Gå til innhold

Hvor mye skatt?


Anbefalte innlegg

Jeg regnet 3000kr i måneden til mat og husholdningsartikler, men det kommer jo helt klart an på hva man legger i det. Hvis man bruker dyr shampo/hårvoks  + drikker en del alkohol, så er ikke 4000kr mye. Komemr også an på om man smører matpakke eller kjøper lunsj.

6362535[/snapback]

Om du velger dyreste løsninger i alle sammenhenger blir det bare dumt å si at det er fordi skatten er for høy at man sitter igjen med lite penger. Har man penger kan man selvsagt gjøre som man vil, men det er relativt lett å leve billig også om man vil eller må. Personlig er jeg usikker på jobbutsiktene innen mitt IT-felt 10-15 år fram i tid, så jeg velger å spare slik at jeg har noe å gå på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg satser jeg på en middelvei. Jeg spiser det jeg vil, men bruker ikke for mye på klær og alkohol. Det er jo meningen at man skal kunne leve, ikke bare overleve. Jeg synes i hvert fall at det er jævlig kjipt å jobbe ræven av seg, med mange timer overtid, men når lønnen kommer så er alt spist opp av skatten.

Lenke til kommentar
Så du mener at det skal være eneste løsning hvis du ikke er fornøyd med systemet?

6386503[/snapback]

Jeg har ikke inntrykk av at det er det folk vil fram til. de forsøker å få fram at man må leve etter evne (tæring etter næring). Det betyr å budsjettere, planlegge større innkjøp, spise billig noen dager og bedre andre dager. På denne måten er det mange som klarer seg bra med langt mindre inntekt enn trådstarter.

Lenke til kommentar
4000 i måneden til mat og husholdningsutgifter er faktisk ikke så vanvittig mye penger, spesielt ikke hvis du bryr deg om hva du putter i deg.

 

Hvis du handler middag for 700 kroner i månedne har du et rimelig kjipt liv og kostholt; i alle fall etter mine standarder. Kjøttboller, middagspølse, fisepudding og fiskefingre er ikke mat for mennesker :)

 

Selv bruker vi rundt 6.000 i måneden til mat og husholdning. Vi er to stykker, og vi må ofte ut med *mer* enn 6.000.

 

Men med 7k til husleie høres brutalt mye ut, med mindre du da inkluderer huslån eller tilsvarende.

6360206[/snapback]

 

Det er helt klart at folk har forskjellige matvaner, jeg kan jo ta den andre enden av skalaen. Kona og meg bruker for ca 2500kr i mnd på mat os husholdningsartikler. Men det er kanskje fordi at vi prøver å velge ut produkter som er billige men gode. Kan jo ta et lite eksempel, hva er vitsen med å betale 80kroner for rundt 5-700gr med kylling fillet fra Prior, når man kan kjøpe et annet merke for 139kr og det er 2Kg. Når hverken drikker eller røyker vi så det trekker sikkert ned også?

 

Tilbake til skatten da, hvis man har tabelltrekk så er dette litt opp og ned, akurat nå ligger jeg på det som skulle ha tilsvart "27%", men regner med at man trekker mer, så en plass mellom 30 og 33% vil jeg tro er nogenlunde hvis man skal komme ut i null/få litt igjen på skatten.

 

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Synes det ikke er så mye å klage over... det er mange som faktisk må leve på laaaangt mindre... Skattepengene våre går til at ALLE skal ha det best mulig. Ikke kun de med feeeet lønn. Er yrker hvor du trenger 3års skolegang for så å tjene mindre enn de som jobber på 7eleven.

 

De med bra lønn må betale en mye større totalsum, men så sitter de også igjen med mye mer etterpå. Og ja, om man ikke er fornøyd med systemet bør man gjøre som noen sa før har, bli politiker (så du kan påvirke hvordan du mener det bør være), eller du kan flytte til utlandet om det er for ille å betale skatt til norge.

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men vi får faktisk ganske mye igjen for den skatten vi betaler her i landet :)

6373725[/snapback]

 

 

Vel, gjør man?

Hvis du ser på totalen så går en skremmende stor andel av folks penger tilbake til det offentlige, tenk på skatt, MVA, avgifter på varer og tjenester osv.

Jeg har min tvil om at dette er den eneste "riktige" måten og gjøre det på for og skape velferd.

Dog er det alt for mange som er flasket opp i en blind tro på at det som gagner staten gagner oss og det er tross alt ikke slik.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke den eneste "riktige" måten å gjøre ting på, men hvis man sammenligner Norge med en god del andre steder i verden, så har "alle" her i landet det ganske så godt. Greit nok de med høy inntekt betaler ganske mye effektiv skatt, men det går stort sett tilbake til oss.

 

Du sier at det er en skremmende stor andel som går tilbake til det offentlige, men det offentlige er jo i all hovedsak deg og meg. Det går tilbake til skoler, helsetjenester, infrastruktur, pensjoner, offentlig velferd og en rekke andre tjenster for innbyggerne i AS Norge. Hadde ikke dette vært dekket av det offentlige, måtte vi ha dekket det selv.

 

Du kan f eks prøve å sammenligne et sykehusopphold på 2-3 dager i Norge med et tilsvarende opphold på et sykehus i USA. Hvis du ikke er a) godt forsikret eller b) har mye penger, vil du fort oppleve at det blir ganske så dyrt...

 

Det er vel ingen som påstår at situasjonen i Norge / Skandinavia er ideell, men de fleste sammenlignende studier viser at jevnt over har vi den høyeste levestandarden her oppe. Så får vi heller leve med skattenivået.

 

Men det er selvfølgelig min mening :)

Lenke til kommentar
Begynner å jobbe i august, og kommer til å tjene 320 000kr i året. Hvor mye skatt må jeg betale? Ser av skatteberegningsprogrammet på www.skatteetaten.no at jeg må betale 87500 i skatt! Synes ikke dette er så mye egentling. Dette vil utgjøre 28%. Kan virkelig dette stemme?

6339959[/snapback]

 

Her var det mange svar i tråden som ikke dreier seg om det du spør om :) og mye feil svar på spm. Vennligst korriger om jeg tar feil.

 

Dersom du tjener 320 000 vil du få skatt som følger:

 

Trygdeavgift 320 000*7,8% = 24 960

Inntektsskatt til stat og kommune 320 000 - 61 100 (som er minstefradrag) - 35 400 (som er personfradrag) *28% = 62580

 

Sum skatt og trygdeavgift = 87 540

Skatteprosent = 87 540 / 320 000 = 27,4%

 

Årsaken til at du betaler mindre skatt enn 28% er som du ser fradragene.

 

Har du BSU-sparing vil du få ytterligere 20% av årlig sparebeløp, maks 15 000*20% = 3000kr i skattelette.

 

Har du lån vil du få fradrag for renteutgifter med 28%. Lån på f.eks. 1 200 000 til 4% rente vil gi fradrag på 13 440 kr.

 

Med disse eksemplene er du helt nede i 22,2% skatt. I tillegg kommer jo renter på studielån.

 

Hva slags trekk du bør ha på skattekortet er jeg ikke sikker på. Det kommer vel an på hva du forventer av overtid og hvilke fradrag du har. Noen som har en god metode å finne optimal trekkort på? Ikke ca 34-36% osv, det blir for unøyaktig.

 

Utbetalt er 232 460kr i året. Netto månedslønn blir ca 232 460/12 (eller 11 pga ferie?) = 19 372kr

 

Noen som vet om man deler på 12 eller 11? Man får jo ikke utbetalt i sommermåneden foruten ferielønn fra forrige opptjeningsår...

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva slags trekk du bør ha på skattekortet er jeg ikke sikker på. Det kommer vel an på hva du forventer av overtid og hvilke fradrag du har. Noen som har en god metode å finne optimal trekkort på? Ikke ca 34-36% osv, det blir for unøyaktig.

 

Utbetalt er 232 460kr i året. Netto månedslønn blir ca 232 460/12 (eller 11 pga ferie?) = 19 372kr

 

Noen som vet om man deler på 12 eller 11? Man får jo ikke utbetalt i sommermåneden foruten ferielønn fra forrige opptjeningsår...

7079643[/snapback]

Det er umulig å beregne trekkprosenten nøyaktig hvis man ikke vet nøyaktig hvor mye man kommer til å tjene og hvor mye man må betale i skatt. Dette er som regel vanskelig å forutsi, men dersom man mener å ha god oversikt, kan man f.eks bruke skattekalkulatoren på skatteetaten.no for å beregne skatten.

 

Hva er så "optimalt prosenttrekk"? Skal man betale kr 87500 i skatt av en inntekt på 320 000 blir trekkprosenten (87500/320000)*(12/10,5)=31,25%. Spør du meg er det som regel smartere å legge seg i overkant enn i underkant av dette tallet, slik at man reduserer risikoen for å måtte betale restskatt året etter.

 

Merk at skatt kun trekkes i 10,5 måneder av året (ikke forskudstrekk i juli, halvt trekk i desember).

 

For å finne månedslønn deler man forøvrig årslønn på 12.

Lenke til kommentar

Har bare hatt deltidsjobber hittil, men man får vel ikke utbetalt lønn i feriemåneden? Da må det vel fordeles mer penger på arbeidsmånedene?

 

Og angående skattetrekk så er det vel enklest med tabelltrekk som er uavhengig av lønnsnivå siden de baseres på fradragene en måtte ha?

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det stemmer at du ikke får lønn i "feriemåneden", men årslønnen forutsetter normalt at du jobber hele året og ikke har ferie. Du må dermed dele årslønn på 12 for å få månedslønn. Grunnen til at jeg skriver "feriemåneden" er at de fleste har 5 uker ferie, ikke en måned.

 

Enig i at tabelltrekk kan være smart, men tabell-/prosenttrekk har ikke så mye å si hvis man holder god oversikt over forventet skatt og justerer skattekortet om nødvendig. Fradrag kan nemlig også endre seg i løpet av året (renteutgifter, reisevei til/fra jobb, BSU etc).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I forrige jobb så tjente jeg ca 40000 kr mindre i året, men hadde likevel masse penger å bruke hva det måtte være.. Som regel så hadde jeg igjen halve lønna, når neste lønning kom. Og det var selvsagt moro.. Men nøkkelen var selvsagt lave faste kostnader

Handlet forresten en god del alkohol i finland også, som var kun ca 45 min.. kjøretur unna..

 

Jeg så vel sjelden på prisen når det gjaldt mat, enten det var biff, parmaskinke what ever.. Det er jo begrenset hva man kan ha i seg av mat også, så 4000 i mnd på mat er max ja, brukte gjerne mindre Når man i tillegg har billig kantine på jobb, dvs maks 30 Kr for lunsj... På to år hadde jeg vel med matpakke 4 ganger..

 

Jeg røyker ikke. Men alkohol er blitt konsumert litt av ja.. 2000 Kr eller mer i måneden er ikke uvanlig..

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Er det andre skatt prosenter for lærlinger enn vanlig arbeidere?

Bare lurer litt for jeg betaler 15% på første halv år som lærling :(

 

Å leve som singel i Norge er noe dritt. Man stiller alltid bakerst i køen uansett hva det gjelder. Med en husleie på 7000kr som du betaler alene, så er det ikke rart at du sitter igjen med lite etter at alt er betalt.

Jeg har bare 3000 i husleie, men er lærling... er ikke mye igjen nei :hrm:

+strøm + mat + ditt + datt

 

(jeg er lærling og tjener 39,75kr timen :thumbdown: )

 

4000kr på mat i mnd O.o

Da hadde jeg ikke hatt mye igjen gitt :ohmy:

Hva spiser du a? bare biff?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Det er ikke ulik skattesats på lærlinger og arbeidere. Årsaken til at du bare betaler 15% skatt er at du har relativt lav lønn, da gjør absolutte fradrag som personfradrag og minstefradrag at du betaler lavere prosentvis (relativ) skatt.

 

Se gjerne innlegget mitt fra 16/10 i denne tråden. Du kan også beregne skatten din hos http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvb...&epslanguage=NO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...