Gå til innhold

Tour de France 2006


Katalysator

Anbefalte innlegg

gallery07.jpg

 

Fotball-VM tar mye av oppmerksomheten for tiden, men en annen stor begivenhet nærmer seg med stormskritt, nemlig Tour de France! Lance Armstrong ga seg som kjent etter sin sjuende seier på rad i fjor og i år er det fritt frem for utfordrerne. Ingen store favoritter skiller seg ut og kanskje opptil 6-7 ryttere kan melde seg på til kampen om den gule trøya. Rittet i år består av 13 flate, 6 kuperte og 3 tempoetapper (inkludert prologen). Merkelig nok har Tour-ledelsen valgt å droppe lagtempoet i år, noe som favoriserer gultrøye-kandidater med et svakere lag i ryggen.

 

I tillegg har vi vår egen Thor Hushovd som skal kjempe for å forsvare den grønne trøyen fra i fjor. Han får hard kamp fra i første rekke Tom Boonen fra Belgia og Robbie McEwen fra Australia. Han vil få det tøft, men hvis han klarer å samle poeng underveis i etappene og på slutten av kuperte etapper vil han ha en fair sjanse. Det som blir minst like spennende er hvordan ha gjør det på prologen. Hushovd er en svært habil temporytter og med god innsats der samt bonussekunder i en av de påfølgende etappene vil kunne gi ham noen dager i gult. Til orientering ble ikke Kurt Asle Arvesen tatt ut for CSC i år.

 

Mange ønsker nok å delta i kampen om den gule trøya. Jan Ullrich, Ivan Basso, Alejandro Valverde, Damiano Cunego, Floyd Landis, Alexander Vinokourov, Francisco Mancebo og Cadel Evans er de heteste kandidatene. Tempoetappene vil som vanlig bli veldig avgjørende og en rytter som Jan Ullrich vil kunne legge grunnlaget for en seier her. Det er dog helt åpen og det er nesten umulig å forutsi hvor hver enkelt rytter står. Har Jan Ullrich kommet i form? Slet Ivan Basso seg ut i Giro d'Italia? Spørsmålene er mange.

 

Lagene med profiler i parentes (min vurdering):

  • Team CSC (Basso, Voigt, Sastre, O'Grady, Julich)
  • Discovery Channel (Popovitsj, Hincapie, Savoldelli, Rubiera, Azevedo)
  • T-Mobile (Ullrich, Klöden, Rogers, Sevilla)
  • Liberty Seguros-Würth (Vinokourov, Beloki, Kashechkin, Jaksche)
  • Illes Balears (Valverde, Karpets, Pereiro Sio)
  • Lampre-Fondital (Cunego, Brushegin)
  • Phonak (Landis, Merckx)
  • Davitamon-Lotto (Evans, McEwen)
  • Rabobank (Rasmussen, Freire, Dekker, Boogerd, Flecha, Menchov)
  • Gerolsteiner (Leipheimer, Totschnig)
  • Cofidis (Moncoutie, Chavanel)
  • Quick-Step-Innergetic (Bettini, Boonen, Pozzato)
  • Credit Agricole (Hushovd, Caucchioli)
  • Saunier Duval-Prodir (Simoni, Millar)
  • Team Milram (Celestino, Zabel)
  • Francaise des Jeuxs (Da Cruz, Lövkvist)
  • AG2R Prevoyance (Mancebo, Moureau)
  • Euskaltel-Euskadi (Mayo, Zubeldia)
  • Liquigas (Di Luca, Bäckstedt, Paolini)
  • Bouygues Telecom (Rous, Brochard, Voeckler)
  • Agritubel (Mercado)

Etappe-resultater: (Etappevinner - Gul Trøye - Grønn Trøye - Klatretrøyen)

 

Prolog | Strasbourg > Strasbourg:

T. Hushovd - T. Hushovd - T. Hushovd - Ingen poeng delt ut

 

Stage 1 | Strasbourg > Strasbourg

J. Casper - G. Hincapie - J. Casper - F. Wegmann

 

Stage 2 | Obernai > Esch-sur-Alzette

R. McEwen - T. Hushovd - R. McEwen - D. De La Fuente

 

Stage 3 | Esch-sur-Alzette > Valkenburg

M. Kessler - T. Boonen - T. Boonen - J. Pineau

 

Stage 4 | Huy > Saint-Quentin

R. McEwen - T. Boonen - R. McEwen - J. Pineau

 

Stage 5 | Beauvais > Caen

O. Freire - T. Boonen - R. McEwen - J. Pineau

 

Stage 6 | Lisieux > Vitré

R. McEven - T. Boonen - R. McEwen - J. Pineau

 

Stage 7 | Saint-Grégoire > Rennes

S. Honchar - S. Honchar - R. McEwen - J. Pineau

 

Stage 8 | Saint-Méen-le-Grand > Lorient

S. Calzati - S. Honchar - R. McEwen - J. Pineau

 

Stage 9 | Bordeaux > Dax

O. Freire - S. Honchar - R. McEwen - J. Pineau

 

Stage 10 | Cambo-les-Bains > Pau

J. Mercado - C. Dessel - R. McEwen - C. Dessel

 

Stage 11 | Tarbes > Val d’Aran - Pla-de-Beret

D. Menchov - F. Landis - R. McEwen - D. De La Fuente

 

Stage 12 | Luchon > Carcassonne

Y. Popovitsj - F. Landis - R. McEwen - D. De La Fuente

 

Stage 13 | Beziers > Montélimar

J. Voigt - O. Pereiro Sio - R. McEwen - D. De La Fuente

 

Stage 14 | Montélimar > Gap

P. Fedrigo - O. Pereiro Sio - R. McEwen - D. De La Fuente

 

Stage 15 | Gap > L’Alpe d’Huez

F. Schleck - F. Landis - R. McEwen - D. De La Fuente

 

Stage 16 | Bourg d’Oisans > La Toussuire

M. Rasmussen - O. Pereiro Sio - R. McEwen - M. Rasmussen

 

Stage 17 | Saint-Jean-de-Maurienne > Morzine-Avoriaz

F. Landis - O. Pereiro Sio - R. McEwen - M. Rasmussen

 

Stage 18 | Morzine-Avoriaz > Mâcon

M. Tosatto - O. Pereiro Sio - R. McEwen - M. Rasmussen

 

Stage 19 | Le Creusot > Montceau-les-Mines

S. Honchar - F. Landis - R. McEwen - M. Rasmussen

 

Stage 20 | Sceaux - Antony > Paris

T. Hushovd - F. Landis - R. McEwen - M. Rasmussen

 

 

Utestengte ryttere: (Bekreftet 30. juni 17.45)

 

T-Mobile:

Jan Ullrich (Tyskland)

Oscar Sevilla (Spania)

 

CSC:

Ivan Basso (Italia)

 

Astana-Würth (Liberty Seguros):

Sergio Paulinho (Spania)

Alberto Contador (Spania)

Allan Davis (Australia)

Isidro Noizal (Spania)

Joseba Beloki (Spania)

 

ag2r:

Francisco Mancebo (Spania)

 

 

Interessante sider:

Den offisielle Tour-siden (Live info, oversikt over etapper og lag, bilder og intervjuer)

Syklingens Verden (Norsk side med mye sykkelinfo)

Cycling News (Nyheter og generell informasjon)

Dansk TV2's Tour-dekning (Nyheter og generell info, mye CSC-info)

Wikipedia (Noe info, oppdateringer avhenger av hvor mange sykkelfans som henger der i grunn)

 

Flere linker mottas med takk. Posten oppdateres hvis det kommer interessant informasjon underveis.

Endret av Katalysator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^ Tom Boonen ?. Han hadde i hverfall spurttrøa som er grønn, og han brøt. Mest sannsynlig han du mener.

 

For de som ikke er altfor interiserte, og som ikke gidder å bruke hele sommerdager går det jo an å bare se på den siste halvtimen. ER som oftest da det er mest spennende. Eller man kan la være.

Endret av manamind
Lenke til kommentar
^ Tom Boonen ?. Han hadde i hverfall spurttrøa som er grønn, og han brøt. Mest sannsynlig han du mener.

 

For de som ikke er altfor interiserte, og som ikke gidder å bruke hele sommerdager går det jo an å bare se på den siste halvtimen. ER som oftest da det er mest spennende. Eller man kan la være.

6377751[/snapback]

eller følg med på noen av de bakkene de drar opp, det er imponerende!

Lenke til kommentar
^ Tom Boonen ?. Han hadde i hverfall spurttrøa som er grønn, og han brøt. Mest sannsynlig han du mener.

 

For de som ikke er altfor interiserte, og som ikke gidder å bruke hele sommerdager går det jo an å bare se på den siste halvtimen. ER som oftest da det er mest spennende. Eller man kan la være.

6377751[/snapback]

boonen var det ja. :)

 

joa, går an å se siste halvtimen. men er litt gøy å følge med på taktikkene med hvem som går i brudd osv også....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ah, dette blir årets høydepunkt ved siden av fotballvm. En stor nedtur at Arvesen ikke ble tatt ut. Hushovd har nok ikke sjans på poengtrøyen, fullfører Boonen så vinner han trøyen. Personlig håper jeg Ullrich vinner. Han har ligget bak Lance og lurt i så mange år nå at han fortjener å vinne igjen. Årets tour blir kanskje hans siste mulighet til å stå igjen helt til slutt i gult.

Lenke til kommentar

Det er vel snart på tide å finne fram ergometersykkelen og sette seg til rette foran TVen. Det blir nok ikkje heilt det same utan Lance, men det blir veldig spennande og sjå kven som blir den nye kongen av Tour de France. Personleg håper eg på Basso, men som nemnt er det mange sterke kandidater.

Lenke til kommentar

Ah, alle årene jeg har sett på TdF har jeg alltid ønsket at jeg hadde en sånn sykkel. Har nå gått til innkjøp av en fullblods racersykkel i vår og gleder meg som en unge.

 

Etter 3-4 timer med titting hver dag pleier det å krible i beina etter å dra ut og sykle, men nå som jeg har en ordentlig sykkel blir dette kjempebra.

 

Håper på at Hushovd har blitt enda litt sterkere i år, i de lange, slakke oppoverspurtene har han nesten alltid ledet midtveis, men blitt kjørt igjen helt på målstreken...

 

Selv heier jeg på Vinokourov og Valverde, to veldig lovende og forholdsvis unge ryttere med stort potensiale.

 

Noen som vet om det kommer et nytt spill i Cycling Manager serien i år? :p

Lenke til kommentar

Gleder meg som en liten unge nå :p

 

Basso kommer sikkert til å vinne i år, Ulle kommer til å ta tid på tempo men han kommer til å tape desto mer i bakkene :) Ingen matcher Basso når han gir på! (Ikke Ulle ivertfall)

 

Kjøpte spillet i fjor, spilte det 1 time og så havnet det på hylla ^^ Ikke helt min type spill alikevel

Endret av magio
Lenke til kommentar

Boonen tar nok Hushovd desverre, om han ikke bryter i år også. Vet ikke hvor vi har Robbie i år. Ellers tror jeg på at Basso og Ullrich kommer til å imponere i år. Som nevnt tidligere er det da virkelig Ullrich sin tur igjen :)

 

Tour de Lance er jo desverre over, men tror nok at Discovery(Postal) kommer til å ligge som det lokomotivet det alltid har vært fremdeles.

 

CSC legger jeg mine penger på ialfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...