MrAce Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Har da gått til annskaffelse av en Volvo 940GL 92mod. Det står en B230FB motor i, med en 4trinns automat kasse=) Bilen har trillet 205 000 godt vedlikeholdte km. =P Den var tidliger hos en eldre mann, å den har ikke blitt utsatt for hard kjøring eller lignende.. (Den er GANSKE døkjørt) Men vurderer å sette inn en (lavtrykks?) turbo. Har hørt att B230FB motoren egner seg svært godt til turbo. Samt att mange mener hele motoren bør byttes.. Lurte på om litt forskjellig i denne sammenheng. 1, klarer automatkassen økningen av motorkraft? (Vet ikke hvilken kasse det er, bare at det er en orginal kasse) (Bilen er forresten importert fra Dubai ) 2, annbefalinger til turbo, intercooler og dump? Skal ikke ha det heftigste, bare en liten økning. 3, er det mest gunstigt å bytte hele motoren? Tenker da både med hennsyn til kostnader og evt utnyttelse av motoren. Takker for alle innspill, samt alle tips til hva jeg kan gjøre med bilen=)
MostlyLurkin' Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg tror heller det lønner seg å bare kjøpe en turbomotor! Folk kjøper jo å setter i 940TIC motorer å setter i 240'r og 740'r så er ikke så stor sak det... Men skal ikke si noe sikkert, jeg har ikke så veldig peil på volvo:)
kremt Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Motor fra 940 LT rundt -95 modell er vel å foretrekke
MrAce Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Skrevet 14. juli 2006 Ok, skjønner.. Noen andre tips for å få ut noe ekstra effekt fra bilen? Blir ikke motorbytte med det første, den er førstegangsregistrert i norge i 97, så er et år igjenn til den er fritatt.. (Er ikke det 10år fra første gangs registrering til man slipper å betale avgift på trimming?) Har sett litt rundt etter effektanlegg, sportsluftfilter etc.. Vurderer også gule justerbare koni dempere, men har hørt att det er bedre att jeg velger bilstein dempere.. Noen formeninger om dette? Takk for svar sålangt =)
oysfaerg Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 Tja... Hvis du skal turbokonvertere den kan du kjøpe samme turbo som står i B230FK/FT (etter '95 ble FK og FT like, med unntak av wastegateaktuatoren). Turboen, en Mitsubishi TD04-13C, er en liten turbo med lav spoolup-tid og er god for ... tja.. 230-240hk. Skal du ha en intercooler kan du likegreit dra til hogger'n å finne fra en FK/FT-motor, så vet du at det passer. Turbogrenrør må jo innhandles. Ny hjerne behøver du vel også, både tenning og bensin. Om du trenger ny btr og dyser er jeg usikker på, men tror vel ikke det. Det er forøvrig dumpventil på turboen, så du slipper å kjøpe en utenom. Skal du ha den "PSSJ"-lyden bør du være nøye, da må du aller helst ha en resirkulerende dumpventil og ett dump-lokk (som du setter der hvor den originale står). Hvis du bytter wastegate / forsterker wastegate slik at du kan justere ladetrykket kan du fint lade bortimot 1bar på en standard B230FK/FT, da får du rundt 200hk. OBS! Ikke lad så mye uten å chippe med trimchip, da risikerer du motorhavari. Du kan også bytte kam, det er jo populært å kjøre med VX3-kammer i disse motorene og gjerne en 531-topp. Effektanlegg kan du med fordel også kjøpe, sørg bare for å kjøpe ett sett med 2 dempere, 1 demper blir bråkete. Mest vanlig er vel JT sin alu-eksos eller Ferrita's rustfri eksos. Ferrita er hakket dyrere, men får en veldig særegen lyd kontra JT sitt anlegg. 2,5" // 3" fra kat og ut og ett 4" utblås er kurant Gule koni fungerer vel så bra som Bilstein sine Sprint-dempere, problemene er bare at folk justerer de feil, slik at de tar kvelden etter en stund. Kjøp gule Koni eller Bilstein Sprint (koster ca det samme) og Lesjöfors fjører, få bilen godkjent og kapp 2 runder av fjørene foran, da er den meget bra
oysfaerg Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 hihi, derfor du skal godkjenne det først, slik at de får telt alle vindingene osv U GET MY POINT!
kremt Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 Hva hvis man blir stoppet i teknisk kontroll eller må på EU-kontroll da?
oysfaerg Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 ja da er det godt å ha 2 fjærer i reserve ^^ blir du stoppa i teknisk blir du jo bare bedt om å vise bilen innen 2 uker eller no.
k_drey Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Ikke bare blir du bedt om å vise den på nytt, men ikke regn med å bli pent behandlet om purken skulle stoppe deg i mellomtider, fra en evt. kontroll til du er hjemme, så burde man ikke vise seg ute med kapp, da blir det bot siden du har "advarsel" fra kontrollen om at dette må skiftes/ulovlig. Kapping er ikke å foretrekke, har gjort dette på søskenbarnet mitt sin bil, når han skiftet over til gule Koni, så var ikke dekkene lite skjevslitt heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå