Hotel Papa Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Heisann Skal reise til Danmark på Lørdag... Lurte bare på om jeg (17år) har lov til å øvekjøre i Sverige og Danmark? Har seff tatt Trafikalt grunnkurs og alt det der... -EvenruD-
the_lynx Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Nei, det er kun lov å øveleskjøre i Norge. Etter hva jeg husker så er det i Danmark forbudt å øvelseskjøre privat overhode, så da er det ihvertfall ikke lov...
arobicRoy Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Kan bekrefte at det er forbudt å øvelseskjøre i Danmark selv for dansker. De må ta kjøretimer. Og i Finland er det påbudt at den du trener med også har pedaler.
Republic3D Skrevet 22. juni 2006 Skrevet 22. juni 2006 Kan bekrefte at øvelseskjøringen kun skal gjelde i Norge. Og da med L, ekstra speil osv..
KristianF Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Hvor stor blir straffen om jeg blir tatt for å øvelseskjøre i utlandet (f.eks. Danmark eller Tyskland)? Blir det samme straff som å kjøre alene uten førerkort, eller mildere?
PerB Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Det er de respektive lands bøter som vil gjelde (og ikke norsk lovverk og bøter). For Danmark ville jeg tro at bøtene ligger på samme nivå som kjøring uten å ha sertifikat ettersom det i praksis er det du gjør.
xstian Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 I danmark svir det hardt, du får bot for å kjøre uten førerkort, og den du prøvekjører med, får bot for å leke kjørelærer (og låne bort bilen til en som ikke har kortet) I sverige likeså- den som leker kjørelærer må ha et kurs i det (kurs for øvelseskjøring) så vidt jeg vet.
Autofil Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 hva med i sverige da? 6366169[/snapback] Du burde IKKE øvelseskjøre i Sverige heller: "För att få övningsköra, såväl i trafikskola som privat, måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Detta gäller oavsett vilken behörighet du ska övningsköra för. Bestämmelserna om övningskörning finns i 4 kapitlet i körkortslagen (SFS 1998:488)"
ilpostino Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 hvis du blir stoppet uten å ha tatt lappen i det hele tatt - får du ikke da utsettelse på lappen..?
B4stian Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 hvis du blir stoppet uten å ha tatt lappen i det hele tatt - får du ikke da utsettelse på lappen..? 6379809[/snapback] 2 år mener jeg det er.
the_lynx Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 (endret) Kjøre uten førerkort: 1/2 års utsettelse. Kjøre uten førerkort og forvoldt større skade: 1 års utsettelse. Straff eller dom som ville ført til inndragning: Tidsbestemt eller for alltid. Utdrag fra "Veien til førerkortet". Men husk på at utsettelsen gjelder fra og med du er 18 år, for eksempel vil en 16 åring måtte vente til han er 18,5 før han kan kjøre opp hvis han tidligere har kjørt uten førerkort. På samme måte må en 19-åring vente til han er 19,5. Endret 25. juni 2006 av the_lynx
sluffy Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 the_lynx: Jeg har hørt div. rykter om at hvis en 16-åring med 1/2-års utsettelse søker om å få ta A1 vil sperreperioden begynne å gå når han får avslag på denne. Dvs. at han kan begynne å øvekjøre et halvt år etter dette. Noen som vet om dette stemmer?
the_lynx Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Du skriver "begynne å øvekjøre" - gjelder ikke sperrefrist oppkjøring? Lovlig øvelseskjøring kan vel alle gjøre selv om de har sperrefrist? Uansett synes jeg det høres rart ut det du beskriver, men det finnes jo smutthull i de fleste lover...
Tee-Zee Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Man må eventuelet søke om å få øvelseskjøre dersom man har mistet førerkortet.
thamule Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Du skriver "begynne å øvekjøre" - gjelder ikke sperrefrist oppkjøring? Lovlig øvelseskjøring kan vel alle gjøre selv om de har sperrefrist? Uansett synes jeg det høres rart ut det du beskriver, men det finnes jo smutthull i de fleste lover... 6380756[/snapback] Nei, sperrefrist gjelder også øvelseskjøring. Om du får 1/2 år utsettelse på lappen når som 17-åring, kan du ikkje fortsette å øvelseskjøre før du er 18,5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå