Gå til innhold

Grunnleggende guide til Radioheads album


Sondre^^

Hvilket album liker du best?  

84 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Pablo Honey
      1
    • The Bends
      12
    • OK Computer
      27
    • Kid A
      23
    • Amnesiac
      6
    • Hail to the Thief
      1
    • In Rainbows
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umulig å velge egentlig, fordi jeg ikke har noe utpreget favorittalbum av Radiohead, noe som jeg har med de fleste andre band. Alle skivene med unntak av meget undervurderte Pablo Honey er knallsterke. Valget falt dog på Kid A, som var begynnelsen på en ny og bedre periode for Radiohead. Ikke noe vondt ment mot The Bends og OK Computer, som begge er knallsterke, men jeg føler at retningen Radiohead tok ved Kid A var meget positiv, da jeg ser på Radiohead når de eksperimenterer som det beste de har gjort.

 

Det er snakk om pollen altså. Trodde den ble satt opp nå, men ser nå at den har vært oppe i noen måneder ;p

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

In Rainbows. Har ikke ord for hvor godt dette albumet er. Jeg hørte det først litt etter det hadde kommet ut og tenkte ikke særlig over hvor bra det var. Jeg husket bare å ha hørt Jigsaw på Platekompaniet rett etter lansering og tenkte "jaha? Dette er det nye Radiohead-albumet? Kul beat!". Men så skaffet jeg albumet selv og begynte å høre gjennom. Det sank mer og mer inn og det falt meg inn at dette albumet krevet innhøring for å kunne elske det.

Så begynte jeg å høre altfor mye på det. Så toppet alt seg med Radiohead på Roskilde 2008. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg seriøst grein på den konserten. Det var seriøst en åndelig opplevelse uten å overdrive. Altmulige følelser bare rushet gjennom kroppen og det hele føltes mer eller mindre som en rensing av kroppen. Helt merkelig. :)

 

Men jeg mener at Radiohead er det eneste bandet i hele verden for tiden som holder slik god kvalitet jevnt over. De er tross alt fem stykker som lager alle lydene selv, selv om det bare er små lyder som kanskje den vanlige mannen i gata ikke engang hører. Som f. eks Jonny Greenwood på roskilde som spiller gitar samtidig som han spiller piano MED gitarhodet. Alt for å få frem de lydene som skal være der! Dette er noe av det jeg også liker best med dem. De holder seg til det det handler om.

Lenke til kommentar

Kid A er nok det albummet som har gjort mest inntrykk på meg.

det er den type musikk som gir meg følelser jeg ikke visste det gikk an å føle; følelser som ikke kan beskrives som hverken glade eller triste, men bare annerledes...

albummet er så isolerende og bare pakker meg inn i en helt annen dimensjon hvor alt oppleves på en helt annen måte...

Radioheads musikk gir meg noe ingen andre band har klart å gi meg. Radiohead ER verdens beste band.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om Hail To The Thief?

 

Før jeg kjøpte det for et par uker siden hadde jeg hørt at det er et "ok" album. Altså, sånn midt på treet.

 

Etter å ha hørt er jeg totalt uenig i det, Hail To The Thief er av de bedre Radiohead-albumene. Faktisk så bra at jeg ville valgt det på pollen nå, men jeg har allerede stemt.

Lenke til kommentar
Hail To the Thief har muligens Radioheads to beste låter noensinne, nemlig There There og ikke minst: Where I End and You Begin :)

Ja, to deilige sanger.

 

Jeg har selv falt pladask for A Wolf At The Door (It Girl. Rag Doll), Myxomatosis (Judge, Jury & Executioner) og Sail To The Moon (Brush The Cobwebs Of The Sky). På Sail to the Moon får jeg helt sykt Pink Floyd-følelse!

 

Og så føler jeg at 2+2=5 (The Lukewarm) kanskje er den mektigste låten til Radiohead, jeg får frysninger av den!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
7. Pablo Honey

 

Det er den ultimate fasiten. (Eller [siste plass]. Pablo Honey) :wee:

 

Den ultimate fasiten er også Kid A på førsteplass :)

 

Angående det du sier om Pablo Honey; Det er selvsagt RHs mindre gode album, men inneholder mange perler. Gikk gjennom skiva for et par måneder siden og det er en solid indie-rockskive. Bedre enn 9/10 indie-rockskiver som blir laget idag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...