Sovna Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar Aetius skrev (23 minutter siden): Snublet over dette bildet av lineupen på en Lagavulin-smaking jeg hadde for noen år siden. Jeg stilte med whiskyen, så spleiset vi på å betale honoraret til Chris Maile (som står bak blant annet Oslo Whiskyfestival) slik at han kunne fortelle om Lagavulin. En av gjestene var Yngve Blokhus, primus motor bak Whiskybadert. Ikke bare var han en veldig fin fyr, men han hadde også en ekstra forkjærlighet for Lagavulin. Jeg er glad han var med, for bare noen år senere døde han av komplikasjoner fra Covid. Minnet om at han la Glencairn-glasset på siden for å la den siste dråpen av Lagavulin 37 samle seg, smiler jeg ennå av. Du som har peil. Noe forslag til hvor jeg lettest(og billigst) får tak i den skotske Dimple? Håper du har hørt om den da.. Den er jo blended, så den er sikkert bannlyst hos Whisky perfeksjonistene.. Men jeg elsker den. Og et iskaldt glass Cola ved siden av. Og peanøtter. Fy f.. jeg burde vel ikke fått lov til å åpne korken på en Whisky-flaske overhode vil mange mene.🤣
Aetius Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar 39 minutes ago, Sovna said: Du som har peil. Noe forslag til hvor jeg lettest(og billigst) får tak i den skotske Dimple? Håper du har hørt om den da.. Den er jo blended, så den er sikkert bannlyst hos Whisky perfeksjonistene.. Men jeg elsker den. Og et iskaldt glass Cola ved siden av. Og peanøtter. Fy f.. jeg burde vel ikke fått lov til å åpne korken på en Whisky-flaske overhode vil mange mene.🤣 Du finner noen her: https://www.thewhiskyexchange.com/b/304/dimple-blended-scotch-whisky Uansett, som det står inngår både Linkwood og Glenkinchie i den blenden, så det er kanskje mulig at de også faller i smak?
Gouldfan Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai (endret) Japansk whisky er så ren og god, på mange måter bedre men veldig annerledes enn Skotsk. Og blended whisky deres er sykt mye bedre enn skotsk blend. Japansk whisky er ofte mye dyrere, men det finnes også noen rimeligere. Jeg har nå Nikka from the barrel som er med høyere prosent og er en blended whisky, helt utrolig god. Selvom den er 51,4% så er den ikke brutal i smak, jeg tar en liten smak først og deretter blander jeg den med ca 4 teskjeer vann. Jeg har også Nikka Coffey grain whisky. Som er en single grain whisky laget med Nikkas Coffey destillerings apparater. From the Barrel er ca 10 år men merkes at de bruker meget gode fat, og også litt eldre i den. Blendet med 100 forskjellige fat, som samles i et fat og sluttlagres i ca 4-5 måneder og har også litt Ben Nevis malt fra Skottland i seg som Nikka eier. Smaken er meget kompleks og sherry preget. Coffey grain er 100% Japansk whisky lagret i ca 8 år på tre ulike fattyper, minner mer om en godt lagret bourbon, den har ikke lang finish som vanlig i grain whisky, smaken er mest i gommen og er ikke så kompleks, men smaken er god og oljet og smaken sitter lenge og varer, men altså ikke lang finish som i single malt. Endret 10. mai av Gouldfan 1
Gouldfan Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Haha rimelige Jura The Road 1l fra Taxfree er mye bedre en 18 åringen deres på rødvinsfat... Nydelig endelig en bullseye fra Jura, har ikke vært så glad i deres whisky etter at de sluttet med Superstition som jeg synes var god.
Aetius Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Kveldens line-up. Tema var unge destillerier, med en Glenlivet 12 til å begynne med som grunnlag for sammenligning. Endret 14. juli av Aetius 1 1
Gouldfan Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Aetius skrev (På 15.6.2025 den 21.32): Kveldens line-up. Terma var unge destillerier, med en Glenlivet 12 til å begynne med som grunnlag for sammenligning. Hvem vant eller utpekte seg?
Aetius Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 10 minutes ago, Gouldfan said: Hvem vant eller utpekte seg? En klar vinner var Ballindalloch. Ditto klar taper var Feddie. 1
Aetius Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Denne ukens søndagsline-up. Mellom de to siste kom denne: Klart beste var Springbank og Imperial 3
Ole-Br Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Aetius skrev (På 17.6.2025 den 14.00): En klar vinner var Ballindalloch. Ditto klar taper var Feddie. Smaksprofil på vinneren?
Aetius Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni 3 hours ago, Ole-Br said: Smaksprofil på vinneren? Ballindalloch er et ungt destilleri like nedi veien fra Cragganmore. Produksjonsutstyret er dermed nytt og datastyrt, noe som gir et ganske rent og konsistent destillat. Akkurat denne tapningen er en sherrybombe, men med en del syrlighet og friskhet som gjør at den ikke oppleves som enormt "tung" i smaken. Blir spennende å se hvor dette destilleriet går i fremtiden - hvis det har en fremtid. 2 1
Aetius Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni 3 hours ago, Ole-Br said: Smaksprofil på vinneren? Her ser du forresten WB-siden for denne tapningen: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/259744/ballindalloch-2015 1 1
Ole-Br Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Aetius skrev (På 23.6.2025 den 11.17): Ballindalloch er et ungt destilleri like nedi veien fra Cragganmore. Produksjonsutstyret er dermed nytt og datastyrt, noe som gir et ganske rent og konsistent destillat. Akkurat denne tapningen er en sherrybombe, men med en del syrlighet og friskhet som gjør at den ikke oppleves som enormt "tung" i smaken. Blir spennende å se hvor dette destilleriet går i fremtiden - hvis det har en fremtid. Høres veldig spennende ut. Takk for utbrodering!
Aetius Skrevet 12. juli Skrevet 12. juli (endret) På fredag skal jeg starte runde 19 med min faste lille whiskygjeng. De fleste av våre smakinger er på video - vi begynte under Covid og har nå hatt 72 smakinger med 6-7 ulike whiskyer i hver, men akkurat nå ville jeg ha den hjemme hos meg siden jeg har forsøkt å finne en line-up som færrest mulig har smakt noe av fra før: Sidestepp er en alkoholfri malt-drikk som er nesten 100% ulik whisky og smaker nærmest som en litt sur og flytende vaniljepudding. Serveres på pur faen. Ved siden av den har vi en tysk 3-årig grainwhisky som et industrisprit-foretak i Tysklands tappet for moro skyld og som jeg har fått fatt i en flaske av gjennom familie og kontakter. Forventningene er ... lavtyske. De to neste er to Blair Athol-tapninger som kun fås kjøpt på destilleriet. Jeg smakte begge da jeg var der sist, og syntes de var good stuff. Oban-tapningen fås heller ikke kjøpt andre steder enn på destilleriet, og er nummer to i en serie navngitt etter the MacLeans. Dette er Young Teddy. Deanston-tapningen er en spesialtapning for Chiangi-flyplassen i Singapore og kun var til salgs i whiskybutikken der. En 16 år gammel sherrybombe. Deretter er det en Mannochmore fra en uanhengig tapper i Manchester som ikke eksporterer til Norge. Neste er en tapning fra Berry Bros & Rudd. De eksporterer til Norge, vha min venn Eric Laetre og hans firma Cadus, men han tok ikke inn akkurat denne tapningen, som er en Glenburgie. Portal er en flaske fra et 20 år gammelt privat rom-fat fra Bruichladdich. Siste er en eksperimentell greie, også den fra Bruichladdich. Den har ligget på Montbazillac-fat og er på småpene 62,2% og dermed har heller ikke den noensinne vært å få i Norge. Endret 14. juli av Aetius 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå