Espen K Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 (endret) Da jeg så reklamen på tv at dem bygger eget nett så tenkte jeg at nå er det penger å spare. Men etter å ha sjekket så ser jeg at min sentral; som ligger i Horten sentrum IKKE er utbygd eller vil bli det Og vi som ikke er tilknyttet en av disse sentralene som tele2 nå selv eier må betale dyrer enn andre kunder Er det slik de behandler trofaste langtidskunde så tror jeg at jeg bytter isp snart Makan til forskjellsbehandling av kundene sine på grunnlag av bosted har jeg ikke sett maken til. Venter til over sommeren og ser hvordan tilbudet blir da, hvis tele2 fremdeles skal diskriminere meg for at jeg bor i Horten så bytter jeg tvert. Endret 3. juli 2006 av Espen K
no_viking_no Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Da jeg så reklamen på tv at dem bygger eget nett så tenkte jeg at nå er det penger å spare. du er ikke den første og ikke den siste. sjekk andre leverandører, som Telenor/NGT,BlueCom o.s.v selv om det står billig på tele2.no, så syns det var dyrt i forhold til andre. eksempel 6MB kr. 469,- (syns ikke det var billig).....
Thorvald Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 En sentral koster ca 300.000 kr. Tele2 bygger ikke ut 40 000 sentraler med en gang. De må ha "kundegrunnlag" først. D.v.s tjene inn sentralen på en rimlig tid.
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 I følge telepriser.no så er tele2 rimeligste landsdekkende leverandør av 3Mbit ADSL. Man kan ikke klage på at en leverandør ikke bygger ut sentralen din. Det er kun bedriftsøkonomiske vurderinger som ligger bak en oppgradering.
HKS Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Og vi som ikke er tilknyttet en av disse sentralene som tele2 nå selv eier må betale dyrer enn andre kunder Riktig, fordi da må Tele2 leie linjen av Telenor... Er det slik de behandler trofaste langtidskunde så tror jeg at jeg bytter isp snart Makan til forskjellsbehandling av kundene sine på grunnlag av bosted har jeg ikke sett maken til. Tele2 har nettopp begynt å bytte ut eget nett, det er ikke bare å knipse så har du 40000 sentraler plasert ut... Prøv å gi dem litt tid...
Stigma Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Da jeg så reklamen på tv at dem bygger eget nett så tenkte jeg at nå er det penger å spare. Men etter å ha sjekket så ser jeg at min sentral; som ligger i Horten sentrum IKKE er utbygd eller vil bli det Og vi som ikke er tilknyttet en av disse sentralene som tele2 nå selv eier må betale dyrer enn andre kunder Er det slik de behandler trofaste langtidskunde så tror jeg at jeg bytter isp snart Makan til forskjellsbehandling av kundene sine på grunnlag av bosted har jeg ikke sett maken til. Venter til over sommeren og ser hvordan tilbudet blir da, hvis tele2 fremdeles skal diskriminere meg for at jeg bor i Horten så bytter jeg tvert. 6430796[/snapback] Du... det der er jo ikke spesiellt rettferdig. Har du noen gang tenkt på at når tele2 selger wholesale gjennom andres utstyr så må de betale for det? Synes du det hadde vært så mye mer rettferdig om de da måtte ta igjen de kostnadene ved å øke prisen på de som faktisk var knyttet til tele2 sitt utstyr da? De tar ikke mer betalt bare fordi de vil. De tar mer betalt fordi det er høyere kostnader. Som regel involverer allerede wholesale at inntektsmarginene blir enda mindre enn på en vanlig linje, fordi de må subsidiere prisen slik at den fremdeles blir attraktiv. Skriker du og bærer deg over sånt, så er det bare barnslig egoisme. Det blir like dumt som å si at gaia bussene diskriminerer meg fordi jeg må betale mer inn til sentrum enn de som bor mer sentralt... Når det blir lønnsomt for Tele2 å bygge ut en egen sentral i ditt område, så gjør de helt sikkert det. Inntill da så hadde bare vært dårlig øknomisk logikk å gjøre det. Intill da må du nesten bare ta for deg de alternativene du faktisk har, og velge derfra. -Stigma Endret 4. juli 2006 av Stigma
no_viking_no Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 En sentral koster ca 300.000 kr. Tele2 bygger ikke ut 40 000 sentraler med en gang. De må ha "kundegrunnlag" først. D.v.s tjene inn sentralen på en rimlig tid. 6430914[/snapback] vet ikke om vi forstår hverandre her....... det er ikke snakk om å bygge sentraler. i følge pressemelding skal Tele2 bygge et eget ADSL-nett og det betyr i praksis at Tele2 skal leie plass og bare utplassere utstyr i Telenors lokale telefonsentraler (som eksempelvis NextGenTel gjør). Tele2 må likavel leie linjene som strekker seg fra sentralene og ut til den enkelte husstand fra Telenor.....
Insanity Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Det er jo akkurat det det er snakk om. Det er vel ingen som har egne sentraler til ADSL/telefon enn Telenor. Når man snakker om å bygge ut en sentral snakker man om å plassere eget utstyr der, ikke bygge en helt ny sentral... Endret 4. juli 2006 av Insanity
no_viking_no Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Det er jo akkurat det det er snakk om. Det er vel ingen som har egne sentraler til ADSL/telefon enn Telenor. Når man snakker om å bygge ut en sentral snakker man om å plassere eget utstyr der, ikke bygge en helt ny sentral... 6431525[/snapback] det er sikkert noen som operer her i landet med sine egne sentraler, men da snakker vi om fiberkabel eller bredbånd over kabelTV. hvis jeg ikke tar feil, så har lest om et firma i stavanger, husker ikke hvilken. de leverte 50 Mbit/s og tror ikke at de har noe med Telenor å gjøre....
Espen K Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Skrevet 4. juli 2006 At tele2 ikke har økonomi til å bygge ut alle sentralene med eget utstyr kan jeg forstå. Men hvorfor da si at min sentral ikke kommer til å bli utbygd ? Her er det jo lagt opp til å miste kunder, tror jeg ser meg om etter alternativ isp. Nå er jo Telenor pålagt av EFTAs overvåkingsorgan ESA å senke prisene på utleie av bredbåndskapasitet til konkurentene. Jeg har ikke hørt at tele2 kommer til å kutte prisene tilsvarende når dette skjer. Er ikke så mye kr men det hadde sikkert hjulpet litt
Thorvald Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Det er jo akkurat det det er snakk om. Det er vel ingen som har egne sentraler til ADSL/telefon enn Telenor. Når man snakker om å bygge ut en sentral snakker man om å plassere eget utstyr der, ikke bygge en helt ny sentral... 6431525[/snapback] Stemmer det. Men i enkelte tilfeller så er det ikke plass i selve boksen som huser utstyret så da er det aktuelt med ny sentral. Men i utganspunktet så setter tele2, ngt eller bluecom sin d-slam i samme sentral boksen ja. Men det koster ca 300 000 for det utstyret.
agvg Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Hvor mye det koster vil jo variere med størrelsen på sentralen samt antallet kunder, DSLAM-er er ikke så dyre lengre.
xcomiii Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Hvor mye det koster vil jo variere med størrelsen på sentralen samt antallet kunder, DSLAM-er er ikke så dyre lengre. 6434570[/snapback] Det stemmer, men det er bare det kjipeste som er blitt noe særlig billigere. Skal en ha full støtte for QoS/IPTV osv så kommer en fort opp i noen kroner. Dessuten så må selve DSLAM'en ha en uplink til et kantnett hos en ISP. Da må man velge å enten leie fiber fra Telenor eller å grave egen fiber frem til sentralen. Det siste er naturligvis dyrere i oppstart, men over tid mye billigere enn å leie fiberkapasitet fra andre. Endret 4. juli 2006 av xcomiii
ATWindsor Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Og vi som ikke er tilknyttet en av disse sentralene som tele2 nå selv eier må betale dyrer enn andre kunder Er det slik de behandler trofaste langtidskunde så tror jeg at jeg bytter isp snart 6430796[/snapback] Har abonnementet ditt blitt dyrere enn det var? Hva slags behandling er det du klager over? At du ikke bor et sted som får billigere nett av tele2? Hva om de begynte å bygge 10mbit i sentrale bystrøk, hadde det også vært dårlig behandling av deg, fordi du ikke får 10 mbit? AtW
Iguil Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Noen som har priser på et DSLAM? (Ikke så veldig stort et)
DGN Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 Noen som har priser på et DSLAM? (Ikke så veldig stort et) 6437045[/snapback] IPconnect DSLAM med nasjonal dekning ligger på ca 130.000 pr stk. Port prisen ligger på ca 10.000kr stk Prisene finner dere offentlig tilgjengelig på jara.no som er telenor wholesale system
agvg Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 Port prisen ligger på ca 10.000kr stk 6495718[/snapback] 10000,- pr port? Det var da fryktelig dyrt for noe så avlegs som ADSL.
DGN Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 (endret) 10000,- pr port?Det var da fryktelig dyrt for noe så avlegs som ADSL. 6495753[/snapback] De støtter også adsl2 etter det jeg vet. Men aner ikke om det støttes oppmot SDSL/SHDSL på samme porttypen Dette er nok grunnen til at mange leverandører har 1 års binding tipper jeg. Forsvare tildels utbyggingskostnader Endret 15. juli 2006 av DreamKing
xcomiii Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 IP baserte DSLAM'er er blitt billigere, men prisen avhenger av hvilken funksjonalitet en skal ha. F.eks QoS osv. For 24 porter får du en enkel DSLAM fra Zyxel til rundt 30000,-. Men da er det en enkelt boks som ikke kan bygges ut mer, må kjøpe ny boks hvis en skal ha flere porter. Av den grunn, er det vanlig at de fleste større operatører setter opp en boks som kanskje er 6U høy, og deretter setter inn linjekort etter behov. Det vanlige er at man setter inn 24porters kort, sånn at det er enkelt og utvide. SHDSL/VDSL er som regel bare 12 porter pr kort, men dette varierer fra produsent til produsent. Men selve DSLAM og linjekort, er ikke den største delen av kostnaden med å bygge ut. 100 000 for en mellomstor DSLAM er ikke all verden, det å grave fiber fra nærmeste skjøtepunkt til sentralen er som regel MYE dyrerer og det tenker ikke folk over. Man kan ikke bare hive en boks inn i en sentral uten å tenke igjennom hvordan den skal få uplink videre mot internett. Mange mindre ISP'er leier da fiberkapasitet fra Telenor (som selvfølgelif har fiber inn til sentralen fra før). Andre ISP'er, graver sin egen fiber frem til sentralen og har dermed ubegrenset kapasitet. I det lange løp, er det å grave egen fiber mye billigere, men etableringskostnaden er mye høyere enn om en skal leie fiber fra Telenor. Å leie fiber fra Telenor er ganske dyrt (hva tror dere 100Mb koster hos Telenor??), men en slipper å grave fiber selv og sparer den kostnaden. Minuset er høyere løpende utgifter, mens de som har egen fiber knapt har noen kostnader, bortsett fra telelosji i sentralen. Fiber har en nedskrivingstid på 20 år, så det er de færreste private ISP'er som er villig til dette (husk at de skal tjene penger så fort som mulig).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå