Howard Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Intel planlegger å lansere en prosessor med 32 kjerner i 2010. Prosessoren sies å bli 15 ganger kraftigere enn dagens brikker. Les mer
kvase Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Superprosessoren fra Intel endelig klar 2,5 ganger raskere Få overraskelser, men mye ytelse, ventes når Intel lanserer sin siste tokjerneprosessor Montecito neste tirsdag http://www.itavisen.no/php/art.php?id=310695
efikkan Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Det kan bli interessant med 32 kjerner. Serverprogramvare vil nok bli optimalisért for det også etterhvert.
Howard Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Skrevet 11. juli 2006 Superprosessoren fra Intel endelig klar2,5 ganger raskere Få overraskelser, men mye ytelse, ventes når Intel lanserer sin siste tokjerneprosessor Montecito neste tirsdag http://www.itavisen.no/php/art.php?id=310695 6470998[/snapback] Les også mer om "Montecito" hos vår søsterside HWB.no: http://www.hwb.no/search.php?stringQuery=montecito
VikinGz Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Blir nok noen forbedringer lurer på om strømforbruke går ned... er vell noe man i dag tenker litt på Samt hvordan er det egentlig med flere kjerner... har man en pentium d på 3ghz er det da to prossesorer på 3ghz eller 3ghz tilsammen?
kvase Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Superprosessoren fra Intel endelig klar2,5 ganger raskere Få overraskelser, men mye ytelse, ventes når Intel lanserer sin siste tokjerneprosessor Montecito neste tirsdag http://www.itavisen.no/php/art.php?id=310695 6470998[/snapback] Les også mer om "Montecito" hos vår søsterside HWB.no: http://www.hwb.no/search.php?stringQuery=montecito 6471024[/snapback] takkker for den der, hadde ikke fått den med meg.
CAT-scan Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Det er jo litt morsomt. En fyr på et annet forum (husker ikke hvilket) hadde regnet litt på hvor mange Pentium3-prosessorer (av de første typene) man kunne få klemt inn på en kjerne like stor som de største P4-prosessorene (om man brukte 65nm). Jeg tror han kom frem til at man kunne få klemt inn jævlig mange (et tosifret antall, jeg husker ikke hvor mange).
Trynemjoel Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Ser ikke hvordan dette er på noen måte bra for softwarebransjen. Ender med at de må skive inn nye prosessorer inn i programvaren for hver nye landsering fremover.
Folo Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hvorfor er jeg ikke imponert? Jeg ser liksom ikke problemet med å heller satse på f.eks 64 kjerner, så lenge de kun satser på flere kjerner er det vel egentlig ikke noen faktisk utvikling i hastigheten. Det er vel heller snakk om en plassbegresning?
Trynemjoel Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Ja, det er ikke snakk om å lage bedre motor, men å presse flest mulig under panseret
Betroz Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Regner med at Intel lager 32 core CPU'er til server bruk only! Mye kan skje på 4 år, men tviler veldig på at programmerere klarer å lage spill som drar full nytte av dette!
CAT-scan Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 (endret) Veeel, ikke helt. Mange oppgaver er særs parallelliserbare. Det er vel helst i "normale" applikasjoner det ikke gjør så mye nytte (riktig enda i alle fall). [EDIT: Det her var et svar tiltenkt Trynemjoel] Endret 11. juli 2006 av CAT-scan
gxi Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Det står da i artikkelen at de er ment for serverbruk.. og bare med det jeg kjører nå skulle jeg fint klart å utnytte et par hundre kjerner på mine servere.
Liquid_Crystal Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 erm, hva har kjerner kontra frekvens å si?
G Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 (endret) Kan en forvente større flate, det vil si at sokkelen vokser utover hovedkortet? Er det mulig at de kan montere kjernene i et slags kubemønster (3D) for å bli kvitt varmen, eller kanskje de kan lage en firkantet (eller åttekantet) ring slik at luft eller væske kan sirkulere i midten, akkurat som med et smultringutseende. Endret 11. juli 2006 av G
aldrimerforum Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 gret at det vil fungere bra på servere, men hvordan vil ytelsen i spill utvikle seg?
kremt Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Vil programmer og spill som vi vanlige dødelige bruker, kunne ta nytte av dette?
efikkan Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Ja, det er ikke snakk om å lage bedre motor, men å presse flest mulig under panseret 6471748[/snapback] Jeg mener det er feil fokus å stappe på stadig flere kjerner. Jeg synest at å utvide instruksjonssettene og kutte ned pipelinen er en bedre vei å gå. gret at det vil fungere bra på servere, men hvordan vil ytelsen i spill utvikle seg? 6473596[/snapback] Ja det vil bli interessant. Men jeg tror nok at vinninga vil gå opp i spinninga med spill om spillet skal splittes opp i 32 prosesser og så fordeles på kjernene.
Simen1 Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=6260...ime=0&endtime=0 Se på den første plansjen fra intel i linken. Intel ser virkelig ikke frisk ut når de påstår at MHz * kjerner = ytelse. Et regnestykke som ikke stemmer fordi ytelseskalering med antall kjerner aldri blir lineært. Først hadde vi MHz-myten, nå dytter de på oss MHz*kjerner-myten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå