Gå til innhold

Amotor: ATV: Mange kjører ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som ikke stemmer her.

Hvordan kan mindreårige da kjøre lettsykler på crossbaner?

Mange som begynner med motorcross før dem er 16 eller 18.

 

Eller er det slik, at man må slå opp i lovverket hver gang

man lurer på om man kan gjøre noe?

 

I alle år jeg har levd, så har alle sagt, og vært under oppfatning

at mnan kan kjøre hva man vil på privat eindom.

Og hvis det er slik flertallet vil ha det,

ja, you do the math...

Lenke til kommentar
Noe som ikke stemmer her.

Hvordan kan mindreårige da kjøre lettsykler på crossbaner?

Mange som begynner med motorcross før dem er 16 eller 18.

 

Eller er det slik, at man må slå opp i lovverket hver gang

man lurer på om man kan gjøre noe?

 

I alle år jeg har levd, så har alle sagt, og vært under oppfatning

at mnan kan kjøre hva man vil på privat eindom.

Og hvis det er slik flertallet vil ha det,

ja, you do the math...

6444377[/snapback]

 

Hei, les dette avsnittet:

 

  Bare ett unntak

 

Eneste unntak er organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av og med medlemmer i klubb tilknyttet Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund. Da er det strenge krav om sikkerhetstiltak, håndhevelse av motorsportens regler og kompetent aktivitetsledelse.

 

Jeg har selv kjørt motocross siden 16-årsalderen, og det på treningene stilles det krav til førstehjelpsutlært personell o.l. for at det skal være lov. Man må også ha banetillatelse, og alle deltakere må ha en lisens. Man kan kjøre cross helt ned i 5-årsalderen.

 

ATV er ulovelig ja(uskilta), men ikke cross sykkel på privat var det ikke så?

6444421[/snapback]

 

Dette er heller ikke lov, så lenge den går over 6 km/t.

Lenke til kommentar

Dette er vel en typisk "sak" som ville blitt advokatmat. Problemet med det Vegdirektoratet mener er riktig her går på tvers av det jeg ser på som allmenn rettsoppfattelse, mao ingen/få bryr seg og så vidt jeg vet finnes det ingen som har blitt dømt for å kjøre på privat grunn enda.

 

Forøverig er jeg nysjerrig på hvor det står i vegtrafikkloven at dette og gjelder privat grunn som IKKE er tilgjengelig for alminnelig trafikk:

 

§ 1. Lovens område.

 

      Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

 

      Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

 

      Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område.

 

      For Svalbard og Jan Mayen gjelder loven med de endringer som Kongen måtte fastsette av hensyn til de stedlige forhold.

 

Eller er dette nok ett eksempel på regelrett tull fra Norske veimyndigheter? Snøscootere er vel og omfattet av dette i så fall og det er vel en del Jorder på gårder som blir brukt privat om vintern så da er vel det og ulovlig..? Traktorer uten skilt er vel ikke annerledes enn en ATV? De er begge kjøretøyer på lik linje.

 

Ett annet problem er Norske myndigheter som er relativt trangsynte når det kommer til faktiske bruksområder, ellers viser vel Gjelsvik her at han ikke har det dugg peiling på hva han snakker om når det kommer til ATV i trafikken. Har selv kjørt atv og vil kalle det regelrett feil å påstå at de er ustabile, det kommer ann på den bak styret. Menmen, noen sitter vel for mye inne på ett kontor til å vite slikt? Og skal vi følge opp det Norske myndigheter mener om store 4x4 biler så vil jo en liten Atv være mye snillere ved krasj enn en schwær SUV.

 

Nei, disse kommunist tilstandene kan vi godt spare oss for...

 

Hvorfor kunne man ikke heller jobbe MED folk som har interesse i bruk av atv i stedenfor imot og heller fått den ulovlige kjøringen som faktisk ødelegger naturen over på lovlige områder?

Endret av chma
Lenke til kommentar
Ett annet problem er Norske myndigheter som er relativt trangsynte når det kommer til faktiske bruksområder, ellers viser vel Gjelsvik her at han ikke har det dugg peiling på hva han snakker om når det kommer til ATV i trafikken. Har selv kjørt atv og vil kalle det regelrett feil å påstå at de er ustabile, det kommer ann på den bak styret. Menmen, noen sitter vel for mye inne på ett kontor til å vite slikt? Og skal vi følge opp det Norske myndigheter mener om store 4x4 biler så vil jo en liten Atv være mye snillere ved krasj enn en schwær SUV.

 

Nei, disse kommunist tilstandene kan vi godt spare oss for...

 

6449637[/snapback]

Uhh, kan du utdype hva du mener kommunisme har med ATV'er og deres oppfattede stabilitet å gjøre??

Lenke til kommentar
Ett annet problem er Norske myndigheter som er relativt trangsynte når det kommer til faktiske bruksområder, ellers viser vel Gjelsvik her at han ikke har det dugg peiling på hva han snakker om når det kommer til ATV i trafikken. Har selv kjørt atv og vil kalle det regelrett feil å påstå at de er ustabile, det kommer ann på den bak styret. Menmen, noen sitter vel for mye inne på ett kontor til å vite slikt? Og skal vi følge opp det Norske myndigheter mener om store 4x4 biler så vil jo en liten Atv være mye snillere ved krasj enn en schwær SUV.

 

Nei, disse kommunist tilstandene kan vi godt spare oss for...

 

6449637[/snapback]

Uhh, kan du utdype hva du mener kommunisme har med ATV'er og deres oppfattede stabilitet å gjøre??

6449801[/snapback]

 

Var vel egentlig ment som en dårlig fleip... :fun:

 

Men ved nærmere ettertanke, staten som skal kontrollere hva man gjør på privat grunn, direktorat som ikke vil ha slike kjøretøyer på veien selv om loven tillater det. Om jeg skulle vært seriøs med den kommentaren måtte det være at alt det er en del selvmotsigend uttalelser fra feks. Vegdirektoratet ute å går, samt noe som går på rettsoppfattningen løs. Kort sagt, surr...

Lenke til kommentar

Jeg har en 250 cc ATV jeg pleier å kjøre med, i naboens private skog/terreng. Jeg har alltid trodd dette har vært helt lovlig siden det er privat eiendom.

 

Da jeg kjøpte det fikk jeg opplyst at jeg kunne kjøre på privat eiendom, men ikke på vanlige veier, ettersom ATVen ikke kunne bli registrert (mangler blinklys, ryggelys, dekka er laget for cross osv). Forbanna selgere, irriterer meg så grenseløst at de er villige til å havne i fengsel for noen tusen kroner :mad:

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Jeg har en 250 cc ATV jeg pleier å kjøre med, i naboens private skog/terreng. :

6465314[/snapback]

Kjøring for "moro skyld" i utmark er ulovlig uten kommunens tillatelse i tillegg til grunneiers tillatelse. Her jeg bor har folk sett seg lei på det, og politiet gir 5000 kroner i bot.

 

Bare til info så det ikke kommer som en overraskelse hvis du blir tatt.

Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte det fikk jeg opplyst at jeg kunne kjøre på privat eiendom, men ikke på vanlige veier, ettersom ATVen ikke kunne bli registrert (mangler blinklys, ryggelys, dekka er laget for cross osv). Forbanna selgere, irriterer meg så grenseløst at de er villige til å havne i fengsel for noen tusen kroner :mad:

6465314[/snapback]

 

Hvis man kan bevise at selger sa dette har man faktisk rett til å heve kjøpet etter hva jeg kan forstå? :hmm:

Lenke til kommentar
Mange tror du kan kjøre hva du vil på din egen eiendom. Det stemmer ikke. Vegtrafikkloven gjelder overalt, også i din egen hage. Dermed kjører mange ulovlig.

6443896[/snapback]

 

Enda ett eksempel på toskenorge. Av omtrent alle verdens land har vi et av de minst befolkete i forhold til areal. At det da ikke skal være mulig å kjøre lovlig i terrenget her, mens de f.eks i USA og Sverige tillater dette på store områder er uforklarlig. Av Norges 350 000 kvadratkilometer burde det da være mulig å få kjøre lovlig i allefall noen tusen kvadratkilometer?

 

Men, det er vel slik sosialistene vil ha det. Alt som er gøy må forbys.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mange tror du kan kjøre hva du vil på din egen eiendom. Det stemmer ikke. Vegtrafikkloven gjelder overalt, også i din egen hage. Dermed kjører mange ulovlig.

6443896[/snapback]

 

Enda ett eksempel på toskenorge. Av omtrent alle verdens land har vi et av de minst befolkete i forhold til areal. At det da ikke skal være mulig å kjøre lovlig i terrenget her, mens de f.eks i USA og Sverige tillater dette på store områder er uforklarlig. Av Norges 350 000 kvadratkilometer burde det da være mulig å få kjøre lovlig i allefall noen tusen kvadratkilometer?

 

Men, det er vel slik sosialistene vil ha det. Alt som er gøy må forbys.

6512219[/snapback]

 

 

Enig.. Så og si ALLE regler for kjøretøy i Norge er kjipe..!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor skal det være sånn egentlig, hadde jo egentlig vert veldig greit hvis man kunne gjøre hva man ville på egen eiendom hvis man stengte av for all annen trafikk, kanskje dette kunne vert et alternativ man kunne sendt inn til alle politikerne som bruker alle skattepengene på å krangle istedenfor å bruke dem til noe annet positivt.

 

Egen eiendom, eller grunneiers tillatelse, og stenge av området burde man vel egenltig kunne gjøre det meste. Bare man ikke plager noen med bråk da. Hvis ingen har noe i mot "din" kjøring på lukket område bør man kunne gjøre som man vil, etter min mening. :thumbup:

Lenke til kommentar
Mye som står på den artikkelen er jo feil, *ler*

 

"..Alle kjøretøy som går fortere enn 6 km/t og som veier mer enn 50 kg omfattes av vegtrafikkloven, uansett drivstoff.."

 

Det var det ikke en politimann sa, eller statens vegvesen, haha..

 

 

Hmm... dette var morsomt, siden jeg bruker snøfres hver vinter som veier 80 kg og går 7-8 km\t (selvgående, man går bak den). Så dette vil si at jeg kan bli straffet for å bruke den til å måke snø i min egen oppkjørsel?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...