Gå til innhold

Hva er best av merom og turion x2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi snakker om merom og 800 FSB og The Mobile Intel® 945GM/PM/GMS and 940GML har 667 MHz system så er dette vel litt rart om det ikke er planlagt nytt chipset (santa rosa) før Q1 2007 eller tar jeg feil nå ?

 

Fra intel:

 

Intel News Release Mars 2006

"An initial version of Merom will also be available for the current Intel Centrino Duo platform to align with the 2006 holiday buying cycle and will be socket or pin–compatible with the current version of Intel® Core™ Duo processors."

 

Betyr at dagens duo platform støtter merom som kommer i september med andre ord da :D

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
du må ikke sammenligne cache-størrelsen når du skal bestemme det for om du skal velge Intel eller AMD i din bærbare.

Turion prosessorene trenger betraktelig mindre cache enn Merom på samme ytelse, så du må ikke ta det med i beregningen.

 

Akkurat hvorfor de gjør det, er jeg ikke helt sikker på, må vel "være i bransjen" for å forstå det fullt ut.

kanskje det har noe å gjøre med den integrerte minnekontrolleren? (bare gjetter)

6446657[/snapback]

Det er ganske enkelt ettersom AMD og Intel har forskjellige filosofier bak sine design der begge prøver å løse samme problem. Det handler om å minske tilgangstiden til minnet, altså hvor raskt prosessoren kan få tilgang til data.

 

AMD løser dette problemet ved å integrere minnekontrolleren direkte på prosessoren slik at prosessoren dermed får direkte tilgang til minnet. Denne løsningen betyr at behovet for en cache, eller hurtigminne som det heter på norsk, blir vesentlig mindre og det er også hovedgrunnen til at AMD-prosessorer er utstyrt med mindre cache enn Intel -prosessorer.

 

Ettersom minnekontrolleren i et Intel-system befinner seg eksternt i brikkesettet, vil prosessoren nødvendigvis få større tilgangstid til minnet enn på AMD-prosessorer. Intel løser dette problemet med å integrere en så stor og rask cache (hurtigminne) som mulig på sine prosessorer, ettersom det vil minske tilgangen til minnet.

 

Disse forskjellene gjenspeiler seg i tester, der AMD-prosessorer vanligvis er overlegne i minne-intensive ting mens Intel-prosessorer er overlegne i mindre syntetiske ting som passer 100% i hurtigminnet. Jeg håper dette oppklarer litt.

6446754[/snapback]

Kan dette ses på som en fordel eller ulempe for AMD?

 

Er to måter å se på det:

ulempe: AMD har funnet ut at å øke cache mengden ikke vil føre til noen spesiell forskjell i ytelse, og kan ikke bruke dette som en måte å skalere prosessorene på.

 

fordel:

trenger mindre cache for å oppnå samme ytelse som Intel systemer = mindre utgifter til cache.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip-god-forklaring>

Disse forskjellene gjenspeiler seg i tester, der AMD-prosessorer vanligvis er overlegne i minne-intensive ting mens Intel-prosessorer er overlegne i mindre syntetiske ting som passer 100% i hurtigminnet.  Jeg håper dette oppklarer litt.

6446754[/snapback]

 

Overlegne er vel å ta hardt i, men at denne arkitektoniske forskjellen gir tildels betydelige forskjeller i ytelse er lett å se for enhver "benhmarkh**e" :)

Ser det veldig tydelig ved f.eks. kjøring av 3DMark01 i scener som innebærer mye "flytting" av textures(P4 er her "elendig" i forhold til A64). Likevel er ikke den integrerte minnekontroller så viktig som noen vil ha det til. Eksempel på det er f.eks. "Dothan" m/(relativ) stor cache som gjør det enda bedre enn tilsvarende A64 i tilsvarende "bruk/benching".

Korriger meg gjerne med en mer "teknisk" forklaring.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Amd har solgt dual core til bærbare noen uker nå, men jeg har til gode å finne noen grundige tester.

 

Turion X2 heter cpuen og finnes i flere pcer som selges nå. NX6325 fra HP f.eks.

Men jeg tenker ikke å kjøpe denne før jeg finner en litt mer grundig test av turion X2.

Endret av Doleo
Lenke til kommentar
Hvorfor er AMD så langt etter Intel å tilby Dual Core på bærbare?

de var jo raskt ute med DC på stasjonære, og benchmarks kåret fort AMD til en vinner der.

6460267[/snapback]

 

De så vel ikke behovet? det kan også tenkes at de har litt problemer med å få ned varmeutviklingen nok til å kunne konkurrere med intel på DC laptops, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Hvorfor er AMD så langt etter Intel å tilby Dual Core på bærbare?

de var jo raskt ute med DC på stasjonære, og benchmarks kåret fort AMD til en vinner der.

6460267[/snapback]

 

De så vel ikke behovet? det kan også tenkes at de har litt problemer med å få ned varmeutviklingen nok til å kunne konkurrere med intel på DC laptops, hva vet jeg.

6509594[/snapback]

Varmeutvikling er ikke noe problem såvidt jeg vet, men derimot at Intel nærmest eier det bærbare markedet noe som gjør det svært vanskelig for AMD sine løsninger å få skikkelig gjennomslag. Det finnes likevel en del gode unntak fra regelen som f.eks. HP Compaq nx6325, Acer Ferrari 5000/1000, MSI MegaBook S271 for å nevne noen bærbare som benytter Turion 64-X2.

Lenke til kommentar

AMD Turion X2 kom jo en god stund etter Intels Core Duo. Jeg tror det har med å gjøre at det tok litt tid for AMD å samle nok gode nok kjerner til å kunne kjøre de på ønsket frekvens og lav nok spenning. Det å samle opp nok kjerner til lansering tar sikkert litt tid. Turion X2 kjører jo fra det jeg har lest på rundt en volt.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Selges jo like mange bærbare som stasjonære, om ikke flere. så er vel et viktig marked for AMD.

6520229[/snapback]

Ja, og AMD har planer om å kapre 15% av markedet for bærbare iløpet av året:

 

AMD aims to take 15% of notebook market this year

AMD aims to see 12 million notebooks use its CPUs this year, or 15% of the global notebook market, according to industry sources.

 

Intel has dominated the notebook market for years, with AMD having had less than 10% of the market. However, with the recent addition of the Turion 64 X2 processors to its product range, AMD is now well equipped to boost its market share, the sources commented.

 

The sources revealed that over half of Hewlett Packard (HP) notebooks use AMD processors, and these models are chiefly for the European and American markets. For Acer, the AMD proportion is 35%, the sources added.

 

Major notebook makers estimate worldwide notebook shipments will reach 80 million units this year, the sources said.

Dette sier også litt om hvor store Intel er sammenlignet med AMD...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hvordan har de planer om det nå når Merom kommer? Høres ikke helt ut som logisk tenking. Merom vil jo, som vi alle vet slå ut Turion X2. Dersom ikke man heter Sharikou da.

 

Blir iallefall en tøff oppgave for dem. Da burde de nesten komt med den nye mobile kjernen deres.

6524892[/snapback]

Alle vet hva? Det du sier her tyder vel på at du ikke vet særlig mye om det bærbare markedet. Er du klar over at de fleste bærbare som selges i dag bruker Pentium-M fremfor Core Duo? Det vil med andre ord ta en stund før folk oppdager Core 2 Duo, og det er ikke sikkert at den blir like populær pga. trolig høyere strømforbruk. Turion 64-X2 derimot har et lavere strømforbruk enn Turion 64, samt meget gunstig priset så det skulle ikke forundre meg om målet om 15% markedsandel er så urimelig.

Lenke til kommentar
Hvordan har de planer om det nå når Merom kommer? Høres ikke helt ut som logisk tenking. Merom vil jo, som vi alle vet slå ut Turion X2. Dersom ikke man heter Sharikou da.

 

Blir iallefall en tøff oppgave for dem. Da burde de nesten komt med den nye mobile kjernen deres.

6524892[/snapback]

Alle vet hva? Det du sier her tyder vel på at du ikke vet særlig mye om det bærbare markedet. Er du klar over at de fleste bærbare som selges i dag bruker Pentium-M fremfor Core Duo? Det vil med andre ord ta en stund før folk oppdager Core 2 Duo, og det er ikke sikkert at den blir like populær pga. trolig høyere strømforbruk. Turion 64-X2 derimot har et lavere strømforbruk enn Turion 64, samt meget gunstig priset så det skulle ikke forundre meg om målet om 15% markedsandel er så urimelig.

6525687[/snapback]

 

Det er jo allerede sagt at Merom vil forbruke samme som Yonah på samme klokkefrekvens. Vil ikke tro Intel sier usant om det, akkurat som det de sa om Conroe og Woodcrest var mer eller mindre sant.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Hvordan har de planer om det nå når Merom kommer? Høres ikke helt ut som logisk tenking. Merom vil jo, som vi alle vet slå ut Turion X2. Dersom ikke man heter Sharikou da.

 

Blir iallefall en tøff oppgave for dem. Da burde de nesten komt med den nye mobile kjernen deres.

6524892[/snapback]

Alle vet hva? Det du sier her tyder vel på at du ikke vet særlig mye om det bærbare markedet. Er du klar over at de fleste bærbare som selges i dag bruker Pentium-M fremfor Core Duo? Det vil med andre ord ta en stund før folk oppdager Core 2 Duo, og det er ikke sikkert at den blir like populær pga. trolig høyere strømforbruk. Turion 64-X2 derimot har et lavere strømforbruk enn Turion 64, samt meget gunstig priset så det skulle ikke forundre meg om målet om 15% markedsandel er så urimelig.

6525687[/snapback]

Det er jo allerede sagt at Merom vil forbruke samme som Yonah på samme klokkefrekvens. Vil ikke tro Intel sier usant om det, akkurat som det de sa om Conroe og Woodcrest var mer eller mindre sant.

6525750[/snapback]

Intel sa også at Dothan ville forbruke det samme som Banias, men når det kom til stykket så var ikke det tilfellet. Når det gjelder strømforbruket til Conroe og Woodcrest så tyder det også på at forbruket er høyere enn det som Intel har tidligere hevdet, så dette handler ikke bare om øynene som ser ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Intel sa også at Dothan ville forbruke det samme som Banias, men når det kom til stykket så var ikke det tilfellet.  Når det gjelder strømforbruket til Conroe og Woodcrest så tyder det også på at forbruket er høyere enn det som Intel har tidligere hevdet, så dette handler ikke bare om øynene som ser ;)

6526251[/snapback]

 

Vel det har jo blitt bevist det at Merom gir identisk forbruk, og batterilevetid som en Yonah på samme klokkefrekvens. Så Intel hadde vel rett allikevel.

Lenke til kommentar
Intel sa også at Dothan ville forbruke det samme som Banias, men når det kom til stykket så var ikke det tilfellet.  Når det gjelder strømforbruket til Conroe og Woodcrest så tyder det også på at forbruket er høyere enn det som Intel har tidligere hevdet, så dette handler ikke bare om øynene som ser ;)

6526251[/snapback]

 

Vel det har jo blitt bevist det at Merom gir identisk forbruk, og batterilevetid som en Yonah på samme klokkefrekvens. Så Intel hadde vel rett allikevel.

6608117[/snapback]

Tja, det vil vise seg. Ingenting er bevist før vi får se skikkelige tester av strømforbruk. Såvidt jeg vet så jobber Laptop Logic med en slik test så det blir spennende å se hva de kommer frem til :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...