Gå til innhold

Test: Sony Ericsson K800i


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Veldig mange tilbakemeldinger på testen her. Flott! Bra å få en god debatt omkring en, i mine øyne, såpass viktig test. Det som er litt bad med det er at jeg kanskje ikke får med meg alle spørsmålene, så folk må bare skrike ut hvis noen blir oversett.

 

Først; angående delkarakterene så er jeg helt med på at de kan virke lave. Grunnen til det er som mange her sier at K800i skårer middels i mange kategorier, og dermed får en "lav" poengsum. Men tallene som ligger til grunn bak er ikke lave, så totalsummen blir såpass høy at telefonen samlet sett står til en sekser.

 

Så; når vi vurderer en telefon på størrelse, så går det nok litt subjektivitet i det hele, det må vi bare bite i oss. En liten telefon kan fort bli klumpete, og en stor telefon smekker, bare se på eksempelvis Nokia 8800 (stor og lekker) og Motorola V3x ("liten" og klumpete). Deretter spiller selvfølgelig målene inn. Om en telefon er 2,5 cm tykk, så er den svært tykk.

 

Når det gjelder sluttkarakteren på seks, så er det som jeg sa innledningsvis totalsummen som spiller inn her. Selvfølgelig, hvis du bare lager et gjennomsnitt av alle delkarakterene så blir det ikke seks. Men bak hver karakter ligger en skjult poengsum som så legges sammen til en totalsum på slutten. Er denne totalsummen høy nok vil telefonen få en sekser, altså et noe mer nyansert system som vektlegger totalinntrykket.

 

Og i forhold til kameraet, så vil jeg definitivt si at K800i er en bedre kameratelefon enn N80. Det er ikke bare bilde- og videokvalitet som gjelder, men også hvordan kameraet fungerer, hvor responsivt det er, hvor lettvint det er å bruke og hvor omfattende funksjonalitet det byr på. Der går K800i N80 en høy gang, og derfor får K800i full pott.

 

Som sagt, bare å si ifra hvis jeg glemmer noe! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan i det huleste kan dere gi denne telefonen terningkast 6, og gi kameraet terningkast 6 når videokvaliteten suger max.

 

virker som dere i amoil favoriserer sony ericson eller?

6450884[/snapback]

Kameraet på K800i er strengt tatt et bildekamera, og ikke et videokamera. Går fint ann å gi 6 på kameraet selv om videoen ikke er på topp.

 

tviler på at slike mobiltester er helt uavhengige.... :hmm:

6450969[/snapback]

 

Tror ikke du finner en test i verden som er helt objektiv.(unntaket vil være blindtester)

 

hvordan i det huleste kan dere gi denne telefonen terningkast 6, og gi kameraet terningkast 6 når videokvaliteten suger max.

 

virker som dere i amoil favoriserer sony ericson eller?

6450884[/snapback]

Samme sier jeg.. Hvordan fikk dere fram den 6'eren?.. latterlig.. Dere skal se på helheten av mobilen. Ikke glem at det er en mobiltelefon og ikke et kamera. Og husk at video-funksjonen er en del av kameraet, og når video-delen er så dårlig, så kan dere ikke gi 6. Tror dere gir denne 6 fordi dere forventet at denne mobilen var kanon, og ville ikke bli skuffet. Derfor ga dere den terningkast 6.

 

Syntes denne skulle fått terningkast 4.

6451048[/snapback]

 

Sier som sagt over. Ikke bare mobilene selv som kan kategoriseres, det kan nok mobilkamera også.

Telefonen er knall den.

 

Det som er litt forunderlig er hva skal til for å få 6?

 

Det må jo være bortimot perfekt mobil eller?

 

Og det er vel den ikke.

 

- Linsedekse

- Kalender

- EDGE

- Video

- Styrespak

 

Dette er vell noen vesentlige minus som man må ta hensyn til mår men gir karakter.

 

Noen komentarer ang. dette?

 

:hmm:

6451155[/snapback]

 

Hva med Linsedeksel og styrepinnen er det som trekker ned?

 

EDIT: Må legge til at jeg er helt enig i testkarakteren. SE har her klart å lage en mobil som har alt det Ola Nordmann ser etter og vil ha når han kjøper seg ny mobil.

Lager du en mobil som "alle" vil ha, har du rett å slett laget den perfekte telefon. Husk; hva som er perfekt forandrer seg fra dag til dag.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar
- Linsedekse

- Kalender

- EDGE

- Video

- Styrespak

 

Dette er vell noen vesentlige minus som man må ta hensyn til mår men gir karakter.

6451155[/snapback]

 

- Linsedeksel: Hva er galt? Fungerer ypperlig spør du meg.

- Kalender: Er jo ingen lommepc og da en topp kalender er jo ikke det som er mågruppen for en slik mobil, da kan man jo heller kjøpe en Qtek ;)

- EDGE: Den har 3G og holder i massevis... Må man alltid ha i pose og sekk?

- Video: Ingen topp video, nei... men nevn et eneste mobilkamera som har god video da, selv N80's video er jo ikke noe spesielt bra.

- Styrespak: Er oppdatert og fungerer bedre enn på K750 spør du meg.

 

Ikke minst nevn de positive tingene:

- Skjermen er knall!

- Kameraet er knall!

- 3G

- Mer enn god mp3-spiller

- Får kjøpt Sennheiser-øretelefoner med SE-plugg eller overgang

- Stort meldingsminne (1000 hvis jeg ikke tar feil)

- Stort kontaktminne (2500 kontakter)

Lenke til kommentar

Greit nok, den har ikke edge. For meg som bor i byen betyr det ingen ting. At den ikke har wlan er en annen sak, og noe jeg faktisk kunne tenkt meg. Men du kan tross alt få den til rett over 3 000 kroner, noe som er billig i forhold til alt den har.

K800 selger i store mengder, så det er tydelig at se har laget noe folket vil ha.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen

 

Veldig mange tilbakemeldinger på testen her. Flott! Bra å få en god debatt omkring en, i mine øyne, såpass viktig test. Det som er litt bad med det er at jeg kanskje ikke får med meg alle spørsmålene, så folk må bare skrike ut hvis noen blir oversett.

 

Først; angående delkarakterene så er jeg helt med på at de kan virke lave. Grunnen til det er som mange her sier at K800i skårer middels i mange kategorier, og dermed får en "lav" poengsum. Men tallene som ligger til grunn bak er ikke lave, så totalsummen blir såpass høy at telefonen samlet sett står til en sekser.

 

Så; når vi vurderer en telefon på størrelse, så går det nok litt subjektivitet i det hele, det må vi bare bite i oss. En liten telefon kan fort bli klumpete, og en stor telefon smekker, bare se på eksempelvis Nokia 8800 (stor og lekker) og Motorola V3x ("liten" og klumpete). Deretter spiller selvfølgelig målene inn. Om en telefon er 2,5 cm tykk, så er den svært tykk.

 

Når det gjelder sluttkarakteren på seks, så er det som jeg sa innledningsvis totalsummen som spiller inn her. Selvfølgelig, hvis du bare lager et gjennomsnitt av alle delkarakterene så blir det ikke seks. Men bak hver karakter ligger en skjult poengsum som så legges sammen til en totalsum på slutten. Er denne totalsummen høy nok vil telefonen få en sekser, altså et noe mer nyansert system som vektlegger totalinntrykket.

 

Og i forhold til kameraet, så vil jeg definitivt si at K800i er en bedre kameratelefon enn N80. Det er ikke bare bilde- og videokvalitet som gjelder, men også hvordan kameraet fungerer, hvor responsivt det er, hvor lettvint det er å bruke og hvor omfattende funksjonalitet det byr på. Der går K800i N80 en høy gang, og derfor får K800i full pott.

 

Som sagt, bare å si ifra hvis jeg glemmer noe!  :)

6451672[/snapback]

 

Hei, jeg henger ikke helt med på det at det ligger en skjult poengsum bak terningen!? Altså, man gir en telefon karakterer på div område, og da burde jo dem gi den totale karakteren? Ikke noe skjulte poeng? Jeg kan jo skjønne at dette kanskje er en 6'r mobil for dem som bruker mobilen til kamera, men for alle dem andre som bruker en mobil til dem funksjonen det har og burde hatt, så kan det vel ikke være en 6'r? Men forklar gjerne dette med det skjulte poeng systemet mer, så kanskje jeg forstår! =)

Lenke til kommentar

hvordan i det huleste kan dere gi denne telefonen terningkast 6, og gi kameraet terningkast 6 når videokvaliteten suger max.

 

virker som dere i amoil favoriserer sony ericson eller?

6450884[/snapback]

Kameraet på K800i er strengt tatt et bildekamera, og ikke et videokamera. Går fint ann å gi 6 på kameraet selv om videoen ikke er på topp.

 

tviler på at slike mobiltester er helt uavhengige.... :hmm:

6450969[/snapback]

 

Tror ikke du finner en test i verden som er helt objektiv.(unntaket vil være blindtester)

 

hvordan i det huleste kan dere gi denne telefonen terningkast 6, og gi kameraet terningkast 6 når videokvaliteten suger max.

 

virker som dere i amoil favoriserer sony ericson eller?

6450884[/snapback]

Samme sier jeg.. Hvordan fikk dere fram den 6'eren?.. latterlig.. Dere skal se på helheten av mobilen. Ikke glem at det er en mobiltelefon og ikke et kamera. Og husk at video-funksjonen er en del av kameraet, og når video-delen er så dårlig, så kan dere ikke gi 6. Tror dere gir denne 6 fordi dere forventet at denne mobilen var kanon, og ville ikke bli skuffet. Derfor ga dere den terningkast 6.

 

Syntes denne skulle fått terningkast 4.

6451048[/snapback]

 

Sier som sagt over. Ikke bare mobilene selv som kan kategoriseres, det kan nok mobilkamera også.

Telefonen er knall den.

 

Det som er litt forunderlig er hva skal til for å få 6?

 

Det må jo være bortimot perfekt mobil eller?

 

Og det er vel den ikke.

 

- Linsedekse

- Kalender

- EDGE

- Video

- Styrespak

 

Dette er vell noen vesentlige minus som man må ta hensyn til mår men gir karakter.

 

Noen komentarer ang. dette?

 

:hmm:

6451155[/snapback]

 

Hva med Linsedeksel og styrepinnen er det som trekker ned?

 

EDIT: Må legge til at jeg er helt enig i testkarakteren. SE har her klart å lage en mobil som har alt det Ola Nordmann ser etter og vil ha når han kjøper seg ny mobil.

Lager du en mobil som "alle" vil ha, har du rett å slett laget den perfekte telefon. Husk; hva som er perfekt forandrer seg fra dag til dag.

6451785[/snapback]

 

Hei

 

Hvis du studerer bloggen litt så ser du at dekselet har en tendens til å sprette opp når man har den i lomma.

 

Styrespaken hvet vi ikke noe om ennå da det er for tidlig å si noe om denne og holbarheten.

 

Men den er jo et tema på mange blogger runt om.

Lenke til kommentar

Dere må jo fatte at denne telefonen sikter seg ikke inn på dem som på død og liv MÅ surfe på telefonen, de som skal planlegge hele dagen sin på mobil-kalenderen, skal filme en VM-kamp med kameraet...

 

Karakteren ut ifra målgruppen til en slik telefon er helt rett synes jeg. Jeg har nå w800i fra SE, og regner meg selv som en i denne målgruppen av kunder. Det jeg vil ha fra en telefon er:

 

-Kompakt og liten (ikke svær Nokia koloss a'la N80, N90 osv)

-Bra mp3-spiller (skal kunne brukes til/fra skolen osv)

-Bra kamera (skal kunne lagres på PCen og sees på, men face it... disse bildene skal ikke blåses opp og henges over peisen!)

-Bra batteritid (duh...)

-Mulighet for å bruke internett innimellom (Sjekke på vg om laget ditt vinner, sjekke busstider, lese små artikler)

 

En skjerm på en slik telefon gjør det temmelig slitsomt å sitte og lese eller jobbe på hele dagen. De fleste ungdommer og gjennomsnittsbrukere for en slik telefon bruker bare internett en gang iblant, og jeg fatter ikke helt hva alle er så hysteriske for når det gjelder EDGE. 3G er jo greit nok, fordi det gir bedre lydkvalitet og videotelefoni. Men men...

 

Videoen har aldri vært fokuset på denne eller noen av SE's telefoner egentlig. Hvem bruker egentlig telefonen til å ta opp noe viktig som skal kunne sees på TV? Skal du virkelig filme noe, bruk et vanlig videokamera. Kamera på mobilen brukes til å ta opp klipp fra fest, filme en fet bil som kjører forbi, filme den store fisken du fikk. Å trekke en hel karakter på en SLIK type mobil ville jo vært helt hull i hodet, ettersom det ikke er en del av fokuset. Hadde derimot KAMERAET på en Cybershotmobil vært dårtlig, ville jo en 3'er i en slik test vært forsvarlig.

 

Alt i alt synes jeg det var en bra test. Poeng og karaktersystemet til amobil.no er temmelig forvirrende, og jeg synes nok dere kunne gjort det litt mer forståelig for leserne. I tillegg burde det være mye mer tydelig hvilke kriterier som veier tyngst ved en anmeldelse. Der denne telefonen bør ha STOR vekt på kamera, vil jo f.eks en mobil som w800i ha størst vekt på mp3-spilleren og lydkvalitet, Nokia N92 vil ha vekt på video og skjerm osv.

 

Bare husk at dere som leser anmeldelsene tar med i betraktning hvilke type mobil det er snakk om før dere hyler og skriker over karakterene og hvor dårlig ene og andre funksjonen er. Og ikke glem at karakterene IKKE er en snitt av delkarakterene., men inntrykket av helheten og hvor bra den gjør det den er ment til å gjøre best :)

Lenke til kommentar
- Linsedekse

- Kalender

- EDGE

- Video

- Styrespak

 

Dette er vell noen vesentlige minus som man må ta hensyn til mår men gir karakter.

6451155[/snapback]

 

- Linsedeksel: Hva er galt? Fungerer ypperlig spør du meg.

- Kalender: Er jo ingen lommepc og da en topp kalender er jo ikke det som er mågruppen for en slik mobil, da kan man jo heller kjøpe en Qtek ;)

- EDGE: Den har 3G og holder i massevis... Må man alltid ha i pose og sekk?

- Video: Ingen topp video, nei... men nevn et eneste mobilkamera som har god video da, selv N80's video er jo ikke noe spesielt bra.

- Styrespak: Er oppdatert og fungerer bedre enn på K750 spør du meg.

 

Ikke minst nevn de positive tingene:

- Skjermen er knall!

- Kameraet er knall!

- 3G

- Mer enn god mp3-spiller

- Får kjøpt Sennheiser-øretelefoner med SE-plugg eller overgang

- Stort meldingsminne (1000 hvis jeg ikke tar feil)

- Stort kontaktminne (2500 kontakter)

6451807[/snapback]

 

 

Herlig med engaskjerte folk...

 

- det er ikke alle som bor i store byer med 3G dekning hvet du.

da er det vell greit med edge er du ikke enig?

Og dette skulle man tro SE kunne fikse i en ellers så god mobil.

 

- når det gjelder video er vel spørsmålet heller " Hvem har dårligere video i denne klassen"

 

 

Som du sier " man får skjelden både i pose og sekk"

 

 

:!:

Lenke til kommentar
- Linsedekse

- Kalender

- EDGE

- Video

- Styrespak

 

Dette er vell noen vesentlige minus som man må ta hensyn til mår men gir karakter.

6451155[/snapback]

 

- Linsedeksel: Hva er galt? Fungerer ypperlig spør du meg.

- Kalender: Er jo ingen lommepc og da en topp kalender er jo ikke det som er mågruppen for en slik mobil, da kan man jo heller kjøpe en Qtek ;)

- EDGE: Den har 3G og holder i massevis... Må man alltid ha i pose og sekk?

- Video: Ingen topp video, nei... men nevn et eneste mobilkamera som har god video da, selv N80's video er jo ikke noe spesielt bra.

- Styrespak: Er oppdatert og fungerer bedre enn på K750 spør du meg.

 

Ikke minst nevn de positive tingene:

- Skjermen er knall!

- Kameraet er knall!

- 3G

- Mer enn god mp3-spiller

- Får kjøpt Sennheiser-øretelefoner med SE-plugg eller overgang

- Stort meldingsminne (1000 hvis jeg ikke tar feil)

- Stort kontaktminne (2500 kontakter)

6451807[/snapback]

 

 

Herlig med engaskjerte folk...

 

- det er ikke alle som bor i store byer med 3G dekning hvet du.

da er det vell greit med edge er du ikke enig?

Og dette skulle man tro SE kunne fikse i en ellers så god mobil.

 

- når det gjelder video er vel spørsmålet heller " Hvem har dårligere video i denne klassen"

 

 

Som du sier " man får skjelden både i pose og sekk"

 

 

:!:

6452167[/snapback]

Hehe... er bare så fornøyd med telefonen og kan ikke si meg enig i det han klager på.

 

EDGE mot GRPS i Telenor sitt nett var det vel ingen stor forskjell på gjort i amobil sine tester... :p Men sikkert kjekt å ha.

Lenke til kommentar
- Linsedekse

- Kalender

- EDGE

- Video

- Styrespak

 

Dette er vell noen vesentlige minus som man må ta hensyn til mår men gir karakter.

6451155[/snapback]

 

- Linsedeksel: Hva er galt? Fungerer ypperlig spør du meg.

- Kalender: Er jo ingen lommepc og da en topp kalender er jo ikke det som er mågruppen for en slik mobil, da kan man jo heller kjøpe en Qtek ;)

- EDGE: Den har 3G og holder i massevis... Må man alltid ha i pose og sekk?

- Video: Ingen topp video, nei... men nevn et eneste mobilkamera som har god video da, selv N80's video er jo ikke noe spesielt bra.

- Styrespak: Er oppdatert og fungerer bedre enn på K750 spør du meg.

 

Ikke minst nevn de positive tingene:

- Skjermen er knall!

- Kameraet er knall!

- 3G

- Mer enn god mp3-spiller

- Får kjøpt Sennheiser-øretelefoner med SE-plugg eller overgang

- Stort meldingsminne (1000 hvis jeg ikke tar feil)

- Stort kontaktminne (2500 kontakter)

6451807[/snapback]

 

 

Herlig med engaskjerte folk...

 

- det er ikke alle som bor i store byer med 3G dekning hvet du.

da er det vell greit med edge er du ikke enig?

Og dette skulle man tro SE kunne fikse i en ellers så god mobil.

 

- når det gjelder video er vel spørsmålet heller " Hvem har dårligere video i denne klassen"

 

 

Som du sier " man får skjelden både i pose og sekk"

 

 

:!:

6452167[/snapback]

Hehe... er bare så fornøyd med telefonen og kan ikke si meg enig i det han klager på.

 

EDGE mot GRPS i Telenor sitt nett var det vel ingen stor forskjell på gjort i amobil sine tester... :p Men sikkert kjekt å ha.

6452190[/snapback]

 

 

Tror du må skille mellom klaging og påpekning.

 

Mitt orginale spørsmål står fortsatt

 

Hva skal til for å få en 6 er?

 

 

PS: vuderer og kjøpe denne selv jeg. er battertiden bra?

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hei, jeg henger ikke helt med på det at det ligger en skjult poengsum bak terningen!? Altså, man gir en telefon karakterer på div område, og da burde jo dem gi den totale karakteren? Ikke noe skjulte poeng? Jeg kan jo skjønne at dette kanskje er en 6'r mobil for dem som bruker mobilen til kamera, men for alle dem andre som bruker en mobil til dem funksjonen det har og burde hatt, så kan det vel ikke være en 6'r? Men forklar gjerne dette med det skjulte poeng systemet mer, så kanskje jeg forstår! =)

6452068[/snapback]

 

Hehe, ble sagt litt feil. Mener ikke "skjulte" poengsummer som i hemmelige, men at det er en poengscore som i neste instans setter terningkastet. Vi bestemmer jo ikke terningkastet helt vilkårlig. :) Det er disse poengsummene som til slutt blir addert og gir hovedkarakteren.

Lenke til kommentar

Testen var ganske bra, men delkarakterene kan være veldig misvisende. Syns ideen fra en eller annen her lengre opp i tråden om å droppe delkarakterene, men bare ha sluttkarakter, er en meget god ide. Hvis det blir klaging, blir det ihvertfall bare på et terningkast istedenfor flere. :D

Lenke til kommentar

datating og dominizer: Målgruppen til en telefon er jo noe som amobil-testerne gir ganske langt F i. Se bare testen av businessmobilen E70 der den fikk 1 på underholdning fordi den ikke hadde... eh, hva var det nå igjen? Å ja.. spill var det.

 

Kan jo ikke gjøre annet enn å trekke litt på smilebåndet :roll:

Lenke til kommentar

Har fått med meg at det ligger et eller annet poengsystem bake disse ternigkastene. Likevel så ser jeg det som umulig å forstå at en mobil som har fått et gj.snitt på 4,42 på terninkastene i delene av testen, plutselig ender opp med terningkast 6 til slutt!

 

Er det her virkelig en sekser, da er det jo ikke tvil om at det burde gjøres noe med terningkastene i testen. Hvis ikke er det jo umulig for en vanlig leser å forstå hvorfor den får 6-er.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...