Gå til innhold

Musikkafeen | Diskuter all slags musikk!


Arve Systad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I det siste har jeg begynt å svare "litt forskjellig", for det er det nærmeste jeg kommer sannheten uten å bruke lang tid på å forklare. Hvis de spør mer (eller hvis de har "ikke-helt-det-svaret-jeg-var-ute-etter-uttrykket") sier jeg hva jeg hører mest på. Og hvis jeg sitter med dataen er det letteste alternativet å vise dem last.fm-profilen min.

Lenke til kommentar

Noe av det mest absurde svaret jeg har hørt må være fra ei blond(!) jente som digga Camel. Det første bandet hu nevnte altså. Men egentlig så er jeg noe enig i Jethrotulling - det er vanskelig å si hva man hører på. Hvor skal man legge lista?

 

Gersh: Personlig opplever at folk som hører på sær musikk ofte er litt sære og freaka selv.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Synes det er like kjedelig med folk som sier at de hører på Pink Floyd som folk som sier de hører på alt eller litt av hvert.

Da er du kjip.

Nei, men jeg har vært borti så mange gørr kjedelige tørrpinner som bruker Pink Floyd som et musikalsk alibi. I virkeligheten hører de på Smokie og Toto. Hehe.

Lenke til kommentar

Synd at Pink Floyd har blitt stempla som "alle liker det"-band. For det er egentlig veldig sært, spesielt hvis du går tilbake til de litt eldre dagene deres. Men den kjente "The Wall" har jo også noe sært (The Trial), men disse sangene (og de eldre sære albuma deres) drunker i Dark Side of the Moon (som ikke er en favoritt hos meg, liker bare 2-3 sanger der) og The Wall.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt denne mentaliteten om at man må høre på masse forskjellig. Jeg får i hvert fall inntrykk av at dette vistnok er bedre. Dessuten er det også ganske rart at omtrent alle sier at de hører på alt mulig, når de faktisk kun hører på veldig lite, begrenset musikk.

 

Jeg er fornøyd med å holde meg til forskjellige sjangere eller tilogmed band i perioder. Jeg kan rett og slett ikke høre på Shostakovich rett etter MGMT og visa versa. Jeg har ingen trang til å høre på et diverst utvalg samtidig, da man som oftest er i humør til èn type musikk.

 

hmm.

Lenke til kommentar

Om folk svarer "litt av hvert" eller "alt mulig rart" osv. på spørsmål om hvilken musikk de liker så gir det meg et inntrykk av de egentlig ikke bryr seg katta om musikk eller at de hører på hva enn som er på top20 lista denne måneden.

 

Jeg bruker å nevne noen eksempelband, slik at folk får en viss anelse. Trenger ikke å ramse opp hele biblioteket ditt, men et par band eller et par sjangre du liker. Slik får folk en anelse av hva du hører på, og kan kanskje tenke seg til andre ting du liker.

Lenke til kommentar

Når folk spør "hva hører du på?" er det et dårlig spørsmål. De fleste (jada, ikke alle...) som er over middels musikkinteressert hører generelt på mye variert. "Hvilken type musikk liker du best?" er mer et spørsmål som er greiere å få et svar på.

 

Skjønner ikke helt denne mentaliteten om at man må høre på masse forskjellig.

Ikke at du går innunder det, men er det noe jeg hater er det når folk stort sett bare hører på det samme og stiller seg veldig "fiendtlig ovenfor ny musikk. Hører gjerne en sang med sine forhåndsdommer fint intakt og slakter den sangen, hører aldri mer på bandet. De fleste av oss har anlegg for å like langt mer enn 3-4 band. Såpass stort utvalg er det i musikkbransjen.

 

Synd at Pink Floyd har blitt stempla som "alle liker det"-band. For det er egentlig veldig sært, spesielt hvis du går tilbake til de litt eldre dagene deres.

Jeg synes ikke det er synd at folk liker Pink Floyd, og at det er en allmenn sannhet at mange liker det. Hvis man bare liker den tidlige delen av Pink Floyd, så er det jo bare å si at man liker den tidligere psykedeliske versjonen av Pink Floyd. Men jeg må si meg forundret over antallet personer som har debutalbumet til favorittbandet sitt som favorittalbum. Slike folk er ikke uvanlig, spesielt ikke her på forumet. ( :p ) Føler nesten noen av de nostalgistene gjør det for å være særest mulig. Å prøve å skaffe seg respekt gjennom sær musikksmak, det blir litt rart. Som oftest er ikke debutalbumet til et band deres beste album. Klassiske eksempler: Folk som forguder Piper at the Gates of Dawn. (Pink Floyd) Folk som forguder The Jester Race. (In Flames) Noen av de er kanskje ærlige, noen virker det som om gjør det som om det er en trend, eller på moten å være sær om du vil...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe fan av The Piper at the Gates of Dawn, men synes heller ikke det er dårlig. A Saucerful of Secrets og Meddle synes jeg derimot er bra. Men ellers så synes jeg de tidligere albumene er dårlig i forhold til de nye. Wish You Were Here, Dark Side of the Moon, Animals, Final Cut, A Momentary Lapse of Reason og The Division Bell er mine favoritter foruten de to jeg nevnte tidligere.

 

For å være ærlig har jeg ikke satt meg så dypt inn i Pink Floyds tidligere verk, det burde jeg gjøre.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Sorry as, men tror ikke de her på forumet sier de digger Piper at the gates of dawn for å være tøffe å få cred. Det er er rått album, og jeg skjønner at folk liker det.

 

Men jaja. Skjønner innlegget ditt.

Er jo flere sider av saken, men virker som en del musikk får litt motepreg. Besynderlig at så mange har et av de få albumene fra Pink Floyd som ikke nådde listetopp noen plasser, som sin favoritt.

 

Aak1: Virker som vi har ganske lik smak når det gjelder The Piper at the Gates of Dawn og A Saucerful of Secrets. Jeg hører av og til på Piper at the Gates of Dawn, men jeg kunne ikke hørt gjennom et lignende album rett etterpå. Måtte nok hatt en pause fra de sære klangene og det.

Lenke til kommentar

Meddle og Atom Heart Mother er unntakene ^^ (Redigerte første post)

Meddle er meget bra, og tittelsangen til Atom Heart Mother er fantastisk.

 

EDIT: Når jeg tenker meg om og ser igjenom albumguiden, er Obscured by Clouds og More de eneste albumene jeg ikke har hørt en døyt på. Hvordan er de?

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
patgod er jo eit knallalbum. Eit av mine favorittalbum. Det er igjen og ganske forskjellig frå annen "tidlig Pink Floyd", og mykje betre enn Saucerful of secrets, More, Ummagumma osv. Men denne diskusjonen kan vel tas i Pink Floyd-tråden?

Hvorfor? Musikktråd jo? Kan vi ikke prate om en spesifikk film i Filmtråden heller? :p Joo..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...