Gå til innhold

Intel med 32 kjerner i 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir nok noen forbedringer :)

lurer på om strømforbruke går ned... er vell noe man i dag tenker litt på

 

Samt hvordan er det egentlig med flere kjerner... har man en pentium d på 3ghz

er det da to prossesorer på 3ghz eller 3ghz tilsammen?

Skrevet

Det er jo litt morsomt. En fyr på et annet forum (husker ikke hvilket) hadde regnet litt på hvor mange Pentium3-prosessorer (av de første typene) man kunne få klemt inn på en kjerne like stor som de største P4-prosessorene (om man brukte 65nm). Jeg tror han kom frem til at man kunne få klemt inn jævlig mange (et tosifret antall, jeg husker ikke hvor mange).

Skrevet

Hvorfor er jeg ikke imponert?

 

Jeg ser liksom ikke problemet med å heller satse på f.eks 64 kjerner, så lenge de kun satser på flere kjerner er det vel egentlig ikke noen faktisk utvikling i hastigheten. Det er vel heller snakk om en plassbegresning?

Skrevet

Regner med at Intel lager 32 core CPU'er til server bruk only! Mye kan skje på 4 år, men tviler veldig på at programmerere klarer å lage spill som drar full nytte av dette!

Skrevet (endret)

Veeel, ikke helt. Mange oppgaver er særs parallelliserbare. Det er vel helst i "normale" applikasjoner det ikke gjør så mye nytte (riktig enda i alle fall).

 

[EDIT: Det her var et svar tiltenkt Trynemjoel]

Endret av CAT-scan
Skrevet

Det står da i artikkelen at de er ment for serverbruk.. og bare med det jeg kjører nå skulle jeg fint klart å utnytte et par hundre kjerner på mine servere.

Skrevet (endret)

Kan en forvente større flate, det vil si at sokkelen vokser utover hovedkortet? Er det mulig at de kan montere kjernene i et slags kubemønster (3D) for å bli kvitt varmen, eller kanskje de kan lage en firkantet (eller åttekantet) ring slik at luft eller væske kan sirkulere i midten, akkurat som med et smultringutseende.

Endret av G
Skrevet
Ja, det er ikke snakk om å lage bedre motor, men å presse flest mulig under panseret :)

6471748[/snapback]

Jeg mener det er feil fokus å stappe på stadig flere kjerner. Jeg synest at å utvide instruksjonssettene og kutte ned pipelinen er en bedre vei å gå.

 

gret at det vil fungere bra på servere, men hvordan vil ytelsen i spill utvikle seg?

6473596[/snapback]

Ja det vil bli interessant. Men jeg tror nok at vinninga vil gå opp i spinninga med spill om spillet skal splittes opp i 32 prosesser og så fordeles på kjernene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...