Gå til innhold

his x1900xt eller 7900gtx?


Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som forunder meg litt er at et X1900XT bruker like mye strøm som 2 stk 7900GT. Hvorfor?

 

1900xt er det samme kortet som xtx og yter en hel del bedre en 7900gt - mye derfor

6394358[/snapback]

Det er også tildels pga SM3.0 implentasjonen til ATi, som dog ikke er til så stor nytte per idag. Men det kommer nok til å dra ifra enda mer i fremtiden.

Lenke til kommentar

Ok så vi kan oppsummere med at X1900XT bruker såpass mye strøm fordi den drar på en mye tyngre arkitektur som er beregnet for fremtiden?

 

Selv 2*7900GTX bruker ikke så veldig mye mer strøm enn X1900XT. Betyr det at skal man ha kortet et år så er 7900GTX mer for pengene, mens X1900XT ikke vil skinne ordentlig før uti 2007?

 

Altså har ATi vært litt for tidlig ute med denne shader og ratio vinklingen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ok så vi kan oppsummere med at X1900XT bruker såpass mye strøm fordi den drar på en mye tyngre arkitektur som er beregnet for fremtiden?

 

Selv 2*7900GTX bruker ikke så veldig mye mer strøm enn X1900XT. Betyr det at skal man ha kortet et år så er 7900GTX mer for pengene, mens X1900XT ikke vil skinne ordentlig før uti 2007?

 

Altså har ATi vært litt for tidlig ute med denne shader og ratio vinklingen?

6396232[/snapback]

 

De vil ikke skinne i 2007 fordi da vil de blekne i forhold til de nye dx10 kortene uansett.

Lenke til kommentar
Ok så vi kan oppsummere med at X1900XT bruker såpass mye strøm fordi den drar på en mye tyngre arkitektur som er beregnet for fremtiden?

Bedre utrustet for fremtiden ja, men hvor stor fordel dette vil gi X1x00 serien gjenstår å se. Per idag har nVidia et langt mer effektivt transistor til ytelse forhold.

 

Selv 2*7900GTX bruker ikke så veldig mye mer strøm enn X1900XT. Betyr det at skal man ha kortet et år så er 7900GTX mer for pengene, mens X1900XT ikke vil skinne ordentlig før uti 2007?

Om et år er man godt ute i 2007 og situasjonen kan ha endres seg ganske mye da. Men eldres bedre er vel kanskje et bedre utrykk her.

 

Altså har ATi vært litt for tidlig ute med denne shader og ratio vinklingen?

6396232[/snapback]

Ihvertfall fra et rent PR/markedsføring ståsted (da sikter jeg spesielt til SM3.0 implentasjonen dems) mener jeg, transistor budskjettet kunne blitt brukt bedre for å få mest mulig ytelse ut av dagens spill. Men for dem som ser lengre fremover og ikke oppgraderer hver gang det kommer noe nytt og bedre ut kan det komme godt med.

Lenke til kommentar

Så et X1900XT kort vil spare lommeboken din for innhugg i lengre tid fremover enn et 7900GTX kort vil gjøre. Hvis man ser på det fra ytelsesmessig standpunkt og hvordan spillene vil bli laget fremover.

 

Men vil denne fordelen slukes av DX10 produkter iløpet av det første året fra nå?

 

Men som du sier så virker X1900XT som den mest langsiktige oppgraderingen hvis man ikke bytter ut kort 1-2 ganger i året. Jeg kan godt tenke meg å ha systemet i 2 år når jeg nå oppgraderer. Jeg har allerede hatt mitt 6600GT i snart 2 år og bruker det fortsatt i alle spill på en 1920*1200 skjerm.

 

Kortet jeg kjøper skal vannkjøles. Det eneste aberet jeg ser med X1900XT er at jeg har litt lyst på Ubuntu med XGL nå som vi får CPU'er med med real HW viritualisering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har samme PSu som deg Tagan 480w og et Hightec 1900xt kort. PSU'en klarer fint mitt system og det er med 700x800 klokk på skjermkortet pluss mye annet.

Eneste som er negativt med kortet er at det bråker sinnsykt, så ny kjøler bør du kjøpe.

 

Det er et bra kort til dagens pris.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg planlegger kjøpet sammen med Conroe, får se om X1900XT har en ennå bedre pris frem til da.

 

Så et til 2.750,- på bruktmarkedet, men ingen vits å kjøpe det når det blir liggende i skuffen i flere måneder(vil vente og se hvilke HK som kommer til Conroe, samt minnepriser). Korter er også nå solgt.

 

Komplett har dette til 3.295,- med Vivo. Når den detter under 3k så er det perfekt.

PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3, PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I, Retail

 

Eneste aberet med dette kortet er altså Linux. Jeg håper virkelig ATI og Linux blir bedre venner, eller begynner dette allerede å bli kun en myte?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...