Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Vugging" sideveis ved lave hastigheter


Anbefalte innlegg

Jeg har en Citröen Xantia 1.8i 1994 mod. Ca 160 000 km. I vinter opplevde jeg at bilen begynte å "vugge" litt sideveis, ble bare verre og verre ettersom ukene gikk så jeg sendte den til SnapDrive for å få den undersøkt. De kom frem til at det var sidekast i dekkene som var årsaken. Kjøpte fire nye dekk og alt var i orden, ingen "vugging". Problemet er at nå har denne vuggingen kommet tilbake, nå med sommerdekkene. Legger til at denne vuggingen forekommer bare ved lave hastigheter, opp til ca 50 km/t. Opphører ved høyere hastigheter, eller det vil si jeg legger ikke merke til den lenger. Noen som vet hva som kan være årsaken? Noen som har en idè, ett eller annet?

Trenger hjelp fort da jeg skal på langtur snart.

 

Vennlig hilsen Sindre

Endret av StSindre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også komme av ovale dekk.

Av en eller annen merkelig grunn er det noen biler som veldig ofte ender opp med ovale dekk og da bare ett.

Husker min grimme fars gamle Hutshibutchi Colt fra 1982, den endte opp med ovalt dekk på høyre bakhjul ofte.

Unasett dette kan merkes som vugging i lav hastighet som går over til vibrasjon i høyere hastighet.

Dette er veldig lett å avsløre.

Er bare å løfte opp bilen slik at dekket så vidt ikke subber i bakken og dra det rundt, er ikke hjulet rundt ser du det med en gang.

Lenke til kommentar
Nå aner jeg ikke hva slags bakaksling og system du har på bilen din, men jeg hadde en peugeot 405 som etterhvert begynte å kjennes ut som en hest i lave hastigheter. Årsak: gåen bakaksling.

6469084[/snapback]

 

Har balansert dekka, fremdeles samme vugging, fikk en kompis til å se bilen bakfra når jeg kjørte. Han sa det var en liten "ubalanse" i høyre hjul bak. Dette kan høres ut som det samme problemet som du hadde Tumbleweed. Det jeg lurer på da er hva gjorde du, bytta du bakaksling, evnt. hvor mye kosta det? Er det en spesiell kontroll på et verksted hvor dem finner ut av slike ting?

Endret av StSindre
Lenke til kommentar
Nå aner jeg ikke hva slags bakaksling og system du har på bilen din, men jeg hadde en peugeot 405 som etterhvert begynte å kjennes ut som en hest i lave hastigheter. Årsak: gåen bakaksling.

6469084[/snapback]

 

Har balansert dekka, fremdeles samme vugging, fikk en kompis til å se bilen bakfra når jeg kjørte. Han sa det var en liten "ubalanse" i høyre hjul bak. Dette kan høres ut som det samme problemet som du hadde Tumbleweed. Det jeg lurer på da er hva gjorde du, bytta du bakaksling, evnt. hvor mye kosta det? Er det en spesiell kontroll på et verksted hvor dem finner ut av slike ting?

6472154[/snapback]

 

Du bør snakke med noen som virkelig kan citroen, kan være mye annet også. For min del ville det ha kosta meg opp mot 10k å fikse, så jeg kasta bilen.

Lenke til kommentar
Det kan ikke være noe galt med hydropneumatikken da?

6486256[/snapback]

 

Du skriver at det hjalp med nye vinterdekkene da dette problemet oppsto sist. At corden ryker i dekk er ikke unormalt. Jeg ville satt bakhjulene frem for på den måten finne ut om problemet flytte seg. Eller satt på vinterdekkene bak for å se om det blir noen endring som et forsøk.

Lenke til kommentar
Det kan ikke være noe galt med hydropneumatikken da?

6486256[/snapback]

 

Du skriver at det hjalp med nye vinterdekkene da dette problemet oppsto sist. At corden ryker i dekk er ikke unormalt. Jeg ville satt bakhjulene frem for på den måten finne ut om problemet flytte seg. Eller satt på vinterdekkene bak for å se om det blir noen endring som et forsøk.

6531971[/snapback]

 

Eller kan det være rett og slett slitte hjullagre bak/foran ?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Jeg hadde også en citroen Xantia med samme prob. hjalp mye når jeg bytta lagra til hydraulikken, de sitter i toppen av hver demper!

 

 

Men min var også stiv og humpete og kjøre før jeg bytta, merka noe til det??

eller er den myk som en fjær (billedlig talt:P)?

6552663[/snapback]

 

 

 

Eller få citroen til å sjekke clutch styringen på bilen,noen ganger justerer den feil ved visse tempraturer å bilen føles ut som den vugger litt. Dette forsvinner ved høyere hastigheter fordi svingjulet da går så fort...men ved lave hastigheter merker du det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...