Gå til innhold

Norske Veiers Tilstand


war2war

Anbefalte innlegg

Okay,dere skjønner helt sikkert hva jeg snakker om.

 

De fleste som kvitter seg med halve lønna i avgifter o.l er ganske frustrerte for tiden,jeg husker ikke at jeg betalte veiavgift for å kjøre bil slalåm. jeg mener er det virkelig så vanskelig å lage trygge veier å kjøre på?

Billister er de mest tålmodig folkene,vi betaler i bøtter å spann- får aldri det vi betaler for. men klager vi?- nei. vi sitter stille å prøver å følge med på veien,fotoboksen,store hul i veien og han gjøken som sitter opp i skaugen å sikter på deg med laser for å samle inn enda flere penger til hva? hva i all verden går pengene til? Det skal jeg si deg, mere fotobokser,flere bomringer- jippi! som om det ikke er nok penger å betale til all verdens avgifter de kommer på. snart kommer det vel dør avgifter- har du 5-dører,Å nei det blir 1000.- per dør.

 

 

folk dør pga dårlige veier,skjønner ikke politikerne det?

At de kan gi 700millioner til vedlikehold som absolutt ikke er nok..hvertfall ikke når de tjente 54milliarder på oss i fjor.

Har ikke politikere øyne? eller lever de på et magisk sted som alle problemer kan børstes vekk med et sleipt og løynaktig smil.

 

Det er vel ikke før det skjer noe med dems egne barne/familie at det kommer noen forandringer.

 

 

saken er den kjære møkka politiker, det jeg liker er å kjøre bil- det er en slags firhet som dere aldri kommer til å forstå (hvis ikker du er motorhue)

Å når jeg først skaffer meg bil så blir det ikke et 1liters klaustrofobi boks,det blir en komfort bil med hester som tar tak i deg når du rører gasspedalen.

 

ok pointet:

 

Er det noe vi som tålmodige og betalings villige billister kan gjøre for å få politikerne til å bruke pengene vi har betalt til de riktige tingene..Som bedre veier for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er heilt enig meg deg.

Blir skikkeligt forbanna på staten.

 

Vi er jo snart nødt til og kjøre traktor eller monstertrucker på veiene her til lands.

 

Bilistene burde tatt i ett tak, når ikke staten klarer og gjør noe med det.

Ikke det at eg tror vi hadde fått det igjennom da.

 

Men vi må også innse at staten ikke har råd til og bruke mer penger enn dei 700 millene dei har bevilget til veinettet i norge i år.

 

(DOH, det var ironi)

Lenke til kommentar

Hva var ordtaket jeg leste et eller annet sted: "Come, visit Norway and see how the road standards were in your country 50 years ago!". Noe i den duren...

 

Veiavgift er iogforseg helt ok den. Jeg har ikke noe imot å betale en viss sum i året for at veiene skal bli vedlikeholdt. MEN... nå har det seg sånn at jeg kjører ikke på E6 hver dag. Det urteite er at veiavgiften er lik for alle, selv for dem som bor steder hvor veiene ikke har sett en asfaltarbeider siden melkemannens tid.

 

Det som er mer artig å tenke på er jo at avgiftene bare øker og øker, uten at veikvaliteten har blitt noe nevneverdig bedre. Jeg tenker da først og fremst på vestre Buskerud og stort sett hele Telemark. Krøtterstier...

Lenke til kommentar

Tror vi i løpet av noen år vil se mer oppegående folk på dette området gitt... Håper hvertfall det. For selv om det har vært strålende flott at de som har ordnet med veiene våre har gjort så godt de kan, så er det på tide med et "generasjonsskifte" og få frem noen inovative som kan få litt fortgang på veinettet :)

Lenke til kommentar
Hva var ordtaket jeg leste et eller annet sted: "Come, visit Norway and see how the road standards were in your country 50 years ago!". Noe i den duren...

Nesten, se sig. :wee:

 

 

Så til saken:

Etter at jeg fikk lappen har respekten for dagens regjering gått "åt skogen", for å si det sånn. Helt utrolig at de sitter og sier at "ooh, vi må ha så mye avgifter for det koster så mye å vedlikeholde veiene, buuhuu" - så bruker de en brøkdel av det de får inn! ARGH! De burde fått juling hele gjengen.

 

Dog kan jeg forstå at det er vanskelig for dem å få øynene opp... Det er vanskelig å se den dårlige veien fra baksetet på BMWen når privatsjåføren tar seg av slalom-kjøringen :innocent:

Lenke til kommentar

Statens vegvesen har kalkulert med at det koster 320 milliarder kroner å oppgradere stamveinettet i Norge!! Dette er en investering vi godt kunne utført...Det er regnet på det at Norge vil spare 62 milliarder kroner hvert år for bra stamveinett! Regnestykket er basert på at man sparer flere liv, veiene blir mer effektiv osv. Så hva staten Norge venter har ikke jeg peiling på...

 

Med den farten di bruker på å oppgradere vei idag vil det ta hele 70 år før alle veiene har brukbar standard - Men er den veien brukbare om 70 år? Fem år ville det tatt å spare inn dette igjen!! For slik som prisene stiger nå, vil det bli hundre ganger dyrere å bygge veier om 70 år!!

 

Kilder / Lese mer:

Fakta om Norsk veipolitikk

Så mye kan Norge spare ved å oppgradere veiene

Lenke til kommentar

Veistandarden i Norge er skremmende dårlig. På østlandet er den for dårlig, men på vestlandet og i Nord-Norge er det verre. Rundt 70% av verdiskapningen i landet skjer langs kysten, men der er veiene dårligest. Derfor bør veiene der minst like bra som østlandet. Det elendige veinettet hindrer også veldig mye industrien, og fører til utflagging og mange mister arbeidsplassene sine. Og så er det selvsagt med alle de ulykkene.

 

Nå er jeg mest kjent med veiene i Møre og Romsdal (der jeg bor), men jeg må si at veiene er utrolig ulogisk laget. Det virker som veiplanleggerene har lagt inn ekstra svinger med vilje, siden det veldig mange steder kunne vært rette strekninger men har likevel blitt en del svinger. Det går da ekstra med asfalt også da! Da kunne de heller lagt rette strekninger og brukt den ekstra asfalten på å legge på en halvmeter i bredden på veien(slik at det hadde blitt to-felts-vei) eller lage gangvei.

 

Etter min mening burde den Norske staten satset på mist 4-felts motorvei og dobbelsporet jernbane mellom de fleste byene i landet. Så rikt som landet vårt er så bør vi absolutt kunne gjøre det. Norge brukte store summer på jernbane tidlig på 1900-tallet i tider med dårlig økonomi, så hvorfor skal vi ikke klare det nå? Det virker som at alt som staten bruker penger på skal tjenes inn innen få år, og at det ikke kan være ei investéring for ettertiden. Så blir en del penger heller brukt på operahus osv...

 

Når det gjelder de stadige innskjerpingene i føreropplæringen så har det ikke hatt positiv virkning, bortsett fra trafikkskolene som håver inn penger. Alkohol og andre rusmidler står for de fleste ulykker og dødsfall på veiene.

Lenke til kommentar

Vil si meg helt enig med sistnevnte post...Blir så pist på at di som bor på østlandet skal ha toppers motorveier... Syns godt di kunne ha prioritert oss som bor i nord også! Jeg er seriøst livredd når jeg ferdes på di veiene vi har her!! Det er greit at det bor litt mer folk sørpå, men skal di ha førsteretten av den grunnen?

 

Jeg skjønner meg heller ikke på hva politikerene tenker på! Jeg leste før valget i et amcarblade, at FrP lovet 4 felts motorvei fra Oslo til Trondheim, og full standard på resten av E6, de lovet også skikkelige bensinpriser... Lurer på om de hadde gjort det hvis de hadde vunnet valget? Husker ikke hva Ap lovet, men det var vertfall gull og grønne skoger, ser vi noe av det? Sikkert ikke.

 

Gullkorn: Hvorfor skal vi spare i noe som vi kaller pensjonsfondet, når MANGE kommende pensjonister dør i trafikken?

Lenke til kommentar
Norge brukte store summer på jernbane tidlig på 1900-tallet i tider med dårlig økonomi, så hvorfor skal vi ikke klare det nå? Det virker som at alt som staten bruker penger på skal tjenes inn innen få år, og at det ikke kan være ei investéring for ettertiden. Så blir en del penger heller brukt på operahus osv...

Staten Norge har alt for mye penger, så de bruker det på ting som bare er tull. Det ble bygget en bro med en prislapp på over 2 milliarder med tittel i avisen "Lengre enn Golden Gate - Norge er et så bra land". Samme sak med den Operaen og alle politikere skryter som bare det "oslo - en verdensby" osv.

Lenke til kommentar
Vil si meg helt enig med sistnevnte post...Blir så pist på at di som bor på østlandet skal ha toppers motorveier... Syns godt di kunne ha prioritert oss som bor i nord også! Jeg er seriøst livredd når jeg ferdes på di veiene vi har her!! Det er greit at det bor litt mer folk sørpå, men skal di ha førsteretten av den grunnen?

 

Jeg skjønner meg heller ikke på hva politikerene tenker på! Jeg leste før valget i et amcarblade, at FrP lovet 4 felts motorvei fra Oslo til Trondheim, og full standard på resten av E6, de lovet også skikkelige bensinpriser... Lurer på om de hadde gjort det hvis de hadde vunnet valget? Husker ikke hva Ap lovet, men det var vertfall gull og grønne skoger, ser vi noe av det? Sikkert ikke.

 

Gullkorn: Hvorfor skal vi spare i noe som vi kaller pensjonsfondet, når MANGE kommende pensjonister dør i trafikken?

6516187[/snapback]

Den nåværende regjeringen har ivertfall brutt utallige løfter. Selv om jeg er delvis uenig i Frp så mener jeg at de bør få mulighet til å prøve seg, og jeg tror at de er langt mer handlekraftige enn visse andre som har makten nå.

 

Jeg skammer meg over veiene i Norge. Det var vel noen steder i Nord-Norge der asfalten ble skrapet av veiene for å spare penger også? Land som Polen har bedre veistandard enn Norge.

Lenke til kommentar

Ett lite regnestykke:

 

I 2001 var det 2 121 765 registrerte biler i Norge, la oss anta at det i 2006 er minst 2 500 000 registrerte biler.

 

2 500 000 biler * 2800 kr (årsavgift) = 7 000 000 000 kr (7 milliarder kr)

 

Vi antar at i gjennomsnitt kjører disse bilene 15 000 km per år og bruker ca 0,8 l/mil ved blandet kjøring og at staten tjener ca 7 kr per liter bensin i rene avgifter. Ved en slik kjøreantagelse vil en bil ha kjørt ca 150 000 km på 10 år noe som egentlig er litt under gjennomsnitt antar jeg.

 

2 500 000 biler * 1 500 mil (15 000 km) * 0,8 liter * 7 kr = 21 000 000 000 kr

 

Ifølge Dinside.no ble det til 14. juli solgt 52 925 nye biler her i Norge, det blir 52 925/6,5 mnd per måned = 8 142, som igjen blir 97 704 biler i løpet av 2006 hvis man selger samme antall biler pr. måned ut året.

 

Ved nybilregistrering tar staten minst 10 000 kr:

 

97 704 nye biler * 10 000 kr = 977 040 000 kr

 

Vi vet også at jo nyere en bil er jo mer koster registreringen, er bilen over 10 år koster den ca 1300 kr, er bilen nyere blir kostnaden ved en omregistrering minst 4-5 tusen kr.

 

La oss anta at en gjennomsnittsregistrering koster ca 3000 kr og at en bil skifter eier ca annenhvert år i snitt. Tror virkeligheten vil ligge over dette.

 

2 500 000 biler * 3000 kr * 0,5 reg/ pr år = 3 750 000 000 kr

 

Vi legger sammen alt:

 

Årsavgift: 7 000 000 000 kr

Bensinavgift: 21 000 000 000 kr

Nybilregistreringer: 977 040 000 kr

Bruktbilregistreringer: 3 750 000 000 kr

_________________________________________

Til sammen: 32 727 040 000 kr

 

Vel, det er nesten 33 milliarder kroner og jeg tror dette estimatet skulle stemme meget bra.

 

Hvor mye var det regjeringen brukte på veier i 2005 igjen?

Lenke til kommentar
Den nåværende regjeringen har ivertfall brutt utallige løfter. Selv om jeg er delvis uenig i Frp så mener jeg at de bør få mulighet til å prøve seg, og jeg tror at de er langt mer handlekraftige enn visse andre som har makten nå.

 

6516258[/snapback]

 

Jeg synes ikke du bør gi din tillit til et parti som bruker dine skattepenger på massasjestoler, utelandsturer med familien til representantene og drikkevarer til seg selv.

Jeg kan garantere deg at Fremskrittspartiet vil bryte flere løfter enn dagens regjering (som jeg forøvrig ikke støtter) om de kommer i regjering.

 

Du kan jo tenke deg selv hvor mye du betalte i skatt i fjor? Kanskje var det én massasjestol og et par kasser vin? (i FrPs valuta..)

Lenke til kommentar

Det som FrP har gjort skjer overalt... Vi kan tro så godt vi vill om alle, men det er MANGE som er suspekte... Jeg personlig tror ikke det bare er FrP som har gjort dette, men de var di som ble tatt først =) Det skjer myye med skattepengene, mye som aldri skulle ha skjedd.

 

Mitt råd til staten er at di bruker ALLE skattepengene til vei, så slipper vi slike pinlige episoder med parti som drikker opp pengene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...