Gå til innhold

Core 2 Duo i slutten av juli


Anbefalte innlegg

Hyping av Conroe er også en uting. Vi har kun fått begrensede ytelsestester. Men etterhvert som veldig mange personer har fått disse prosessorene på forskudd, har vi en god indikasjon på at ytelsen kan være jevnt over bra. MEN: problemet er at det har ikke vært foretatt noen kritisk, stor test slik som endel nettsteder kommer til å gjøre ved lansering. Først der vi vil få bekreftet eller eliminert muligheten for eventuelle svakheter.

6426738[/snapback]

 

Synes Anandtech sin preview på 7. juni sa det meste. Da hadde de fått satt opp systemet selv, kjørte sine egne programmer uten tweaks. Riktignok hadde de begrenset tid og begrenset utvalg, men Core 2 Extreme X6800 slo FX-62 grundig. Hadde de hatt muligheten til å komme med en "Intel bøffer, Core 2 ikks så bra likevel" så ville de gjort det og tjent 10x reklamekronene. Jeg har holdt på med kun AMD siden Duron 700, men selv jeg klarer å se at dette er en vinner fra Intel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I samme båt som Alcoholiday jeg... kjøpt meg 2x1 GB 800MHz Corsair DDR2 C4 minne til resten av oppsettet (fristet med CAS 3, men 2000 kr. mer er :roll: ).

 

Venter nå bare til slutten av måneden, og et par andre små komponenter (kjøling bl.a.). Så blir jeg endelig kvitt min 2.5GHz Pentium 4. :w00t:

Lenke til kommentar

Om effikan er fanboy eller ikke skal jeg ikke legge meg opp i, men det er vel greit å forholde seg til det han skriver, og jeg har vansklig for å se at han har skrevet noe særlig kritikkverdig i denne tråden.

 

Ellers gleder jeg meg til Core 2 Duo, hva er forrsten forskjellen i navn mellom desktop og bærbar-variantene? Heter ikke de nye bærbar-CPUene også Core 2 Duo? Tipper også AMD setter ned prisene ganske kraftig for å møte konkurransen, så uansett hva man foretrekker, så blir det bra. Personlig blir det nok antakelig Intel på min neste PC, stoler ikke helt på chipsettene som finnes til AMD, det at nforce4 driver å lager bitfeil feks er jo en skandale, nesten ingfenting som er viktigere på en PC (synes jeg) enn dataintegritet, en PC som ødelegger data er en katastrofe.

 

AtW

Lenke til kommentar
The working class hero loves the underdog.

6426876[/snapback]

Problemet er når folk ikke klarer å skille ut underdog'en :) Transmeta er vel skviset ut og VIA gjør vel det heller ikke så skarpt i x86 markedet om dagen?

 

Personlig går jeg nok for en E6400 og ser hvor langt oppover jeg kommer i frekvens :) Nå er E6600 marginalt dyrere, så mulig det kan være alternativet til klokking, men for mitt formål duger antageligvis selv E6400 på standardhastighet.

 

Edit: mht prisfall, så vil jeg tro AMD avventer situasjonen noe, det er vel en stund siden AMD forkastet strategien om å være 15% billigere enn Intel på konkurrende CPUer. Vil også tro at dette kan være en kostbar strategi for AMD i en situasjon der også Intel har insett at de må konkurrere, også på pris og i skrivende stund er det vel Intel som har lavest produksjonskostnader(mener jeg å ha lest). Tror det mest logiske for AMD i den nåværende situasjonen hvor de har fått ett godt grep om markedet er å matche Intel sitt prisnivå og heller konkurrere ved å prøve å levere bedre produkter og overbevise kundene om at de leverer de beste varene. Skal de konkurrere på pris, så er jeg redd AMD setter igang noe de vanskelig kan vinne og hvertfall ikke i det lange løp.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Personlig går jeg nok for en E6400 og ser hvor langt oppover jeg kommer i frekvens :) Nå er E6600 marginalt  dyrere, så mulig det kan være alternativet til klokking, men for mitt formål duger antageligvis selv E6400 på standardhastighet.

6427079[/snapback]

 

Vær forsiktig med 2MB cache versjonene av Conroe

 

- As we all know - the results from E6700 and X6800 against FX-62 will be nice, but the real fight with AMD is the one for the Conroe with 2MB of L2 cache. The system memory avoidance technology is working flawlessly on a 4MB cache model, but the case is reversed in the two Meg cache variant, especially in cache-hit sensitive apps, _such as games_.

http://www.theinquirer.net/?article=32589

 

Kan godt hende at AM2 med on-board minnekontroller yter bedre enn 2MB Conroe.

Lenke til kommentar

Er ganske enig med effikan at man bør vente til produktet er på markedet før man kan sammenligne det med konkurrerende produkter fra AMD.

 

At han har AMD prosessorer i signaturen sin med anbefalinger til PC er jo ikke noe rart, alternativet ville vært å liste opp en P4.

Lenke til kommentar

Ja, da er det bare å gjøre seg klar for å gå tilbake til Intel igjen, nå har jeg kjørt AMD siden A 64 kom og før det var det P4, altså det som til enhver tid yter best.

Hvilken modell jeg velger er jeg litt usikker på, det vil ytelse /pris avgjøre.

Men det er iallefall sikkert at her blir det byttet prosesorlevrandør og jeg tror vi blir mange som gjør det :)

Lenke til kommentar
Stoolman: Hvilket hovedkort har du? Hvilket er best å klokke med?

6426810[/snapback]

 

Nå kjører jeg på et Asus P5W DH, men har et bad axe på vei... har mer tro på bad axe enn på Asus kortet...

6427120[/snapback]

 

 

Hvor har du fått tilgang på alt det nye?? det er jo ikke lansert enda :(

Lenke til kommentar
Dere må huske at AMD kommer med prisfallet sitt rett før eller samtidig, så da er det ikke sikkert at Conroe tilbyr mest ytelse for pengene, selv om Conroe sannsynligvis får ytelsetronen en stund.

 

Vel dette med prisreduksjoner har vel og sine begrensninger, for om en begynner å redusere prisene så mye at en får røde tall i boka så snakker vi vel om prisdumping, noe som vel ikke er tillatt :hmm:

Lenke til kommentar
Dere må huske at AMD kommer med prisfallet sitt rett før eller samtidig, så da er det ikke sikkert at Conroe tilbyr mest ytelse for pengene, selv om Conroe sannsynligvis får ytelsetronen en stund.

 

Vel dette med prisreduksjoner har vel og sine begrensninger, for om en begynner å redusere prisene så mye at en får røde tall i boka så snakker vi vel om prisdumping, noe som vel ikke er tillatt :hmm:

6427790[/snapback]

Nja, røde tall fører ikke automatisk til prisdumpinganklager, da hadde AMD vært i trøbbel for lenge siden. Det er nok heller aksjonærene som kommer til å kreve at AMD har størst mulig inndekning på CPUene sine.

 

Vær forsiktig med 2MB cache versjonene av Conroe

 

- As we all know - the results from E6700 and X6800 against FX-62 will be nice, but the real fight with AMD is the one for the Conroe with 2MB of L2 cache. The system memory avoidance technology is working flawlessly on a 4MB cache model, but the case is reversed in the two Meg cache variant, especially in cache-hit sensitive apps, _such as games_.

http://www.theinquirer.net/?article=32589

 

Kan godt hende at AM2 med on-board minnekontroller yter bedre enn 2MB Conroe.

Du sier noe der, ikke at jeg tror det betyr noe for meg og mitt behov hvorvidt 2MB versjonene er hakket dårligere enn AM2, men en E6600 er sikkert ett bedre valg uansett.

Lenke til kommentar
Dere må huske at AMD kommer med prisfallet sitt rett før eller samtidig, så da er det ikke sikkert at Conroe tilbyr mest ytelse for pengene, selv om Conroe sannsynligvis får ytelsetronen en stund.

 

Vel dette med prisreduksjoner har vel og sine begrensninger, for om en begynner å redusere prisene så mye at en får røde tall i boka så snakker vi vel om prisdumping, noe som vel ikke er tillatt :hmm:

6427790[/snapback]

Jeg vil nok tro at AMD vil tjene lite per cpu etter prisdumpen og fremtil de er over på 65nm. Men om AMD går over til å produsére de fleste kjernene med mindre L2-cache, så blir overskuddet større. Men dette blir bare spekulasjoner frem til da.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...