maks 360 ml om gangen, så jeg tror ikke koketiden blir noe problem.

Endret av backtoback
kjøpt Wilfa vannkoker; typos
Skrevet
1 hour ago, backtoback said:

Etter å ha sett YT-videoen Review: Hario Air Kettle av James Hoffmann, har jeg bestemt meg å kjøpe en elektrisk vannkoker med svanehalstut. Lettere å få en høy temperatur ser det ut til.
brewing-temps.webp.9bef9d2e6d60d9494f7914fb439ae4b1.webp

• fiolett - Elektrisk vannkoker med svanehalstut
  • gul     - forvarmet Hario Air Kettle
  • grønn   - ikke forvarmet Hario Air Kettle
  • rød     - ikke forvarmet Hellekanne med svanehalstut (kopper)

Jeg har sett på disse i rustfritt stål (ønsker ikke plast) (prisene er inkl. frakt):

1. Hario EVKB-80E-HSV, 0.8L, 900 W, Sølv, Rustfritt stål, kr 1128
  2. Flair Cafe Kettle, 0.8L, med temperaturkontroll, kr 1070
  3. Wilfa WSPOK-1000B 0.8L, fra kr 766
  4. Adler AD 1349, 1.0L, med temperaturkontroll, kr 646 inkl. frakt

Har dere noen andre forslag?
Og har jeg egentlig noe bruk for temperaturkontroll ved V60-brygging?
Akkurat nå står det mellom Hario og Wilfa. 

Har du tenkt til å kun holde på med V60 så trenger du ikke temp kontroll. 

Selv har jeg gått nesten utelukkende over til AeroPress. Der er det fint med temp kontroll. 

Jeg har selv en Chef Matteo vannkoker, men denne har gått ut av produksjon desverre. 

• Liker 1
Skrevet
On 6/5/2025 at 9:08 AM, Zeph said:

Det er eit skapt koffeinbehov etter mykje konsum over lang tid. Om du vil kutte så kan du prøve å redusere litt og litt over tid.

Ja, sant det. Vet det men vanskelig å gå helt av. Blitt for avhenging men trappe ned kan være en god ide ja. Greier jeg å gå helt av noen dager funker koffeinet og kaffen smaker bedre helt klart.

Skrevet

@backtoback Du trenger ikke en vannkoker med temperaturkontroll, men det kan være kjekt. Det kan også være til bry, for kompleksiteten øker mye, og det blir mer som kan feile og gjøre vannkokeren ubrukelig. Vil du unngå dette, må du enten finne og betale for høyest mulig kvalitet, eller bruke et helt separat termometer (som du selv styrer varmetilførselen etter), eller du kan bruke grunnleggende fysikkkunnskaper (masse-/energibalanse) og mikse springkaldt vann inn i kokvarmt vann:

a_aa skrev (På 19.4.2021 den 22.28):
  • 6% kaldt vann innblandet gir temperatur 95°C
  • 12,5% kaldt vann innblandet gir temperatur 90°C
  • 20% kaldt vann innblandet gir temperatur 85°C
  • 28,5% kaldt vann innblandet gir temperatur 80°C

Personlig holder det fint for meg med de to sistnevnte alternativene. :) 

Av de du nevner har jeg kun brukt Hario (har en annen ved feriested ved navn Barletta - kjøpt råbillig for noen år siden). Hario er en klassiker, og for meg har den vært problemfri i mange år nå. Det to ganske gode grunner til å anbefale den :) 

Hvis du tar sjansen på å kjøpe fra en dansk nettbutikk med norske priser og norsk mva, kan du få den rimeligere. 619,- + 129,- - 199,- i frakt. Tipper du stiller litt svakere dersom den slutter å fungere mellom 2 og 5 år etter kjøp, ellers vil jeg tro mye er likt.

• Liker 1
Skrevet

@a_aa, kjempebra pris fra www.barlife.no. Men jeg er litt usikker på regnestykket ditt. Øverst til høyre på siden står det "ALLE PRISER ER INKL. MVA OG TOLL", så man skal vel bare legge til frakt, eller?

Skrevet

Takk for oppklaringa @a_aa. Jeg burde ha ventet litt med å bestille Wilfa'en, men gjort er gjort. Jeg skal sjekke ut barlife.no (tror ikke denne ligger inne i prisjakt.no?) mer ved en senere anledning, men inntil videre får jeg klare meg med Wilfa'en. Den skal visst ha 5 års garanti... fungerer den så lenge er jeg fornøyd :grin:

Skrevet

Eg har hatt ei ikkje/elektrisk Kalita Wave-kanne i årevis og veldig nøgd med den. På jobb har eg ei elektrisk Bonavita. Kalita-kanna heller betre, men begge to gjer jobben.

IMG_3161.png

• Hjerte 1
Skrevet

@backtoback  Wilfa har så vidt jeg skjønner godt rykte for å stå bak garantiene sine. Det betyr at dersom den slutter å funke før 5 år er gått (uten at du har mishandlet den på noe vis), så vil du sannsynligvis få en ny i erstatning. :thumbup:

Skrevet
Ryuuou skrev (1 time siden):

Håndkvern eller maskin for å lage kaffe fra bønner selv? Tenker å kjøpe en eller begge.

En av hver. Den motoriserte til daglig bruk - den manuelle til prepperbunkeren.

Skrevet
Ryuuou skrev (9 timer siden):

Håndkvern eller maskin for å lage kaffe fra bønner selv? Tenker å kjøpe en eller begge.

Kjem an på kva slags kaffi du har tenkt å lage og kva metode. Maskiner er generelt dyrare for dårlegare kvalitet, men samtidig får du alt i eitt som forenklar det heile.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ryuuou skrev (14 timer siden):

De to svarene ovenfor har tolket "maskin" i spørsmålet ulikt, tror jeg:

1. "maskin" er en kvern med elektrisk motor
  2. "maskin" er en helautomatisk kaffemaskin (bean-to-cup)

@Ryuuou: Hvis du klargjør hva du legger i "maskin" i spørsmålet ditt, tipper jeg du får mer treffsikre svar. Kan også være lurt å si noe om til hvor mange personer du normalt vil lage kaffe til, og hvilke(n) typer kaffe du vanligvis lager (filterkaffe, espresso, kokekaffe, presskanne, aeropress etc). :) 

Skrevet

Jeg fant denne artikkelen om rengjøring av kaffekverner:
How to Clean a Coffee Grinder (https://www.nytimes.com/wirecutter/guides/how-to-clean-a-coffee-grinder/)

Hvordan og hvor ofte rengjør dere kaffekverna?
Bruker dere rensetabletter for å fjerne kaffeoljerester?

Morsom men litt dyr dings -- trykkluft på boks er kanskje et billigere alternativ:
Trådløs Håndholdt Trykkluft/Støvblåser, kr 799 (før kr 999)
https://www.maxgaming.no/no/verktoy/tradlos-handholdt-luft-stovblaser

Skrevet (endret)

@backtoback

Stort sett lager jeg kaffe hjemme de dagene jeg ikke er på jobb, hvilket tilsier at bruken ikke er veldig høy. Jeg rengjør de to kvernene jeg bruker mest ca 1 gang pr måned. Kun "mekanisk" rengjøring - demontering, blåsing ("rocket blower" opprinnelig kjøpt for kamerautstyr), børsting og om nødvendig en sjelden gang tannpirker elns for fjerne støv-/oljeansamlinger i rillene. Null tabletter el.

Et generelt tips: Hvis du bekymrer deg for problemer på forhånd, bekymrer du deg oftest én gang for mye :) Enten dukker ikke problemet opp i det hele tatt, eller det dukker opp og du kan bekymre deg en gang til. Det mest effektive og minst bekymrende er å være komfortabel med hvor du kan finne løsningen dersom problemet skulle dukke opp. Jeg mistenker at denne tråden i så tilfelle kan være et greit startpunkt :D 

Endret av a_aa
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...