Gå til innhold

Omtale av New Super Mario Bros. (DS)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rørlegger bosatt i fantasiland er klar for nye oppdrag. Har lang erfaring med å redde prinsesser, og er ikke redd for å begi seg ut på nye eventyr. Bill. mrk: Glimrende spill.

 

Les mer

6402180[/snapback]

Ser svært bra ut! Husker Super Mario 64 , det var fett! :love:

 

Edit: Du var min nummer 100. post!

Lenke til kommentar

Ser at du sier det er for enkelt i sin helhet. Grunnen kan vel være at spillet spenner så stort i forhold til alder. Jeg skal handle dette til min sønn på 5 og jeg som er over 30 skal også spille det. Regner med man kan velge mellom vanskelighetsgrad, men det er jo grenser for hvor stor forksjell det blir.

 

Men uansett, det høres veldig gøy ut.

Lenke til kommentar

Ingen valg i vanskelighetsgrad, men det er et veldig godt poeng du kommer med der. Har spillet selv, og kan ikke si at den forholdsvis lave vanskelighetsgraden trekker det ned så mye som anmelder vil ha det til. Det med at man ikke kan save akkurat når man vil, ser jeg på som en fordel (Nintendo går da for en retrofølelse med dette spillet).

Lenke til kommentar

Vanskelighetsgraden generelt på spillet er absolutt passe og godt vektet i forhold til både unge spillere og de litt eldre (jeg vil vel til tider uansett kanskje påstå at førstnevnte ofte gjør det bedre ;)). Det største problemet (og som gjør at jeg påpeker dette) er at selve slutt-"bossene" er alt for enkle og ikke gjenspeiler flyten ispillet. Hvis vi skal bruke "retro" som forsvarsargument så er de ikke akkurat spesielt vanskelige i SMB1 heller, men det er fortsatt en svakhet.

 

Angående lagring så blir dette (som jeg også påpeker) fritt etter at man har spilt gjennom spillet en gang. Det er tydlig at Nintendo har gjort valget med viten, men det eneste det gjør er at du ikke kan avbryte spillingen akkurt når du selv vil det, noe som er et meget viktig poeng i et håndholdt format. Du kan lukke DS-en og la spillet pause seg automagisk, noe som til en viss grad kompenserer, men da kunne det like godt vært en skikkelig lagringsmulighet fra starten av.

 

Det er forøvrig (som forrige poster påpeker) så vidt jeg husker ingen innstilling for vanskelighetsgrad.

Lenke til kommentar
Nytt Super Mario-spill... Wow, innovativt.

6406410[/snapback]

Trenger alt egentlig å være innovativt? :dontgetit:

6406880[/snapback]

 

Må vel ikke det, men når det er snakk om Mario så er melkefaktoren rimelig høy.

6408988[/snapback]

 

 

Er så latterlig utsagn at jeg ikke gidder å svare skikkelig

6413719[/snapback]

 

Hva er latterlig med det? Hvor mange Mario-spill har det ikke blitt lagd? Er det ikke på tide å slutte med melkingen og lage noe nytt? Nei, for all del, fortsett med det trygge som er garantert å tjene masse penger.

Lenke til kommentar
Hva er latterlig med det? Hvor mange Mario-spill har det ikke blitt lagd?

6416125[/snapback]

Av "skikkelige" Mario-spill finnes det vel syv:

 

- Super Mario Bros.

- Super Mario Bros. 2 / Lost Levels (avhengig av hvordan man ser på det vestlige SMB2)

- Super Mario Bros. 3

- Super Mario World

- Super Mario 64

- Super Mario Sunshine

 

og nå, altså New Super Mario Bros.

 

Av lisensierte Mario-spill mener MobyGames at det finnes 75. Disse er utgitt i perioden 1982 til 2006, med andre ord omtrent tre spill i året. Dog skal det sies at det har blitt flere per år i det siste.

 

Er det ikke på tide å slutte med melkingen og lage noe nytt? Nei, for all del, fortsett med det trygge som er garantert å tjene masse penger.

Når det gjelder hovedspillene i serien, skjønnner jeg ikke at du kan kalle dette melking på noen som helst måte. Alle spillene har brakt med seg tøffe nyheter, oppdatert grafikk, kontroll og denslags, og ingen av dem har føltes som melking i mine øyne.

 

Hva gjelder Mario Party- og Mario Sport-spill så er det klart at man kunne dratt inn helt andre figurer i steden. Jeg synes likevel ikke det er ille å få et Mario Golf-spill eller et Mario Tennis-spill en gang hvert fjerde eller femte år, når Tiger Woods er på banen hver bidige høst. Det er selvsagt ikke noen unnskyldning at "EA er enda verre", men business er business. Mario selger.

 

Og hva NSMB angår (og alle de andre seks "skikkelige" Mario-spillene, samt alle Paper Mario og Mario & Luigi-spillene, samt alle Mario Kart-spillene, og så videre) så er det grunnleggende sett interessante spill rett og slett fordi de er knakende moro.

 

Det er en grunn til at vi gidder mase med dette hver gang et nytt Mario-spill kommer. Sammenlikne med Sonic og se hvordan kvaliteten har vært der, for eksempel.

Lenke til kommentar
Vanskelighetsgraden generelt på spillet er absolutt passe og godt vektet i forhold til både unge spillere og de litt eldre (jeg vil vel til tider uansett kanskje påstå at førstnevnte ofte gjør det bedre ;)). Det største problemet (og som gjør at jeg påpeker dette) er at selve slutt-"bossene" er alt for enkle og ikke gjenspeiler flyten ispillet. Hvis vi skal bruke "retro" som forsvarsargument så er de ikke akkurat spesielt vanskelige i SMB1 heller, men det er fortsatt en svakhet.

6406022[/snapback]

 

Det er en generell filosofi blant gode spillutviklere at bosser ikke skal være vanskelig. Utfordringen skal ligge i området før man kommer til bossen, her kan det gjerne være både vanskelig og utfordrende. Når man endelig har klart å komme gjennom det vanskelige området før bossen, skal man ikke straffe spilleren ved å la bossen drepe han en håndfull ganger. Derimot skal man belønne spilleren ved å la ham drepe bossen forholdsvis enkelt.

Lenke til kommentar
Hva er latterlig med det? Hvor mange Mario-spill har det ikke blitt lagd?

6416125[/snapback]

 

Hva gjelder Mario Party- og Mario Sport-spill så er det klart at man kunne dratt inn helt andre figurer i steden. Jeg synes likevel ikke det er ille å få et Mario Golf-spill eller et Mario Tennis-spill en gang hvert fjerde eller femte år, når Tiger Woods er på banen hver bidige høst. Det er selvsagt ikke noen unnskyldning at "EA er enda verre", men business er business. Mario selger.

6416206[/snapback]

 

Ser heller ikke problemet med at Mario er i alle disse spillene.. Alternativet er at det blir nye karakterer som de "kule" snowboarderne i SSX og andre generiske stereotyper. Det er da ikke melking når alle disse spillene er forskjellige, bare med kjente fjes.

 

Når det gjelder melking i hovedserien er det ikke mer melking her enn i andre serier, og forskjellen er stort sett mye større mellom mariospillene. 7 mariospill over 20 år (eller noe) og 4 Splinter Cell spill over 4 år... Vet ikke hva som er verst jeg.

Lenke til kommentar

Hva er latterlig med det? Hvor mange Mario-spill har det ikke blitt lagd? Er det ikke på tide å slutte med melkingen og lage noe nytt? Nei, for all del, fortsett med det trygge som er garantert å tjene masse penger.

6416125[/snapback]

 

 

Mener du at Nintendo skal slutte å lage Mario-spill fordi de har gjort det i 20 år, med brakende suksess? Jeg hadde vært enig med deg dersom Nintendo hadde spylt ut Mario-spill (slik som f. eks EA gjør med the sims), men som tidligere sagt i tråden har det bare vært 7 "skikkelige" mario-spill, og alle har vært originale, friske og bortimot revolusjonerende. Når det gjelder de andre Mario-spillene, som Mario Kart, har de heller aldri vært uferdige produkter som har blitt rushet inn på markedet. F. eks har det bare vært ett Mario Kart-spill til hver konsoll. (Mario Party skiller seg litt ut, men det er i grunnen greit, siden hvert spill byr på hundrevis av nye utfordringer, og er knakende moro med venne-gjengen

Lenke til kommentar
Av "skikkelige" Mario-spill finnes det vel syv:

 

- Super Mario Bros.

- Super Mario Bros. 2 / Lost Levels (avhengig av hvordan man ser på det vestlige SMB2)

- Super Mario Bros. 3

- Super Mario World

- Super Mario 64

- Super Mario Sunshine

 

og nå, altså New Super Mario Bros.

 

 

Hvorfor tar du ikke med supermarioland, i alle fall sml2 i denne serien?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...