Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Greit 5,25" frontsett til ca 1200, Focal?


Wazu

Anbefalte innlegg

Heisann, skal ha litt lyd inn i bilen min, og trenger da et frontsett med 5,25" element + diskant. Siden jeg ikke har allverdens penger å bruke ser jeg på noe i prisklassen 1000-1200 kroner.

 

Er litt usikker på om det kan være lurt å velge noe av pioneer, eller kanskje cadence, men foreløpig virker Focal 130A1 som et bra valg (Focal 130a1). noen meninger? Skal drives av en Helix dark blue 4 forsterker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 130A1 selv, og kan absolutt anbefale de. Har en fin pris, og helt klart blant det beste du får i den prisklassen. Kjører mine uten forsterker (direkte fra spiller) nå, og selv da spiller de mye bedre enn noe annet jeg har hatt tidligere (pioneer/infinity/jbl etc...). Så ja, jeg vil anbefale de! Men ville også vurdert Morel (www.morel.no) høyttalere, som en del liker bedre enn Focal, selv om jeg mener de to er så og si like bra....

Lenke til kommentar

Det som er med Morel "vs." Focal er at Morel har en litt mørkere klangbalanse. Jeg personlig liker ikke Focal diskantene i det hele tatt da de låter for skarpe i ørene mine. Merk at dette er subjektivt, men jeg er ikke alene om denne oppfatningen. Jeg hørte noen Focal sett før jeg hørte Morel, og når jeg hørte sistnevnte sa jeg bare "dette skal jeg ha!".

 

Med god montasje blir du nok fornøyd uansett tenker jeg! Lykke til!

 

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Det som er med Morel "vs." Focal er at Morel har en litt mørkere klangbalanse. Jeg personlig liker ikke Focal diskantene i det hele tatt da de låter for skarpe i ørene mine. Merk at dette er subjektivt, men jeg er ikke alene om denne oppfatningen. Jeg hørte noen Focal sett før jeg hørte Morel, og når jeg hørte sistnevnte sa jeg bare "dette skal jeg ha!".

 

Med god montasje blir du nok fornøyd uansett tenker jeg! Lykke til!

 

Mvh Tony

6333576[/snapback]

 

Har ikke hørt noe av Focal ,men har selv Morel. Kjempe fornøyd med disse. til prisen er de de beste høyttalerene jeg har hørt i en bil. Tror ikke du får noe bedre til den prisen Pulse til rund 1500. spiller kjempe bra. presist å detaljert og med en stramm og fin bass. Tåler også å spille på veldigt høye volumer.

 

Hvis Focal er mye lysere/skarpere i diskanten en Morel. Så tviler jeg sterkt på at det er høyttalere jeg kunne blitt fornøyd med. syns selv at Morel sin diskant låter ganske så bra er lys og fin, men går alldri over til å bli skarpt. spiller kjempe bra og er veldigt detaljert og fin :)

 

Etter å ha fått Morel i bilen. Vil jeg aldri vurdere noen andre merker igjen! Låter akurat slik jeg mener at en høyttaler skal låte. Agrisiv, detaljert og fin diskant uten å noen gang bli skarp, trøkk i massevis, stramm deilig bass og ikke mist veldigt musikalsk og deilig å høre på.

 

Gleder meg til jeg får oppgradert til Elate. pulse høyttalerene er bare en midlertidig løsning.

Endret av Poolish
Lenke til kommentar
Det som er med Morel "vs." Focal er at Morel har en litt mørkere klangbalanse. Jeg personlig liker ikke Focal diskantene i det hele tatt da de låter for skarpe i ørene mine. Merk at dette er subjektivt, men jeg er ikke alene om denne oppfatningen. Jeg hørte noen Focal sett før jeg hørte Morel, og når jeg hørte sistnevnte sa jeg bare "dette skal jeg ha!".

 

Med god montasje blir du nok fornøyd uansett tenker jeg! Lykke til!

 

Mvh Tony

6333576[/snapback]

 

Har ikke hørt noe av Focal ,men har selv Morel. Kjempe fornøyd med disse. til prisen er de de beste høyttalerene jeg har hørt i en bil. Tror ikke du får noe bedre til den prisen Pulse til rund 1500. spiller kjempe bra. presist å detaljert og med en stramm og fin bass. Tåler også å spille på veldigt høye volumer.

 

Hvis Focal er mye lysere/skarpere i diskanten en Morel. Så tviler jeg sterkt på at det er høyttalere jeg kunne blitt fornøyd med. syns selv at Morel sin diskant låter ganske så bra er lys og fin, men går alldri over til å bli skarpt. spiller kjempe bra og er veldigt detaljert og fin :)

 

Etter å ha fått Morel i bilen. Vil jeg aldri vurdere noen andre merker igjen! Låter akurat slik jeg mener at en høyttaler skal låte. Agrisiv, detaljert og fin diskant uten å noen gang bli skarp, trøkk i massevis, stramm deilig bass og ikke mist veldigt musikalsk og deilig å høre på.

 

Gleder meg til jeg får oppgradert til Elate. pulse høyttalerene er bare en midlertidig løsning.

6338652[/snapback]

 

 

Vi e ganske like vi to, sånn i øran altså ;)

 

Veldig enig med deg! :)

Lenke til kommentar

Forskjellen på focal og morel er at focal bruker metal diskanter, mens morel bruker soft dome diskanter. Etter som jeg vet er soft dome litt lettere på øret, mens metal diskanter er som regel mere detaljert. Jeg har metall diskanter og softdome i bilen min, og det er ikke tvil om at jeg foretrekker soft dome. Så jeg skal velge Morel etter jeg har flyttet til leilighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...