Gå til innhold

Hvordan kan et 12V bilbatteri være farlig?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Vil anta at 96.1 nΩ·m betyr 96.1*10^-9 (n=nano) ohm pr. meter - gang tallet med antall meter strømmen må gå igjennom.

6730014[/snapback]

 

nah, tror du deler på tversnittsarelaet for en ønsket leder dimensjon, for så å få resistansen per meter. jo større areal, jo lavere motstand.

 

dvs X nano-ohm / Y m^2 (for din leder) = antall ohm per meter av din leder

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elektrisk resitivitet: (rho)

 

rho = R*A/L [Ohm*m]

 

R er motstandsverdien [Ohm]

A er tverrsnittareal [m^2]

L er lengden strømmen skal gjennom [m]

 

Elektrisk konduktivitet: (sigma)

 

sigma = 1/rho [siemens/m]

 

sølv: 63.01 × 106 S*m^-1 (20C)

kobber: 59.6 × 106 S*m^-1 (20C)

 

 

Beregning av motstandsverdi når du vet rho blir slik:

R=rho*L/A [Ohm]

Hvis du har rho = 96.1 nanoOhm*m, L=1m og A=5mm^2 blir motstandsverdien:

 

R= 96.1*10^-9*1/(5*10^-6)=19.22mOhm

R(L) = 19.22mOhm*L [mOhm/m]

Skrevet

Det er livsfarlig viss batteriet kortslutter i alle fall, da det kan (og vil) eksplodere, med tilhørende syreregn.

Motstanden i aluminium er 0,03 ohm i en 1 meter lang leder på 1 kvadratmillimeter, ser at formelen for motstand i en leder er postet her alt.

Min faglærer fortalte meg at viss jeg får spenningen fra en slik coil som ble beskrevet gjennom en ring, kan jeg ta av huden på fingeren under ringen som en fingerbøl etterpå, så ta av ringer og armbånd når du skrur bil :thumbup:

Skrevet
Og det vil di at en 15mm fastnøkkel (tverrsnitt på 5mm*15mm = 75mm²) har en motstand på 0,6 mOhm? :confused:

Ikke rart det går mye strøm da.

6736201[/snapback]

 

Du må vel legge til batteriets indre motstand, men ja :p

Skrevet
Det er livsfarlig viss batteriet kortslutter i alle fall, da det kan (og vil) eksplodere, med tilhørende syreregn.

6736915[/snapback]

 

Det er nå en gang ikke slik at et batteri som kortsluttes -må- eksplodere, tid er en faktor her. Dette skal ikke tas som en generell oppfordring til å eksperimentere.

Skrevet

Batteriets indre resistans må taes med, ja. Ta batteriets spenning (Volt) og del det på batteriets indre resistans + den ytre resistansen, fex en skiftenøkkel (Ohm). Da får du kortslutningsstrømmen i Ampere. Den indre resistansen varierer fra batteri til batteri, men de vi regna med på skolen hadde for det meste 0.05 ohm og lignende.

Skrevet

Den største reele faren ved å kortslutte et bilbatteri er gnistregnet og varmgange i det du kortslutter med om korslutningen vedvarer.

Har sett en 10 mm bolt helt rød etter at batteriet veltet i en bilcrossbil og kortsluttet via nettop denne bolten som var en del av festet til batteriet.

Om batteriet skulle eksplodere hver gang det ble kortsluttet så tenk bare på hvor mye strøm en kaldstart krever av batteriet, er ikke så lang unna en kortslutning det.

Skrevet

Har skjedd at jeg har kommet borti jord når jeg har skrudd på pluss polen på bilen, gnistrer endel. Skvetter bra når det skjer :p Men batteriet eksploderer hvertfall ikke.

Skrevet
72 mA er regner man for dødelig strøm.

6458703[/snapback]

wtf?

 

Var på sykehuset og skulle teste nervene ved å sende strømstøt gjennom armen, mener å huske at det stod 100mA på skjermen :hmm:

 

Prøvde sykepleieren å drepe meg, eller leste jeg feil?

Skrevet (endret)
72 mA er regner man for dødelig strøm.

6458703[/snapback]

wtf?

 

Var på sykehuset og skulle teste nervene ved å sende strømstøt gjennom armen, mener å huske at det stod 100mA på skjermen :hmm:

6770084[/snapback]

I den gamle læreboka mi står det at ~50mA er dødelig, i Mythbusters sa de 45mA (gjennom hjertet).

Endret av different
Skrevet

Må jo huske at hvor lenge du blir utsatt for strømmen har mye å si. Sålenge du greier å rive deg løs er nok den dødelige strømmen mye høyere enn 50 mA, men blir du sittende fast med så stor strøm så dør etterhvert. Dette er også veldig avhengig av hvor mye personen tåler. Noen tåler kanskje dobbelt så mye mens andre tåler mye mindre.

Skrevet

Så støt over 72mA er kun dødelig hvis de går rett i hjertet?

 

Synes bare det var litt creepy at høyrearmen følyg i lufta ved 20mA mens den venstre ikke reagerte på 100mA.

Skrevet

Største faren er strømgjennomgang gjennom hjertet.

Og selv om det er kortvarig har folk tidligere dødd opptil et døgn etterpå av strømgjenomgang.

Det er derfor jordfeilbrytere på bad har en utløserstrøm på under 30mA.

Strømgjennomgang internt i armer og bein er mindre farlige men man vet ikke enskadene av det enda.

Snakker da om 230V.

Muskelstimulatorer som brukes har kontrolerte utganger som hindrer at det går for store strømmer men det er fortsatt en viss fare med hjertet da det tåler mye mindre en resten av kroppen.

Skrevet
Likestrøm er vel her farligere enn vekselstrøm, pga. du her får kjemiske forandringer.

6773851[/snapback]

 

Vekselstrøm er kjent for å vær det farligste siden det setter hjertet helt ut av rytmen.

Skrevet
Likestrøm er vel her farligere enn vekselstrøm, pga. du her får kjemiske forandringer.

6773851[/snapback]

 

Vekselstrøm er kjent for å vær det farligste siden det setter hjertet helt ut av rytmen.

6774361[/snapback]

 

Det kommer vel ann på strømstyrke/spenning, frekvens, og hvor strømmen går igjennom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...