Gå til innhold

Noen spørsmål om PC og HDTV


Fidelio

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en Hyundai 32" LCD-tv med 1366x768 oppløsning. Den har ikke DVI-inngang, men HDMI. Innebærer bruk av DVI til HDMI-adapter et kvalitetstap mht bilde?

 

TV'en skal utelukkende brukes koblet til PC for å se film, de fleste av dem i 1280x720. Hvorfor har HDTV'ene 1366x768 og ikke 1280x720 som vel er standard HD-oppløsing?

 

Har også hørt at endel har problemer med å få kjørt native oppløsning ut fra pc'n på paneler med 1366. Har et 7800GS; vil skjermkortet være et hinder for å kjøre 1366-oppløsning eller er det tv'n det står på? Er jo helt uaktuelt å kjøpe en stor lcd hvis jeg ikke får kjørt native oppløsning på den.

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du maa nesten sjekke med andre som har samme skjermen for aa finne ut om du klarer aa kjoere native opploesning mot den med PC'en. DVI til HDMI kan noen ganger vaere litt knotete. Om jeg ikke tar helt feil saa har DVI 24bit vs 32bit paa HDMI. Leste noe et eller annet sted om at hvit eller sort nivaa kunne bli noe feil. Men som sagt - "Leste et eller annet sted"... Kanskje lettere aa vente til skjermkort med HDMI utganger blir tilgjengelige?

 

Gode steder aa sjekke i tillegg til her og google er avforum.no og avsforum.com

 

Hvorfor 1366x768? Har ikke peil. Mulig det er lettere for produksjonslinjene aa lage 768 horisontale piksler paa panelene, og om du regner paa det: 16:9 med 768horisontal = 1366 vertikal.

 

Har selv en 27" med 1280x768 som jeg fremdeles krangler med, mens 42" med 1920x1080 gaar rett inn uten noe som helst problem.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Takk for svar. Da står valget mellom en 32" med 1366x768 uten DVI men med HDMI, og en 32" med samme oppløsning men med DVI. På den med DVI kan man kjøre 1360x768 pixelmappet 1:1 digitalt (over DVI), men det funker ikke på den med HDMI. Da må man kjøre over D-Sub for å få pixelmappet bilde.

 

Hvor mye dåligere blir bildet over D-sub enn over DVI med samme oppløsning? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...