Gå til innhold

Trenger 19" eller 20" skjerm, men hvilken ?


Boralis

Anbefalte innlegg

Her er vi mange veldig usikre, skjermen bruker et annet panel og startprisen på skjermen var langt lavere enn LaCie photon20visionII når den kom ut (~8000kr). Men på en annen side har den nesten dobbel så høy kontrast, slikt blir lagt merke til...men så var det panelet da!

 

Det hadde strengt talt vært veldig interessant om noen som hadde forsøkt skjermen kunne kommet med input :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men så hos MPX , der stod det at 204B hadde et a-si TFT/pva panel, stemmer ikke det??

6386593[/snapback]

I følge Samsung er det TN, link.

6386701[/snapback]

 

OK,da er den uaktuell

 

Det nærmeste jeg da kommer er denne selv om den koster skjorta.

 

NEC 20,1" LCD MultiSync 2080UXi-BK

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Blir litt forvirret når jeg leser tester her på hardware ang denne skjermen

NEC 20,1" LCD MultiSync 2080UX

 

For i den ene står følgende:

 

Rent billedmessig er NEC 2080UX helt i toppklassen. Fargegjengivelsen er perfekt og baklysene slår ikke gjennom.

 

Så står dette i en annen test om samme skjerm:

 

2080UXi treffer ikke helt med hvitfargen. Denne er litt for varm med sRGB. De andre fargene er gode og levende, og svart er svart. De nedre hjørnene har noe baklys helt ytterst,

 

Hva er riktig?

Har den noe baklys?

Er ikke hvifarven perfekt på denne?

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
2080 UXi er vel en nyere modell?

6396701[/snapback]

 

Det kan se slik ut ja,men er den da virkelig dårligere enn forgjengeren, normalt skulle en tro den var bedre :hmm:

 

En annen ting med en 20" skjerm kontra en på 19", hva med størrelsen på tekst på skjermen en 20" kjører vel med 1600 x 1200 menst en 19" kjører 1280 x 1024

Vil da størrelsen på tekst bli den samme på en 20" skjerm som den blir på min 21 CTR skjerm om jeg stiller denne på 1600 x 1200 ?

Disse to vil jo ha samme skjermflate og om da teksten blir så små blir den jo problematisk å lese :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Der kan jeg definitivt svare deg!

 

Nei. :)

 

Hvis du undersøker en 21" CRT vil du trolig finne at de fleste bare har rundt om 18-19" synlig/aktiv skjermflate. LCD skjermer derimot er "ekte størrelse uten lureri eller tap". Mange mener derfor en 19" LCD på 1280x1024 kan bli for stort (for stor tekst med tanke på potensiale), og der kommer 20" LCD skjermer inn.

 

I tillegg er LCD skjermer langt skarpere på tekst enn standard CRT noengang vil være (hvis noen har mer informasjon om dette, f.eks. SED eller liknende, fyr løs!).

 

Min erfaring var at 20" LaCie photon20visionII skjermen på 1600x1200 var like behagelig som 1280x960 (1280x1024 for dem som bruker dette) på en ganske god Eizo 21". Her snakker man piksel-presisjon, skarphet er definitivt LCD skjermers styrke.

 

Edit: Viktig at jeg husker å nevne at 20" LCD har større skjermflate enn 21" CRT.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

20", det var ikke dårlig. Du burde nesten ta en titt på f.eks. en 15" laptop med 1400x1050 oppløsning, LCD skjermer er såpass skarpe at jeg tror ikke skriftstørrelse på 1600x1200 20" LCD vil være et problem. Men synet til folk er jo forskjellig, så jeg kan bare nevne hva jeg selv har erfart :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
20", det var ikke dårlig. Du burde nesten ta en titt på f.eks. en 15" laptop med 1400x1050 oppløsning, LCD skjermer er såpass skarpe at jeg tror ikke skriftstørrelse på 1600x1200 20" LCD vil være et problem. Men synet til folk er jo forskjellig, så jeg kan bare nevne hva jeg selv har erfart :)

6399127[/snapback]

 

Jepp det er en 21" skjerm med flatt trinithonrør,det er vel årsaken til at den viser 20".

Det er nettop dette med folks forskjellige syn jeg tenker på og frykter at tekst kan bli for små.

Jeg får iallefall opp denne i første omgang.

 

img_2078371299_1.jpg

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=26038

 

Så får jeg bruke den i første omgang til jeg bestemmer meg om jeg skal gå opp et hakk eller to .

Lenke til kommentar
Hvis du er i Grimstad området kan du få en LIVE demonstrasjon :)

 

Ellers lykke til! Veldig mye positivt med LCD skjermer, spesielt hvis du velger å kjøre DVI/digitalt. Sjekk at du får med DVI kabel.

6402170[/snapback]

 

 

DVI kabel følger med ja, ellers så har jeg jo en sønn på 8 år som sikkert overtar denne om jeg ikke blir 100% fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...