Gå til innhold

Hjelp, hvordan få katter til å sove om natta?


Anbefalte innlegg

Har et par hunnkatter (ca. 1 år gamle) som jeg ønsker skal oppholde seg rolige om natta. Problemet er at om jeg lukker døra til soverommet, skraper de på den for å slippe inn. Og kommer de inn, er det gjerne for å leke, ikke sove. Jeg har en følelse av at fôringstidspunkt er avgjørende her. De går på en diett med noe skikkelig mat kjøpt hos dyrlegen der de skal ha en viss mengde mat i døgnet. Jeg har prøvd å gi de én gang i døgnet på kvelden og har nå prøvd å gi de halvparten om morgenen og halvparten på kvelden. Er det noen som vet om noe ideelt tidspunkt slik at de er rolige fra helst rundt 2-3-tiden på natta (når min kjære legger seg) og fram til formiddagen?

 

PS Nei, jeg doper de ikke ned.... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katter er jo eit nattdyr, sover om dagen og jakter om natta.

Kvifor ikkje slippe katten din ut om natta, heilt ut!

 

Hadde katt før, den var altid ute om natta nesten, bare når det var iskaldt / regna apekatter den var inne. Bur på ein gård, så den hadde mange plasser å finne ly, under vedhuset trur eg var favorittplassen.

Lenke til kommentar

Glemte å si at det er innekatter :) Har ikke så mange steder å stenge de inne heller slik leiligheten er bygd opp... Får kanskje prøve å trene de opp til å forstå at soverommet ikke er deres territorium og at de ikke slipper inn når de vil, men det er vel ikke så lett... (må uansett gjøre det, venter barn :))

Lenke til kommentar
Hold døra igjen. Prøver de å gå inn, løfter du dem ut, setter dem ned og sier høyt og sint "NEI!". Ikke brøl ut lungene dine, men snakk høyt. Da skjønner de poenget etter relative få ganger.

6427249[/snapback]

Får kanskje ta den harde måten ja, ulempen er at jeg da må stå opp og risikerer å vekke dama (som sover lite nok pga graviditeten) :(

 

Kjøp deg en svær jævel av en hund.

Denne kan jage kattene dine hele dagen, og da er de så slitne at de sover hele natta :)

6427267[/snapback]

Hehe, kanskje det løsninga?

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Kva er innekatter for noke?

6427283[/snapback]

Vokst opp og bor kun inne. Eller kanskje du var ironisk? :) Jo, i utgangspunktet enig, men bodde i by når vi fikk de og bor i by nå. Har relativt romslig leilighet med interessant løpeplass (2 etg.), så det virker godt som de trives

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Slipp de inn på rommet ditt og la de leke litt da vel.

6427399[/snapback]

 

Hadde de lekt stille så... Men jeg får lite nok søvn av samboeren som er gjerne oppe flere ganger om natta for å spy o.l. og kattene er verre en henne til å vekke meg, så jeg må få gjort noe med de. Tror noe av problemet nå også er at det er for varmt for de til å holde på med noe på dagtid, og dermed tar de det igjen om natta.

 

Men, ser nok ut til at jeg må ta det den harde måten; å stå opp hver gang for å vise de at de ikke får lov...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kva er innekatter for noke?

6427283[/snapback]

Vokst opp og bor kun inne. Eller kanskje du var ironisk? :) Jo, i utgangspunktet enig, men bodde i by når vi fikk de og bor i by nå. Har relativt romslig leilighet med interessant løpeplass (2 etg.), så det virker godt som de trives

6427295[/snapback]

 

Nei, det var ikkje ironisk. Har hatt katt lenge og alltid hatt den ute om natta.

Syntes det bare var litt merklig. Kordan går disse kattene dine på do da? Har du sand til dei eller har du øvd dei opp på toalettet?

 

Kordan går det med nattesøvnen og kattene?

Lenke til kommentar

Aldri hatt det problemet selv. Katten min sto klar i trappen i 11 tiden hver kveld. Løp opp trappen sammen med meg når jeg la meg og la seg på senkekanten sammen med meg.

 

Dette er en inne katt da, så var generelt ikke så veldig mye ute. Uansett så kan du jo slippe de inn på rommet, og bare la de leke der. De blir rolig til slutt, forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar

1. Mekk deg en stor kattegård, så kan de være litt ute om natta.

 

2. Lek med dem en halvtime før du legger deg. Da blir de slitne.

 

3. Kjøp Fellyway og stikk i stikkontakta. De blir roligere og smådopa.

 

4. Dyrk litt kattegress. Doper også dem ned.

 

Det er forresten for lite for en katt å få mat en gang om dagen. Fordel det utover 2-3 ganger, eller la det stå ute hele tiden.

Lenke til kommentar

Ei venninne som har to katter pleier å vekke dem om de sover mye på dagtid, sånn at de skal bli trøtte rundt når hun legger seg.

 

Har forsåvidt samme problemet selv til tider. Har ikke hjerte til å vekke pusen min når han snorker på sofaen midt på dagen. Resultatet igår var at han dro meg ut av senga 50 ganger over en times tid fordi han ville ut.. Men det blåste så jævlig at han bare satt og så litt ut døråpninga, så snudde og gikk inn igjen 49 av gangene.. Har akkurat tatt pelsen hans også, så liker ikke å la han være ute hele natta når det er sånn ruskevær av og på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...