Gå til innhold

Musikkafeen | Diskuter all slags musikk!


Arve Systad

Anbefalte innlegg

Aak1, du har mye å lære. Du er i alle fall klar over at oppfatningene dine er basert på fordommer, kan vel sees som ett skritt på veien i hvert fall. :)

 

Jeg er klar over at det finnes bedre musikk enn den på overflaten i mange sjangre, det har blitt fortalt utallige ganger. Men jeg gidder ikke å kaste bort tid på å høre på den, og lete etter de få som kanskje er bra, når jeg i utgangspunktet ikke liker musikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aak1, du har mye å lære. Du er i alle fall klar over at oppfatningene dine er basert på fordommer, kan vel sees som ett skritt på veien i hvert fall. :)

 

Jeg er klar over at det finnes bedre musikk enn den på overflaten i mange sjangre, det har blitt fortalt utallige ganger. Men jeg gidder ikke å kaste bort tid på å høre på den, og lete etter de få som kanskje er bra, når jeg i utgangspunktet ikke liker musikken.

Hvordan vet du at du ikke liker musikken når du ikke gidder å lete etter den...?

Lenke til kommentar

Selv er jeg åpen for det aller meste innen musikk, men det betyr ikke at jeg hører på alt mulig. Det har jeg rett og slett ikke tid til. Så da blir spørsmålet: Skal man konsentrere seg om de sjangerne man vet man liker best, eller skal man gjøre en innsats likevel for å lete etter gullkorn i alle andre sjangre?

 

Foreløpig har jeg konsentrert meg om min favorittsjanger, "rock-basert populærmusikk", så jeg er litt mer ensporet enn jeg kunne/burde(?) ha vært. Dette betyr ikke at jeg ikke liker elektronisk musikk, jazz, klassisk, opera etc etc etc, jeg har stadig ute "følere i markedet", men tiden strekker ikke til for å få et nært forhold til alt. Jeg ser dermed absolutt poenget til Aak1, selv om han har noen vel krasse formuleringer :)

Lenke til kommentar

Jeg luta lei av folk som klager over at andre ikke gir en type musikk en sjanse. Hvorfor i alle dager må jeg pine meg gjennom alt som finnes av en sjanger fra dritt til kvalitet for å kunne si at jeg ikke liker det? Og selvsakt kan man dra en hel sjanger under samme kam, det er jo nettopp det sjangeroppdeling er for! Med mindre du mener at man ikke kan si "jeg liker rock" om det faktisk finnes en type rock vedkommende ikke liker.

Det finnes alltid noe som viker fra normen. Men når det hovedsaklig produseres så mye dritt, så skal jeg ikke grave i denne dritten for å finne noe som er "bra". Da bruker heller min tid på å høre på musikk jeg med 100% sikkerhet kan si er god.

Så ja, jeg drar en hel sjanger under samme kam, og jeg kan si at jeg ikke liker en sjanger utifra det jeg har hørt, det er kanskje ikke så mye, men nok til å dømme hvilken type musikk jeg kan vente meg. Jeg er sikker på at mange her kan nevne en sjanger de ikke liker. Kanskje ikke på godt nok grunnlag, men det vil man ikke få med mindre man faktisk liker musikken, eller studerer den. Noe som de færreste gjør med en sjanger de i utgangspunktet ikke liker. Skal man da bli stemplet som "trangsynt"? Tøv!

Lenke til kommentar
Noen som vet hva slags type jazz jazzpianisten i Dream Theater spiller under sangen The Dance Of Eternity, delen som starter fra 2:33 og varer til 2:48. Sangen heter også "Act II , Scene Seven- I. The Dance Of Eternity" og kommer fra albumet Metropolis Pt. 2.

 

Finnes det også noe lignende jazz med samme type rocketrommer, og evt. el-gitar?

Jeg fant ut hva slags jazz dette var. Det skal tydligvis være "1920s silent film piano soundtrack". Noen som vet om noen band som spiller dette, eller noen bra filmsoundtracks som finnes på cd av dette?

Lenke til kommentar
Jeg luta lei av folk som klager over at andre ikke gir en type musikk en sjanse. Hvorfor i alle dager må jeg pine meg gjennom alt som finnes av en sjanger fra dritt til kvalitet for å kunne si at jeg ikke liker det? Og selvsakt kan man dra en hel sjanger under samme kam, det er jo nettopp det sjangeroppdeling er for! Med mindre du mener at man ikke kan si "jeg liker rock" om det faktisk finnes en type rock vedkommende ikke liker.

Det finnes alltid noe som viker fra normen. Men når det hovedsaklig produseres så mye dritt, så skal jeg ikke grave i denne dritten for å finne noe som er "bra". Da bruker heller min tid på å høre på musikk jeg med 100% sikkerhet kan si er god.

Så ja, jeg drar en hel sjanger under samme kam, og jeg kan si at jeg ikke liker en sjanger utifra det jeg har hørt, det er kanskje ikke så mye, men nok til å dømme hvilken type musikk jeg kan vente meg. Jeg er sikker på at mange her kan nevne en sjanger de ikke liker. Kanskje ikke på godt nok grunnlag, men det vil man ikke få med mindre man faktisk liker musikken, eller studerer den. Noe som de færreste gjør med en sjanger de i utgangspunktet ikke liker. Skal man da bli stemplet som "trangsynt"? Tøv!

Du trenger ikke pine deg gjennom hauger med drit for å finne det som er bra. Det enkleste er kanskje å spørre noen her inne om hva som anbefales i en sjanger. Når det gjelder elektronisk musikk så er det knapt nok en sjanger, det er en samlebetegnelse på en hel haug med sjangere. Å avskrive elektronisk musikk er omtrent som å avskrive den klassiske bandkonstellasjonen med gitar, bassgitar, tromme og vokal.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal jeg prøve så hardt å like musikk som jeg ikke liker? Hvordan skal jeg vite at det som blir anbefalt er det beste, og det beste av en sjanger er vel meget subjektivt. Og nei, elektronisk musikk er ikke en sjanger, men gidder ikke å ramse opp alle sjangre, siden jeg føler det samme for de fleste av dem.

Lenke til kommentar

Så klart har jeg opplevd å ha endret oppfatning om en sang over tid.

Men det samme gjelder ikke en hel sjanger. Det blir noe helt annet.

Musikken jeg hører på har slett ikke glidd lett inn. Men etter lang påvirkning fra bror, far og venner.

 

Man har sjangre slik at man kan gruppere musikk. Ulik musikk er plassert under en sjanger fordi de har like elementer, det er nettopp disse elementene i en sjanger man kan dømme, og si at man ikke liker. Da hjelper det lite med annen musikk fra samme sjanger, da de inneholder elementer man rett og slett ikke liker.

Lenke til kommentar
Man har sjangre slik at man kan gruppere musikk. Ulik musikk er plassert under en sjanger fordi de har like elementer, det er nettopp disse elementene i en sjanger man kan dømme, og si at man ikke liker. Da hjelper det lite med annen musikk fra samme sjanger, da de inneholder elementer man rett og slett ikke liker.

 

Sjangere er i mine øyne kun til for å gruppere etter elementer osv - men jeg dømmer aldri musikk utifra elementene den består av, noe jeg er glad for.

 

Så jeg tror rett og slett vi har et grunnleggende forskjellig syn på musikk. Jeg ville aldri avskrevet musikk p.g.a elementene den består av, og synes dette er en noe pussig og snever måte å bedømme kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...