Gå til innhold

Trenger en lettvekt "cms" (e.l.)


Anbefalte innlegg

Holder på å lage en web-side i php med bl.a. en nyhets-del hvor jeg kan logge inn på en enkel admin-side med en form for å lagre tekst, som vil bli presentert som en artikkel på forsida (a-la hardwares forside), i en mysql-database.

Mens jeg holder på med dette innser jeg at det antakelig er gjort av tusenvis før meg, både enklere og sikrere. Det jeg lurte på da er om noen vet om en open-source mal for slikt (helst i php)?

 

Har sett litt på postnuke og phpwcms, men det virker som dette blir veldig overkill for mitt formål. Dessuten er jeg ikke ute etter noen wysiwyg-editor med ferdige layout-maler og slikt, bare et enkelt skall for akkurat funksjonen å legge ut nyheter enkelt. Gjerne via en editor som likner den jeg skriver i nå (phpBB?) med BB-code e.l. ADOdb er et skritt i riktig retning, men jeg trenger noe litt mer spesifikt...

 

Sorry for lange setninger og rekord i innskutte bi-setninger i innskutte setninger... :)

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med Wordpress?

6478223[/snapback]

Er ikke wordpress for blogging? Dessuten virker det fremdeles som altfor omfattende til mitt bruk. Jeg trenger f.eks. ikke mulighet for flere brukere o.l. Jeg skulle gjerne hatt noe enda enklere - ikke et fullstendig cms egentlig, bare et rammeverk og noen funksjoner jeg kunne benytte til nyhets-funksjonen...
Lenke til kommentar
AJ-fork, eller ebanews burde være bankers.

6479533[/snapback]

Syntes det var vanskelig å finne ut noe særlig om AJ-fork. ajfork.berlios.de sin side hadde jeg store problemer med å vise i firefox, og sourceforge hadde lite info. EBA-news så lovende ut, men jeg er ikke sikker på om webhotellet mitt tillater/har GD (regner med dette må installeres som root). Skal prøve det på egen PC da...

 

ok, ueland :roll: Men jeg synes fremdeles wordpress virka litt i overkant... Kanskje det finnes noen mindre blog-alternativer da?

Lenke til kommentar
Er lett å innstallere Wordpress, om du tror noe annet? Tar fem minutter.

6481525[/snapback]

Er ikke installeringa som bekymrer meg. Men det er egentlig ikke et helt cms jeg er ute etter. Jeg trenger bare en kode-mal/ idè eller noe jeg kan bruke i stedet for den noe rotete løsninga jeg har koda selv. Poenget med hjemmesida er egentlig vel så mye å lære meg php som å få ut innholdet på nett, så det må være enkelt og oversiktlig nok til at jeg kan gape over.
Lenke til kommentar
Som alltid -> http://www.w3schools.com/

6483953[/snapback]

:dontgetit: ??

Tror du misforstår; er ikke en generell php-tutorial jeg trenger. Regner meg ikke som veldig nybegynner innen php... Eller er det kanskje noen eksempler på php-nyhets-systemer på sida som jeg ikke fant?

 

En viktig feature jeg trenger er en innleggs-editor ala den jeg skriver i her, med BB-kode osv. Regner med det stort sett er javascript og html. Og hvordan oversettinga fra BB-code til html fungerer (f.eks. gjøres den før innlegget lagres i mysql-database eller når dataene fra mysql-databasen presenteres i browseren?

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Hva med Wordpress?

6478223[/snapback]

Er ikke wordpress for blogging? Dessuten virker det fremdeles som altfor omfattende til mitt bruk. Jeg trenger f.eks. ikke mulighet for flere brukere o.l. Jeg skulle gjerne hatt noe enda enklere - ikke et fullstendig cms egentlig, bare et rammeverk og noen funksjoner jeg kunne benytte til nyhets-funksjonen...

6479493[/snapback]

 

Skal du bare ha et enkelt system til nyheter så er vel Cute News mye brukt.

Lenke til kommentar

Ser nå det blei litt misvisende overskrift. Det jeg har kommet fram til jeg egentlig er ute etter er et php-kode-eksempel for redigering og presentering av nyheter. Altså ikke et cms i det hele tatt... Det hører vel hjemme under php-kategorien, så jeg poster et nytt emne der. Er det mulig å slette/ stenge dette?

Lenke til kommentar
Det er mulig at denne kan hjelpe deg :)

 

http://codewalkers.com/tutorials.php?show=19

 

Det er en tutorial som går gjennom hvordan du bygger opp et nyhetssystem med kommentarer.

6489389[/snapback]

Nå begynner vi å snakke! :D Det var noe sånt som dette jeg var på utkikk etter. Men dette var omtrent det jeg hadde fra før- trenger noe som går litt lenger... Gjerne med en enkel editor for news-innlegg (ala denne).

 

Noen som vet om noen PEAR-pakker jeg kan ha nytte av?

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Det er mulig at denne kan hjelpe deg :)

 

http://codewalkers.com/tutorials.php?show=19

 

Det er en tutorial som går gjennom hvordan du bygger opp et nyhetssystem med kommentarer.

6489389[/snapback]

Nå begynner vi å snakke! :D Det var noe sånt som dette jeg var på utkikk etter. Men dette var omtrent det jeg hadde fra før- trenger noe som går litt lenger... Gjerne med en enkel editor for news-innlegg (ala denne).

 

Noen som vet om noen PEAR-pakker jeg kan ha nytte av?

6490429[/snapback]

Er kun den jeg nevnte over som jeg har kjenskap til selv og vet at er bra, men du kan jo ta for deg listen og de om du finner noen. :)

 

http://www.hotscripts.com/PHP/Tips_and_Tut...hing/index.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...