Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig lyd i bremser på Audi A4 98mod


Anbefalte innlegg

Har en Audi A4 1.9TDi Quattro 98 mod.

 

Problemet er at jeg får en irriterende lyd fra bremsene rett før bilen stopper helt opp..

Når jeg bremser i fart er det ingen problem. Men når jeg farten blir under ca 10km/t kommer det en... lyd! Minner kanskje litt om lyden som kommer når ABS slår inn.. mulig det er det.. ikke vet jeg.. :ermm:

 

Har også vært på 2 forskjellige verksteder.. Det ligger ingen feilkode og dem finner ingen feil. :wallbash:

 

Byttet alle fire bremseskiver, bremseklosser og et hjullager (ikke pga av lyden, men de skulle prøve å finne ut av det mens de hadde oppe alt. Bremseskiven var nedslitt!!) uten at det ble noe bedre... :shrug:

 

Noen som har vært borti symptomet? Fått beskjed om at det ikke er noe farlig.. men jeg synes det er irriterende! :realmad:

 

 

Hjelp meg noen, vær så snill! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du ventilerte skiver? På mc er det ikke uvanlig at bremsene bråker litt, nettopp pga ventilasjonshullene i skiva....

6528317[/snapback]

 

 

Nei.. før var det orginal-skiver.. å disse er vel ikke ventilerte.. Samme problem da..

Nå er det Brembo-skiver.. er samme dimensjon som de som var orginalt.. samme problem..

 

Kan vel best beskrives som en slags dirre-lyd... hmm.. vanskelig lyd å sette ord på..

 

:shrug:

Lenke til kommentar
Kan vel best beskrives som en slags dirre-lyd... hmm.. vanskelig lyd å sette ord på..

 

:shrug:

6528350[/snapback]

 

Dirrelyden er nøyaktig det samme jeg har opplevd på mc'en. Kommer av at skivene er ventilerte (hull i skiva, altså). Kommer spesielt ved nymonterte klosser. Du skal kunne se om skivene er ventilerte på den måten.

Lenke til kommentar
Kan vel best beskrives som en slags dirre-lyd... hmm.. vanskelig lyd å sette ord på..

 

:shrug:

6528350[/snapback]

 

Dirrelyden er nøyaktig det samme jeg har opplevd på mc'en. Kommer av at skivene er ventilerte (hull i skiva, altså). Kommer spesielt ved nymonterte klosser. Du skal kunne se om skivene er ventilerte på den måten.

6528371[/snapback]

 

 

Jaha.. men de er ikke ventilerte! Kanskje jeg bare skal borre nån hull i de, så blir de ventilerte.. :whistle:

Lenke til kommentar

X-Drilled (hull i sliteflata på skiva) betyr IKKE at den er ventilert.

 

Ventilert betyr at skiva er to-delt, med finner i midten, slik at luft slynges ut fra midten av skiva og utover. Nesten alle biler har ventilerte skiver foran.

 

X-Drilled betyr at de er borret, Grooved betyr at de har slisser freset inn i sliteflata.

 

Den lyden du beskriver, det kan være at du har svakt signal fra en ABS-sensor. Det vil kunne gjøre at rett før du stopper, blir signalet så svakt at ABS-styreenheten tror at hjulet er blokkert. Da vil ABS'en slå inn på det hjulet med svakt signal. Dette vil gi en "dirre-lyd" og vil kanskje kunne kjennes som en vibrasjon i bremsepedalen. Ofte er kuren så enkel som å gjøre rent rundt ABS-sensorene og tannkransene de føler på.

Lenke til kommentar
X-Drilled (hull i sliteflata på skiva) betyr IKKE at den er ventilert.

 

Ventilert betyr at skiva er to-delt, med finner i midten, slik at luft slynges ut fra midten av skiva og utover. Nesten alle biler har ventilerte skiver foran.

 

X-Drilled betyr at de er borret, Grooved betyr at de har slisser freset inn i sliteflata.

 

Den lyden du beskriver, det kan være at du har svakt signal fra en ABS-sensor. Det vil kunne gjøre at rett før du stopper, blir signalet så svakt at ABS-styreenheten tror at hjulet er blokkert. Da vil ABS'en slå inn på det hjulet med svakt signal. Dette vil gi en "dirre-lyd" og vil kanskje kunne kjennes som en vibrasjon i bremsepedalen. Ofte er kuren så enkel som å gjøre rent rundt ABS-sensorene og tannkransene de føler på.

6528800[/snapback]

 

 

hmm.. Genialt Leo! :w00t:

 

Spørsmål nr 2: Hvordan gjør jeg dette? :hmm:

Er det noe jeg kan gjøre selv? Eller er det en vrien operasjon?

Og hvorfor klarer ikke et verksted å svare på dette? Selv etter å ha kjørt bilen, konstatert problemet, samt hatt oppe hele systemet.. vil jeg tro.. :hrm:

 

Også sier du at jeg har ventilerte bremser forran? :D kult..

Er det noe poeng med X-drilled bremseskiver da? :roll:

Lenke til kommentar

Vel, hvorfor verkstedet ikke finner ut av det vet jeg ikke. Det kan være at det er akkurat ved DIN kjørestil det oppstår. Du må nesten prøve å stå på bremsen en gang slik at ABSen slår inn og høre om lyden likner. Husk da at den slår inn på hjulene foran først somregel, så lyden vil bli kraftigere når du provoserer den fram.

 

Det er litt vanskelig for en mekaniker å finne smålyder. Vi mekanikere kjører i snitt 2-3 forskjellige biler vær dag, så vi blir ikke kjent med én bil spesifikt. Vi blir vant til alle forskjellige biler og blir derfor vant med mange rare lyder som faktisk er helt normale.

 

For å avdekke svakt signal fra en ABS-sensor bør du i alle fall dra til et merkeverksted om du ikke kan påvise det selv og nøyaktig hvilken sensor det er. På merkeverksted kan vi koble til en såkalt VAS, type bærbar og kjøre en tur med bilen. Om signalet forsvinner ser vi det da på skjermen mens vi kjører.

 

Hadde nesten vært morsomt å prøvd bilen din og hørt denne lyden. Det kan jo hende det er noe helt annet, men det er ganske vanskelig for meg å vite bare ut fra en enkel beskrivelse selv om jeg er Audi-mekaniker.

 

Å rense ABS-sensorene er litt jobb. Du må av med hjulene og muligens bremseskivene for å komme til.

 

 

Edit: X-drilling (borringer i bremseskivenes sliteflater) er for sportslig/ekstrem kjøring. Disse borringene skal lede gasser fra bremseklossene vekk slik at bremsevirkningen blir bedre ved kraftige oppbremsinger ved veldig varme bremser. Ledes gassene raskere bort enn bare ved å "lekke" ut på sidene av klossene unngår man en slags "gasspute" mellom skivene og klossene og grepet blir bedre.

 

Grooves er altså fresinger, slissinger i skivene. Dette "rasper av" klossene slik at slitebelegget på klossene ikke blir glasserte og glatte. Dette gir litt raskere reaksjon fra bremsene men kan gi litt større slitasje av klossene.

 

Ventilering er som sagt veldig vanlig. Nesten alle har ventilerte skiver foran. Dette er for bedre å lede bort varmen som oppstår i bremseskivene. Brukes hovedsaklig foran siden ca. 70% av bremseeffekten ligger i bremsene foran. Ventilering ser du ved at skiva er ganske tykk men "hul" slik at luft slynges ut fra midten og utover mot hjulet.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Vel, hvorfor verkstedet ikke finner ut av det vet jeg ikke. Det kan være at det er akkurat ved DIN kjørestil det oppstår. Du må nesten prøve å stå på bremsen en gang slik at ABSen slår inn og høre om lyden likner. Husk da at den slår inn på hjulene foran først somregel, så lyden vil bli kraftigere når du provoserer den fram.

 

Lyden kommer uansett hvem som kjører. Pedalen blir presset en anelse ut også ja.

Så da kan man vel kanskje påstå at det er noe med ABS..?

Prøvd å "stå" på bremsen også ja.. Ingen problem der.. Bilen stopper så man blir trykt opp i frontruta! :thumbup:

Og ABS slår inn som normalt.. Men er en mye kraftigere lyd da.. men den ligner..

 

 

Hadde nesten vært morsomt å prøvd bilen din og hørt denne lyden. Det kan jo hende det er noe helt annet, men det er ganske vanskelig for meg å vite bare ut fra en enkel beskrivelse selv om jeg er Audi-mekaniker.

 

Skjønner at det er vanskelig å stille en diagnose uten å oppleve det selv ja..

Håpet noen hadde vært borti samme problem..

Bor du i Tromsø kan du godt få prøve den :cool:

 

Å rense ABS-sensorene er litt jobb. Du må av med hjulene og muligens bremseskivene for å komme til.

 

Hmm.. Hjulene skulle jeg vel klare.. men bremseskivene.. :hmm:

Får dem vel alltids av.. men får jeg de på? :ermm:

Noe spesialverktøy man trenger?

 

 

Ellers takk for gode og informative svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Om pedalen kommer ut når dette skjer, kan jeg NESTEN garantere deg at det er svakt signal fra en eller flere ABS-sensorer. Mest sannsynlig fra en av sensorene bak. Nå er jeg sykemeldt etter en mc-ulykke så jeg kan ikke sjekke spesifikk for din bil, men du kan spørre på et merkeverksted. En annen mulighet er å dra til merkeverksted og gi beskjed om det jeg har sagt.

Lenke til kommentar
Har ikke vært borti at multiknirken lager lyd ved stopp.

6533647[/snapback]

 

multiknirker?

 

Nei stag og foringer bytta jeg for ca 1 år siden.. samme lyd var både før og etter.. så det er det ikke.. men vet at Audi slit litt med de stagene.. vært byttet 2 ganger nå på 8 år..

 

men det er vel veiene vi kjører på... slit jo som fan.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...