Gå til innhold

Test: Sony Ericsson K800i


Anbefalte innlegg

Har tatt noen bedre bilder med min nokia n90 :D

synes det var et skuffende kamera på k800i :(

6452293[/snapback]

De gleder jeg meg til å se...

6452828[/snapback]

Ja..jeg å...kansje du er har ett ellr 2 bilder bedre...men har du sett noen bilder tatt i bra lyst og sånn skal du se at det er mye bedre kvalitet på bildene..over alt!

 

syns det er litt rart alle klager så...denne telefonen er virkelig nydelig...og man kan ikke forvente alt på en mobil til ca 3500! sånn er det bare..hadde den kosta 5k hadde jeg skjønt klaginga, jah det er noen små ting man kan rette på men som sakt man kan ikke forvente alt, sånn er det bare..;)

 

Og det men terningkastene...den fortjener 6er det er ikke noe spørsmål...men de del karakterene syns jeg da var litt lave selv om jeg skjønner det men poengsummen...;)

 

Men for og si det sånn denne mobilen er noe av det beste men kan få tak i til samma pris....osv!!;)

 

Edit: endra noe på teksten!;)

Endret av Pernilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden sist er det kommet en hel del endringer i menyene, og i funksjonene som ligger rundt. Blant annet har K800i fått en snarveismeny som aktiveres med snarveistasten på siden, der du kan gå til radioen, kalenderen eller nettleseren på under tre tastetrykk.

Det er jo det same som snarvegstasten på k750i det vel? Ikkje noko nytt? Ikkje kritikk, men eg lurer berre på om det er noko nytt? Det er jo nytt at den er på sida vertfall :D

Lenke til kommentar

På denne siden kan du se mange fler bilder og noen videoklipper tatt med Nokia n80 og k800.

 

http://www.gsmarena.com/3mp_test_nokia_n80...0-review-79.php

 

Da jeg først så denne siden ble jeg veldig glad. Jeg hadde i mange dager gleda meg til k800 kom ut, men da jeg så igjen denne testen ble jeg overrasket.

Jeg så igjennom alle bildene tatt med de to forskjellig mobilene. Må virkelig si det at du ser ikke så stor forskjell. Autofokus hjalp k800 en del med bildene, men ellers var de ganske like. K800 har en del bedre ting innen kamera som bildestabilisator osv...Det er jo en kamera mobil og ikke en business mobil som N80.

 

Da jeg kom til video klippene ble jeg overrasket. Når K800 har så bra kamera, mener jeg at den burde ha mye bedre video opplysning enn det den har. N80 sine video klipper er jo helt fantastiske og se på. Det er 4 ganger så bedre video oppløsning på N80 enn K800.

 

Liker du kamera bedre enn video på mobil:

 

K800>N80

 

Liker du video bedre enn kamera på mobil:

 

N80>K800

 

Liker du begge delene på mobil:

 

N80>K800

 

Det er min mening!

 

Det eneste K800 er bra på er kamera, mens N80 nesten like bra på kamera + mye bedre på andre ting som f.eks video filming + mer!

 

Det at amobil gir K800 en 6'er er vel bare på grunn av kamera tenker jeg. Dere burde ha et video klipp tatt med K800 i testen synes jeg, eller ville dere ikke ha det siden det er så dårlig?

 

Det at mange sier K800vsN73 passer mye bedre enn K800vsN80 er bare tullprat. N73 har bedre kamera(er helt sikker) + mye bedre video filming. Tipper det er litt bedre enn N80.

 

Dette skjønner jeg ikke. I testen skrev dere noe om at Nokia 6280 har bedre filming enn K800 e.l. Har dere sett video klipp tatt med 6280? de er nesten like dårlige som K800 etter å ha sett videoklippe av k800 på den engelske testen. Dere skulle ha nevnt N80 etter min mening.

 

Var fornøyd med testen untatt det med 6'ern. Etter karakterene som var satt til de forskjellige tingen, burde det vært 4/5 eller 5/4.

 

Vent til Nokia N73 kommer. Bedre kamera + bedre på andre ting. Det er min mening!

Lenke til kommentar
På denne siden kan du se mange fler bilder og noen videoklipper tatt med Nokia n80 og k800.

 

http://www.gsmarena.com/3mp_test_nokia_n80...0-review-79.php

 

Da jeg først så denne siden ble jeg veldig glad. Jeg hadde i mange dager gleda meg til k800 kom ut, men da jeg så igjen denne testen ble jeg overrasket.

Jeg så igjennom alle bildene tatt med de to forskjellig mobilene. Må virkelig si det at du ser ikke så stor forskjell. Autofokus hjalp k800 en del med bildene, men ellers var de ganske like. K800 har en del bedre ting innen kamera som bildestabilisator osv...Det er jo en kamera mobil og ikke en business mobil som N80.

 

Da jeg kom til video klippene ble jeg overrasket. Når K800 har så bra kamera, mener jeg at den burde ha mye bedre video opplysning enn det den har. N80 sine video klipper er jo helt fantastiske og se på. Det er 4 ganger så bedre video oppløsning på N80 enn K800.

 

Liker du kamera bedre enn video på mobil:

 

K800>N80

 

Liker du video bedre enn kamera på mobil:

 

N80>K800

 

Liker du begge delene på mobil:

 

N80>K800

 

Det er min mening!

 

Det eneste K800 er bra på er kamera, mens N80 nesten like bra på kamera + mye bedre på andre ting som f.eks video filming + mer!

 

Det at amobil gir K800 en 6'er er vel bare på grunn av kamera tenker jeg. Dere burde ha et video klipp tatt med K800 i testen synes jeg, eller ville dere ikke ha det siden det er så dårlig?

 

Det at mange sier K800vsN73 passer mye bedre enn K800vsN80 er bare tullprat. N73 har bedre kamera(er helt sikker) + mye bedre video filming. Tipper det er litt bedre enn N80.

 

Dette skjønner jeg ikke. I testen skrev dere noe om at Nokia 6280 har bedre filming enn K800 e.l. Har dere sett video klipp tatt med 6280? de er nesten like dårlige som K800 etter å ha sett videoklippe av k800 på den engelske testen. Dere skulle ha nevnt N80 etter min mening.

 

Var fornøyd med testen untatt det med 6'ern. Etter karakterene som var satt til de forskjellige tingen, burde det vært 4/5 eller 5/4.

 

Vent til Nokia N73 kommer. Bedre kamera + bedre på andre ting. Det er min mening!

6453353[/snapback]

hehe...ja du sier noe..men som sakt videoen gjør ikke så mye for meg for jeg kommer bare til og se de få jeg filmer på mobilen...for vis jeg skal filme så tar jeg hellr filmkamera...det går jo ann og se på ettrpå;) (hadde kansje gått med N93) men dette er ikke noe mobil for meg;)

 

Og du har du bevis på at N73 har bedre kamera enn K800?? da tenker jeg på stillbilde delen ikke video delen!

 

Men bra noen klager egentlig for da setter det bare mer press på prudusentene...så lager de bare bedre mobiler;) men står fremdeles på at den fortjener 6er...den koster tross alt ikke mer enn 3,5k...det er da en god grunn til at denne får det..og alle N-serienne koster jo over 4k...

 

(sorry vis dette blit litt rotette skreve, er litt trøtt;))

Lenke til kommentar

Ser det er ein del som ikkje heilt finn ut av karaktersystemet til amobil.no, og det er vel ikkje første gong temaet er oppe.

 

Om de no berre tenker litt vil det her gå heilt fint:

 

Du har ein skala som strekker seg frå elendig og heilt opp til marknadens beste tilbod på eit område, skalaen strekker seg frå 1 til 6.

 

Dersom ein mobil får karakteren 6 på eit område, f.eks. kamerafunksjon, så betyr altså dette at denne mobilen har eit av marknadens beste kamera.

 

Dersom den har eit heilt ok nivå på eit område, vil dette føre til 4/5. Men dette betyr ikkje at det er dårleg, det seier oss berre at du _kan_ få mobilar som er bedre på dette området.

 

Dersom den er heilt ubrukeleg på eit område, kvalifiserar dette til ein 1/2.

 

Når du så set totalkarakter, ville det vere rimleg å forvente at ein mobil har 6 på alle kriteria? Altså at den har nyttefunksjonar, kamera, maskinvare, skjerm og byggekvalitet som er på topp. I tillegg til dette må det kome ein ok pris, slik at du ikkje kan trekke ned på det også.

 

 

Om ein skal tenke slik som nokon foreslår, vil det ikkje vere ein einaste 6-mobil på marknaden, altså vert den øvre delen av skalaen bortkasta og skalaen igjen meir unøyaktig, då fleire mobilar får 4 og 5 enn det som vert tilfelle i amobil sine testar.

 

 

Om de framleis ikkje forstår, kan de tenke dykk ein mobil med svart/kvitt-skjerm, berre telefonbok og høve for å skrive meldingar. Du gjev mobilen terningkast 1 på alle område.

 

Dersom denne mobilen kosta 1000 kr, er dette ein klar 1-ar, eller 0 om du vil. Men dersom den kostar 1 kr (utan abonnement), kan det likegodt vere ein 4 eller 5 på denne mobilen (utan abonnement sjølvsagt). Dette på tross av at alle funksjonane tilseier det motsette.

Endret av brukernamn
Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje sagt en 5er på totalkarakteren. Video-oppløsningen BURDE vært bedre. Men ellers virker det som en bra mobil! Jeg synes imidlertid EDGE burde vært der istedet for 3G om en skulle ha en av delene, grunnen til det er at EDGE har mye bedre dekning, samt at de færreste bruker videosamtaler. Angående kamera på N80\K800i så mener jeg kameraet på K800i blir endel bedre pga oppskrapingen som nokia konsekvent bruker på alle modeller jeg har prøvd\sett bilder av. (Verste eksemplet her er 6280, N80 er bedre, men jeg synes fremdeles ikke det blir bra.)

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar
Jeg synes imidlertid EDGE burde vært der istedet for 3G om en skulle ha en av delene

 

Den modellen kommer også med en versjon kun med EDGE (K790i), modellen er prikk lik, utenom front kamera. Den kommer senere til høsten. (men jeg er ikke sikker på om den kommer til Norge!!)

 

SonyEricsson K800i med 3G

post-86748-1152346522_thumb.jpg

 

SonyEricsson K790i med EDGE

post-86748-1152346733_thumb.jpg

Endret av m3
Lenke til kommentar
hehe...ja du sier noe..men som sakt videoen gjør ikke så mye for meg for jeg kommer bare til og se de få jeg filmer på mobilen...for vis jeg skal filme så tar jeg hellr filmkamera...det går jo ann og se på ettrpå (hadde kansje gått med N93) men dette er ikke noe mobil for meg;)

 

Og du har du bevis på at N73 har bedre kamera enn K800?? da tenker jeg på stillbilde delen ikke video delen!

 

Men bra noen klager egentlig for da setter det bare mer press på prudusentene...så lager de bare bedre mobiler;) men står fremdeles på at den fortjener 6er...den koster tross alt ikke mer enn 3,5k...det er da en god grunn til at denne får det..og alle N-serienne koster jo over 4k...

 

(sorry vis dette blit litt rotette skreve, er litt trøtt;))

 

 

Hehe var litt trøtt selv da jeg skrev det over :p

 

Men ja jeg er vel 99% sikker. Når du tenker over at Nokia N73 er/blir nyere enn K800, har autofokus, har et carl zeis kamera i seg(kjent fra Nokia N90). Det jeg er 100% sikker på er at bildene ikke blir dårligere enn K800 sine. Nokia sier selv at Nokia N73 sine bildere er ikke så langt ifrade vanlig kamera bildene, men vi får se, jeg er veldig spent.

Endret av Vetrion
Lenke til kommentar

Kloke ord frå "brukarnamn" her - som eg har påpeika to gonger før i tråden: Sluttkarakteren er ikkje eit gjennomsnitt av delkarakterane. Det ser ikkje ut som om nokon faktisk les innlegga mine, eller iallefall ikkje den setninga.

 

Eigentleg så synest eg at delkarakterane er unødvendige å ha med - og spesielt med tanke på kor mykje folk misforstår dei. Ein god beskrivelse gjer jobben i massevis, og det blir på ein måte litt feil å gi ein litt stor og klumpete telefon ein dårleg karakter på design/byggekvalitet fordi du samanliknar han med ein langt mindre og finare telefon - som ikkje nødvendigvis er i nærleiken av funksjonaliteten til "den store stygge".

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
hehe...ja du sier noe..men som sakt videoen gjør ikke så mye for meg for jeg kommer bare til og se de få jeg filmer på mobilen...for vis jeg skal filme så tar jeg hellr filmkamera...det går jo ann og se på ettrpå (hadde kansje gått med N93) men dette er ikke noe mobil for meg;)

 

Og du har du bevis på at N73 har bedre kamera enn K800?? da tenker jeg på stillbilde delen ikke video delen!

 

Men bra noen klager egentlig for da setter det bare mer press på prudusentene...så lager de bare bedre mobiler;) men står fremdeles på at den fortjener 6er...den koster tross alt ikke mer enn 3,5k...det er da en god grunn til at denne får det..og alle N-serienne koster jo over 4k...

 

(sorry vis dette blit litt rotette skreve, er litt trøtt;))

 

 

Hehe var litt trøtt selv da jeg skrev det over :p

 

Men ja jeg er vel 99% sikker. Når du tenker over at Nokia N73 er/blir nyere enn K800, har autofokus, har et carl zeis kamera i seg(kjent fra Nokia N90). Det jeg er 100% sikker på er at bildene ikke blir dårligere enn K800 sine. Nokia sier selv at Nokia N73 sine bildere er ikke så langt ifrade vanlig kamera bildene, men vi får se, jeg er veldig spent.

6454157[/snapback]

 

Om en skal dømme ut ifra previews så ser ikke kameraet på N73 særlig bra ut: http://www.evenmobile.com/forum/index.php?...opic=2049#lbl_4 se på bildene her, masse blå og oransje striper ved innebilder i brukbar belysning, det lover ikke bra. Håper virkelig den endelige versjonen tar bedre bilder enn dette, for her vinner k800i klart spør du meg.

 

Link til noen av bildene i testen:

http://www.tempernet.com/EM/Nokia/N73/N73P.jpg

http://www.tempernet.com/EM/Nokia/N73/N73P1.jpg

 

Jeg håper virkelig ikke det ferdige kameraet blir så dårlig med innendørs\dårlig belysning. Mulig den testede N73 ikke virker helt som den skal.

Lenke til kommentar
- Video: Ingen topp video, nei... men nevn et eneste mobilkamera som har god video da, selv N80's video er jo ikke noe spesielt bra.

 

Skal ikke mye til for å finne mobiler med bedre video på.

 

Oppløsningen varierer fra 352x288 til 640x480 pixler:

 

 

- Samsung D600

- Nokia N80

- Nokia 6280

- Xcute DV1/DV2

- Nokia N71

- Nokia N90

- Nokia N92

- Samsung D820

- Samsung Z540

- Samsung i300

- Samsung E900

 

Det finnes sikkert noen andre merker og modeller som også har en bedre oppløsning på video-delen enn K800. Så undersøk litt før du kommer med slike kommentarer.

Lenke til kommentar
Om en skal dømme ut ifra previews så ser ikke kameraet på N73 særlig bra ut: http://www.evenmobile.com/forum/index.php?...opic=2049#lbl_4 se på bildene her, masse blå og oransje striper ved innebilder i brukbar belysning, det lover ikke bra. Håper virkelig den endelige versjonen tar bedre bilder enn dette, for her vinner k800i klart spør du meg.

 

Link til noen av bildene i testen:

http://www.tempernet.com/EM/Nokia/N73/N73P.jpg

http://www.tempernet.com/EM/Nokia/N73/N73P1.jpg

 

Jeg håper virkelig ikke det ferdige kameraet blir så dårlig med innendørs\dårlig belysning. Mulig den testede N73 ikke virker helt som den skal.

6454264[/snapback]

Proto.

 

Protokameraet til N80 hadde jo grønne og rosa flekker oppe i høyre hjørne :D så det er ingen fare med kameraet til N73. Selvfølgelig blir det bedre. Det blir det alltid. N91-protoen hadde foresten HELT identisk kamera som 6630 (både hardware og software).

Det som overrasker meg litt med denne testen er faktisk "ytelsen til maskinvare" her slår den blant annet Nokia N70 - såkalt "smart phone" - med god margin.

6453811[/snapback]

Er det så overaskende da? :hmm: Det er jo helt normalt. Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar

Ja og han fyren fra akam hadde ikke et positivt ord om kameraet så kjønner ikke heilt offer det blei med...med det er vell så;)

 

Utrolig bra kamera er det uannsett..;)

 

Stig Arne: se litt lenger opp og les innlegget til brukernamn så skjønner du nok det med Terningkastet;)

Lenke til kommentar
Ja og han fyren fra akam hadde ikke et positivt ord om kameraet så kjønner ikke heilt offer det blei med...med det er vell så;)

6454967[/snapback]

 

Hugs at han samanlikna det med vanlige digitalkamera, der heile kameraet er bygd spesielt for å ha god optikk og gi god biletkvalitet. K800i er først og fremst ein telefon, uansett kva SE måtte reklamere med (Cybershot digital camera. And mobile phone) ;)

 

Det som uansett er imponerande med dette kameraet i forhold til mange andre telefonar er alle innstillingsmoglegheitene, og då spesielt Macro/dokumentfunksjonen - den ser ut til å kunne ta klare bilete av små detaljar ned til om lag 10cm, som er samanliknbart med mange vanlige kompaktkamera.

 

Snodig med en sekser, når hele testen bare består av en sekser.

 

Les mitt forige innlegg i tråden, eller dei to før der igjen :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...