Gå til innhold

Trenger nybegynnertips: Hvordan laste opp siden?


Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt med Dreamweaver, og kommer til å satse litt på å lage en bra nettbutikk. Har begynt å lage design, struktur etc. men er helt på begynnerstadiet.

 

Siden skal hete starstyleshop.net og jeg bruker cliche.no som web-host.

 

Spørsmål:

 

- Hva må hovedsiden hete? starstyleshop.net/index ?

 

- Hvordan laster jeg opp filene? Direkte fra Dreamwever, er det best?

Ja, jeg vet at alle filene må ligge på samme sted på min computer, og at jeg må bruke kommandoen "put", men jeg får ikke lastet opp, så noe gjør jeg feil!

 

- Jeg har laget siden som frame. Vet at mange er imot dette her, men jeg har bestemt meg for dette til akkurat denne siden, da det skal linkes til eksterne websider, som må dukke opp inne i hovedframe (mainframe). Er det frameset jeg må kalle for starstyleshop.net/index eller er det mainframe (på førstesiden) jeg må kalle for index ?

 

Håper på svar.

 

Nå er jeg i alle fall i gang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frameset-et skal hete index.html.

 

Put-kommandoen i DW er fin den (særlig med hurtigtasten Ctrl+Shift+U for å laste opp det dokumentet du har oppe), men Remote Info må være stilt inn (Site Preferences).

Velg FTP-på "Remote Info" tabben og fyll inn nødvendig info (adresse, brukernavn, passord og evt mappe på serveren). Trykk deretter på "Test" for å sjekke at ting er i orden.

 

EDIT: Noe som slo meg; Du har nettopp begynt med HTML og satser på å lage en bra nettbutikk fra bunnen av? Tror isåfall du tar deg litt vann over hodet :no:

Endret av bosannes
Lenke til kommentar

Takk. Da er jeg i gang.

 

Men siden er fremdeles ikke å se. starstyleshop.net

 

Mulig vi har tatt oss vann over hodet. Men det kan vi ikke tenke på. Vi har begynt å selge myyyyye på internet, og kundene vil ha en side der de kan se varene. Bedre å sende en link til vår hjemmeside da, enn å maile ut hauevis med bilder hele tiden.

 

Vi lærer fort, og jeg kommer til å lese "Dreamwever Bible" innen 4-5 uker.

 

Trenger likevel masse hjelp i starten.

 

Design er ikke noe problem, der skal vi ettervært være på høyde med mange. Derimot er det tekniske som er problemet. Men vi lærer vel der også etterhvert....

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg fant det ut 5 min etter at jeg hadde postet forrige post.

 

Det var på en merkelig måte kommet 2 filer som het index! Og det var den blanke som ble lest så klart! Da jeg slettet denne, fungerte det :-) Trodde ikke det var mulig at 2 filer kunne hete det samme (index.htm) og ligge i den samme folderen i samme format! Noen som har vært bort i dette før?

 

Siden heter forresten http://www.starstyleshop.net

 

Har bare så vidt begynt, men den skal åpnes offisielt 1.sept eller deromkring. Noen kommentarer?

Lenke til kommentar

Problemet var nok at den ene het index.html, mens den andre het index.htm.

 

En fin tweak for oss webdesignere er å skru på etternavn på alle filer i windows:

 

Åpne et explorer-vindu (feks min datamaskin).

Trykk på "Verktøy" -> "Mappealternaltiver"

Trykk på fanen "Vis", og fjern avhakingen på "Skjul filetternavn for kjente filtyper"

Nå vil du alltids se om en fil er htm eller html, eller jpg, jpeg, JPG eller JPEG ;)

Lenke til kommentar
Takk. Da er jeg i gang.

 

Men siden er fremdeles ikke å se. starstyleshop.net

 

Mulig vi har tatt oss vann over hodet. Men det kan vi ikke tenke på. Vi har begynt å selge myyyyye på internet, og kundene vil ha en side der de kan se varene. Bedre å sende en link til vår hjemmeside da, enn å maile ut hauevis med bilder hele tiden.

 

Vi lærer fort, og jeg kommer til å lese "Dreamwever Bible" innen 4-5 uker.

 

Trenger likevel masse hjelp i starten.

 

Design er ikke noe problem, der skal vi ettervært være på høyde med mange. Derimot er det tekniske som er problemet. Men vi lærer vel der også etterhvert....

6473456[/snapback]

 

 

 

Tips, du MÅ ha kontakt info inkl org nr på denne siden, siden dette er en virksomhetside

Lenke til kommentar
Vi lærer fort, og jeg kommer til å lese "Dreamwever Bible" innen 4-5 uker.

Høhø, tror nok du må til med tyngre skyts hvis du har tenkt å lage en nettbutikk hvor folk kan kjøpe ting.

 

@sqitfire: Er vel ingen lov som sier at man ha det, men i dette tilfellet kan det nok være lurt med tanke på at designet og teksten på siden er ca. like tillitsvekkende som han polakken som står og selger merkevarer fra bagasjerommet på Ladaen ;)

Lenke til kommentar
Takk. Da er jeg i gang.

 

Men siden er fremdeles ikke å se. starstyleshop.net

 

6473456[/snapback]

 

for at man skal kunne skrive inn "www.starstyleshop.net" i nettleseren og få siden din opp, må du nok registrere domenet hos f.eks. http://www.domeneshop.no/

 

Så må du få konfigurert domenet via websidene til domeneshop slik at www.starstyleshop.net peker mot den sida du har hos cliche.no. Hvis Cliche er en skikkelig webhost, kan du sikkert få registrert domenet gjennom dem og få dem til å linke det opp til området ditt.

Lenke til kommentar
for at man skal kunne skrive inn "www.starstyleshop.net" i nettleseren og få siden din opp, må du nok registrere domenet hos f.eks. http://www.domeneshop.no/

Hadde nesten blitt litt fornærma om jeg var trådstarter nå...

Om du i det hele tatt hadde lest gjennom tråden før du posta, hadde du sett at han allerede har fått det i orden, og at problemet var langt i fra hva du anntyder.

Lenke til kommentar
Vi lærer fort, og jeg kommer til å lese "Dreamwever Bible" innen 4-5 uker.

Høhø, tror nok du må til med tyngre skyts hvis du har tenkt å lage en nettbutikk hvor folk kan kjøpe ting.

 

@sqitfire: Er vel ingen lov som sier at man ha det, men i dette tilfellet kan det nok være lurt med tanke på at designet og teksten på siden er ca. like tillitsvekkende som han polakken som står og selger merkevarer fra bagasjerommet på Ladaen ;)

6498826[/snapback]

Nettbutikker er pålagt å oppgi kontaktinformasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...