Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støy i høyttalerne når jeg starter/kjører bilen!?

ftv88

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2stk, 6x9'er bak, de har jeg koblet til via en forsterker. Når jeg kun har på tenningen på bilen så er alt slik som det skal være. Men når jeg starter bilen så brummer det litt i høyttalerne, og når jeg kjører og gir gass så "hyler" det i høyttalerne til mer gass jeg gir.

Har prøvd forskjellige punkter å koble til polen på, prøvde til og med å koble direkte fra batteriet med startkabler til forsterkeren, men det var enda denne her støyen. Hva kan jeg gjøre for å få den vekk?

Kan det være forsterkeren?, låner den av en kamerat, den er noen år gammel.

Men den funket i den bilen den stod sist i.

Kanskje jeg må kjøpe en kondensator for å få det vekk?

Et nytt batteri som jeg kan ha bak?

Noen tips og ideer? :blush:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja har prøvdt jording forskjellige plasser, til og med direkte på batteriet ja, men det var ikke noe fremgang..

Skrevet (endret)

Dårlig skjermede signalkabler og/eller signalkabler som ligger i nærheten av støykilder (f.eks. strømkabler eller andre ting som genererer magnetfelt)?

Edit:

Prøvd med en annen signalkilde? Plugg i en bærbar mp3-spiller eller lignende og se om lyden forsvinner.

Kan vel være dårlig jording på spilleren og/eller en dårlig spiller.

Endret av kskjon
Skrevet

"Prøvd med en annen signalkilde? Plugg i en bærbar mp3-spiller eller lignende og se om lyden forsvinner.

Kan vel være dårlig jording på spilleren og/eller en dårlig spiller."

SVAR:

Kjøpte meg egen forsterker i dag, kicker, 4-kanals. Så det var hvertfall ikke forsterkeren det var noe gale med. Koblet til enda bedre jordingspunkt i dag, men akuratt det samme skjedde. Koblet til en bærbar pc, og da var det ikke noen

u-lyder.

Kan det være spilleren som er ødelagt eller eventuelt strømforsyningen i spilleren som er gåen, kan det fikses? Eller kan det være dei gamle kablene fra spilleren og fram til batteriet som er slitne?

Skrevet

Det aller meste er mulige årsaker :-)

Egentlig litt vanskelig å vite uten å prøve seg frem. Det billigste å teste er vel kablingen, så jeg ville begynt der. Prøv med nye strømkabler til spilleren (legg de gjerne inn ei dør ellerns midlertidig så du får testet om dét er problemet), test med nye signalkabler (legg de også "ut døra" og rett til forsterkeren, tilfelle det er noe i kabelgatene dine som lager støy), og til slutt kan du teste med en annen spiller hvis ikke noe annet hjelper. (mulig å låne en som garantert fungerer fra en kompis?)

Skrevet
Det aller meste er mulige årsaker :-)

Egentlig litt vanskelig å vite uten å prøve seg frem. Det billigste å teste er vel kablingen, så jeg ville begynt der. Prøv med nye strømkabler til spilleren (legg de gjerne inn ei dør ellerns midlertidig så du får testet om dét er problemet), test med nye signalkabler (legg de også "ut døra" og rett til forsterkeren, tilfelle det er noe i kabelgatene dine som lager støy), og til slutt kan du teste med en annen spiller hvis ikke noe annet hjelper. (mulig å låne en som garantert fungerer fra en kompis?)

6496352[/snapback]

Det kan vel ikke være kablene, siden alt virket når vi koblet til en bærbar pc til bil stereoen..?

Skrevet

Du kan prøve å isolere phono, strøm og styrestrøm litt bedre bak spilleren. Det kan hjelpe, dersom disse ligger godt klynga sammen.

Det heter seg nemlig at du skal separere hovedstrøm og phono/styrestrøm når du strekker disse bak i bilen, nettopp for å unngå kjørestøy.

Skrevet
Du kan prøve å isolere phono, strøm og styrestrøm litt bedre bak spilleren. Det kan hjelpe, dersom disse ligger godt klynga sammen.

Det heter seg nemlig at du skal separere hovedstrøm og phono/styrestrøm når du strekker disse bak i bilen, nettopp for å unngå kjørestøy.

6497024[/snapback]

Ok, kan prøve, men da hadde det vel blitt støy når vi spilte musikk fra den bærbare pc'en og?

Skrevet

Prøvde en kamerat sin spiller, helt lik. Og da virket alt :D

Min spiller som det er noe gale med, helt ny er den da men...

Skrevet

Ikkje alltid like lette å ha med å gjøre når det er snakk om brente jordingsbaner. Som regel er det en feilkobling under inst. som forårsaker dette. Men stå på ditt, kanskje det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...