Gå til innhold

Hva er forskjellen på windows pakkene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett hardware del, så vil ikke OEM versjonen kjenne igjen maskinen, og windowsen vil bli ugyldig, dermed må du kjøpe ny.

 

OEM er beregnet for ferdigmaskiner hvor det aldri byttes hardware, dvs såkalte "familiepcer" og pcer som ikke-kyndige kjøper.(no hard feelings).

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er at fullverson gir rett til support. Og support koster penger.

 

OEM er ikke 'låst', men lisensen tilsier at du ikke skal flytte den over til en annen PC.

Product Activation vil fortelle deg at du må kontakte Microsoft når hardware er vesentlig forandret. Og Microsoft er egentlig ikke så vanskelig å ha med å gjøre, du får som regel ny aktiveringskode uten diskusjon.

Lenke til kommentar

OEM er ikke låst til all hardware, kun hovedkort og kabinett (kabinett pga. at lisensklistremerket må være på kabinettet, og man har ikke lov til å fjerne dette klistremerket, selv om man vil bytte kabinett). Det er i allfall det jeg har lest der hvor M$ sine lisenser blir forklart og diskutert. Jeg har så langt ikke opplevd noen praktiske problemer med å benytte en OEM versjon av XP Pro over 3 helt forskjellige PCer, men hvis man vil holde seg innen lisensens rammer må man kjøpe en fullversjon hvis man planlegger å oppgradere hovedkort eller kabinett.

Lenke til kommentar
Kan jeg da fytte OEM versjonen fra Fujitsu Simens pcen min til en pc med nytt hk  og annen ny diverse hardware?

6381789[/snapback]

Praktisk vil det nok gå bra. I verste fall må du ringe til M$, noe som har gått bra alle de gangene jeg har gjort det. Men man har brutt lisensen, siden OEM linsensen ikke er tillatt brukt på denne nye PCen. Jeg lurer dog på om dette er lov hvis du må oppgraderer pga. at PCen ble ødelagt, men dette er jeg ikke sikker på.

 

Uansett, det blir opp til deg. Får du problemer med å sove hvis du bryter lisensen så får du enten kjøpe en ny OEM eller fullversjon, hvis ikke så kan du alltids prøve å bruke den gamle OEM versjonen din på den nye PCen. Værste som skjer er at M$ ikke gir deg en aktiveringsnøkkel hvis du må ringe dem.

Lenke til kommentar

Ok så jeg må bare ringe Microsoft å få dem til å flytte lisense. Hva skal jeg si?

 

Kan jeg si at hovedkorte mitt ble ødelagt å at jeg fikk nytt?

 

Hva sa du (dravisher) når du ringte og hva endringer gjorde du, oppgraderte du?

 

Har hørt at viss du har Fujitsu Siemens pc så må man ringe dem i steden for MS, stemmer det?

Endret av iCodden
Lenke til kommentar
Ok så jeg må bare ringe Microsoft å få dem til å flytte lisense. Hva skal jeg si?

 

Kan jeg si at hovedkorte mitt ble ødelagt å at jeg fikk nytt?

 

Hva sa du (dravisher) når du ringte og hva endringer gjorde du, oppgraderte du?

 

Har hørt at viss du har Fujitsu Siemens pc så må man ringe dem i steden for MS, stemmer det?

6383088[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror første gang jeg måtte ringe var etter å ha oppgradert hovedkortet (aktivering over internett fungerte ikke: skrekk og gru!). Mener å huske at jeg faktisk sa at jeg hadde oppgradert hovedkort og prosessor, og fikk uten problemer aktivert versjonen over telefon. De andre gangene har de ikke spurt meg om eventuelle hardware endringer, de har bare spurt "går det greit om tallene leses opp av datamaskin?". :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du verden. Windows er dum. Windows klarer ikke å kjenne igjen maskina om man bytter en rambrikke, hvis det er OEM. Jøss.

Men jeg mener å huske at jeg slapp det tullet når jeg bytta kabinett og forskjellige andre ting i min fujistsu siemens pc for rundt 1 og et halvt år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...