Gå til innhold

Manglende kunnskap hos fotoforhandlere


Anbefalte innlegg

I FotoVideos tilfelle får du nok det, og det samme gjelder sikkert Japan Photo også. En annen sak er at hvis du handler på Ur & Foto så bestiller de gjerne et enkelt objektiv fra Trondheim for deg, og det går like raskt som å bestille det over nett. Da får du gleden av å hente varen i butikken, og du slipper også å betale for frakt. De virker ganske seriøse på den delen av tilbudet sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke snakk om hørbar støy i form av irriterende lyder nå man skrur på kameraet, fokuserer eller slik støy. Det er snakk om støy i bildene.

 

Jeg kan opplyse at jeg har vært hos flere fotoforhandlere og forhørt meg om digitale komtaktkameraer med lite billedstøy. Noen visste ikke hva jeg snakket om mens andre mente at man måtte ha et speilreflekskamera for å unngå støy.

 

Jeg fantholder det jeg skrev om at jeg mener at kunnskapen hos enkelte fotoforhandlere er for dårlig. Kundeservicen er som navnet tilsier, en service for kundene. De som sitter der bør kunne noe mer enn priser og om de har en spesiell vare på lager.

Lenke til kommentar
Jeg fantholder det jeg skrev om at jeg mener at kunnskapen hos enkelte fotoforhandlere er for dårlig. Kundeservicen er som navnet tilsier, en service for kundene. De som sitter der bør kunne noe mer enn priser og om de har en spesiell vare på lager.

6534179[/snapback]

Som sjefen for en større fotokjede sa til meg en gang... det er lett å åpne nye butikker, men ikke å finne kunnskapsrik betjening. Jeg tror de fleste som vet mye om foto, f.eks. fotografer, har andre yrker eller er såpass "gamle" at de foretrekker andre yrker enn å stå i en butikk. Mange unge som får jobb, er der bare ett år eller så mellom forskjellige studier eller mens de søker på bedre betalte jobber. For det er en dårlig betalt jobb. Ikke sikkert arbeidsmoralen blir den største heller, spesielt ikke i større kjeder. I mindre fotobutikker får man et litt annet forhold til både sjefen og selve butikken, man blir mer villig til å lære ting og blir kanskje lengre ettersom arbeidsmiljøet lett blir veldig bra. Når folk blir en stund på samme arbeidsplass, blir man jo godt kjent og utvikler kanskje vennskap av den grunn. Da blir det lettere å være i samme jobb lenger.

 

Tror hovedproblemet her er at mange som får en slik jobb, beholder den for kort. Når de begynner å lære ting, så slutter de. Og da må det ansettes en ny som kanskje ikke har spesielt god erfaring fra før, som må læres opp på nytt. Hovedgrunnen er dårlig betaling. Jeg fikk en god avtale der jeg jobber nå, etter å ha blitt forsøkt "headhuntet" av samme person som beskrevet lenger opp, så inntil videre er jeg fornøyd med tingenes tilstand... men lønnen jeg hadde før, var faktisk ikke god nok til å kunne kjøpe leilighet og samtidig leve helt ok.

Lenke til kommentar
Jeg fantholder det jeg skrev om at jeg mener at kunnskapen hos enkelte fotoforhandlere er for dårlig. Kundeservicen er som navnet tilsier, en service for kundene. De som sitter der bør kunne noe mer enn priser og om de har en spesiell vare på lager.

6534179[/snapback]

Som sjefen for en større fotokjede sa til meg en gang... det er lett å åpne nye butikker, men ikke å finne kunnskapsrik betjening. Jeg tror de fleste som vet mye om foto, f.eks. fotografer, har andre yrker eller er såpass "gamle" at de foretrekker andre yrker enn å stå i en butikk. Mange unge som får jobb, er der bare ett år eller så mellom forskjellige studier eller mens de søker på bedre betalte jobber. For det er en dårlig betalt jobb. Ikke sikkert arbeidsmoralen blir den største heller, spesielt ikke i større kjeder. I mindre fotobutikker får man et litt annet forhold til både sjefen og selve butikken, man blir mer villig til å lære ting og blir kanskje lengre ettersom arbeidsmiljøet lett blir veldig bra. Når folk blir en stund på samme arbeidsplass, blir man jo godt kjent og utvikler kanskje vennskap av den grunn. Da blir det lettere å være i samme jobb lenger.

 

Tror hovedproblemet her er at mange som får en slik jobb, beholder den for kort. Når de begynner å lære ting, så slutter de. Og da må det ansettes en ny som kanskje ikke har spesielt god erfaring fra før, som må læres opp på nytt. Hovedgrunnen er dårlig betaling. Jeg fikk en god avtale der jeg jobber nå, etter å ha blitt forsøkt "headhuntet" av samme person som beskrevet lenger opp, så inntil videre er jeg fornøyd med tingenes tilstand... men lønnen jeg hadde før, var faktisk ikke god nok til å kunne kjøpe leilighet og samtidig leve helt ok.

6534344[/snapback]

 

Jeg jobber også i fotoforretning, og jeg tjener heller ikke særlig bra. :no:

Lenke til kommentar
Skal man kjøpe på nettet, får man ta de ulemper det medfører med at man selv må finne informasjon, .....

6532784[/snapback]

Ser nødvendigvis ikke på dette som en ulempe. Når jeg går med planer om å kjøpe noe tråler jeg uansett nettet om produktinfo og erfaringer selv om jeg har tenkt å handle i en vanlig butikk - og koser meg med det. Da er det også lettere å avsløre dårlige / manglende kunnskaper hos butikkekspeditøren. (Langt i fra alle innrømmer at de ikke vet...).

 

I tillegg vil det, som mange sier her, at det er mange som kun har ett kamera som svarer at det og det kameraet MÅ du ha, for det har jeg. En ekspeditør har ikke alltid mye mer kunnskap, men det merker du fort når du snakker med han/henne.

6532784[/snapback]

Ikke helt enig i det du sier her. Butikkekspeditører har vel en tendens til å anbefale de merkene de selv fører eller hva...? Ser ihvertfall ikke helt forskjellen fra f.eks. en forumbruker som har et kamera og anbefaler det.

 

Da jeg var på jakt etter dSLR var jeg egentlig oppriktig interessert i å handle i en lokal butikk, men etter en runde hvor jeg fort fant ut at utvalget i butikkene var meget begrenset, og ekspeditørene kun var interessert i å snakke om de (det) merket de selv førte, oppsøkte jeg heller nettet for å finne mer sammenlignende info, og handlet "billig" på nettbutikk.

 

Husk også at småting gjerne blir billigere uansett pga. portokostnadene fra nettbutikker. Prisene er nok best i områder med stor konkurranse og tetthet mellom butikkene, men sjekk uansett. Spesielt i Oslo er det mange butikker som så absolutt kan kjempe mot nettprisene.

6532784[/snapback]

Helt klart. Småting handler jeg på Japan Photo hvis det er lagervare. Her i distriktet har de så langt jeg har erfart både de beste prisene og det beste utvalget.

Lenke til kommentar
Ikke helt enig i det du sier her. Butikkekspeditører har vel en tendens til å anbefale de merkene de selv fører eller hva...? Ser ihvertfall ikke helt forskjellen fra f.eks. en forumbruker som har et kamera og anbefaler det.
Nå har man jo gjerne flere kamera i en greit utstyrt butikk enn en vanlig fotograf noen gang har hatt. Der jeg jobber, har vi akkurat nå ca. 40 forskjellige digitalkamera av ymse merker, kvalitet og pris. Jeg snakker jo ikke så mye om merker vi ikke fører, selvsagt, fordi jeg ikke kjenner så godt til de. Men vi har de fleste gode, gamle kameramerkene som Nikon, Canon, Olympus, Kodak, Ricoh og Pentax, samt noen nye som Panasonic og Samsung. Fuji og Sony har også dukket opp innimellom. Så om butikkene du har vært i har hatt begrenset utvalg, har du nok valgt feil butikker.
Lenke til kommentar
Nå er ikke utvalget av fotobutikker så veldig stort her hvor jeg bor, så det er nok litt vanskelig å velge feil  :)
Sant. I mine øyne bor visst alle nordmenn i Oslo, tydeligvis :!:

 

For mange mindre byer og tettsteder, er internett eneste (og beste) ressurs for både informasjon og kjøp. Men bor man i en større by, vil det ikke skade å ta en tur i butikkene for å sjekke priser. Kanskje du blir overrasket? For eksempel har vi der jeg jobber et populært kamera til 2000 kroner, 500 kroner under billigste rene nettbutikk i Prisguiden.

Lenke til kommentar
En annen ting er at folk fortsatt tror at spesialiserte fotobutikker er så mye dyrere enn nettet. Noen går faktisk og "stjeler" kunnskap (som gorber anbefaler) for så å kjøpe på nettet

 

 

Jeg beklager at sarkasmen min var for dårlig formulert, Afseth. Etter å har jobbet i en stor, spesialisert fotoforhandler i 5 år og forøvrig vært i bransjen i 11 år har jeg sett meg lei av folk som utnyttet min kunnskap og ikke minst tid for så å handle hos billigste aktør på nettet. Derfor kom den.

 

Jeg beklager det, og lover at det ikke skal gjenta seg. :blush:

Lenke til kommentar

Ah, forstår... smileys er en god måte å vise sarkasme og ironi på :) Beklager utbruddet...

 

Foresten, så forstår jeg ofte om en person har tenkt å handle på nettet eller hos oss/annen butikk. De får et sånt litt flaut blikk når de sier at de må tenke på det og komme innom igjen. Hehe. De fleste forstår det nok ikke selv engang.

Lenke til kommentar
Ah, forstår... smileys er en god måte å vise sarkasme og ironi på :)  Beklager utbruddet...

 

Foresten, så forstår jeg ofte om en person har tenkt å handle på nettet eller hos oss/annen butikk. De får et sånt litt flaut blikk når de sier at de må tenke på det og komme innom igjen. Hehe. De fleste forstår det nok ikke selv engang.

6538148[/snapback]

 

Jeg kjenner til det... det frekkeste jeg vet er folk som spør om jeg kan ta et kamera ut av skapet så de kan kjenne på det, så spør de og graver om det, også bare går de, noen uten å si takk en gang. Jeg vet jo hva de gjør når de kommer hjem. De bestiller kameraet 100 kr rimeligere på nettet, betaler 80 kr i frakt og har utnyttet min kunnskap og hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...