Gå til innhold

Hvor mye skatt?


Anbefalte innlegg

Begynner å jobbe i august, og kommer til å tjene 320 000kr i året. Hvor mye skatt må jeg betale? Ser av skatteberegningsprogrammet på www.skatteetaten.no at jeg må betale 87500 i skatt! Synes ikke dette er så mye egentling. Dette vil utgjøre 28%. Kan virkelig dette stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begynner å jobbe i august, og kommer til å tjene 320 000kr i året. Hvor mye skatt må jeg betale? Ser av skatteberegningsprogrammet på www.skatteetaten.no at jeg må betale 87500 i skatt! Synes ikke dette er så mye egentling. Dette vil utgjøre 28%. Kan virkelig dette stemme?

6339959[/snapback]

 

Hvis ikke du har noe større fradragsposter så bør du betale minst 30% skatt. tipper ca. 35% holder uten baksmell....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Begynner å jobbe i august, og kommer til å tjene 320 000kr i året. Hvor mye skatt må jeg betale? Ser av skatteberegningsprogrammet på www.skatteetaten.no at jeg må betale 87500 i skatt! Synes ikke dette er så mye egentling. Dette vil utgjøre 28%. Kan virkelig dette stemme?

6339959[/snapback]

 

 

Dette stemmer vel ganske bra på året.

Meg vidt bekjent så er det flat skatt på 28% på all inntekt inntil man treffer toppskatt.

Men man betaler i snitt 36% fordi det er 1,5 skattefri måned i året. Fordeler man det utover så blir det ca 28%

Lenke til kommentar

36% skatt? da er det jo ingenting igjen. 320 000 / 12 * 0,64 = ca 17000

 

Husleie: 7000

Strøm: 500

Tv og internett: 700

Forsikringer: 500

Månedskort: 1000

Studielån: 1500

Mat/husholdningsartikler : 4000

Klær: 1000

==============

Totalt: 16200

Endret av dude80
Lenke til kommentar

Det er mat for 133 kroner hver dag, enig i at det er ganske mye.

 

Brød (holder 3 dager til frokost): 10brød á 16,90 = 169 kroner

Pålegg (Litt forskjellig, kjøttpålegg, ost (hvit(evt. gul)/brun)), sjokoladepålegg, smør): 400 kroner for en mnd

Middag: Kjøttboller, pølser, fisk og ymse: 500 kroner

Poteter, grønnsaker og tilbehør: 200 kroner

 

Da skulle du ha nok mat en mnd for 1269 kroner. Hva trådstarter spiser skal jeg ikke legge meg borti, men 4000 i mat er drøyt.

 

Men maten er nå en ting.. Det som koster penger er jo vaskepulver, såper og drit... Men sett at du kjøper dette for 1000 kroner i mnd, så er det fortsatt bare 2269 kroner... 1700 igjen til 4000 kroner.

Lenke til kommentar

4000 i måneden til mat og husholdningsutgifter er faktisk ikke så vanvittig mye penger, spesielt ikke hvis du bryr deg om hva du putter i deg.

 

Hvis du handler middag for 700 kroner i månedne har du et rimelig kjipt liv og kostholt; i alle fall etter mine standarder. Kjøttboller, middagspølse, fisepudding og fiskefingre er ikke mat for mennesker :)

 

Selv bruker vi rundt 6.000 i måneden til mat og husholdning. Vi er to stykker, og vi må ofte ut med *mer* enn 6.000.

 

Men med 7k til husleie høres brutalt mye ut, med mindre du da inkluderer huslån eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Vasketing kan være nokså billig. Skøna hos Rimi koster omtrent halvparten av Omo eller Blenda, og har ikke den utrolig ekle "godlukten". Om ikke du skjønner hva jeg mener, så prøv å bruke Skøna en periode, og bytt tilbake. Av dusjsåpe og shampoo har også Rimi noen ok og utrolig billige no-name-varianter. Eneste jeg bruker av merketing for slikt er deodorant.

 

Menn kan spare veldig mye på å bruke barbermaskin i stedet for høvel. Gillette har klart å få tilnærmet monopol på høvel, og har skrudd prisene latterlig mye opp.

 

Liker man pizza er det mye å spare på å ha fryseboks, og kjøpe inn når de er på tilbud. De forskjellige kjedene har jevnlig ca 40% rabatt på de vanligste pizzatypene, bortsett fra Grandiosa. Jeg pleier å sjekke ICA Maxi, Spar og Rimi en gang i uken, og kjøpe inn 4-5 stk når de er på tilbud. Jeg spiser minst en i uka, og jeg har ikke kjøpt pizza til full pris på mange år. Man bør selvsagt forsøke å kjøpe mest mulig på tilbud. Spesielt ICA Maxi og Spar kan ha veldig gode lokketilbud.

Lenke til kommentar

Å spare på den måten er for studenter, mener nå jeg. Jeg liker å spise det jeg har lyst på, og kjøpe de husholdningsartiklene jeg selv ønsker. Billige såper og hygieneartikler tørker ofte ut huden og er ikke noe bra for deg. Barbermaskin gir heller ikke like tett barbering som med høvel. Pizza hver dag er hverken godt eller sunt å spise.

 

Jeg regnet 3000kr i måneden til mat og husholdningsartikler, men det kommer jo helt klart an på hva man legger i det. Hvis man bruker dyr shampo/hårvoks + drikker en del alkohol, så er ikke 4000kr mye. Komemr også an på om man smører matpakke eller kjøper lunsj.

Lenke til kommentar

Hehe. Slik livsstil? Du får det til å høres ut som om det er en kjempedrøy måte å leve på, vill luksus eller noe.

 

Hva man bruker pengene på, det være seg hardware eller forbruksartikler/mat, spiller ingen rolle. Det faktumet at man sitter igjen med RELATIVT lite penger etter betalt skatt er jo ikke å komme bort i fra.

Lenke til kommentar

darkness|: Jeg ser hvor du vil og jeg er med på tanken din, men som ung må man lære seg å spare penger / iallefall bruke de fornuftig. Da jeg var liten var ikke mine foreldre spesielt godt stilt de heller, fylte på en skvett bensin nå og da som de til nøds hadde råd til for at pappa skulle komme på jobb osv... Nå sitter de med over 1,2 mill felles inntekt i året, nedbetalt bil- og huslån og har råd til det de vil ha.

 

Poenget mitt er at det krever selvdisiplin og evnen til å tenke fremover, ikke bare å klage her og nå, men faktisk det å kunne tenke noen år fremover, legge seg opp en økonomi, få noen år med arbeidslivet i ryggen... Da vil regnestykket etterhvert gå mer i din retning.

Lenke til kommentar

darkness|: Helt greit, men da trenger heller ikke trådstarter å utdype hva han satt igjen med etter at utgifter er betalt, da det er en "privatsak". Dilemmaet i denne tråden er da "Hvor mye skatt må jeg betale?" og ikke "Jeg sitter igjen med så lite penger etter skatten er trukket", enig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...